PDA

View Full Version : kabel tussen preamp en poweramp



RoyE
3 september 2003, 14:47
Ik heb recent een stereo poweramp (Samson Servo 240) en een stereo speakercabinet (Marshall 1960A 2x150W) aangeschaft. Ik gebruik een POD Pro van Line6 als preamp.

Alhoewel er in dit forum veel informatie te vinden is over gitaar- en speakerkabels, heb ik geen informatie kunnen vinden over de kabels die ik het beste tussen de preamp en de poweramp kan gebruiken.

De POD Pro heeft 2 1/4" TRS uitgangen en de Samson Servo heeft 2 1/4" gebalanceerde TRS ingangen. Echter, ik neem aan dat de kabel die ik hiertussen moet plaatsen geen gitaarkabel is, maar ook geen speakerkabel. Kan iemand me verder helpen?

morris
3 september 2003, 15:03
klopt!
je kunt het beste gebalanceerde kabels met XLR's gebruiken.
Zo'n podje heeft toch ook XLR dacht ik?
De TRS is hetzelfde principe, 3 aderige kabel, maar dan met stereo jacks.

yhcmarc
3 september 2003, 15:10
trs kabels zijn dus in feite effect kabels ?? Ik heb nu namelijk gewoon van die el cheapo effecten kabeltjes in mijn rack. Ik wil wel een keer goede bekabeling op maat er voor maken ..

Marc

morris
3 september 2003, 15:19
nee, je hebt gebalanceerde en ongebalanceerde kabels.
Als vuistregel geldt dat gebalanceerd beter is. Ongebalanceerd (i.e. gitaarkabels of patchkabels) wordt het meest gebruikt in gitaargear.
Gebalanceerd zie je met name in de Studio/PA-wereld.
De meeste high-end gitaargear of studio gear beschikt tegenwoordig ook over gebalanceerde in- en uitgangen. Use em if you can.... meestal heb je dan een betere signaal/ruisverhouding en 6 tot 10 DB meer signaal.

yhcmarc
3 september 2003, 15:26
aha thanx, ik zal de manuals eens even nakijken op dat gebied dan.

Marc

RoyE
3 september 2003, 16:40
klopt!
je kunt het beste gebalanceerde kabels met XLR's gebruiken.
Zo'n podje heeft toch ook XLR dacht ik?
De TRS is hetzelfde principe, 3 aderige kabel, maar dan met stereo jacks.
Ah OK

De POD heeft inderdaad ook XLR uitgangen, maar de Samson Servo heeft enkel TRS ingangen, vandaar. :-?

Als ik het goed begrijp lijkt zo'n TRS kabel op een speakerkabel, maar heeft hij stereo jacks in plaats van mono jacks? Is het verder nog van belang dat de gebalanceerde TRS kabel een bepaalde dikte en/of shielding heeft?

RoyE
3 september 2003, 16:45
aha thanx, ik zal de manuals eens even nakijken op dat gebied dan.
Kun je inderdaad het beste doen (heb ik ook gedaan met wat navraag via google). Enkel als je inputs en outputs beide gebalanceerd zijn, heeft het nut om een gebalanceerde TRS kabel te gebruiken. Anders kun je in feite net zo goed een ongebalanceerde TS kabel gebruiken met mono jacks, bijv. een gitaarkabel of patchkabel.

morris
3 september 2003, 17:57
De POD heeft inderdaad ook XLR uitgangen, maar de Samson Servo heeft enkel TRS ingangen, vandaar. :-?

Als ik het goed begrijp lijkt zo'n TRS kabel op een speakerkabel, maar heeft hij stereo jacks in plaats van mono jacks? Is het verder nog van belang dat de gebalanceerde TRS kabel een bepaalde dikte en/of shielding heeft?

TRS is het formaat, nl. stereo jack, de kabel is drie-aderig, plus, min en aarde. Microfoonkabel zeg maar!

Wat je dus nodig hebt is microfoonkabel met aan de ene kant XLR en aan de andere kant stereo jack. Rij anders even naar RB Sound bij jou in de buurt, die heeft ze wel liggen. Neem voor de zekerheid even de handleidingen mee, zodat je precies weet wat plus en min is op beide apparaten...

morris
3 september 2003, 17:59
aha thanx, ik zal de manuals eens even nakijken op dat gebied dan.
Kun je inderdaad het beste doen (heb ik ook gedaan met wat navraag via google). Enkel als je inputs en outputs beide gebalanceerd zijn, heeft het nut om een gebalanceerde TRS kabel te gebruiken. Anders kun je in feite net zo goed een ongebalanceerde TS kabel gebruiken met mono jacks, bijv. een gitaarkabel of patchkabel.

Ja en nee...
sommige apparaten, zoals de Line6 studio modelers hebben een duidelijk onderscheid in level tussen de unbalanced en de balanced uitgang.
Zo kan het dus zijn dat je toch de gebalanceerde output neemt omdat die harder uitstuurt!

RoyE
3 september 2003, 23:32
Ja en nee...
sommige apparaten, zoals de Line6 studio modelers hebben een duidelijk onderscheid in level tussen de unbalanced en de balanced uitgang.
Zo kan het dus zijn dat je toch de gebalanceerde output neemt omdat die harder uitstuurt!
Klopt! Had ik even niet bij stilgestaan :oops:

In de handleiding van de POD Pro staat inderdaad dat als je een mono jack (TS) aansluit het signaal van de uitgang -10dB is, terwijl hij een signaal van +4dB verstuurt als je er een stereo jack (TRS) in stopt.

Wat betreft de TRS kabel moet ik er nu wel uitkomen. Nogmaals bedankt voor de hulp :wink:

morris
3 september 2003, 23:46
Tja, Geleendenaren, daar heb je tenminste wat aan....
:wink: :wink: :wink: :wink: