PDA

View Full Version : tsl60, dsl50, 30th anniversarry of jcm600. welke is het best



diengeman
2 september 2003, 13:22
tsl60, dsl50, 30th anniversarry of jcm600. welke is het beste voor de muziekstijlen als deep purple, acdc, metallica, eric clapton, dire straits, the kinks, jimi hendrix, enz. veel verschillende stijlen dus, maar vooral oudere muziek dus een beetje vintage-geluid. en dan vooral de solo's.
de jcm600 heb ik al, maar ik ben benieuwd of er nog een andere versterker is waarvan het geluid beter bij mij past.ik weet dat de jcm800 een lekkere grom heeft, en de 1959 ook geschikt is, maar ik denk dat 100 watt teveel is. en ik wil ook een mooi clean kanaal. of is het mogelijk om de lekkere grauw te houden en je volume wel wat lager is?

FragDaddy
2 september 2003, 13:42
de DSL50 is volgens velen de beste nieuwe marshall.
als je met de gedeelde bas/mid/treble knoppen kunt leven.

voor de muziek die jij wilt spelen lijkt het me ook een van de meest geschikte versterkers. genoeg gain voor metallica, maar ook een heerlijke bluesy crunch voor deep purple en hendrix. oh. en AC/DC is ook prima te doen op die DSL

de 1959 (oftewel Plexi) vind ik nogsteeds een van de mooiste marshalls. gewoon voor een cruncy rock sound zoals AC/DC. maar die moet je behoorlijk open zetten, voordat ie goed begint te klinken. dat is op zich niet zo'n probleem als je er meteen een loadbox/powerbrake/hotplate oid bijkoopt.

de JCM 800 serie is ook altijd leuk (heb ik nu en doet het ook prima voor jou stijlen), maar ik zou zelf dan voor de plexi gaan. (wat meer classic rock geluid)

wat ik eigenlijk wil zeggen: PROBEER ZE ALLEMAAL UIT !

diengeman
2 september 2003, 14:19
beinvloed zo'n loadbox/powerbrake/hotplate oid het geluid niet? en klinkt een plexi ook goed clean, of gaat dat moeilijk? wat zo'n loadbox/powerbrake/hotplate oid ongeveer?
o ja en een 1987 is toch een plexi maar dan een 50 watter? of klinkt ie totaal anders?
weet je toevallig ook iets over de marshall 6100 30th anniversary? er staan er een paar te koop voor een redelijke prijs. maar het zijn wel combo's. klinken deze anders dan een top? en deze combo kan je toch ook gewoon op een 4*12 kast aansluiten?

ik weet het, een heleboel vragen, maar ik vind het gewoon even belangrijk om te weten wat een ander er uit ervaring van weet.

Negative K3 fan
2 september 2003, 16:04
van alle die je opnoemt is de jcm600 wel de misnte, die kun je meteen afschrijven. De 6100 heeft heel veel knopjes en functies en als je de opriginele (blauwe hebt) zal hij ook goed waardevast zijn. Over de TSL zijn de meningen verdeeld, de DSL is volgens velen wat beter, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je smaak, de TSL heeft natuurlijk wel meer mogelijkheden. Van de sound van de 6100 weet ik niet zoveel omdat niet veel mensen hem hebben en ik hem zelf ook nog nooit heb gehoord (irl).

gerrekat
2 september 2003, 17:25
De 6100 is een prima amp, de DSL en TSL ook, de DSL heeft iets meer de echte Marshall sound dan de TSL, amar de TSL is wat meer breed georienteerd en heeft een goede high gain toon.

de JCM 600 is inderdaad het zwakke broedertje in het rijtje een hele simpele amp met weinig mogelijkheden, maar ook daaruit zou je met de nodige pedaaltjes een leuk geluid moeten kunnen toveren!

