PDA

View Full Version : van een mono-kast een stereo maken?



-robbert-
1 september 2003, 23:21
hoi, ik heb een marshall 8412 mono 4 x 12 kast met 4 celestions van elk 40 watt (g12), kan ik deze kast ook als stereo maken?

robbert

De Teng
2 september 2003, 12:05
Ja tuurlijk, let alleen wel op het vermogen wat de head afgeeft.

Gewoon twee van die krengen in serie of parellel schakelen. In serie krijg je 2*8 ohm ingang en parallel 2*2 ohm. Het eerste lijkt me beter, want 2 ohms versterkers zijn er amper te vinden. Dan bedrading aan een jack input solderen, die vast maken aan de kast en klaar ben je. Geen kunst aan.

-robbert-
2 september 2003, 13:40
ik heb een versterker met MONO uitgangen: 2 keer 4 ohm. Mijn kast is 1 keer 8 ohm. Mn head is 100 watt

kun je hier iets mee?

De Teng
2 september 2003, 13:43
In dat geval... je bereikt er dan niks mee, gewoon zo laten. Mono blijft mono, ook als je het opsplitst. Je krijgt een mono signaal binnen, het zal niet stereo worden als je die in de amp opsplitst naar twee stuks. Ook zul je wat in de ellende komen met je wattage van de speakers. Afblijven dus.

Kitaarhiero
2 september 2003, 13:52
Gebruik anders live 2 microfoons voor je versterker en pan het signaal van de 1e naar links en de ander naar rechts. Heb je ook stereo.

De Teng
2 september 2003, 14:57
Heeft toch weinig zin Kitaarhiero, aangezien je toch al twee mono signalen hebt. Krijg je gewoon links en rechts, oftewel 1 mic naar je mengpaneel en die gewoon in het midden zetten. (L en R gelijk)

dikkie dik
6 september 2003, 17:04
het kan wel. als je dus een versterker hebt met stereo output. maargoed. als je het goed wilt aanpakken. moet je dus de kast aan de binnekant ook scheiden van links en rechts. je moet dus ook een stereo input in de speaker kast maken. kost veel tijd. maargoed. mijn tip is : afblijven.

Tubefreak
9 september 2003, 20:39
Heeft toch weinig zin Kitaarhiero, aangezien je toch al twee mono signalen hebt. Krijg je gewoon links en rechts, oftewel 1 mic naar je mengpaneel en die gewoon in het midden zetten. (L en R gelijk)

De setup van 2 mics op een mono versterker zal geen stereo signaal opleveren, maar wel een veel vetter en breder geluid dan 1 mic die in het midden staat op het mengpaneel. Dus wel degelijk de moeite waard.

Om daarvoor je speakerkast om te bouwen lijkt me onnodig.

En over het stereo spelen over een 4x12 kast. Tja eigelijk moet je ze scheiden, dus een 4x12 kast met 2 ruimtes met 2x12 speakers. Ware het niet dat dit vaak ook een beetje ten koste gaat van de diepte van het geluid. Als je een mono gitaargeluid hebt met stereo fx er overheen zou ik liever kiezen voor een niet gescheiden kast dan wel.

Maar dat is maar een mening.
Maarten

De Teng
9 september 2003, 22:22
DD... dan moet je wel zo´n versterker hebben en daar gingen we juist niet van uit toch?

Ik zou mijn kast ook mono laten, niks mis mee, het geluid is wel lekker direct... maar ja.... ging het daar nou weer net níet om?