PDA

View Full Version : Buizen



De_Sint
2 september 2003, 17:49
Hoe zit het nou eigenlijk met buizen die gebruikt worden in gitaarversterkers. Ik lees veel over verschillende merken buizen maar het komt op mij over dat er veel vuige Russische merken tussen zitten. De 1 vind Svetlana weer goed en Sovtek klote enzo. Net las ik weer dat het Amerikaanse Groove Tubes eigenlijk Sovtek buizen zijn maar dan overgespoten met hun eigen logo, terwijl ik dacht dat het een merk op zich was. Zoals duidelijk blijkt heb ik er weinig verstand van, maar waarom zijn er zoveel verschillende goede versterkerfabrikanten, maar lijkt de keus voor een buis mij moeilijk. Waarom zijn die fabrikanten Russisch, zijn er geen bedrijven uit de 'moderne'westerse wereld die goede buizen op de markt brengen? En waarom maakt Groove Tubes zelf geen kwaliteitsbuizen, maar selecteerd ze slechts? Leeft de productie van buizen nog een beetje in het jaren 60 tijdperk ofzo?

andy
2 september 2003, 18:03
Idd, sinds de komst van de transistoren zien weinig bedrijven in het westen nog brood in het maken van buizen, daarom komen ze voornamelijk uit het voormalige Oostblok.

Negative K3 fan
2 september 2003, 18:30
Waarschijnlijk zijn het gewoon de economische redenen, het is financieel niet aantrekkelijk om in westerse fabrieken kwaliteitsbuizen te maken. Daarom moeten de echte toon die hards maar teren op NOS buizen die op een gegeven moment ook extreem zeldzaam/duur zullen worden. Dan komt er vast weln een bedrijf die de zware last op zich neemt om een hele flikker buizen te maken en die te bewaren zodat het bedrijf na 5 jaar topt met buizen maken en dan voor de komende 100 jaar weer genoeg buizen hebben :D

Maarja, de goede niet-NOS buizen van tegenwoordig zijn svetlana (al zijn die nu ook vermengd met sovtek> lees vintage versterkers), JJ (vroegere tesla) en volgens sommigen ook electro harmonix (zijn een soort sovteks, weet neit zo dat zit, veel mensen vinden ze te donker).

yhcmarc
2 september 2003, 19:09
ik heb met die electro harmonix dingen eigenlijk alleen maar problemen gehad, 2 maal binnen een jaar gescheurde en gebroken !!!!! buizen in mijn powertone terwijl ze gematched zijn door koch zelf. Oudere sovtek buizen erin en geen enkel probleem meer ...

En groove tubes worden wel degelijk in de vs geproduceerd. Check ff op http://www.tubefreak.com/ daar staat een hoop informatie over buizen, is trouwens gemaakt door iemand hier op het forum.

Marc

Negative K3 fan
2 september 2003, 19:16
So Mesa/Boogie, Marshall, Ruby or Groove Tubes don't make preamp tubes. The same thing accounts for power tubes as well. For one exception, which is that Groove Tubes is now producing a 6L6 tube in the USA.

heeft iemand meer info over die 6l6?

yhcmarc
2 september 2003, 19:17
niet echt, het enige dat ik weet van een paar vrienden van me is dat sinds ze groove tubes gebruiken (6l6 dus in een 5150) dat hun top veel meer power lijkt te hebben en een vetter geluid heeft.

Marc

AoDf
2 september 2003, 20:15
http://www.home.zonnet.nl/daan_en_fab/forum/positive/positive8.jpg

gerrekat
2 september 2003, 20:52
Alle buizen komen uit het oostblok, alleen relabelen veel merken ze , bijvoorbeeld Mesa en ENGl die er gewoon hun eigen merk op printen.

Misschien kontroleren ze ze wel voordat ze dat doen hoor maar het zijn in principe gewoon dezelfde oostblokmerken.


Bijna alle bekende fabrikaten leveren goede kwaliteit, alleen ze klinken allemaal iets anders, een buis s een heel non homogeen product, ze zijn allemaal anders en klinken ook allemaal anders zelfs binnen een merk!

