PDA

View Full Version : Rock/Metal Solo geluidje



Nocki
2 september 2003, 23:14
Hoi.

Ik wil graag een leuk soleer geluidje. het is voor rock en metal. mn amp instellingewn zijn gewoon lekker maar nu nog een fx je erop.

wat gebruiken jullie. vroeger gebruikte ik reverbje, delaytje en een chorus je. maar wat doen jullie en hoeveel gemixd. in hoeverre staat alle sopen. en hoelang zijn de staarten van de delay's en de reverbs enzo.

ik hoop dat jullie allemaal even reageren want ik ben benieuwd...
Nocki

Maiden Michiel
3 september 2003, 08:52
Meer dan delay en reverb heb ik niet nodig...

LordRiffenstein
3 september 2003, 09:33
Ik gebruik eigenlijk verschillende fx op mijn solos, hangt er een beetje vanaf wat ik precies wil doen. Zo heb ik de keuze uit:

-enkel delay, fixed tempo op 116-168-220 ms (dus eigenlijk al 3 verschillen) of tap tempo. Ik gebruik de Dynamic delay, lage feedback (10%) en mix (max 20%). Verder dezelfde delay maar dan met tap tempo

-delay en reverb, altijd Dynamic delay zoals hierboven en met tap tempo hoewel hij standaard op 220ms staat. Reverb is Large Room met mix op 20%, niet veel feedback en Room wat minder in volume dan de reverb tales

-delay, reverb en pitch shift. Zelfde als hierboven met de toevoeging van een kleine pitch shift (+9 en -7, pan links en rechts met wat verschil in ms en feedback) waardoor je een chorus-achtige klank krijgt maar hij blijft gedefinieerder dan een echte chorus.

Fluffy
3 september 2003, 11:40
tja ik gebruik ook niet meer dan een metal zone meestel :-? soms wat fxjes zoals een chorus erbij die ik nog niet half open zet, of wat delay erbij of een phaser moet een beetje een goede stand

DThornus
3 september 2003, 14:53
Uhm, ik gebruik meestal een beetje relay en een chorusje,
maar ik trek ze niet al te ver los.

Antal
3 september 2003, 17:21
Ik gebruik op dit moment een HotDrive&Boost en een Ibanez delay. Werkt perfect. Deze heb ik alleen nog niet zo heel lang, dus wie weet dat ik over een tijdje ook weer wat anders wil. Hiervoor deed ik het met een GE7 van Boss. Gewoon middentonen een beetje open, en je komt makkelijk boven de rest uit.

Maar zoals je uit de rest van de reacties misschien al had begrepen (iedereen roept iets anders), is hier niet 1 oplossing voor. Ik zou gewoon zo veel mogelijk uitproberen en kijken wat er voor jou goed werkt.

Tubefreak
3 september 2003, 17:31
Ik ga voor een mid boost ergens tussen de 300 en 700 hz. Zorgt er voor dat het geheel veel meer 'tone' heeft en articulatie. Daarnaast af en toe een beetje delay 350ms en/of chorus/detune. Maar mids is het belangrijkst.

Reverb hou ik niet van op delay, tenzij je wat rustigs speelt.
mrtn

ijff
3 september 2003, 17:57
Ik gebruik vaak een compressor... duurt effe voor dat je'm goed heb ingesteld.. maar dan klinkt het ook!

Nocki
4 september 2003, 08:03
Ik heb eigenlijk nooit een gate of comp. er tussen hangen omdat ik dacht mn attack en geluid te verzieken.
maar nu schijnt het toch wel vaak gedaan te worden.

zo'n compressor isd at ook makkelijker voor tapping?

NOcki

willer
30 september 2003, 00:43
Gebruik een goede compressor (dus geen Boss CS-3)

Speeddemon
30 september 2003, 00:58
Boss GE-7: 100 en 200hz, beetje geboost, 1,6kHz geboost, 3,2kHz beetje ge-cut, 6,4kHz beetje geboost, overall level met 2-3dB geboost.

Ibanez DE-7: +/- 360ms delay, mix 20-25%, repeats: 20-25%, echo mode

en af en toe m'n Boss CE-2 Chorus aan (rate 35%, depth 65%), maar da's alleen voor de wat meer cheesy Judas Priest, Bon Jovi en Ratt nummers. En voor cleane stukken natuurlijk.

Mijn clean is echt dat 80's clean! Bluesguys would kill me! :oops: :lol:
compressie, chorus, delay, reverb. Yessirrey! :razz: 8-)
(let wel, mijn clean in m'n metalband)

jorrit
2 oktober 2003, 19:49
trimetal in rithme stand (jah met nog steeds genoeg mid..) boss ge7 mid boost en een ibanez de7 voor een kort delay..super geluidje... 8-)

Speeddemon
2 oktober 2003, 20:39
Hmmm Jorrit, allebei gebruiken we dus een DE-7 en GE-7 voor onze solo-sound...

Hou je ook toevallig van Judas Priest, Gary Moore, Yngwie, Maiden, etc? :wink:

jorrit
3 oktober 2003, 13:07
judas priest ken ik een nummer van ofzo maar heb ik me nog niet echt in verdiept...gary moore is erg gaaf, yngwie vind ik net iets te....en maiden is vet maar ik kan nog steeds niet aan die zang wennen.....

wat gebruik je voor dist? je amp?

Speeddemon
3 oktober 2003, 23:38
Bij Yngwie moet je niet op het gepiel letten maar op de (weliswaar spaarzame) bluesy stukken. Die kerel kan heus wel vet spelen, alleen het is zo'n show-off met z'n sweeps.

voor od/ds gebruik ik ofwel m'n combi Boss CS-2+H&K Tubefactor, ofwel m'n Engl Savage 60 amp. Allebei VET! 8-)

Van Priest zijn de volgende albums VERPLICHTE KOST:
-Sad Wings of Destiny
-Stained Class
-Killing Machine
-Unleashed in the East (live)
-Screamin' for Vengeance
-Painkiller

tegenwoordig allemaal met bonustracks te krijgen voor een euro of 10, dus wat let je? (als je van heavy metal houdt natuurlijk...)

jorrit
4 oktober 2003, 11:10
hmz daar gebruik ik kaazaa wel ff voor....maar k ga eens ff luisteren...

Bouke
4 oktober 2003, 21:16
Hey Jorrit,

waarom doe je je s12 weg en wat moet 'ie kosten?

Bouke

jorrit
6 oktober 2003, 01:09
bouke, je hebt een PM..