PDA

View Full Version : Gitaar... & Mondharmonica!



if19mt
1 september 2003, 17:06
Hey mensen,

Welk toonsoort mondharmonica heb ik nodig om het nummer Ghost Of Tom Joad van Bruce Springsteen te spelen.. een nummer dat volgens mij in Bm staat (akkoorden Bm, G, A, D).

Misschien kan iemand me ook vertellen met welke mondharmonica welke noten kan produceren.

Groetjes!

willem1940
1 september 2003, 19:03
Ik ken het nummer niet maar aan de accoorden te zien zou het misschien gewoon in D kunnen staan (en dan zou die A eigenlijk A7 moeten heten). Wat is het SLOT-accoord? Daar heb je een grotere kans mee dat het tevens de tonica is.

Maar met deze accoorden zonder verdere info is het moeilijk te raden wat precies de zetting is, ik denk dat het gaat om iets country-achtigs waarin teruggegrepen wordt op een "vereenvoudigde" accoorden-reeks, om bijvoorbeeld op sommige plaatsen niet over E-mineur te hoeven om vanuit de Bm weer "thuis" te komen (ALS ik goed raad dat het D-zetting is), want daar kun je meestal pijnloos de in die reeks toch al voorhanden G extra voor benutten (eigenlijk G6).

Zou ik gelijk hebben met dat "D" dan zal het met een G-harmonica (zonder knop) beter gaan dan met een D-harmonica, dus de "sol" als nieuwe "do" gebruiken waardoor je 1 toon meer binnen de ladder krijgt: de "kleine 7" van D (= de hoge C-toon). Dus de kwint wordt dan grondtoon, zoals blues-spelers gewoonlijk hun mondharmonica's gebruiken.

Het is dan vooral een kwestie van "smal" spelen want bij breed blazen heb je te vaak niet-passende extra tonen.

Misschien heb je een pianist binnen bereik, als die het op de piano even aanslaat weet hij meestal snel in welke toonsoort het staat.

if19mt
1 september 2003, 19:12
Hoi! Ik waardeer je uitgebreide antwoord, maar om heel eerlijk te zijn begrijp ik er nu niet meer van. Voor het gemak een link naar de akkoorden van het nummer:

http://www2.guitartabs.cc/fetchurl.php?filename=/s/springsteen_bruce/ghost_of_tom_joad.crd

Ik wil nu dus een harmonica kopen om dit nummer te leren spelen, maar ik weet niet welke toonsoort ik moet hebben.

willem1940
1 september 2003, 20:05
Wel, ik had het dus verkeerd gezien: de toonsoort is Bm (kon ik moeilijk raden omdat er geen F#7-accoord in staat en bovendien liggen mineur-toonladders, behalve de Spaanse/zigeuner-variant, mij erg lastig in het gehoor).

Maar de auteur heeft het er al bijgezet: gebruik een "gewone" D-harmonica.


... Harmonica players will be glad to see this song is in B minor, which allows you to play it on your D major harmonica ...

bert k
1 september 2003, 21:25
Willem, je weet dus ook al niks van mondharmonika's. Het moet een G zijn.
Als je op een G blaast krijg je een G accoord. Als je zuigt krijg je een D accoord De tonen van een D majeur accoord zijn dezelfde als van een B#mineur accoord.
Bij bluesmondharmonica speel je de grondtoon altijd zuigend, voor het benden.

willem1940
1 september 2003, 22:08
Wat ik wel of niet weet of kan, Bert-K, daarvan denk ik dat jij daar geen van 3en voorlopig aan toe bent.

Het laatste antwoord dat ik hierboven gaf, kwam van de pagina-link waarop het nummer staat en als ik lieg is het dus in commissie. Het blijkt bovendien om een musiceertrant te gaan die ik de laatste tijd wel vaker hoor en waarvan ik geen melodie kan onthouden - je ziet, ik weet en ken mijn beperkingen.

