PDA

View Full Version : 15" of toch maar 18"?



Laus
1 september 2003, 23:29
wat is volgens jullie de betere combi:
2x10 + 1x18
of 2x10 + 1x15.

het gaat me vooral om het geluid wat uit een 18" komt. Is dat TE zwaar of is het juist heel erg bruut?

Ik hou zelf van een vette rock stijl kwa geluid. Waar zou je dan vanuit gaan? Het prijsverschil en volumeverschil is even niet aan de orde.

geef gerust je mening.

iglo
2 september 2003, 00:26
ik hou't op 1x15 + 2x10,
maar moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit met een 18" gespeeld heb

Phyrexian
2 september 2003, 09:13
Het geluid uit een 18" komt pas goed tot zijn recht als je er minstens een vijftal meter vanaf staat. Denk daar eens over na. Misschien heb je die ruimte niet...

Ik heb een 4x10. Laag zat. Ooit komt er een tweede cabinet bij; een 4x10 of een 1x15. Ik weet nog niet welke. Wel ben ik zeker dat ik geen 18" hoef... overkill.

Laus
2 september 2003, 12:20
kijk, daar heb ik wat aan :)

Clunk
2 september 2003, 13:52
ik heb nooit een 18 inch gespeeld,
maar heb zelf een 15, en dat blaast :o

Phyrexian
2 september 2003, 14:01
kijk, daar heb ik wat aan :)

:)

Bij Rock heb je vaker druk/punch nodig dan ontzettende hoeveelheden laag. Een 4x10 is daarom sterk te overwegen ipv een 1x15.
Een combinatie van 2x 4x10 geeft meer druk dan een 4x10 + 1x15... Enfin, zelf testen (wat ik ooit ga doen als er geld te veel is) is de boodschap.

dikkie dik
2 september 2003, 16:50
ik zou t ook niet gedaan hebben. vooral voor t geluid dat zich pas na een paar meter ontwikkeld. ik denk dat t alleen nuttig is als je aan bi-amping doet en dat je al een 8x10 heb zeg maar. dan kun je dat extreem lage er wel bij in gooien. dan is t misschien nuttig maar bij een 2x10? nee denk t niet, je moet t trouwens wel helemaal zelf weten hoor.

anders probeer je gewoon ff wat jij t mooiste vind klinken :wink:

Laus
2 september 2003, 17:07
naja...dat ff proberen is met dit soort spul niet echt makkelijk hier in Nederland.

er stond een leuke combi op Marktplaats te koop 2x10 plus 2x12... nou was ik alleen totaal niet gecharmeerd van de klank van 12" speakertjes.

Phyrexian
2 september 2003, 17:43
naja...dat ff proberen is met dit soort spul niet echt makkelijk hier in Nederland.

... in de grotere winkels moet het toch mogelijk zijn om 15" en 18" speakers te testen? Anders, ritje Duitsland? ;)

Laus
2 september 2003, 18:56
naja...dat ff proberen is met dit soort spul niet echt makkelijk hier in Nederland.

... in de grotere winkels moet het toch mogelijk zijn om 15" en 18" speakers te testen? Anders, ritje Duitsland? ;)eb

de grotere winkels in NL zijn redelijk waardeloos kwa assortiment. veel te klein assortiment. Meestal maar 1 of 2 merken en dan alleen maar budgetmerken.

Ik zal alleen bassmatters eens moeten zien. Maar als je daar zo'n combi wil uitproberen krijg je meteen een Epifani op je bord en dat kan ik ECHT NOOIT betalen. Het is waardeloos of top maar dr zit niks tussen.

niels_r
2 september 2003, 19:07
in de grotere winkels

[...]

Ik zal alleen bassmatters eens moeten zien.

Bassmatters is echt maar een klein winkeltje hoor! Stel je echt geen grote winkel met al het mogelijke op bas gebied voor, want dan zou het nog wel eens kunnen tegenvallen. :wink:

Easy Rider
5 september 2003, 08:45
Voor rock zou ik niet groter gaan dan 15". Een 18" gaat wel dieper en is vetter dan een 15" maar laat dat nou niet altijd lekker klinken of de bedoeling zijn bij rock.
Ik heb zelf een 18", de 1818 van Trace Elliot en ik ben er zeer tevreden mee. Rastaman vibrations, zeker zeker! :) En ik moet zeggen dat ie flink veel definitie heeft voor een 18", maar ja Trace Elliot cabs zijn gewoon goed. :D Je moet idd wel de ruimte hebben voor zo'n ding want dat 5 meter verhaal klopt als een bus. Het beste is, als je bijv. in een huiskamer o.i.d. staat, het ding tegen de muur en in de lengterichting van de kamer te zetten zodat ie zo'n 10-12 meter heeft om z'n golven in kwijt te kunnen, zo'n beetje het minimum.

