PDA

View Full Version : werkstuk over elementen



Kortom
3 september 2003, 19:15
ej, ik moet dit schooljaar een profielwerkstuk houden, dat is een heel groot natuurkunde werkstuk in 6vwo.
Hiervoor wil ik gaan onderzoeken hoe ik zelf de "beste" elementen kan maken.
ik wil een paar elementen gaan testen op hun eigenschappen, en wat precies het geluid bepaald, de plaats, aantal spoeltjes, electronica, etc.
Daarna wil ik mijn ideale element maken.
Nu vroeg ik me af of iemand zoiets al eerder heeft gedaan, of misschien cog coole iddeen heeft om te onderzoeken.. dus...

-weet iemand een site over de techniek van (verschillende) elementen, hoe dit natuurkundig gezien werkt?

-weet iemand een goeie manier om de eigenschappen van het geluid te meten? (als dat te meten valt :P)

-heeft iemand zoiets eerder gedaan, of weet je informatie of een site waar ik wat aan heb?

-heeft iemand nog leuke suggesties om te onderzoeken/maken?

thanks...

bert k
3 september 2003, 19:27
Ga hier ff kijken. http://users.chariot.net.au/~gmarts/pickups.htm
(enne, als je werkstuk af is, post je het dan hier ergens? Klinkt echt errug leuk)

Negative K3 fan
3 september 2003, 19:49
sinistral had ooit een idee om zelf elementen te gaan winden> bijhem moet je wezen.

_Gràve_£ord
3 september 2003, 19:55
Daarna wil ik mijn ideale element maken.

euhm, ik betwijfel of je een enigzins aanvaardbaar resultaat kan bereiken, tenzij je ergens een luchtspoel/solenoïde gaat kopen, op die dingen zitten duizenden windingen met flinterdunne koperdraad, niet manueel haalbaar.


-weet iemand een site over de techniek van (verschillende) elementen, hoe dit natuurkundig gezien werkt?

natuurkundig vrij simpel: door de spoel loopt een stroom en staat een spanning, hierdoor ontstaat een magnetisch veld. door de trillingen van de magnetisch geleidende draad ( de snaar in dit geval) wordt de spanning van de spoel beïnvloed, dit geeft aanleiding tot een potentiaaverschil t.o.v. de oorspronkelijk door de spoel gestuurde spanning. deze spanning wordt dan versterkt en in de speaker omgezet in trillingen met een amplitude die afhankelijk is van het equipotentiaalverschil, met geluid tot gevolg.

-weet iemand een goeie manier om de eigenschappen van het geluid te meten? (als dat te meten valt :P)

hoe bedoel je? je kan de golfkarakteristiek bepalen, de frequentie meten ( kan met 1 proef ), isolatiekwaliteit van verschillende materialen, invloed van hout op de trillingen van de snaar,...

-heeft iemand zoiets eerder gedaan, of weet je informatie of een site waar ik wat aan heb?

nope.

-heeft iemand nog leuke suggesties om te onderzoeken/maken?

nope

thanks...

alstublieft :cool: , als je wat proeven en golftheorie moet hebben, ik je wel enkele dingen opsturen uit mijn cursus fysica van mijn 2e of 1e kan, maar dat kan pas in oktober en graag tegen een kleine vergoeding voor de copies en verzending, voor meer vragen mail je me maar ( gb_kms@hotmail.com )

8-) G.

Kortom
3 september 2003, 19:55
Ga hier ff kijken. http://users.chariot.net.au/~gmarts/pickups.htm
(enne, als je werkstuk af is, post je het dan hier ergens? Klinkt echt errug leuk)
thanks,, heel handige site,
ik zal me werktstuk laten zien als t af is, das dus aan het eind van dit jaar ofzo

bert k
3 september 2003, 19:59
Hihi, stond gewoon in de FAQ... :cool:

Kortom
3 september 2003, 20:01
Daarna wil ik mijn ideale element maken.

euhm, ik betwijfel of je een enigzins aanvaardbaar resultaat kan bereiken, tenzij je ergens een luchtspoel/solenoïde gaat kopen, op die dingen zitten duizenden windingen met flinterdunne koperdraad, niet manueel haalbaar.