Svetlana's zijn prima, JJ's ook, Electro Harmonics zijn ook perfect en Sovtek is ook niets mis mee, Groove Tubes is gowoon relabeled en gematched en daardoor belachelijk duur, maar het zijn echt dezelfde buizen zel;fde voor Ruby Tubes.

Sovtek wordt door veel grote merken als standaard gebruikt bijv. Peavey, Mesa....

ENGL gebruikt van alles en nog wat maar test alles zelf uit en relebelt ze als zijnde ENGL, maar dat kan elk fabrikaat zjin!

ik kreeg van Yoeri de link naar www.tubetown.de erg leuke zaak, goede service prima prijzen, ik heb momenteel EH EL34's in mijn XXX, ENGL 6L6GC's in mijn POWERBALL en Svetlana 6550's in mijn SAVAGE 120!

ze hebben allemaal hun charme!

Nicci
2 september 2003, 21:00
in mijn Rivera zitten gewoon sovtek voorversterkerbuizen. niets mis mee. ik denk dat het prijsverschil voornamelijk in kwaliteits controle zit. een goede buizenleverancier test de buizen en gooit weg wat niet voldoet. dit kost geld, maar dan heb je wel goede buizen.

tenminste: dit is mij verteld. ik sta er niet bij . . . . .

mathe
2 september 2003, 22:37
Alle buizen komen uit het oostblok, alleen relabelen veel merken ze


Ohw ja?

Er komen nog steeds veel buizen uit China en ook in de VS worden, welliswaar op kleine schaal, buizen gemaakt.

Marc

gerrekat
3 september 2003, 11:02
ja je hebt feitelijk gezien gelijk, ook in China worden nog veel buizen gemaakt, maar vaak zie je die hier niet...

Buizen uit de US zijn volgens mij bijzonder zeldzaam als ze al bestaan ik heb ze nog nooit te koop gezien, ja NOS!

Als ze er al zijn zjin ze zeer exclusief en onbetaalbaar!

Waar het me om gaat is dat 99% van de buizenproductie uit min of meer derdewereldlanden komt!

LordRiffenstein
3 september 2003, 11:14
Groove Tubes maakt dus inderdaad 1 type 6L6-buizen maar ik ken het type nummer niet.

EH, Svetlana, JJ, Sovtek zijn allemaal ok tot zeer goed en het hangt voornamelijk af van wat je zoekt want ze klinken anders.

De meeste naam-buizen (Ruby, Mesa, Groove Tubes) zijn inderdaad dezelfde maar door de verkoper zelf getest, gematcht enz. De enige uitzonderingen zijn dus die 6L6 van GT en enkele lampen die je bij Ruby kan kopen. Deze hebben in hun type aanduiding allemaal STR vb EL34B-STR. Dit zijn lampen die onder toezicht van Ruby gemaakt worden en in principe alleen via hen te krijgen zijn.

Ik heb in mijn Engls Svetlana 6550s en Svetlana 6L6GCs. Pre-amp buizen zijn allemaal NOS behalve de buis die de loop aanstuurt, dat is telkens een JJ ECC83S.

Guinness
3 september 2003, 11:50
Als ik onzin vertel mag je dat zeggen, maar dit is wat ik ervan heb gehoord:

Er zijn nog 4 buizenfabrikanten op de wereld nml. 2 in rusland (sovtek, svetlana) in tjechië ( tesla, nu JJ) en een in china (?).

Nieuwe buizen van een ander merk zijn altijd afkomstig uit deze fabrieken maar overgedrukt met het eigen logo.

De reden dat buizen tegenwoordig uit deze (voormalige) communistische landen komen is dat die landen het produceren hebben aangehouden omdat bij een nucleaire aanval chips uitvallen. Buizen doen dat niet. Daarom hadden (hebben?) russische militaire apparatuur (MIG's e.d) allemaal buizen ipv. chips.

Dat deze landen nog buizen produceren hebben wij te danken de koude oorlog want het westen heeft deze techniek opgegeven.

LordRiffenstein
3 september 2003, 12:02
Hier is even wat info ivm de Groove Tubes 6L6:

http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=1713

http://news.harmony-central.com/Newp/2002/GT6L6GE.html

Negative K3 fan
3 september 2003, 15:15
damn, 90 dollar voor een duetje 6l6 buizen, das niet mis.

