PDA

View Full Version : rechte hals en zuiver geluid help!



thijsov
3 september 2003, 17:13
ik was vandaag met mijn muziekleraar op school aan het lullen en hij kende het merk cort niet (ik wil een cort m 520 kopen) maar hij zei dat ik wel goed moest letten dat de hals recht is en dat er een zuiver geluid uit de gitaar komt.

mijn vraag: (ik weet weining van gitaren) hoe zie ik of de hals recht is, en hoe hoor ik of er een zuiver geluid uitkomt.

bedankt voor de hulp!

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 17:26
hewel, je legt je hoofd langs de hals en kijkt dan of da wa recht is :D
en zuiver klinken: als je gitaar langs alle kanten rammelt en ratelt dan zit er iets goed fout, tegen de frets kletterende snaren zijn ni zo erg, dat kan je afstellen, probeer de gitaar niet versterkt, dan hoor je beter of er iet ni goe vast zit of de klank al dan niet zuiver is, je zal het verschil wel merken.
oja, in sommige winkels hebben ze de hatelijke gewoonte om de paar gitaren die je ziet zitten op een onvoorstelbaar dure versterker aan te sluiten, vraag dan gewoon of het niet op een goedkopere kan, zo eentje die jij thuis hebt of plant om te kopen, wees niet te bedeesd om diverse gitaren op diverse versterkers uit te proberen (voordeel is dat de verkoper waarschijnlijk wel ff gaat lopen en kan je rustig alles bekijken zonder dat er iemand in je nek staat te blazen)

G.

thijsov
3 september 2003, 17:27
dank je!

bert k
3 september 2003, 17:28
Je kan gewoon langs de hals kijken. Dan zie je wel als er een hele erge bocht in zit. Verder is een bekende truc: je drukt een snaar in op de eerste en de allerhoogste positie (net twee handen dus) Dan kijk je naar de 12de posite of de snaar de fret raakt. Als er een heel klein beetje speling is dan is het goed. Teveel speleing dan is de hals hol, helemaal geen speling, dan istie te recht.

Zuiver: stemapparaat meenemen :)

Wilson
3 september 2003, 17:28
vaak is het andersom, je moet op een goedkope versterker testen terwijl je thuis een duurdere, betere hebt...

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 17:43
ik weet het niet, ik vraag steeds of ze een exemplaar hebben van de versterker die ik heb, weet je gelijk hoe de sound is en dat is voor de meesten toch vrij belangrijk denk ik, ok, als je op een kwalitatief mindere test kan je een aangename verassing wachten, maar laat je misschien "de ideale" gitaar aan je neus voorbij gaan, niet?
Trouwens: dat van die speling valt te regelen, als er iets schort, vraag dan in de winkel of ze de nek beetje kunnen bijstellen, maar vergeet ook niet langs de zijkant te kijken of ie in die richting wel recht is, en voel ineens ook es of er geen ruwe of uitstekende frets zijn

thijsov
3 september 2003, 18:23
Zuiver: stemapparaat meenemen :)

die heb ik niet!....das klote

wietse
3 september 2003, 18:38
Zuiver: stemapparaat meenemen :)

die heb ik niet!....das klote

ach kan je daar wel terplaatse kopen.

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 18:39
Zuiver: stemapparaat meenemen :)

die heb ik niet!....das klote

:o die snap ik ni zenne, voorwa hedde da nodig :???:

G.

wietse
3 september 2003, 18:39
trouwens cort zijn helemaal geen verkeerde gitaren die leraar van je moet eens verder kijken dan de grote merken.

bert k
3 september 2003, 18:52
[
:o die snap ik ni zenne, voorwa hedde da nodig :???:

G.
Snaartje stemmen, met stemapparaat. Snaartje aanslaan op 12de fret. Nog steeds zuiver? Mooi! Vals? Oei... probleem, want dat kan je niet afstellen op een akoestische. Niet kopen.

thijsov
3 september 2003, 19:30
trouwens cort zijn helemaal geen verkeerde gitaren die leraar van je moet eens verder kijken dan de grote merken.


niet mijn gitaarleraar, mijn muziekleraar op school (ook al heb ik geen muziek meer, heb je niet in 2 gym) mijn muziekleraar heef tmij gek gemaakt van gitaar, en ik kom nog vaak bij hem langs voor een praatje, het viel mij ook op dat hij cort geeneens kende

