PDA

View Full Version : Check mijn nieuwe gitaar!!



stefan112
3 september 2003, 12:11
Heej, ik heb een nieuwe gitaar, een Giannini. dat is Braziliaans, en hier niet te krijgen, ik heb hem laten meenemen uit brazilie, en het speelt echt fantastisch!! er zit een element in, en over een versterker klinkt hij ook super mooi!! Check voor pics de onderstaande link. hij koste mij € 450,- maar toen ik in the big one kwam, voor een versterker, en vroeg wat zij er voor zouden vragen, kwamen ze aan met een samick van 896 euro, en een alhambra (ofzo) van 2100 gulden, en zeiden dat dat vergelijkbare gitaren waren!



Klik hier voor foto's (http://62.234.138.58/1.htm)
P.S. het kan zijn dat die foto's het niet altijd doen, want ze staan nl op mijn computer, en dat werkt dus alleen als ik online ben (maar das wel vaak, dus grote kans dat het wel werkt)

angorawol
4 september 2003, 00:35
Haha ééntje met nylonsnaren en cut-away. Wel een beetje dun dacht ik, maar dat kan zijn omdat ik een soortgelijke gitaar heb, een Takamine. Klinken lekker die dingetjes. Wel een warboel bovenaan, die snaren :wink:
Dan kan alleen bij 'manouche'-gitaren vind ik (maar dat zijn dan weer stalen snaren)
In elk geval, proficiat en je zal er veel plezier mee hebben.

willem1940
4 september 2003, 02:14
Goddeloos, wat een MOOI ding. VOEL je de tonen ook in je ribben, via het waarschijnlijk Brazileense tropische hout?

Ik heb ongeveer zo'n model al een tijd, van Koreaanse makelij, Vantage VC-20CE, was toen iets van 600 guldens en goed genoeg voor mij, bevalt mij nog steeds best.

Snaren opzetten:
Ik heb dit al minstens 2x gepost ergens hier op dit forum; het zijn de kleine dingen die 't hem doen, dus nog maar eens:

per se maar 1 x door de spil steken, meteen redelijk strak maar zonder forceren en binnen de 1e (langzame) slag zorgen met vinger-druk dat het lange eind (de "boom") aan DIE kant van het doorsteek-eind (de "tamp") blijft waar die NIET zijn wil: dat kan per snaar verschillend links/rechts of binnen/buiten uitvallen.

Die eerste slag drukt dan vast tegen de "tamp" aan die zich dan per iedere draai-millimeter vaster vergrendelt tegen de "overkant" van het dwarsgat. "Help" ook de tweede (halve) en misschien volgende slag nog een beetje zodat er NOOIT een "kruisende" wikkel ontstaat want die "duwt" niet mee tegen de tamp.

Doe je dit "anders", met dubbel-doorsteken / knopen of zo en aan de "gewillige" kant van het dwarsgat dan houd je 10x zoveel verstemming en slijtage tegen hout aan, kauwgom.

Pas op, draai langzaam want door het per millimeter versterkt "pakken" zit je de eerste keer soms vooral bij de lage E in minder dan 2 slagen op spanning.

In het kort: benut "zijdelingse druk" naar-het-gaatje-toe ....

Mijn nylon snarensetje zit er nou zowat een jaar op en telt uiteindelijk, na veel spelen en bij-stemmen, tegen de dwang-kant van de tamp aantallen slagen, 1=dunste snaar:

1: 6x
2: 4x
3: 3,5x
4: 3x
5: 2,5x
6: 1,5x

Ik heb dit zelf ooit uitgepuzzeld, weet niet of er een "voorschrift" op bestaat en iedereen die ik ontmoet die zelf met dubbel-steken, knopen en klem-lopen prutst vindt mij totnogtoe een klier, betweter of mierenneuker dus meestal zeg ik er niets van.
In de handel schijnt niemand zich er om te bekommeren, in winkels zie ik de raarste kluwens op mechanieken.
Bekijk het dus rustig voor jezelf.

willem1940
4 september 2003, 02:31
Trouwens, ook met stalen snaren leg ik ze ook altijd op de winch met "druk" naar-het-gaatje-toe en NIETS kruisend of knopend of dubbel-door.

Lange einden, zowel bij staal als bij nylon: NIET afknippen maar in een niet te gek kleine cirkel leggen met 1 of 2x losjes omslaan om het "bosje"; dan houdt dat boogje zich in stand en kan als je het loswipt weer glad terugveren zonder dat er 1 kniek in de lijn komt.

willem1940
4 september 2003, 02:38
Ik kan niet goed zien hoe de nylon snaren, aan het andere einde, op de kam liggen maar dat behoort met (dikste snaar) 1 tot (dunste snaar) max-3 (meestal 2 genoeg) simpele doorhalingen te gaan, die zichzelf plat op het kam-hout afklemmen zonder "snijden".