Negative K3 fan
3 september 2003, 15:17
en als we het toch over buizen hebben, ik heb wat heen en weer gemaild met dr tube (rotterdam) over mogelijke buisopties. Is dr tube een beetje goedkoop/aardig/betrouwbaar etc? En hij raadde mij dit setje aan voor mn 5150 combo, de 5751s voor in V1 en V2 omdat ik minder gain wil btw.

2x EH 12AX7EH : Eur 22,56
1x JJ ECC83S : Eur 11,72
2x Sovtek 5751 : Eur 22,34
2x JJ 6L6GC MP : Eur 59,88
Verzendkosten : Eur 5,50
Totaal : Eur 122,00

Opmerkingen svp!

LordRiffenstein
3 september 2003, 15:28
2x EH 12AX7EH : Eur 22,56
1x JJ ECC83S : Eur 11,72
2x Sovtek 5751 : Eur 22,34
2x JJ 6L6GC MP : Eur 59,88
Verzendkosten : Eur 5,50
Totaal : Eur 122,00

Opmerkingen svp!

We zullen even vergelijken met mijn favo-shop, Tube Town http://www.tube-town.de

2x EH 12AX7EH : Eur 13.6
1x JJ ECC83S : Eur 7
2x Sovtek 5751 : niet in stock maar wel bv JJ ECC81: kost 20 eur/2
2x JJ 6L6GC MP : Eur 28
Verzendkosten : Eur 5,50
Totaal : Eur 74

Als je die 5751 wil dan hou je niet veel gain meer over. Als een ECC83/12AX7 100% gain is dan heeft een ECC81/12AT7 ongeveer 70%, een ECC82/5751/12AU7 ongeveer 30%.

Negative K3 fan
3 september 2003, 15:31
Hmm... zet me wel aan het denken. En over die gain, hoe moet ik die procenten zien? Nu speel ik als ik de wildste metal speel met de gain op standje 5, maximaal, ik denk dat als ik dat live zou willen doen nog wel wat lager zou zetten, die 5150 is gewoon insane kwa gain (RIJMT). Vandaar, als het 30 procent is dan zou ik hem nu dus op 3 moeten hebben en dat is nou ook weer niet het geval. JJ ecc81 lijkt me ook leuker omdat die 5751s van national of van sovteks zijn, toch een wat mindere naam dan JJ (dachtikzo?).

LordRiffenstein
3 september 2003, 15:37
Hmm... zet me wel aan het denken. En over die gain, hoe moet ik die procenten zien? Nu speel ik als ik de wildste metal speel met de gain op standje 5, maximaal, ik denk dat als ik dat live zou willen doen nog wel wat lager zou zetten, die 5150 is gewoon insane kwa gain (RIJMT). Vandaar, als het 30 procent is dan zou ik hem nu dus op 3 moeten hebben en dat is nou ook weer niet het geval. JJ ecc81 lijkt me ook leuker omdat die 5751s van national of van sovteks zijn, toch een wat mindere naam dan JJ (dachtikzo?).

Ik weet niet hoe de tube layout van die 5150 is maar stel nu dat je scheur-kanaal (heeft die nog een ander??? :P ) zowel de V1 als de V2 gebruikt (hoogstwaarschijnlijk) dan ga je niet van 100% naar 30 % maar eigenlijk naar een pak minder omdat de beide lampen de hoeveelheid gain gaan beinvloeden krijg je dus een PAK minder gain. Voor de prijs van die lampjes zou ik eigenlijk een extra ECC83S kopen en eerst proberen met enkel een ECC81 in de V1 en kijken wat er gebeurd, je kan nog altijd die 2de erin pleuren.

Sovteks, tja ik hou er niet van en die JJs klinken lekker vet, minder fuzzy en ik denk dat een 5150 dat wel kan gebruiken!

Negative K3 fan
3 september 2003, 15:41
Danku voor dee advies yoeri!!!11 Dat worden dus geen twee 5751s want ik wil natuurlijk wel wat gain overhoduen. Ik heb net ook een website gelezen (link (http://www.guitaramplifierblueprinting.com/GTlink.html)) waarin ongeveer hetzelfde staat. Met de korting van jouw duitse winkel doe ik denk ik wat jij adviseert.