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 19:35
Snaartje stemmen, met stemapparaat. Snaartje aanslaan op 12de fret. Nog steeds zuiver? Mooi! Vals? Oei... probleem, want dat kan je niet afstellen op een akoestische. Niet kopen.

ah ja, juist :) ma dan moete eig de nat. harmonic vergelijken met de 12e fret, die moeten gelijk zijn. Btw, dees is het elektrische gitaar topic, dus ni aan gedacht :D
(trouwens, kam valt altijd beke bij te vijlen, ok, tis wel tricky)

G.

bert k
3 september 2003, 19:56
Nee nee, een kam kan je niet bij vijlen, wel af vijlen :-D
Dit is wel elekrtrisch forum, maar Thijs begon over Cort, en das een akoestische...
Thijs, verkeerde forum!!!! :noob:

Matje
3 september 2003, 20:15
Nee nee, een kam kan je niet bij vijlen, wel af vijlen :-D
Dit is wel elekrtrisch forum, maar Thijs begon over Cort, en das een akoestische...
Thijs, verkeerde forum!!!! :noob:

hoezo? cort heeft ook electrische hoor.

wietse
3 september 2003, 20:38
Nee nee, een kam kan je niet bij vijlen, wel af vijlen :-D
Dit is wel elekrtrisch forum, maar Thijs begon over Cort, en das een akoestische...
Thijs, verkeerde forum!!!! :noob:

hoezo? cort heeft ook electrische hoor.

juist kijk maar eens op hun site ,de gitaren zijn helemaal niet slecht ook doordat vroeger klira er in opgegaan is en dat was toch een zeer goede duitse gitaarbouwer.
alle kennis daarvan zit nu in cort ,oke ze worden gemaakt in china oid.

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 20:44
btw, thijs, ik vermoed dat je reeds gitaar speelt, niet? HOE KAN HET DAN DAT JE GEEN STEMAPPARAATJE HEBT :evil: :evil: :evil:

investeren man!!!!!!!!!!!!!!!!! :-D

G.

bert k
3 september 2003, 20:46
Nee nee, een kam kan je niet bij vijlen, wel af vijlen :-D
Dit is wel elekrtrisch forum, maar Thijs begon over Cort, en das een akoestische...
Thijs, verkeerde forum!!!! :noob:

hoezo? cort heeft ook electrische hoor.

O? Nix gezegd, in dat geval... :oops:

wietse
3 september 2003, 20:55
btw, thijs, ik vermoed dat je reeds gitaar speelt, niet? HOE KAN HET DAN DAT JE GEEN STEMAPPARAATJE HEBT :evil: :evil: :evil:

investeren man!!!!!!!!!!!!!!!!! :-D

G.

hij speelt nog maar heel kort en ik ken veel gitaristen vooral de oudere en degene die niet optreden die puur op het gehoor stemmen.
als je gaat optreden kan je er niet zonder omdat er gewoon teveel lawaai is op een podium.
je kan ook de telefoon gebruiken die piep is ook een precieze noot weet alleen niet meer welke(G geloof ik) ,kan je je gitaar stemmen door die snaar te stemmen en als je één goed hebt dan lukt de rest ook wel op gehoor.

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 21:05
was ma grapke zenne, ik heb ook lang zonder gespeeld en stemde op gehoor

G.

bert k
3 september 2003, 21:54
Stemmen???? Dat hebben ze in de fabriek toch al gedaan? :o

Wilson
3 september 2003, 21:56
btw, thijs, ik vermoed dat je reeds gitaar speelt, niet? HOE KAN HET DAN DAT JE GEEN STEMAPPARAATJE HEBT :evil: :evil: :evil:

investeren man!!!!!!!!!!!!!!!!! :-D

G.

ik speel al 7 jaar gitaar en heb er pas onlangs een gekocht, train je jezelf ook op gehoor te kunnen stemmen, handig als je geen stemapparaatje bij de hand hebt

thijsov
5 september 2003, 15:36
een cort m520 is een elektrische gitaar!

twee humbuckers, ook speelbaar als enkel element. trem-o-matic brug.
prs-model of een beetje lp.
http://www.musik-direkt.com/images/502953.jpg
dit is hem, is er ook in het zwart en donker-blauw

niels_r
5 september 2003, 16:11
Ziet er leuk uit...

