PDA

View Full Version : vraagje



'tallica-fan
3 september 2003, 18:29
ff een vraagje Hoelang moet je ongeveer 'les' hebben voordat je de meeste liedjes kunt spelen, hoelang voordat je Band 'materiaal' bent en hoelang voordat je (bijna) alles foutloos kun spelen?

thijsov
3 september 2003, 18:31
even mijn ervaring: ik speel nu ongeveer een half jaar gitaar, ik kan veel liedjes met akkoorden en ik wil nu graag wat meer techniek leren, ik heb ook wel eens een bandje op school gevormd maar dan spelen we iets simpels

slayurrr
3 september 2003, 18:33
beetje rare vraag vind ik, het ligt helemaal aan jezelf, als jij veel oefent en veel technieken enzo leert dan gaat het natuurlijk wat sneller allemaal of je moet echt een uitzondering zijn die niks kan leren :wink: , maarja het is ook net wat je zelf wilt natuurlijk.
zelf speel ik best wel vaak per dag, ik speel nu 8 maanden en speel alles mee van het oude metallica tot slayer/kreator en ben nu ook veel bezig met licks van vai ect. maargoed, keyword: oefenen! :razz:

'tallica-fan
3 september 2003, 18:38
Ok maar stel, ik leer netjes het gaat allemaal wel goed.
Hoelang zou het dan ongeveer duren?

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 18:48
tsja, do you feel like playing in a band? then you're ready!
probeer met mensen samen te spelen die ongeveer op hetzelfde niveau zitten ( liefst iets beter, kan je nog iets opsteken) en keep your feet on the ground 8-) zolang ge ni wordt gevraagd voor een interview in een of ander gitaar magazine zijde gene super gitarist :-D
hoe langer je speelt, hoe meer je moet leren en hoe moeilijker het wordt ( raar hé :o ) maar zo vind ik het toch.
enkel op de laatste vraag: hoe lang tot je (bijna) alles foutloos kan: nooit :razz: hangt natuurlijk van jezelf af maar je kan altijd ergens iets bijschaven, en je kan dan de noten op het juiste ritme naspelen, maar de intonatie die je er aan geeft beetje te veel of juist te weinig vibrato hier en daar etc...

G.

kokteejl
3 september 2003, 22:04
spelen met bas als begeleiding i.p.v. een metronoom is ook altijd cool...met gitaar en bas kan je ook al leuke dingen doen bv.
ik speel ook maar een dik half jaar en vind mezelf te slecht (slordig bv.) om in een band te spelen

offtopic - grave lord van belgie zeker?

Swan
3 september 2003, 22:23
hoe kan die vraag nou beantwoord worden?
welke liedjes? hoevaak oefen je? heb je talent? etc etc etc etc

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 22:24
spelen met bas als begeleiding i.p.v. een metronoom is ook altijd cool...met gitaar en bas kan je ook al leuke dingen doen bv.
ik speel ook maar een dik half jaar en vind mezelf te slecht (slordig bv.) om in een band te spelen

offtopic - grave lord van belgie zeker?

:cool: kan ik ontkennen ??????????? :-D
btw, ik heb nooit met metronoom gespeeld, ma heb vrij goed ritme gevoel (kan ook wel aan die paar jaar academie liggen natuurlijk)
toch denk ik dat het wel opportuun kan zijn in een bandje te spelen, beke ervaring opdoen in samenspelen en soms is het interessant om kritieken van buitenaf te horen

G.

slayurrr
4 september 2003, 00:53
een metronoom is misschien wel heel handig,maar je heb hem niet altijd bij de hand en als het ritme gevoel er is, is het ook niet meer zo heel lastig om in band verband te spelen.

Antal
4 september 2003, 10:13
ff een vraagje Hoelang moet je ongeveer 'les' hebben voordat je de meeste liedjes kunt spelen, hoelang voordat je Band 'materiaal' bent en hoelang voordat je (bijna) alles foutloos kun spelen?

