PDA

View Full Version : Natural harmonics



Theije
1 september 2003, 19:45
Hoe te werk te gaan??

Mithrandir
1 september 2003, 23:07
Als ik met niet vergis, en dat doe ik nooit :roll:, zijn natural harmonics boventonen die ontstaan door met je vinger een buik te creeeren in de trilling, waardoor de golflengte korter wordt en de toon hoger. Het klok en klepel kan hier opgaan, maar het is wel zoiets.

Maar je speelt ze bij een gewone gitaar door je vingers lichtjes op een snaar te leggen (niet drukken) boven fret 5,7 of 12. Ze zitten ook wel op andere plekken, maar deze zijn het makkelijkst en klinken het mooist.

andy
2 september 2003, 00:17
O, gaat het om boventonen??? Ik vind ze zelf op de derde en tiende het mooist. Is idd wat moeilijker dan de posities die Mith noemde, maar wel feller en dan flink aan de tremelo trekken natuurlijk voor een heerlijke feedback. :lol: Maar ik noem dit toch meer de flagiolet (goed gespeld??)
Boventonen is de techniek om een snaar aan te slaan, ook ff met de duim raken en opdrukken of naar beneden halen en op en neer te bewegen.

Maar Theije, als het daar omgaat, wil ik het wel eens laten zien. Je bent welkom op vrijdagavond in het Viadukt. We zitten voorlopig toch ff met z"n tweeen (drummer en ik) wat te freaken. (Bassist moet hoogzwangere vrouwtje steunen). :razz: We zitten helemaal ver achterin aan de Meeuwerderbaankant vanaf een uur of 8.

De Teng
2 september 2003, 17:02
Harmonics, flageolet of boventonen. Het is allemaal hetzelfde. Idd zoals beschreven, het kan op elke halve afstand van de snaar, of een kwart...etc... Je creeert dan een hele periode van een staande golf ipv een halve, zoals ie normaal trilt, door je vinger op de desbetreffende knoop te leggen. Daar beweegt ie dus niet en links en rechts (of boven/ beneden) krijg je een 1/2 T. (halve periode)

Zo, nu jullie ook even een update natuurkunde middelbare school gehad.

Kramerman
2 september 2003, 17:49
bij klassiek heb ik nog die kunstmatige gespeeld, iemand ooit iets van maria linneman moeten spelen :) ? dus linkervinger in 2e vakje en dan dan rechterwijsvinger boven fret 14 (want met 12 vakjes verschil heb je weer een 'natuurlijke' harmonic ) en dan met rechterpink aanslaan terwijl je met rechterwijsvinger doet wat je normaal met linkerhand doet : licht op de snaar leggen ...leuk om te horen en om te spelen :-) dit als voorbeeld, en zo kan je hele toonladders spelen in die harmnoics ( in clean of op een klassieke )

schaap
3 september 2003, 00:52
bij klassiek heb ik nog die kunstmatige gespeeld, iemand ooit iets van maria linneman moeten spelen :) ? dus linkervinger in 2e vakje en dan dan rechterwijsvinger boven fret 14 (want met 12 vakjes verschil heb je weer een 'natuurlijke' harmonic ) en dan met rechterpink aanslaan terwijl je met rechterwijsvinger doet wat je normaal met linkerhand doet : licht op de snaar leggen ...leuk om te horen en om te spelen :-) dit als voorbeeld, en zo kan je hele toonladders spelen in die harmnoics ( in clean of op een klassieke )
Dat heb ik ooit geleerd als een "harp harmonic" volgens mij van Ditmar.

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 01:55
artificial harmonics speel je doorgaans door met je linkerhand normaal te fretten en bij de aanslag met je rechterhand onmiddelijk de aangeslagen snaar met je duim te dempen, dacht ik.

G.

zZoRgO
3 september 2003, 08:51
mja maar het gaat hier om natuurlijke harmonics, en naar mijn engels verleden (op school dan :D ) dacht ik dat artificial kunstmatig betekent!? :P

De Teng
3 september 2003, 09:07
Idd, wat Kramerman zegt zijn eigenlijk gewoon natural harmonics. Ik vind het zelf nogal moeilijk, want je moet er een goede beheersing van je rechterhand voor hebben. Op bas zal het me wel lukken. :D

Bij articificials leg ik mijn duim van mijn rechterhand vlak voor de wijs- of middelvinger en sla dan aan. Kan ook