@Grāve_Ģord: prima dat je uit België komt, maar probeer gewoon een beetje nederlands te typen en niet van die dingen als:

"die snap ik ni zenne, voorwa hedde da nodig"

"ah ja, juist ma dan moete eig de nat. harmonic vergelijken met de 12e fret, die moeten gelijk zijn. Btw, dees is het elektrische gitaar topic, dus ni aan gedacht
(trouwens, kam valt altijd beke bij te vijlen, ok, tis wel tricky)"

bert k
5 september 2003, 16:15
Kom nou, ik kom uit Rotterdam, en ik kan dat Vlaams prima volgen. Beter dan dat bReEzAh taaltje wat je hier nog wel eens ziet. :D Lekker doorgaan GrLord

@Thijs: Toffe gitaar! Kende ik idd niet. Ga je hem kopen?

slayurrr
5 september 2003, 16:49
W@T !$ 3Ū /\/\!$ /\/\eT Bw33z@h-T4|_k B3Ūt K ?ŋ?ŋ?ŋ?ŋ?

:razz:

bert k
5 september 2003, 17:12
Dat het gtfrdmme een fucking kruiswoordpuzzel is! :-D (als de Belgen op het forum dit ook gaan gebruiken dan ben ik verloren...)

thijsov
5 september 2003, 19:04
Kom nou, ik kom uit Rotterdam, en ik kan dat Vlaams prima volgen. Beter dan dat bReEzAh taaltje wat je hier nog wel eens ziet. :D Lekker doorgaan GrLord

@Thijs: Toffe gitaar! Kende ik idd niet. Ga je hem kopen?

ja ik denk het wel!
tof geluid, en mooie gitaar zelf.

en grlord, ik kan het niet altijd volgen, dus laten we het hiert houden op nederlands, geen breezataal en geen vlaams

wietse
5 september 2003, 19:25
kan het ook prima volgen maar komt ook omdat ik vroeger met m'n ouders altijd op vakantie in godsheide (vlaanderen) was.
mischien heb ik ook wel wat opgestoken van suske en wiske en urbanus.
maar soms moet ik toch 2 keer kijken voordat ik weet wat er staat bij gr lord.
als we het een beetje abn houden dan snapt iedereen het,als ik in het fries begin word ook niet op prijs gesteld lijkt mij.

thijsov
5 september 2003, 20:32
suske en wiske is redelijk normale taal hoor, urbanus is wel vlaams. en dat friese lijkt mij wel cool voor een keertje hoor!

Nemesis
5 september 2003, 21:49
geen Fries alsjeblieft, dat hoor ik de laatste tijd al genoeg :D

wietse
6 september 2003, 05:56
verhuisd naar friesland soms?

zZoRgO
6 september 2003, 09:35
Dat het gtfrdmme een fucking kruiswoordpuzzel is! :-D (als de Belgen op het forum dit ook gaan gebruiken dan ben ik verloren...)

ge peist toch zeker ni damme wij ons ier goan inouwen e!!!


8-)

Nemesis
6 september 2003, 09:37
ben het er wel mee eens, ik versta er geen barst van(en ik zit tegenwoordig in friesland op school :D)

zZoRgO
6 september 2003, 09:40
moet eerlijk toegeven, vind soms ook af en toe dat het iets TE vlaams is :-) no offense horr Grave (kan zelf ook een aardig potje plat klappen :-D )

maar ik vind dat als je samen op een forum zit moet je een taal gebruiken die iedereen snapt...

je gaat op Harmony central ook niet in het nederlands beginnen...

thijsov
6 september 2003, 10:24
ja laten we ontopic blijven in het nederlands of in het abn ofzo.

vraag is de titel van de topic

_Grāve_Ģord
8 september 2003, 19:18
sorry hoor, ik zal er beter op letten in de toekomst.

G.

thijsov
8 september 2003, 20:17
beter :-D


maar hoe meot ik nou het zuiver geluid checken, en op welke elementen?

-beide humbuckers
-brug humbucker
-hals humbucker
-beide single
-hals single
-brug single

(het is er 1 met 2 humbuckers die ook als single element kan bespelen)

http://www.planetguitar.net/tests/cort_mirage/mirage.html hier veel plaatjes.


http://www.musik-service.de/ProduX/Gitarren/EGitarren/Cort_Mirage_M520.jpg

ik weet niet of het goed te zien (kon geen beter plaatjes vinden behalve op die site maar daar kon ik geen eigenschappen vinden :wink: ) maar dit zijn de humbuckers

bert k
8 september 2003, 22:09
OK, nog eens. Het stond ook al een beetje in het begin, en ook in de FAQ, maar goed, ken mij het schelen.