Wat zijn eigelijk de specs/features/etc van de JJecc83s (tov de sovteks die ik er nu in heb zitten volgens mij zit hij nu helemaal vol met sovteks, iig ded einbuzien zijn 6l6WXT+)?

Moet ik trouwens bij het vervangen van die krngen nog letten op spanningen uit de elco's oid? mijn 5150 heeft lage gefixte bias, dus dat zal waarschijnlijk wel lukken. Moet je ze er gewoon uittrekken en induwen? en hoe zit het met de beschermkapjes over de pre ampbuizen?

LordRiffenstein
3 september 2003, 15:47
Wat zijn eigelijk de specs/features/etc van de JJecc83s (tov de sovteks die ik er nu in heb zitten volgens mij zit hij nu helemaal vol met sovteks, iig ded einbuzien zijn 6l6WXT+)?

Sommige vinden de ECC83S te donker of modderig klinken maar ik vind ze lekker smooth en vet zijn. Sovteks hebben nogal een rasperige klank naar mijn mening. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de 6L6 of bijna elke JJ-lamp, ze klinken behoorlijk vol, lekker vet in het mid. Uiteraard is dit enkel mijn mening :D

Negative K3 fan
3 september 2003, 15:49
hoe klinke svets dan, want eerlijk gezegd vind ik een beetje vol en vet niet verkeerd, maar liefst zo beperkt mogelijk. Het moet alleen niet buzzy worden.

Tubefreak
3 september 2003, 18:00
Alle buizen komen uit het oostblok, alleen relabelen veel merken ze , bijvoorbeeld Mesa en ENGl die er gewoon hun eigen merk op printen.

Sovtek, EH en Svetlana komen uit Rusland. Ei uit Joegoslavië en JJ uit Tjechië. Dan heb je nog verschillende fabrieken in China en Groove Tubes maakt in de US nog 6L6 buizen. Daarnaast zijn er nog talloze bedrijven over de hele wereld (incl de US) waar men nog andere (audio) buizen maken die je niet of zelden in gitaarversterkers ziet.

Mesa heeft jarenlang buizen uit China gebruikt, net als Bogner, Marshall, Fender, etc. Die naar mijn mening enorm klote ware, zowel de voor als eindbuizen. Huidige productie schijnt beter te zijn...

Tegenwoordig gebruiken de meeste merken buizen van Sovtek.

Daarnaast heeft Sovtek het merkrecht van Svetlana in de US. Dus ECHTE svetlana's zijn daar alleen te koop onder het SEC logo.

Bijna alle bekende fabrikaten leveren goede kwaliteit,

Absoluut niet waar. Ei's zijn bijvoorbeeld enorm microfonisch, zelfs de silver plates en dus zinloos voor de meeste versterkers. Erg jammer want qua klank zijn ze fantastisch.

Huidige productie van JJ's voorbuizen is ook matig. Dus je kunt het best alleen geteste buizen kopen. En als je ze voor fase inversie gebruikt dan moet je er zeker van zijn dat beide gain stages in de buis zijn gematched!. Anders krijg je nog een scheve sinus en wordt biassen een hell.

En geloof mij, een buis die slecht gematchte gain stages heeft is eerder de regel dan uitzondering! Daarnaast is de huidige productie stukken minder in kwaliteit dan van menig oude buis. Ik heb bijvoorbeeld 20 NOS 70's Tesla (=Telefunken) buizen getest en 20 JJ ECC83S 2000 sept productie getest. NOS Tesla's waren fantastisch... geniaal... niet voor niets gemaakt door Telefunken. Die JJ's waren medium tot ok, maar er zaten ook vele slechte bij. 1/4 viel af omdat ze of enorm scheef waren qua gain stage of kapot of....

Svetlana's zijn prima, JJ's ook, Electro Harmonics zijn ook perfect en Sovtek is ook niets mis mee, Groove Tubes is gowoon relabeled en gematched en daardoor belachelijk duur, maar het zijn echt dezelfde buizen zelfde voor Ruby Tubes.