GIMAJA
2 september 2003, 20:16
Ik speel op een marshall 6100 en ben er heel tevreden over
hij is volledig 3-kanaals dus met apparte toon-volume-en gainregelingen
hij heeft een heel mooi clean geluid ( rinkelende belletjes van een stratocaster komen heel goed uit )
een crunchgeluid en een extra overstuurd geluid
er zijn inderdaad veel mogelijkheden met die versterker met al die knopjes maar na veel zoeken bereik je toch altijd de klank die je wil bekomen
hij is zeker de moeite waard om hem aan te kopen
ikzelf speel er nu al 5 jaar op
het is den zwarten, niet den blauwen en sluit hem aan op twee 1960 boxen

vroeger had ik een 1987 versterker maar hij was veel te beperkt

skabouter
2 september 2003, 20:41
doe je goed, gast ! met je gave top, en 2x 1960`s :)

heej, topic starter, ik heb een jcm800, en ik denk zomaar dat DAT de amp is die je moet hebben, voor de sounds die je wil krijgen. namelijk omdat:
-die amp ECHT is.
-VINTAGE !!!
-GOEDKOOP (zo`n 500 ipv een TSL van 1300)
-ECHTE buizen oude vintage crunch.

Negative K3 fan
2 september 2003, 20:48
skabouter, wil jij beweren dat die andere amps (dsl, tsl, 6100) niet echt zijn?? Misschien kunnen we dat eens testen door er 1 vanaf 3 verdiepingen op je hoofd te laten vallen


oh, wat ben ik grappig vandaag?

BLOK182
2 september 2003, 20:59
FF aan Gerrekat, die TSL, ik hoor veel mensen erover zeuren, jij was positief, is het toch iets dan, die amp?

Matje
3 september 2003, 14:00
doe je goed, gast ! met je gave top, en 2x 1960`s :)

heej, topic starter, ik heb een jcm800, en ik denk zomaar dat DAT de amp is die je moet hebben, voor de sounds die je wil krijgen. namelijk omdat:
-die amp ECHT is.
-VINTAGE !!!
-GOEDKOOP (zo`n 500 ipv een TSL van 1300)
-ECHTE buizen oude vintage crunch.

:roll:


en weetje wat:

:roll:

galguitarist
4 september 2003, 00:00
ik heb zelf een tsl100 en ik moet zeggen dat ik maar niet snap wat mensen er tegen hebben

1. voor marshall een zeer goede clean
2. uitgebreide opties om je geluid te vormen
3. 3 kanalen
4. veel gain voor een marshall

maar ja ben het ook niet met het gros van het forum eens wat betreft die Engl's (vind ik namelijk niet zo geweldig)

Soulman
4 september 2003, 13:33
ik heb zelf een tsl100 en ik moet zeggen dat ik maar niet snap wat mensen er tegen hebben

1. voor marshall een zeer goede clean
2. uitgebreide opties om je geluid te vormen
3. 3 kanalen
4. veel gain voor een marshall

maar ja ben het ook niet met het gros van het forum eens wat betreft die Engl's (vind ik namelijk niet zo geweldig)

Persoonlijk vind ik zowel de DSL als TSL te treble-achtig, zelfs met precence en treble dicht vind ik ze schel (vooral met bijv. een Tele).
Het extra gain kanaal op de TSL vind ik teveel van het goede.
Clean is prachtig. Ik vind dat je vaak leest "mooi clean voor een Marshall", maar is clean dan alleen voor Fender?
Fender black face amps. vind ik een prachtig clean geluid hebben, maar vind het clean van bijv. een JTM 45 , Vox AC 30 of tweed fender voor mijn part misschien nogwel mooier.
En wees het vooral niet eens met het gros :wink: Ik ben zelf ook zowat de enige op ieder forum die het cleane kanaal op mijn JCM 800 (2205) wel mooi vind.