Stemapparaat aansluiten.
Losse snaar aanslaan en ztemmen. Heel nauwkeurig.
12de vakje van dezelfde snaar aanslaan en kijken op het stemapparaat.
als het zuiver is is het goed.
Als het te laag is moet het brugzadeltje een beetje naar buiten (rechtsom schroeven)
Als het te hoog is moet het zadeltje naar binnen (linksom)

Zou dat lukken?

Maakt niet uit welk element.

Verder gewoon luisteren of je hem lekker vind klinken.

hadv
8 september 2003, 22:10
Hartstikke goeie en goedkope gitaren :B
Ik heb een M600 als reservegitaar voor als m'n LP opeens wat snaren mist tijdens het spelen (2 LP's vinnik een beetje veel van het goede, hoewel, hm, nog eens over nadenken :-D ). De elementen zijn wat minder, die zijn van mighty mite (maar je koopt wel 1 Cort voor ongeveer 3 Gibson pickups :lol: )
De bouw van de gitaar is als een een LP, dikke mahoniehouten plank met carved maple top. Afwerking toppiejoppie.

Stemmen kun je in de winkel met een stemapparaat van hun, toch :???:
& de hals moet niet helemaal recht zijn maar een beetje hol, zoals hierboven al door iemand uitgelegd voor dat een stelletje heutefleuters het spoor bijster raakten :evil:

bert k
8 september 2003, 22:11
Ja, die heutefleuter was ik. Sorry... :-D
Maar van die holle hals en hoe dat werkt was ik ook... :-D :-D

_Grāve_Ģord
8 september 2003, 22:12
probeer alle mogelijke standen, normaal heb je, denk ik, wel snel genoeg door hoe de vork aan de steel zit, maar probeer em zeker ook eens unplugged

G.

Timmer
8 september 2003, 23:09
Hee thijs, goeie keuze hoor. Ik heb zelf ook die m520 en ik heb geen problemen met kromme hals e.d. kwaliteit is gewoon erg goed, zeker als je bedenkt wat je er meestal voor moet betalen.

Alleen de tuners zijn niet al te best, misschien dat dikkere snaren wat beter zijn. Mijn cort was afgesteld voor .009 snaren en dat is eigenlijk wel erg licht maar aangezien ik geen zin had om aan de afstelling te rommelen heb ik dat zo maar gelaten. Binnenkort komen er wel .010 of .011 op.

Oja en hij speelt echt onwijs goed, lekkere hals, gelijmd nog wel! Voor die prijs (ik had hem 200 euro 2e hands, nauwelijks bespeeld :D) is ie echt te gek, maar ik zou er zo 2x zoveel voor hebben neergelegd. Fretwerk, afwerking, pickups etc is allemaal dik voor mekaar en in deze prijsklasse zal je denk ik niet makkelijk iets vinden wat een klasse beter is.

Alleen die tuners zijn jammer, was liever voor de m700 gegaan maarja 2e hands moet je het maar net tegenkomen nietwaar?

thijsov
10 september 2003, 16:58
hey timmer!

weet jij toevallig ook of hij makkelijk te stemmen is, en neit e snel ontstemd raakt?

oja die van jou was 200 €, en je zou er 2x zoveel voor willen betalen,
nieuw is die 399 € :wink:

thijsov
11 september 2003, 21:09
timmer?

Timmer
12 september 2003, 10:24
Heej

inderdaad kreeg ik hem 2e hands voor de helft van de nieuwprijs. Lucky me :)


Maar zoals ik al aangaf, ben ik niet super tevreden over de tuners. Het kan zijn dat ik een prutser ben wb. het opzetten van snaren maar ik weet niet zeker of het daar wel aan ligt.. Het lijkt of er bij het mechaniek van de G&B snaar een beetje speling in zit (zoals een fiets die doortrapt, zoiets). De lagere snaren blijven eigenlijk altijd goed op stemming.


MAAARRRR.... ik speelde een tijdje op GHS snaren (goedkoop merk?) en nu ik er een setje Ernie Ball (nog steeds .009) op heb gezet lijkt het qua stemming wel een stuk beter (stemvaster).


DUS: als je niet constant veel leads/bends speelt heb je niet al te veel problemen (denk ik) en heb je aan die Cort een lekkere allround-rock gitaar voor een spotprijsje. Probeer zelf anders in de winkel of ie niet al te veel ontstemt. Hou er wel rekening mee dat gitaren in de winkel niet altijd net nieuw bespannen zijn dus dat zou ook kunnen schelen.

Succes!
Timmer