Met 1 groot voordeel: de kans dat je een goede buis hebt is aanzienlijk groter. Ze zijn niet goedkoop, maar je krijgt wel waar je voor betaald. Daarnaast vind ik de eindbuizen van Sovtek niet echt mooi, laat staan de meeste voorbuizen. Eindbuizen van JJ en Svetlana zijn ok, alhoewel de Svetlana 6L6 geen pentode maar een tetrode is. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Maarten

zjanke
3 september 2003, 18:00
Ik ben al even aan het zoeken geweest, maar kan nergens een overzicht vinden van de klank die een bepaalde buis produceert. :-(

Heeft iemand een link of een overzicht waar ik iets mee kan? Of liever nog, een adresje waar ik de verschillen zou kunnen horen? :D

Tubefreak
3 september 2003, 18:44
www.watfordvalves.com
www.tubefreak.com

Negative K3 fan
3 september 2003, 19:52
tubefreak> kun je mij misschien nog even opweg helpen> zie daarvoor mijn posts bovenaan deze pagina!

Nicci
4 september 2003, 00:11
tubefreak,

ik wil onmiddelijk aannemen dat je verstand van zaken hebt, maar toch twijfel ik enigszins aan je verhaal als het gaat om het belang voor het geluid van al dat gebuis.
ik bespeel momenteel een rivera mat 5 sovtek buizen (voorversterker). prima geluid. misschien heeft rivera ze getest voordat ze in de versterker gingen. zou kunnen.
hiervoor bespeelde ik een mesa studio, waarin ik eens alle buizen 1 voor 1 vervangen heb voor gloednieuwe sovteks. prima geluid (behalve een storing die niet wegging . . . . )sterker nog: er was geen wezenlijk verschil te bemerken met de oude. en die waren oud . . . .

misschien zijn al die 'meetbare verschillen' niet zo meetbaar voor het gehoor.

LordRiffenstein
4 september 2003, 07:56
misschien zijn al die 'meetbare verschillen' niet zo meetbaar voor het gehoor.

Misschien staat je gain op 10 of misschien heb je stront in je oren maar die verschillen zijn duidelijk hoorbaar. Als je een Sovtek, JJ, EH en NOS ECC83 naast elkaar test heb je wel degelijk een verschil.

Nicci
4 september 2003, 08:28
Stront . . . . . .

Mmmmm. Nee. Niet . . . .

Alles goed 'my lord'?

LordRiffenstein
4 september 2003, 08:49
Alles goed 'my lord'?

Ja hoor, alles lekker relaxed. Nog 1 dagje werken en dan 3 weken verlof :-D

Guinness
4 september 2003, 08:52
Hey, tubefreak ,

Hoe zit dat met dat nucleaire verhaal?

MarshallSG
4 september 2003, 15:23
Ik heb een Mesa Boogie V-twin. Daar zitten 2 12AX7 Mesa buizen in Chinese dus. Wat ik begrepen heb is dat het cleane kanaal de eerste buis gebruikt en het blues/lead kanaal de tweede.

Bekend probleem is dat het cleane kanaal harder klinkt als het lead kanaal. En het geheel een klein beetje donker fuzzy/modderig klinkt.

Ik dacht als ik de eerste buis vervang voor een kwalitiet 12AT7 voor een lekker warme flender klank. En de 2de buis vervang voor een kwaliteit 12AX7. Zou dan het volume verschil verdwijnen?

Suggesties voor welk merk buizen zijn welkom. Aan gezien JJ volgens
velen te donker klinken en de twin al donker van zichzelf is lijkt me dat geen goede keuze.

PeeVee
4 september 2003, 15:59
alhoewel de Svetlana 6L6 geen pentode maar een tetrode is. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik ben ZEER benieuwd naar dat verhaal... Vertel...

PeeVee
4 september 2003, 16:19
En groove tubes worden wel degelijk in de vs geproduceerd

Moet je toch even beter lezen want dat staat er niet. Er staat niet dat de buis in USA wordt gemaakt (assembled). Er staat ook niet dat het uit een fabriek in USA komt. Er staat dat ie voor 95% bestaat uit USA components (in een press release staat 90%), en gemaakt wordt op de originele (afgekaaide!) GE machines die overgenomen uit de liquidatie verkoop (faillisement). Logisch want zijn kostbare machines, evenzogoed erg outdated en tamelijk rulgeragd. Ondanks dat deze buizen een hoog gehalte USA onderdelen in zich hebben worden ze NIET gemaakt in USA, althans, dat staat nergens en dat verraad alweer een beetje wat er aan de hand is.