Een hoop gitaristen hebben nooit les gehad. En foutloos 'alles' spelen kun je nooit. Dus dit gaat een beetje nergens over volgens mij. :-? :???:

iam
4 september 2003, 10:16
dit topic lijkt nergens op!
komaan, je kijkt tegen het gitaarspelen aan alsof 'het wel de moeite is'

quit bitching, and go practice

(zei de man met 1300+ berichten :wink:)

Maiden Michiel
4 september 2003, 10:18
Ok maar stel, ik leer netjes het gaat allemaal wel goed.
Hoelang zou het dan ongeveer duren?

Leer netjes?

Dus dat is elke dag je oefeningetjes doen en na een half uurtje de gitaar weer wegzetten?

Mithrandir
4 september 2003, 10:19
Kom op jongens, de jongen wil gewoon wat feitjes:

- Hoelang moet je ongeveer 'les' hebben voordat je de meeste liedjes kunt spelen: +/- jaar of 4 afhankelijk van je talent
- Hoelang voordat je Band 'materiaal' bent: 6 jaar
- Hoelang voordat je (bijna) alles foutloos kun spelen: a lifetime

[BtB]Nemesis
5 september 2003, 08:24
Hmm Ik zal je even mijn ervaringen delen
Ik speel nu 3 jaar gitaar en ik probeer toch wel minstens 3 a 4 uur per dag te spelen, en in het weekend ligt dit iets hoger. Na 1 jaar spelen ging ik in een bandje dat voornamelijk punknummers speelt. Aangezien je dan meestal allen maar Powerchords speelt is dit vrij simpel en luktte mij dit goed. Nu spelen we echter steeds meer nummers van bijvoorbeeld metallica Ook veel oudere nummers als master of puppets, Four horsemen, Blackened. De Andere Gitarist van de Band Speelt al veel langer gitaar als ik En helpt me nog redelijk vaak met dingen. Ik weet niet of ik het eens ben met het feit dat je steeds moeilijker leert hoelanger je speelt, Ik heb dit eigenlijk andersom ervaren. :S
Maarja dit zijn dus mijn ervaringen.

Keep practicing :)
Grtzz

_Grāve_Ģord
5 september 2003, 12:52
ja nee, het wordt moeilijker in de zin dat je meer op details gaat letten en ook, de basis, akkoordjes en ritme zijn redelijk snel en makkelijk onder de knie te krijgen, totdat je die geflipte 'jazz' akkoorden moet beginnen doen die soms vlotjes over een 5-tal frets zijn versmeerd. Maar eens je begint met tapping en tokkelen en zo, dan moet je echt wel op details gaan letten omdat je anders vervelende bijgeluiden krijgt en hoeverder je gaat hoe moeilijker de voor jou nieuwe technieken worden, enfin, vind ik toch.
het is ook wel een voordeel als je les of advies van iemand kan krijgen.

G.

Neals
8 september 2003, 12:30
spelen met bas als begeleiding i.p.v. een metronoom is ook altijd cool...met gitaar en bas kan je ook al leuke dingen doen bv.
ik speel ook maar een dik half jaar en vind mezelf te slecht (slordig bv.) om in een band te spelen

offtopic - grave lord van belgie zeker?

In dat geval, begin een nirvana coverband... zelf vind ik dat er nix mis is met slordig spelen op zich, als je er zelf maar lol in hebt, en als een band daar wat aan toe kan voegen, be my guest.

Kramerman
8 september 2003, 19:55
beetje rare vraag vind ik, het ligt helemaal aan jezelf, als jij veel oefent en veel technieken enzo leert dan gaat het natuurlijk wat sneller allemaal of je moet echt een uitzondering zijn die niks kan leren :wink: , maarja het is ook net wat je zelf wilt natuurlijk.
zelf speel ik best wel vaak per dag, ik speel nu 8 maanden en speel alles mee van het oude metallica tot slayer/kreator en ben nu ook veel bezig met licks van vai ect. maargoed, keyword: oefenen! :razz:
daar heb je gelijk, maar kan je de leadguitar spelen of alle stukken van kirk ook ?