PDA

View Full Version : versterker van 16 ohm op een kast van 8 ohm? of andersom?



diengeman
2 september 2003, 13:32
ik heb buizenmarshall top van 60 watt (jcm600) van 16 ohm. maar het geluid word echt mooi als ik hem lekker open zet. maar dat is niks voor de buren. ook heb ik nog een laney VC30 van 30 watt en 8 ohm. ik dacht als ik de marshall top van 16 ohm nu op de speaker van m'n VC30 van 8 ohm aansluit wordt het volume toch minder? zo kan ik m'n top verder opendraaien met een minder volume. of heb ik het mis en kan het alleen andersom? dus een 8 ohm top op een 16 ohm speaker?

De Teng
2 september 2003, 13:52
Niet doen....

Je head geeft een bepaald vermogen af bij een 16 ohms speaker. Als je een 8 ohms speaker erop aansluit, wordt het vermogen bijna twee keer zo groot.... dus boem! Speaker kapot dus. Simpel gezegd: minder weerstand, dus kan er meer stroom doorheen.

Eeen zwaardere speaker (die amper bestaat volgens mij) dan 16 ohm kan dus wel. Daar gaat je vermogen van omlaag. Maar dan nog... gooi jij maar eens 30W buizen voluit... je gaat dood in je kamer :D

Powersoak proberen? Al is dat ook kwaliteitsafhankelijk en als je een slechte hebt, kan dat je hele amp kosten, dus pas op.

diengeman
2 september 2003, 14:26
dus mijn vc30 van 30 watt met 8 ohm kan ik dus wel aanluiten op m'n speakerkast van 16 ohm, toch?

en een volumepedaal ertussen? zodat m'n buizen volop branden, maar m'n gitaar heel weinig weergeeft. kan dat niet? of tast dat je geluid aan?

zZoRgO
2 september 2003, 14:32
Niet doen....


Eeen zwaardere speaker (die amper bestaat volgens mij) dan 16 ohm kan dus wel. Daar gaat je vermogen van omlaag.

Dus wat je zegt is dat je op de 4ohm uitgang van je versterker een 8 of 16 ohm speaker mag aansluiten? en dat het vermogen van je versterker dan wat minder wordt...?

indien ja, goed om weten :D

De Teng
2 september 2003, 14:54
Beide hebben jullie gelijk ja. Vaak achterop je versterker, of in de handleiding kun je de goede waarden van het voltage en de stroomsterkte vinden. Vanuit die gegevens kun je dan het vermogen bij een bepaalde weerstand uitrekenen, maar t is ongeveer de helft bij 8 naar 16 ohm en omgekeerd vaak.

Wat betreft het volume pedaal, dat moet je zelf proberen. Nooit geprobeerd, maar in wezen zou het best kunnen. Je biedt dan wel een erg laag signaal aan via je gitaar, daardoor kan het wel wat kaal gaan klinken. Als je je volume regeling op je gitaar gebruikt, dan zal het niet mooi klinken. Je gebruikt in dat geval niet de maximale output van je gitaar.