PDA

View Full Version : Martin of niet?



RIES
2 september 2003, 17:43
Zit te twijfelen tussen een Martin dx-1 of Crafter.

Speelde op deze Martin van het weekend maar is gedeeltelijk gelamineerd. Speelde pas op een Crafter en die speelde ook perfect alleen is deze niet gelamineerd.

Zag de Crafter GAE 15 en een SE 33

Bij de Crafter is het uiterlijk mooier maar Martin heeft toch de naam.

Vind ze trouwens beide goed klinken.

Enige raad?

MarshallSG
2 september 2003, 18:21
Is er een prijs verschil?

RIES
2 september 2003, 18:27
GAE 15 gezien voor 514,-

SE 33 voor 749,-

zijn wel prijzen van internet

DX1 iets van 750 a 800 ero

blues_traveller
2 september 2003, 19:09
Hoi,

Misschien is dit iets om over na te denken.
Is nieuw en komt uit een gitaarwinkel.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2554680625&category=2385

Brianmayrulezzz
3 september 2003, 18:23
Zou iig NIET voor de Martin gaan. Martin is leuk als je een D45 ofzo koopt. Voor die 'goedkope' modellen betaal je voor de naam en bovendien zijn ze net als die crafter in en Oosten gemaakt. Niet doen dus!!!!
Probeer trouwens ook es Yamaha akoestische gitaren (bijv. CPX8), Yamaha staat bekend om z'n zeer goede prijs/kwaliteit verhouding...

RIES
3 september 2003, 22:06
Ik kreeg ook het idee dat er voor naam betaald moet worden, overigens wel een goed geluid in die Martin.

Of een gitaar meer "waard wordt" maakt me weinig uit, ik zal mijn gitaren nooit verkopen dus dat is het probleem niet, maar kwaliteit spreekt me wel aan.

Ga van het weekend eens op zoek in Rotterdam. Zal zeker ook voor Yamaha gaan kijken, maar Craftyer staat hoog op mijn lijstje. Ik ga er gewoon een stuk of wat uit proberen en zie wel.

bert k
3 september 2003, 22:17
Als je naar Rotterdam komt, ga dan ff langs Hakkert, Westblaak. Ze hebben gitaren van Furch, Tjechisch merk, goeie kwaliteit, kunnen zeker op tegen de merken die jij noemde. Hakkert heeft sowieso veel mooie gitaren op het moment.

RIES
3 september 2003, 22:24
Ja ik heb hem ook op me route staan.

Furch heb ik het een en ander overgelezen op het web en ik ben ook zekers benieuwd naar deze gitaren.

Schijnen goeie recencies te zijn.

bert k
3 september 2003, 22:35
Tja, en als je budget iets hoger is, zeg vanaf 1000 euro, weet ik nog wel wat... Ik heb zelf een Lakewood, komt uit Duitsland, en speelt op het niveau van de duurdere Martins en Taylors. Check www.lakewood.de Goed nieuws: er zit een Lakewood dealer in Rotteram, slechte nieuws: het is een kutzaak en ze hebben nix op voorraad.
(ik heb geen Lakewood aandelen, maar ik vind het dus gewoon een wereldgitaar.)

RIES
3 september 2003, 22:37
Hahaha al is het een snackbar, als de gitaren maar goed zijn ja toch?

bert k
3 september 2003, 22:41
Hihi, dan moet je maar ff naar mijn snacktentje, ik heb een stukje neergezet, kan je horen hoe een Lakewood klinkt: http://www.bertk.tomaatnet.nl/vrolijk_mineurstukje.mp3

RIES
3 september 2003, 22:51
Is zeker een goeie sound

Enne is tie Verspuy nog een beetje een zaak?
Doe ook Feedback nog aan en Voxhumana.

bert k
3 september 2003, 22:55
Thanx!
FF over de winkels alhier: Peter Verspuij is prima zaak, groot assortiment, goeie service.
Feedback: tja, megagroot assortiment, zeg maar geen service.
Vox Humana: pas nog geweest, fijne winkel wel. Ze zijn trouwens Furch importeur, dus die hebben ze wel staan.
Die kutzaak die ik noemde is MusicForce aan de scheepmakershaven. Veel PA spul en computerzooi, en weinig gitaarspul. Wel Lakewood folders...

willem1940
3 september 2003, 22:56
http://www.bertk.tomaatnet.nl/vrolijk_mineurstukje.mp3

Ja, maar als je zo goed speelt dan kun je, als je dat zou willen, IEDERE gitaar verkopen ... :D

Ondanks dat het stukje zelf mij matig aanspreekt heb ik het 3x beluisterd om te horen hoe goed het gaat. Dit meen ik gewoon, zonder flauwekul.

bert k
3 september 2003, 23:04
Nou, dank jewel. Daar heb je wel gelijk in, en het is in een dure studio opgenomen, waar ik ieder oud barrel goed kan laten klinken.
De enige manier om gitaren echt te beoordelen is gewoon er op spelen. Ik zou het alleen leuk vinden als Ries dit weekend bij het testen van allerlei gitaren ook een Lakewood kon uitproberen, gewoon omdat ik het merk erg waardeer. Neemt niet weg dat voor zijn budget genoeg keus is, ook bij de andere merken.

hadv
3 september 2003, 23:31
Kijk ook eens bij Kees Dee in Amersfoort
Heeft alleen maar gitaren en aanverwante zaken.
Niet goedkoop, maar wel erg groot assortiment 8-)

hadv
3 september 2003, 23:41
Ik heb een Martin D2R gekocht nadat ik zo'n 30 gitaren (van 300-2500 euro) had uitgeprobeerd.
Op het laatst zat ik met twee mensen van de winkel op een Crafter, een Lakewood en een Martin te spelen.

