PDA

View Full Version : Rechtstreeks in computer



UncomfortableDotOrg
2 september 2003, 16:54
Hoe kun je het beste met je gitaar rechtstreeks in de computer geplugged opnemen (en er later dist. e.a. effecten aan toevoegen)...

welk programma etc. klinkt het dan trouwens heel bagger... of is dan gewoon alleen het karakter van de versterker weg?

skanky
2 september 2003, 23:54
Het is mogelijk, maar meestal klinkt het kut. Het ligt ook heelerg aan de kwaliteit van je geluidskaart. Als je een kutkaart heb maakt het niet uit wat voorversterker je hebt, je hoort toch geen dynamiek. Als je het dan toch wil kun je dat beter via een DI-box doen, die verzwakt het signaal naar line-level

_Gràve_£ord
3 september 2003, 00:19
wat is een DI-box? ik ben namelijk ook op zoek om mijn gitaarversterker aan mijn pc te kunnen hangen, liefst als midi, dan kunnen we ineens alles digitaal opnemen en mixen met cubase of zo, ze werken namelijk ook al met een groovebox met midi en ev andere midi toestellen.

G.

Dirk_Hendrik
3 september 2003, 09:15
Topicstarter,
Ga eerst eens uitzoeken wat Midi is voor je jezelf per ongeluk belachelijk maakt :wink:

Hint:
Midi is géén digitale audio

Mithrandir
3 september 2003, 09:30
Later distortion toevoegen kan wel, maar is geen goed idee. Reverb e.d. toevoegen kan wel in programma's als Cubase of Cool Edit. Maar hardwarematige reverb (digitaal of analoog) is toch te prefereren.

Wat betreft het opnemen, de beste methode is een goeie speaker voor je versterker plaatsten en die in een (kleine) mixer/versterker pluggen en die vervolgens op je PC aan te sluiten.

Wat je ook kan kopen is een digitale interface met speaker en amp sims die je rechtstreeks tussen je PC en je gitaar kan hangen, een Pod of Vamp o.i.d. dus. Dit is een redelijk goedkope (of zo duur je wilt) manier om kwalitatief best goede opnames te kunnen maken en daarbij hoef je je versterker ook niet op 5 te zetten voor een goed geluid, best handig voor slaapkamerrecording dus.

Oh ja, MIDI is een aansturingsprotocol voor het aansturen van electronische/instrumenten en aanverwanten. Audio valt met geen mogelijkheid om te zetten in midi.