-weet iemand een site over de techniek van (verschillende) elementen, hoe dit natuurkundig gezien werkt?

natuurkundig vrij simpel: door de spoel loopt een stroom en staat een spanning, hierdoor ontstaat een magnetisch veld. door de trillingen van de magnetisch geleidende draad ( de snaar in dit geval) wordt de spanning van de spoel beïnvloed, dit geeft aanleiding tot een potentiaaverschil t.o.v. de oorspronkelijk door de spoel gestuurde spanning. deze spanning wordt dan versterkt en in de speaker omgezet in trillingen met een amplitude die afhankelijk is van het equipotentiaalverschil, met geluid tot gevolg.

-weet iemand een goeie manier om de eigenschappen van het geluid te meten? (als dat te meten valt :P)

hoe bedoel je? je kan de golfkarakteristiek bepalen, de frequentie meten ( kan met 1 proef ), isolatiekwaliteit van verschillende materialen, invloed van hout op de trillingen van de snaar,...

-heeft iemand zoiets eerder gedaan, of weet je informatie of een site waar ik wat aan heb?

nope.

-heeft iemand nog leuke suggesties om te onderzoeken/maken?

nope

thanks...

alstublieft :cool: , als je wat proeven en golftheorie moet hebben, ik je wel enkele dingen opsturen uit mijn cursus fysica van mijn 2e of 1e kan, maar dat kan pas in oktober en graag tegen een kleine vergoeding voor de copies en verzending, voor meer vragen mail je me maar ( gb_kms@hotmail.com )

8-) G.
thanks voor je uitleg etc. ik moet nog met wie ik samenwerk en mijn natuurkunde leraar overleggen wat we precies gaan meten etc. als ik iets nodig heb klop ik graag bij je aan :wink: en mijn natuurkunde leraar, zelf ook een gitarist (lekker handig dus) dacht dat het haalbaar was om zelf een element te maken. ik laat wel weten hoe het allemaal verloopt.

willem1940
3 september 2003, 20:51
Grave Lord,

MD-element (moderne taal: humbucker?): in zo'n spoel zit gewoonlijk al een magneetje. Beweegt er een magnetisch materiaal vlakbij, bijvoorbeeld een stalen snaar, dan heb je samen een kleine dynamo die spanning afgeeft in verhouding met de bewegingen.
Er wordt dus geen extra gelijkstroom doorheengestuurd.

_Gràve_£ord
3 september 2003, 21:31
aja just, foutje idd, er wordt geen stroom gestuurd, die wordt door verandering van het magnetisch veld ( flux) opgewekt in de spoel, juist, dacht al dat er iets ni klopte enfin, de rest blijft gelijk. en in humbuckers lopen die stromen in tegenfase waardoor je een noise reduction hebt, wat als ik me niet vergis in eerste instantie het objectief v/d humbucker was, niet?

G.

willem1940
3 september 2003, 23:09
Het woord "humbucker" heb ik onlangs pas op dit forum leren kennen; als ik het juist heb begrepen heten alle wat ik vroeger (ca. 1960) als MD- (magneto-dynamische) elementen kende zo en zijn er bovendien typen bijgekomen met 2 spoelen die onderling in fase verschoven liggen.
"Tegenfase" denk ik niet want dat zou dan moeten resulteren in nul-output.
Maar ik heb die nieuwere dingen nog niet zelf in handen gehad, speel trouwens liefst onversterkt op nylon snaren want het is mij al gauw veel te hard.

Maar er is vast nog wel iemand op dit forum die het nauwkeuriger/beter weet.

bert k
3 september 2003, 23:19
Als ik het goed zeg: twee spoelen in tegenfase (echt waar :) ) en in serie. Maar in die spoelen de magneten in tegengestelde polariteit, zodat de ingestraalde brom uitdooft door de tegenfase, en de toon, die immers niet wordt ingestraald maar magnetisch wordt opgewekt, tweemaal omdraait en gewoon in fase uit de humbucker komt. Geniale gedachtegang, uitgevonden door Gibson.
Gewone elementen heten enkelspoels, single coil of SC. uiteraard

willem1940
4 september 2003, 02:51
Yep, duidelijk nu, Bert K.