Volgens Amerikaanse wetten mag je "made in USA" op een product zetten als de ONDERDELEN waar het product van gemaakt is voor een bepaald percentage afkomstig is uit USA.

Het truukje zag je bij bepaalde prestigieuze gitaarmerken andersom, daar stond nl. op "Assembled in USA" (de parts kwamen dan gewoon uit Japen / Korea / China) of "QC in USA", exotische gitaren werden alleen in USA gecontroleerd op kwaliteit.

Er is geen buizenfabriek in de USA die "end to end" 6L6'en produceert. GT claimt wel zoiets als: "largely produced with the original GE machines". Ik vermoed dat daar wat binnenwerkjes in elkaar geknutseld worden van Amerikaans pisbakkenijzer (met verarmd uranium?) en vervolgens naar Rusland worden verscheept om er daar een glazen potje omheen te bakken ofzo. Als die buizen daar worden gemaakt, dan had er echt wel ergens gestaan, "assembled in USA", want daar zouden ze zeker prat op gaan.

Heb trouwens ervaringen gehoord van mensen die goed vergelijkingsmateriaal tot hun beschikking hebben (NOS GEC's, Sylvania / Philips, RCA blackplates etc. etc.) en deze zijn niet erg positief tot zeer negatief.

Tubefreak schrijft in het straatje van meneer Groove Tube en dat is ook waar ie op uit is. Natuurlijk schrijven ze alleen de mooie dingen. Hoe staat het met die andere 10%? Hoezo "largely produced" en hoe large is large eigenlijk? Je mag geloven wat je wilt geloven, maar het zijn natuurlijk marketing praatjes, dingen die mensen graag willen geloven. Het is al jaren niet meer rendabel om in USA of welvarend Europa buizen in elkaar te zetten. Is zeer arbeidsintensief (klote)werk en vereist relatief oude en onderhoudsgevoelige apparatuur. Forget it... will not happen ever! :-(

Sweet dreams!

Ben ik blij dat ik nog een voorraadje Philips / Sylvania en RCA blackplates heb liggen :razz:

Negative K3 fan
5 september 2003, 07:59
Moet ik trouwens bij het vervangen van die krngen nog letten op spanningen uit de elco's oid? mijn 5150 heeft lage gefixte bias, dus dat zal waarschijnlijk wel lukken. Moet je ze er gewoon uittrekken en induwen? en hoe zit het met de beschermkapjes over de pre ampbuizen?

Tubefreak
6 september 2003, 17:07
tubefreak,

ik wil onmiddelijk aannemen dat je verstand van zaken hebt, maar toch twijfel ik enigszins aan je verhaal als het gaat om het belang voor het geluid van al dat gebuis.
ik bespeel momenteel een rivera mat 5 sovtek buizen (voorversterker). prima geluid. misschien heeft rivera ze getest voordat ze in de versterker gingen. zou kunnen.
hiervoor bespeelde ik een mesa studio, waarin ik eens alle buizen 1 voor 1 vervangen heb voor gloednieuwe sovteks. prima geluid (behalve een storing die niet wegging . . . . )sterker nog: er was geen wezenlijk verschil te bemerken met de oude. en die waren oud . . . .

misschien zijn al die 'meetbare verschillen' niet zo meetbaar voor het gehoor.

Ik geloof gerust dat jij en menig andere gelukkig wordt van het geluid van een Sovtek buis. Kijk in een goede versterker zullen die dingen best ok klinken. Zelfs chinese voor en eindbuizen kunnen ok klinken. Maar in een goede setup komen de mindere kwaliteiten naar boven.

