PDA

View Full Version : tremolo truckje



jackson tom
3 september 2003, 20:26
hee, bij sommige floyds krijg je een speciaal effect als je er een tik tegen geeft onder het spelen....
de kenners weten wat ik bedoel...
sommige floyds doen dat niet

wie weet welke wel????


help me!

tanx

bert k
3 september 2003, 20:45
Bedoel je dat PRRRRRRR-effect?

Ibanez RuleZ
3 september 2003, 20:52
zal wel wat te maken hebben met het aantal veren, maar dit is iets wat alle floyds moeten kunnen

harrald

Thom TK
4 september 2003, 09:10
Op mijn lo-trs brugje op mij RG470 heb ik dat geloof ik niet (maar dat is ook niet echt een goede Floyd).

Lacrymosa
4 september 2003, 09:47
Waar hebben jullie et over???

CHeerS!!

urezna
4 september 2003, 10:05
bekend truukje inderdaad, gebruik het zelf ook wel eens.

bekendere gitaristen die het toepassen zijn bijv Vai en Petrucci.

het lijkt me dat dit mogelijk is met ieder tremolo-systeem (eigenlijk vibrato...) die in beide richtingen bewegen kan. hoe sterk het effect werkt lijkt me dan wel afhankelijk van hoe soepel het geheel beweegt. Zolang je maar ergens een balans hebt tuseen de spanning van de snaren en die van de veren aan de onderkant, want je brengt het geheel uit balans en laat het opeens los, zodat alles terugveert naar zijn rustpositie.

Maiden Michiel
4 september 2003, 10:09
geluidsfile misschien want ik tast nog steeds redelijk in 't duister.

urezna
4 september 2003, 10:11
voorbeelden van Petrucci (Dream Theater):

solo in Under A Glass Moon (Images & Words)
Bombay Vindaloo (Live at the Marquee)

Vai gebruikt het meerder malen, weet even niet zo gauw een voorbeeld te noemen, maar op Passion and Warfare is het zeker terug te vinden.

wat er gebeurt is je neemt je tremolo-pook en drukt hem een flink eind in, en laat hem plotseling los schieten terwijl je een toon aanslaat of net aangeslagen hebt. werkt in elk geval goed bij floyd rose achtige systemen zoals Ibanez levert. (das mn enige ervaring...)

bert k
4 september 2003, 10:53
Ik gebruikte het al wel op mijn Charvel met Floyd Rose, maar ik heb nu een gitaar met een Hipshot trem, zeg maar American Standard type, en daar werkt de truc nog veel beter op! Zolang je maar een zwevende trem hebt gaat alles goed.
Jeff Beck wil zijn spullen ook nog wel eens zo mishandelen.

Anders Destium
4 september 2003, 11:03
Het effect dat hier bedoeld wordt is een vibrato die je maakt door letterlijk je tremolo-arm een dreun te geven of hem in te drukken en dan in 1 keer los te laten. Dit is geen geintje om vaak uit te halen bij relatief goedkope floyds, doordat deze van zacht staal worden gemaakt help je je brug redelijk snel de vernieling in. Het is ook te doen met singlelocking tremolo's, alleen is het effect dan wat minder (hij kan "eigenlijk" maar 1 kant op).

newbreed
4 september 2003, 13:05
werkt het best als je je trem afsteld met 2 veren en als hij zowel omhoog als omlaag kan.dat wordt dus frazen op sommige gitaren

Izegrim
4 september 2003, 15:05
Heet dat niet gargleling?

Barret Wallace
4 september 2003, 15:14
hehe ik doe dat zelfs op men yahama

die heeft een vintage brug ":P

renier
4 september 2003, 15:28
volgens mij bedoel je het volgende:




Another bar trick involves bringing it around 180 degrees from where you would normally use it and tapping on it. This causes the note to go sharp. If you chop at the bar in this position, every time you hit a note it will sound like little grace notes from India.



am i right or am i right?

voor dit trucje moet je natuurlijk wel een goede floyd hebben. met een slechte ontstemt de gitaar, of knappen de snaren... en ja, dat is me dus al eens gebeurt voor mijn Edge Pro tijdperk.

bert k
4 september 2003, 15:32
Nou, daar zullen de snaren niet echt van breken. Volgens mij bedoelt meneer Vai alleen de ARM omdraaien, zodat ie naar achteren wijst. Als je daar zachtjes op tikt (of hard) krijg je de gezochte prrrr.

newbreed
4 september 2003, 18:26
zachtjes tikken gaat alleen niet zo goed...zoals ook bv meneer Vai het doet, draaii je pook naar rechts dus van de snaren af en zorg dat ie vast zit. sla nu met je arm naar rechts en strijk over de pook, alsof je een vlieg van tafel slaat, hierbij stijk je dus over de pook die hierdoor op en neer veert.....

bert k
4 september 2003, 18:57
Ik heb het ff geprobeerd, en het werkt best, maar met de pook naar links krijg ik gewoon hetzelfde effect...

Hufke
4 september 2003, 19:01
Lukather gebruikt dat trucje live ook vaak, maar hij doet ut anders omdat hij geen Floyd heeft maar een 'normale' zwevende brug.
Hij ramt gewoon (niet tè hard) met z'n vuist op de brug zelf en dit geeft datzelfde prrrrrr effect. Op deze manier kan je het zelfs doen zonder dat de arm gemonteerd is.

Tony Spinner deed ditzelfde ook op z'n Fender Strat en daar zat ook geen Floyd in, dus dat zal ook wel een ander soort zwevende brug zijn geweest.

Ohzoso
5 september 2003, 13:20
lukt mij nog op de western gitaar. Rara politiepet...... :wink:

urezna
5 september 2003, 13:54
huh???

leg es uit?