Goeie gitaren, allemaal, maar het gaat om de klank.
Dit Lakewoods klonken prachtig, maar mij iets te donker & Crafter vond ik niet veel aan (wel mooie afwerking). Een andere Martin (type vergeten) vond ik niet echt mooi (duurder type)... :-?

Smaken verschillen gelukkig (en je kunt er over twisten, alleen heeft het niet veel zin). Dus veel uitproberen, goed luisteren, gitaren naast elkaar laten klinken. :-D

bert k
4 september 2003, 09:34
In welke winkel was dat?

ReinoutV
4 september 2003, 10:36
Zit te twijfelen tussen een Martin dx-1 of Crafter.

Zag de Crafter GAE 15 en een SE 33


Je hebt nu wel 2 verschillende body-vormen te pakken: de dreadnought van Martin en een Auditorium (kleiner) van Crafter. Probeer ook van een merk (wel zo eerlijk testen) verschillende soorten gitaren. Je kunt dan kijken welke vorm je het meeste aanspreekt, waarna je het kunt gaan bepalen. Er zit nog redelijk wat verschil in klank tussen deze verschillende akoestische gitaren. En als je hem wil gaan versterken is het ook niet onverstandig dat gedeelte van de gitaar (het element dus) eens grondig te testen.

Boer Bavo
4 september 2003, 20:07
Nog een aanrader is Avalon. Ik heb enkele weken terug op twee Avalons zitten spelen van rond de 800 euro en geloof me... 't waren echt wel verdomd knappe gitaartjes.

hadv
5 september 2003, 13:44
Dat was bij Waveworld in Culemborg

RIES
8 september 2003, 20:13
Ben zaterdag de hele dag op pad geweest. Eerst Feedback, relaxte sfeer en je kan proberen wat er hangt, das daar geen probleem. Na wat uit geprobeerd te hebben geen keuze kunnen maken. Bij Verspuy geweest, een prima zaak waar ze zuinig zijn op hun waar en dat zie ik graag.
Bij Hakkert geweest en had een hoop mooie staan. En bij Voxhumana, daar hebben ze een toffe zaak maar er ging bij mij nog geen belletje rinkelen, die furch daar ben ik nou niet helemaal kapot van.

Ik heb geen haast om iets aan te schaffen, ga liever nog eens rond kijken en zeker ook bij casabenelly langs.
Is denk als een vrouw, goed kijken wat je neemt want je heb haar een hele tijd met je:)

Ik speelde afgelopen weekend op een Taylor en dat was echt klasse spul en ga me daar ook eens verder in verdiepen. Waar ik op speelde was een 510 ltd 02 maar die is me nou ff te veel aan de prijs. Ben benieuwd naar zijn kleinere broertjes en zusjes.

Ga ook nog naar Engeland van het najaar, zal daar als ik in Nederland de juiste gevonden heb nou nog prijsverschil in zitten?

willem1940
8 september 2003, 20:45
Ik meen dat de BTW in Engeland lager is dan bij ons en het Pond tamelijk gelinkt aan de dollar. De gitaren-markt is overwegend een dollar-markt. Let dus wel op op welk moment je de Engelse Ponden koopt.

MISSCHIEN zijn er daar muziek-zaken die zelf graag Euro's accepteren omdat ze daar een toepassing voor hebben; dan heb je kans op een gunstige "middenkoers" waar je bij de bank geen ponden voor zou kunnen kopen.

Wel een gepuzzel om daar op tijd achter te komen.

bert k
8 september 2003, 21:59
Hé Ries,
je hebt je dus wel vermaakt dit weekend. :D Als je naar Engeland gaat moet je ff naar deze winkel gaan:
The Acoustic Centre
Tenter Ground
London E1 7NH
GB 0044-207-247-7847

Werd me aanbevolen door een Engelsman van het Lakewood forum. Grote winkel, veel keus in de duurdere merken.
Als je naar Benelly gaat, hou dan in je achterhoofd dat ze Taylor importeur zijn, en dat ze je toch wel een beetje die kant op duwen. Probeer daar Lowden eens uit, ze hebben er een paar.
Ik vind Taylor erg mooi, maar bizar duur. Je kan een gitaar van dezelfde bouwkwaliteit voor veel minder krijgen bij andere merken. 3xx en 4xx series zijn echt nog instappers, 5xx is erg mooi, maar €3000+

Afijn, succes ermee... :-D

RIES
8 september 2003, 22:19
Ik ga naar Norwich naar een kennis en die heeft SCHRIK niet, 22 snaarinstrumenten staan! Die kan me dan mooi adviseren denk ik, en laat me niet iets duur aansmeren, moet wel leuk blijven toch? Daar zit ook een aardige zaak zag ik op internet. Kijken kan nooit kwaad.