Het kan goed zijn dat je geen verschil hoorde toen je je buizen ging vervangen. Vergeet niet dat er tussen jouw gitaar en speaker een hoop "mis" kan gaan met je signaal. Pas als je naar alles goed en gedegen hebt gekeken en alles "optimaal" zul je verschillen in buizen, kabels e.d. goed gaan merken. Daarvoor kunnen de verschillen in de buizen minder merkbaar worden omdat er in het gehele signaalproces al een hoop verloren gaat.

Dus er voor zorgen dat alles tip top is, is 1. En dat gaat heel ver, van kabels in je gitaar, tot kabels in je speakerkast (!), van impedantie tot levels, van buizen tot wijze van kabels aanleggen, van je stekker op de juiste manier in het stopcontact steken tot de ligging van audio- en stroomkabels, van de wijze waarop elke kabel (intern) is aangesloten tot het voorkomen van aardlussen en ruis.

Maar... vergeet niet dat ook vele versterkers met buizen, maar weinig gebruik maken van de buizen. Er zijn genoeg marshalls op deze aardkloot die gebruik maken van opamps en diodes om de oversturing te maken en de buizen alleen gebruiken om het geluid te kleuren. Tja... als je niet de buis gebruikt om de oversturing te creeëren dan is het klank verschil al enorm. En ja... zelfs een Mesa/Boogie V-Twin werkt zo en helaas menig andere versterker ook.

Negative K3 fan. Wat wil je precies vragen/doen. Daarnaast.... probeer echt eens 5751's, ecc82 en ecc81 buisjes. Kunnen erg leuke dingen doen!. Een tijd geleden heb ik in een Bogner Triple Giant Telefunken ECC83 buizen gedaan en voor de sharp (lead) heb ik een ECC81 en een ECC83 van Telefunken gebruikt. Klonk veel beter dan 2 ECC83 buizen. Dus ook voor high gain toestanden kun je proberen.

gr. Maarten

Thijssie
6 september 2003, 21:05
Maar... vergeet niet dat ook vele versterkers met buizen, maar weinig gebruik maken van de buizen. Er zijn genoeg marshalls op deze aardkloot die gebruik maken van opamps en diodes om de oversturing te maken en de buizen alleen gebruiken om het geluid te kleuren. Tja... als je niet de buis gebruikt om de oversturing te creeëren dan is het klank verschil al enorm. En ja... zelfs een Mesa/Boogie V-Twin werkt zo en helaas menig andere versterker ook.


Dit snap ik niet zo goed, terwijl mijn ervaringen jouw verhaal wel staven.

Bij het vervangen van de buizen van mijn Mesa Studio .22, hoorde ik niet zo veel verschil. (net zoals een vorige poster omschreef) maar een drie tal goede voorbuisjes in mijn JCM900 (die inderdaad een aantal diodes voor de oversturing gebruikt), was het een wereld van verschil.

Je zou toch eigenlijk andersom verwachten dan....

Tubefreak
6 september 2003, 23:00
alhoewel de Svetlana 6L6 geen pentode maar een tetrode is. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik ben ZEER benieuwd naar dat verhaal... Vertel...

Een "standaard" 6L6 heeft als 5e onderdeel een Surpressor op pin 8, samen met de cathode. Dit is niet absoluut noodzakkelijk, maar zorgt er wel voor dat de buis betere prestaties kan leveren. En bij mijn weten is de Svetlana 6L6 de enige huidige productie 6L6 die geen surpressor heeft. en dat is jammer.

Maarten

Nicci
7 september 2003, 13:07
Tubefreak,

Ik begrijp het al. Jij en ik verschillen dag en nacht . . . . . Ik maak me en wil me geen zorgen maken over een kabeltje hier en een kabeltje daar. Net even een element met net een beetje meer dit of dat. Ik koop spul als het goed klinkt en daarmee basta.

Thijssie,

Even nieuwsgierig: waar heb je die mesa gekocht? Toevallig een maandje of wat geleden bij Feedback?

Thijssie
7 september 2003, 14:00
Thijssie,

Even nieuwsgierig: waar heb je die mesa gekocht? Toevallig een maandje of wat geleden bij Feedback?


Nee, dat is al een tijdje geleden. Bij een particulier.

Ben er erg content mee, ik zocht een klein combootje dat op repetitie geluidsniveau nog lekker klinkt en gemakkelijk sjouwbaar is.