Frusciante
5 september 2003, 19:21
ik heb gelukkig de mogelijkheid gehad om alle amps die jij noemt te bespelen (allemaal met een us strat, helaas niet allen met een humbucker). t blijft een mening van smaak maar ik begrijp denk ik precies waarnaar je op zoek bent. die tsl is samen met je huidige amp veruit de minste. tja een jcm800 is helemaal niet verkeerd maar IK vind hem persoonlijk te metallig gaan klinken naar mate je hem verder 'cranckt' > niet de warme blues achtige toon die jij misschien zoekt )zeg maar de eindtrapsvervorming van een early clapton, hendrix etc. gewoon een vette en strakke scheur maar niet warm genoeg, een slp is 100 watt en dat is misschien iets te, soaken kan een uitkomt bieden alleen een 1 kanaals blijft een beperking, als je echt twee geluiden zoekt (clean /crunch). de dsl vind ik prima functioneren. mooi clean, niet het glas achtige van een jtm45 (waar ik de gelukkige eigenaar van ben) maar wel mooi clean. en de crunch/dist functie biedt een mooie variantie. misschien zelfs wel te veel gain. vandaar de crunch selectie denk ik. een 30th anniversaire is gewoon niet mijn sound maar wel heel veelzijdig, en niet zo gek duur 2e hands. tis vergelijkbaar met een tsl maar dan wat meer puurder/vintager gekleurd en ook veel (high) gain mogelijkheden. een dsl past denk ik het beste bij je wensen terwijl de sound van een gecranckte slp of jtm45 je misschien het mooist vindt. tja er zullen wel wat reacties op komen maar t blijft a matter of taste. btw een nadeel van amps testen is dat er bijna altijd BAGGER buizen in getinust zijn, een amp kan zo veel mooier gaan klinken als je een mooie set van nos buizen laat in biassen. tja heb je wat specifiekere vragen over de types vraag gerust maar test zelf ook lekker wat af, ik hoor het wel, succes frus...

BLOK182
5 september 2003, 20:05
Hey dude, ik had nog ff een vraagje ;-) Die DSL, ik heb hem vluchtig getest, nja, ik was een gitaar aan het testen en dat ging over die DSL, maarre, heeft dat ding veel gaan, als in "genoeg gain voor beetje lompe scheur a la creed, (re)load metallica enzo? Ik was toendertijd een beetje erg druk bezig met de gitaar, heb me niezo met die amp bezigghouden :-)

Frusciante
6 september 2003, 12:34
ligt eraan wat voor gitaar je inplugt maar er zit echt een behoorlijke dozes gain in, niet het nieuwe metal geluid, zeer laag en metallig, maar wel veel gain/sustain en met een prs wel een ongelofelijke laag en vette sound. volle high gain maar geen mesa al prefereer ik toch de marshall scheur. tja ga je voor dat lage metal achtige vette sound dat zit je wel goed met je mesa. mooie 2 channel amp die dsl 50 of 100 maar net niet puur genoeg (voor mij). ciou

zjanke
9 september 2003, 17:59
="Soulman
Persoonlijk vind ik zowel de DSL als TSL te treble-achtig, zelfs met precence en treble dicht vind ik ze schel (vooral met bijv. een Tele).
Het extra gain kanaal op de TSL vind ik teveel van het goede.
Clean is prachtig. Ik vind dat je vaak leest "mooi clean voor een Marshall", maar is clean dan alleen voor Fender?


Ik heb een TSL602 en speel met een Godin LG (Schaller Tetrads), ik heb juist even moeten zoeken om er voldoende treble uit te krijgen.
Ik ken niet alle mogelijkheden van de andere uitvoeringen, maar met de "deep shift" wordt het voor mij wel erg zwaar en donker, misschien dat dat voor een tele precies goed is.
:???:
Maar 100 mensen is 100 meningen en achteraf had je alles mogen kopen, behalve dat wat je gekocht hebt. Dat was nou juist de grootste miskoop :D

Gewoon luisteren wat je mooi vindt en dan pas kopen... 8-)