PDA

View Full Version : welke noten kan ik soleren



oela
3 september 2003, 01:31
In ons bandje spelen we een blues in A
A-A-A-A--D-D--A-A--E-D-A-E
Na uren oefenen heb ik twee solo's gevonden die er redelijk bij klinken.
Bij solo 1 speel ik de met noten.A-C-D-E-G in verschillende volgorde.
Bij solo 2 speel ik met de noten B-C*-E-F*-A in verschillende volgorde.

WELKE SOORT TOONLADDER SPEEL IK NU EN WAT IS EEN BLUESTOONLADDER EN KAN IK OOK NOG ANDERE NOTEN SPELEN BIJ DEZE ACCOORDEN

dank jullie,

Marcel

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 01:50
bluestoonladders zijn supersiimpel, volg de bollekes :-D
ja nee, de basis is de mineur toonladder maar de bluestoonladder, eig pentatonische mineur (denk ik) ladder bestaat uit 5 noten met als intervallen 1 toon, anderhalve, 1, 1.5 ( vb in A: A B D E A) en komt praktisch neer op de bollekes volgen op de nek, behalve bij de B en de E snaar omdat je daar toevallig met die 1.5 interval zit die opschuift doordat de B een hlave toon lager zit in vgl met de andere intervallen tussen de snaren als je ze stemt ( euhm, snap je? :oops: ) enfin, denk wel dat je hiermee al een eind op weg kan.

G.

oela
3 september 2003, 08:35
Dank je G.

De solo's die ik nu speel bij welke soort toonladder horen die dan?
Wat is precies het nut van de bolletjes op de nek.
Dus ik kan geen andere noten spelen als die ,die in de toonladder van A
staan,daar worden alle toonladders in A mee gespeeld?

Marcel

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 10:32
tuurlijk kan je in andere toonladders gaan soleren en van de een naar de ander overgaan, de A pentatonisch komt van de A mineur ladder en dat is de mineur tegenhanger van de C majeur ladder, verder kan je nog beginnen klooien met de verschillende moduli etc, maar zo goed benik theoretisch nog niet onderlegd. Een kameraad van me (professioneel jazz muzikant) heeft een gigantische poster met daarop alle mogelijke akkoorden en toonladder progressies (om gek van te worden)
als je dit echt wil leren zou ik een paar lesjes aanraden.

G.

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 10:35
en die bollekes dat zijn gewoon markers, kwestie van niet telkens te moeten de frets tellen, wat soms lastig kan zijn in den halfdonker op een podium en die bollekes vallen nogal op en zijn een makkelijke referentie

G.

oela
3 september 2003, 11:33
G.

Ik dank U

Groeten

moretel
3 september 2003, 11:52
Op een A majeur blues kun je A pentatonisch mineur en A pentatonisch majeur spelen, je kan ook over elk accoord de mixolydische ladder spelen, dit alles kun je ook gaan combineren en dan wordt je solo een stuk interessanter.
Beste manier van oefenen is om een basis schema op te nemen en daarover heen uitproberen.

metalguitar
3 september 2003, 15:03
Bluesrock-toonladder in A:



E--------------------------------------5--8-----------------------------------------
B---------------------------------5--8----------------------------------------------
G------------------------5--7--8---------------------------------------------------
D------------------5--7-------------------------------------------------------------
A--------5--6--7--------------------------------------------------------------------
E---5--8----------------------------------------------------------------------------

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 16:06
mja die kan je ook gebruiken, maar dat is de uitgebreide versie.
je kan blijven doorsoleren terwijl je 2 frets hoger loopt en zo verder tot je een octaaf hoger zit, voor blues is de handigste manier echt wel de stippen volgens, zit je zelden fout, mits enige oefening en klinkt altijd wel degelijk. wat ook altijd super vet klinkt in een blues(rock) solo is een bend met de 3 hoogste snaren samen, dus in feite een halve baré nemen en die benden en dan een vibratotje uit je pols schudden :cool:

da_rippah
16 september 2003, 15:19
Bluesrock-toonladder in A:



E--------------------------------------5--8-----------------------------------------
B---------------------------------5--8----------------------------------------------
G------------------------5--7--8---------------------------------------------------
D------------------5--7-------------------------------------------------------------
A--------5--6--7--------------------------------------------------------------------
E---5--8----------------------------------------------------------------------------

Deze gebruik ik ook altijd ja, lekker makkelijk, maar wordt na een tijdje wel erg saai hoor. Ik gebruik vaak ook nog op de E en B de 10e fret (in dit geval) erbij.

Neals
16 september 2003, 16:35
10 op de E snaar is 5 op de A snaar, maakt op zich geen reet uit....

Misschien is het een tip om het nummer Rock 'n Roll van led zeppelin te bestuderen wat in de zelfde accoorden staat?

Tevens zou je op de slaggitaar een riffje kunnen bedenken op die schema's

Maiden Michiel
16 september 2003, 16:53
Deze dan? Ook heel bekend toch? Doet het ook wel op ene A bluesje!


E-13-12-10------------------------------------------------------
B------------13-12-10-------------------------------------------
G-----------------------12-10-9---------------------------------
D---------------------------------12-10-9-----------------------
A-------------------------------------------12-10-8---------------
E-----------------------------------------------------12-10-8----

Kramerman
16 september 2003, 20:35
'heel bekend'=>zou leuker voor die jongen zijn moest hij zelf een solo uitvinden denk ik :-)