Vond alleen de speaker die er in zat bagger, die klonk klinish en vlak vond ik, ik heb er een Greenback in gezet. Nu heeftie wat meer ballen en leeft ook meer. Ik vind het echt een te gek ding, prachtige clean, vooral met een randje heb ik ze nog niet vaak beter gehoord. En je kunt er waanzinnig mee scheuren zonder dat je een metal geluid krijgt....

Tubefreak
9 september 2003, 20:30
Tubefreak,
Ik begrijp het al. Jij en ik verschillen dag en nacht . . . . .
Ik koop spul als het goed klinkt en daarmee basta.


Tja... De Nachtwacht is ook een leuk schilderijtje, maar die stop je toch ook niet in een Ikea lijstje en hang je onder een TL balk. Waarom zou je dure gitaren en versterkers kopen en middelmatige kabels en buizen gebruiken?

Het totaal budget wat je kwijt bent aan goede kabels en buizen is vaak nog geen 10% van wat je uitgeeft aan een goede gitaar en versterker!. En een gitaar/versterker kun je na wat speur werk misschien ook wel 10% goedkoper vinden. Het zijn dus maar kleine bedragen op het geheel die wel een groot verschil uitmaken.

Maar ieder stelt zo zijn prioriteiten.
Maarten

Nicci
10 september 2003, 23:56
Het gaat me niet eens om het geld. Ik kan best wat missen. Het gaat me om dat eeuwige gedoe. Gitaristen die maar zelden uitgeprutst zijn. Ik wil niet al te lang moeten stilstaan bij welke buis, plectrum, snaren, kabels, etc. ik moet kopen. Ik heb betere dingen met mijn tijd te doen.
Ik ben niet 100% tevreden met mijn spul. Maar kom een goed eind in die richting. Ik ben nogal praktisch ingesteld.
Daar komt bij dat 'het perfecte geluid' mij niet zo heel veel interesseerd.
De muziek die ik maak vraagt om een aantal 'geluiden'. Ik krijg ze allemaal voor elkaar met m'n spul. De band klaagt nooit over "een ietsje meer dit of dat".

PeeVee
13 september 2003, 00:18
alhoewel de Svetlana 6L6 geen pentode maar een tetrode is. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik ben ZEER benieuwd naar dat verhaal... Vertel...

Een "standaard" 6L6 heeft als 5e onderdeel een Surpressor op pin 8, samen met de cathode. Dit is niet absoluut noodzakkelijk, maar zorgt er wel voor dat de buis betere prestaties kan leveren. En bij mijn weten is de Svetlana 6L6 de enige huidige productie 6L6 die geen surpressor heeft. en dat is jammer

Ik heb het verhaaltje even voorgelegd aan mijn buizenmeester (heb tegenwoordig buizen praktijk- en theorieles), die wist mij het volgende te vertellen:

Hou er rekening mee dat de 6L6 geen echte penthode is maar eigenlijk een beam power tetrode. Die heeft geen supressor grid maar een extra electrode om de electronenbundel te focussen (waardoor er meer rendement en penthodekarakteristiek uit valt te peuteren). Dat was toen een patentkwestie, Philips had nl. het patent op het penthodeontwerp en die Yanks hadden geen zin om daarvoor te gaan betalen. Bijgevoegd plaatje komt uit een Svetlana pdf en zo te zien zit er op 8 de kathode gecombineerd met 'BP' wat wel zal staan voor beam plate of zoiets. Svetlana wijkt dus niet af van de andere 6l6-en in dit opzicht. Ook de curve is normaal. Een echte tetrode heeft altijd een flinke deuk in de horizontale lijnen en die zie ik niet terug.

Heb de plaatjes bekeken, bij pin 8 inderdaad "C, BP" dus ik neem aan Cathode en "Beam Plate". Zal wel ongeveer dezelfde functie hebben als een "surpressor" maar mocht i.v.m. gepatenteerde concept niet zo heten en ook niet exact hetzelfde zijn. Je zou dan verwachten dat geen enkele 6L6 een "surpressor" heeft maar ook een "Beam Plate". Misschien is men het beestje nu gewoon bij de naam gaan noemen, buizen zijn niet "hot" meer (hoewel)...