Taylors zijn erg mooi maar veel te prijzig.

Ik word er helemaal grazy van, ga voorlopig nog lekker rustig kijken.
Heb over Lowden gelezen zijn wel mooie spullen maar ook prijzig denk. Probeer gewoon van alles uit en zal zeker mijn aankoop melden:)

angorawol
8 september 2003, 22:39
Hopelijk zijn het niet allemaal violen of ukuleles
zoals hierhttp://doeringphoto.com/people_c/people_c.html :lol:

FunkyFlamenco
8 september 2003, 22:51
De Martins die ik lekker vond spelen lagen ver boven mijn budget... De goedkopere martins o.a. DX1 vond ik niet geweldig.
Ik heb uiteindelijk een Takamine (EAN15c) gekocht!

bert k
8 september 2003, 23:30
Hahaha, Angorawol, prachtig! Die vent met al die ukelele's! Als ik er zo veel zou hebben zou ik ook zo sjacherijnig kijken. :-D

Hey Flamenco, je hebt gelijk, de mooie Martins zijn duur. Ik hoorde laatst van iemand dat alles onder D18/OM18 gewoon niet goed klonk. Bij Taylor idem. Ze hebben een prima naam, en nu willen ze een lager marktsegment in, maar er zijn zat andere merken die voor minder geld betere kwaliteit bieden.
Wat ik lastig vind is, als je serieus aan het zoeken bent, dat maar weinig winkels een grote collectie hebben, dus je reist heel wat af.
Dat doet me eraan denken dat er een tijdje terug melding werd gemaakt van een goeie winkel in België, was dat niet door Boer Bavo? Ik weet niet meer precies waar, helaas.

Ries, chech ff je priveberichten.

Boer Bavo
10 september 2003, 11:47
Ik kan me niet direct meer herinneren wat 'k juist aangeraden heb.... :-)
Tsja, ik vrees dat veel rondrijden, van de ene winkel naar de andere, onvermijdelijk is... Wat er ook van zei, de winkels waar ik in België al wel is mijn tijd zit te verdoen:
- Caerts in Leuven. Heb je praktisch altijd vrij veel taylors liggen, een stuk of 5 Santa Cruz-en, enkele Lakewoods, Larrivee, Takamine, en verder ook nog wel Seagull, Cort etc...
- Hill's music in Brussel. Kom je vanalles tegen. Taylor, Martin, Santa Cruz, Furch, Avalon, Alvarez.... Verkopen enkel akoestische gitaren, een echte "speciaalzaak" dus. :-)
- Piens in Deinze. Als je ertegen kunt dat een verkoper je komt "helpen" (ik word liever met rust gelaten, kan je gezellig in alle rust met de gitaar bezig zijn...) en als je 't feit dat er wel eens serieuze geluidshinder is van mensen die de elektrische gitaren/bassen aan 't uittesten zijn (meestal is 't eerder verkrachten, maar bon) ook nog net kunt verdragen, dan kom je daar echt wel véél gitaren tegen....

Bon, 'k weet niet meer wat 'k aangeraden heb, 't zal waarsch wel een van de eerste twee geweest zijn...

angorawol
10 september 2003, 17:41
- Piens in Deinze. Als je ertegen kunt dat een verkoper je komt "helpen" (ik word liever met rust gelaten, kan je gezellig in alle rust met de gitaar bezig zijn...) en als je 't feit dat er wel eens serieuze geluidshinder is van mensen die de elektrische gitaren/bassen aan 't uittesten zijn (meestal is 't eerder verkrachten, maar bon) ook nog net kunt verdragen, dan kom je daar echt wel véél gitaren tegen....

Tiens, toen ik daar was, heb ik niemand gezien, maar alle akoestische gitaren stonden wel op slot, en trouwens geplaatst op een droef verdiep.
Inderdaad de NU-metal-rage maakt dat iedereen de boxen komt teisteren. :???:

Boer Bavo
10 september 2003, 21:03
Mja, ben er al enkele maanden niet meer geweest.... Toen ik er was kon je de gitaren wel opnemen, maar hingen er wel briefjes waarop je gevraagd werd eerst toestemming van een verkoper te vragen. Maar ja, dan begon de "miserie" pas... :-)

angorawol
10 september 2003, 23:41
Beste Boer Bavo, hoe is het gesteld bij Hill's in Brussel. Wel een mooie website maar mag je ook gewoon wat spelen?

Boer Bavo
11 september 2003, 13:47
Ja hoor, erg vriendelijke mensen daar, perfect tweetalig ook. Ze laten je der echt wel rustig doen.