Kijk in een winkel hoe makkelijk dat ligt en let op wat onder- of boven ligt. Dit simpele slagje schijnen alle handelaars juist weer WEL goed door te hebben.

angorawol
6 september 2003, 01:12
Ondanks al je uitleg willem, moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet echt begrijp (en ik heb de tekst al 3 keer gelezen) Wat ik wel weet is dat ik onderaan aan de brug een zekere volgorde hanteer. nl. eerst de 6de (dikste) en het overschotje leg ik dan vast onder de volgende, om het buzzen tegen te gaan. Maar nu voor de analfabeten onder ons, een site met afbeeldingen.
www.frets.com
Hoewel daar ook wat afgeknoopt wordt en ik dat inderdaad ook nooit doe. Maar waarom zou je de te lange snaren niet afknippen? Alles wat kan buzzen verwijder ik. Maar dikwijls nadat de snaren zich gezet hebben.

stefan112
6 september 2003, 07:34
ik snap ut zelf ook niet helemaal, maar ik laat er gewoon om het half jaar nieuwe snaren opzetten, want ik vind die bruine roestplekken zo lelijk.

angorawol
6 september 2003, 11:47
Nylonsnaren roesten niet! :wink:
Die gaan makkelijk 10 jaar mee.

bert k
6 september 2003, 12:57
Yeah, shure :cry: Dan zijn jouw bassnaren zeker ook met nylon omwikkeld? Maar vies worden doen ze wel degelijk, en dan is een half jaar echt het uiterste.

angorawol
7 september 2003, 11:46
Mijn gitaar gaat in de kist. Dat scheelt.

willem1940
7 september 2003, 15:54
Stefan, jammer dat ik het je niet uitgelegd krijg. Ik heb nauwkeurig je mechanieken-foto bekeken en snaren 1 en 6 liggen per se verkeerd, moeten aan de andere kant van het dwarsgat blijven. Snaar 3 (G) eindigt ook aan de fout-kant maar dat is op die plaats iets minder ernstig. De overige snaren liggen in wisselende mate rommelig / kruisend.

PER GITAAR en per iedere winch is het een kwestie van kijken en de kant kiezen/dwingen die de snaar NIET wil zodat hij naar het dwarsgat toekruipt en ZONDER kruisingen.

Ik heb geen website maar zal voor de zekerheid een foto'tje inscannen van mijn mechanieken waarop je kunt zien hoe het (volgens mij) het beste ging - op MIJN gitaar.

Ik kan niet de forum-e-mail-links gebruiken want heb wegens software-conflicten Outlook Express uit Windows gesloopt.

Wie het zien wil mag een e-mailtje aan mij sturen op wevedeha@hotmail.com en dan stuur ik je een foto'tje.

gertdm
8 september 2003, 18:02
een mooie gitaar om te zien:) Daar kun je voorlopig mee vooruit. Ik vind de vorm van de body ook erg mooi. Het ziet er verzorgd uit en denk zeker dat de prijs mooi is.

Twee kritische puntjes: het bovenblad is niet erg 'fijn' generfd...dat is een teken dat er een goedkopere of b-keuze hout voor het bovenblad is genomen. Dat is niet erg op zichzelf maar het duurt iets langer voor de toon is gerijpt en ook is een feit hoe breder de nerven hoe minder het blad kan 'zingen'.

Het tweede punt is de lak die er mooi strak op zit maar zo te zien toch een vrij dikke laag is.

Gert

Nicci
8 september 2003, 18:25
Doe je dit "anders", met dubbel-doorsteken / knopen of zo en aan de "gewillige" kant van het dwarsgat dan houd je 10x zoveel verstemming en slijtage tegen hout aan, kauwgom.

Mijn nylon snarensetje zit er nou zowat een jaar op en telt uiteindelijk, na veel spelen en bij-stemmen, tegen de dwang-kant van de tamp aantallen slagen, 1=dunste snaar:

1: 6x
2: 4x
3: 3,5x
4: 3x
5: 2,5x
6: 1,5x



Waar gaat dit over? Kauwgom?

willem1940
8 september 2003, 19:47
Ik bedoel dat snaren die onstabiel op het mechaniek liggen "kauwgom-achtig" verstemmen/rekken.

Nicci
8 september 2003, 19:50
ah. je maakt er een heel verhaal van, maar je hebt gelijk. veel 'stemmingsproblemen' komen voort uit het slecht aanbrengen van de snaren.
en mensen maar de tremelo de schuld geven. op het gebrek aan locking tuners . . . . .