Kijk, van mij mocht m'n sound best wat vetter en wolliger dus voor mij was de keus snel gemaakt.

EZ

Joghy
5 september 2003, 09:01
Je moet idd wel de ruimte hebben voor zo'n ding want dat 5 meter verhaal klopt als een bus.

Om dezelfde redenen als Easy Rider ben ik voor 18" gegaan - het probleem van 15" is dat ze meestal gemaakt zijn om een breed frequentiegebied te bestrijken, en dus wat compromissen hebben in het sublaag. Niet zo tof als je 5-string speelt en strak en dreunend laag wil ... Volgens mijn oren: een 15" bepaalt mee je geluid, een 18" is eigenlijk meer een subwoofer.

Op repetitie en in kroegen gebruik ik de 18" NIET (omwille van het 5-meter verhaal, m'n gewone versterker is al 15"), maar in iets grotere gelegenheden 'draagt' het laag gewoon veel verder, zonder dat het te luid of te aggressief wordt. Ik werk met een aparte poweramp voor de 18", en vaak zet ik hem gewoon wat harder om het gebrek aan laag van de geluidsinstallatie te compenseren :-D Dit is me nooit gelukt met een 15" ...

Anavrin
5 september 2003, 11:35
Ik heb zelf een 18", de 1818 van Trace Elliot en ik ben er zeer tevreden mee. Rastaman vibrations, zeker zeker! :) En ik moet zeggen dat ie flink veel definitie heeft voor een 18", maar ja Trace Elliot cabs zijn gewoon goed. :D
Hey EZ jij had toch ook die 1048H, of niet? Ik heb die nl ook en daar kun je op de achterkant het laag inregelen. Als dat op die 1818 ook kan, dan is er toch geen probleem, of zit dat er niet op?

Easy Rider
5 september 2003, 14:30
Nee, de 1818 is gewoon een enorme speaker in een grote kast met een aansluiting, meer niet. :)
Op de achterkant van de 1048H, die ik idd ook heb, kan je het hoog regelen, niet het laag. Het is de 'horn attenuator', waarmee je de tweeter meer of minder erin kan draaien.
Ik weet overigens nog steeds niet welk mechanisme daarachter zit, ofwel het is gewoon een volumeregeling of het is een variabel crossover filter-achtig ding.
Mwah, in ieder geval stuurt het je tweeter aan. Op 'low' heb je amper tweeter, en 'high' hoor je ieder klikje van de snaren. Ik heb 'm tot nu toe nog niet uit het midden hoeven zetten overigens.

EZ

[edit]
Na wat research ben ik erachter dat de horn attenuator een doodordinaire fader is, waarmee je het signaal naar je tweeter kan knijpen (low) of niet (high).

bassopotmus
5 september 2003, 18:04
dus geen crossfader?

Ik zou voor rock inderdaad voor een 15" gaan, of een 2x15" Vooral als je veel punch nodig hebt kom je hiermee veel beter weg. Kijk een reggea band zou je graag verwelkomen met zon big-ass bass!

Ik zou ook meer en vollere bas willen Ipv die massa aan punch die ik nu heb, de eerste stap ernaar is al gemaakt (aankoop jazz) Verder zou ik graag nog een 2x15 naast me 4x10" willen en dan lekker bassen! Owja een all-tube amp ipv de hybrid die ik nu heb.

Kost een hoop als je muzikale smaak wijzigd.. :wink:

Anavrin
5 september 2003, 18:23
Nee, de 1818 is gewoon een enorme speaker in een grote kast met een aansluiting, meer niet. :)
Op de achterkant van de 1048H, die ik idd ook heb, kan je het hoog regelen, niet het laag. Het is de 'horn attenuator', waarmee je de tweeter meer of minder erin kan draaien.
Ik weet overigens nog steeds niet welk mechanisme daarachter zit, ofwel het is gewoon een volumeregeling of het is een variabel crossover filter-achtig ding.
Mwah, in ieder geval stuurt het je tweeter aan. Op 'low' heb je amper tweeter, en 'high' hoor je ieder klikje van de snaren. Ik heb 'm tot nu toe nog niet uit het midden hoeven zetten overigens.

EZ

[edit]
Na wat research ben ik erachter dat de horn attenuator een doodordinaire fader is, waarmee je het signaal naar je tweeter kan knijpen (low) of niet (high).
Oh, dat wist ik dus niet, ja, ik heb die draaiknop iets meer naar de baskant staan (ik heb gewoon geluisterd wat het mooist was), maar jij hebt een 18" erbij, dus dat hoeft bij jou inderdaad niet...