Mocht je mijn raad-poging van 1 antwoord eerder bedoelen, waarin ik nog gokte op een majeur-toonladder, dan heb jij waarschijnlijk niet begrepen dat ik doelde op de truc van blues-harp-mondharmonica-spelers om, behalve het "buigen", met de embouchure om-dwingen van tonen om die soms een halfje te verschuiven, ook nog eens ("smal-spelend") de "sol-toon" als "do" te benutten en dus de kwint als nieuwe grondtoon aan te nemen, waardoor je de kleine 7e toon van je 1e accoord binnen bereik krijgt, onmisbaar in de Blues om met een mooie overgang in je 2e accoord (4e trap van de ladder) te komen en welke toon ook tamelijk vaak in de melodie zit. Op een G-mondharmonica ontbreekt die kleine-7e toon F, vandaar dat de (echte) blues-spelers dan een C-harmonica "anders gebruiken".

De "harmonische" tonen bij breed-spelen op een mondharmonica, ook met de "do" als grondtoon, werken maar een klein stukje door bij alleen erg eenvoudige melodietjes; probeer maar eens iets met een liedje in de geest van "Sweet Georgia Brown", is gewoon niet haalbaar, je moet er steeds SMAL "omheen fiedelen" tenzij je een chromatische mondharmonica hanteert.

Best mogelijk, dat er ook een techniek bestaat zoals je zegt om gebaseerd op "zuigende" grondtoon naar een mineur-toonzetting te komen, ik kwam dit nog niet tegen maar het kan zeker interessant zijn. Het blijft natuurlijk een kunst om uit beperkte instrumenten meer te halen dan waarvoor ze oorspronkelijk ontworpen zijn.

Nog: ik bedoel de "gewone" ouderwetse majeur-mondharmonica's, niet de bijzondere andere die in 2 mineur-stemmingen op de markt zijn en waar ik GEEN ervaring mee heb.

bert k
1 september 2003, 22:25
Gelul

willem1940
1 september 2003, 22:58
Wel, Bert, of het "gelul" is wat op die pagina staat

http://www2.guitartabs.cc/fetchurl.php?filename=/s/springsteen_bruce/ghost_of_tom_joad.crd

dat kan ik, zoals ik al aangaf, inderdaad NIET beoordelen want zelfs als ik de melodie wist dan kan ik aan het accoorden-schema al zien dat het voor mij "strafwerk" zou betekenen om ernaar te luisteren, laat staan het zelf te spelen op bijvoorbeeld toetsen.

Dat wil niet betekenen dat die muziek niet heel goed of knap zou kunnen zijn, ik kan er alleen niet tegen zoals ik ook geen champagne lust.

De "andere speelmanier" die ik omschreef is er vermoedelijk één van meerdere maar een die ik toch wel heb zien en horen gebruiken met heel behoorlijk resultaat. Ik heb het voor mijzelf wel eens uitgeprobeerd en die éne toon winst vond ik reeds interessant.

De manier die jij omschreef met "gezogen grondtoon" biedt wellicht meer of andere mogelijkheden maar ik ben nog niemand tegengekomen die dat zo deed.

Overigens vind ik dat "buigen" van tonen heel knap maar ik doe al heel lang weinig meer met mondharmonica's, speelde als jochie wel graag met 3 mondharmonica's (F, C en G) "overspringend" onder elkaar tussen de handen en iets later tamelijk wat op een chromatische (chromonica 64) maar "buigen" was toen nog niet "in" althans niet binnen mijn bereik, allemaal vóór 1960 hoewel ik soms Amerikanen zo goed een mondharmonica hoorde bespelen dat ik aannam dat ze een chromatische gebruikten - tot ik eens op TV zag dat het dat NIET was.

willem1940
2 september 2003, 17:12
Ik heb even een midi van "Ghost of Tom Joad" beluisterd op

http://pages.prodigy.net/ehammer/snakepit.html

Het is inderdaad zo'n werkje waar ik NIETS mee zou kunnen; heb het voor de zekerheid enige malen zich laten herhalen maar ik wil het gewoon niet horen, ik krijg mijn weerstand niet onderdrukt. Geen idee waarom niet maar ik zou subiet weglopen uit een café waar zoiets te horen is.
Jammer dat ik er waarschijnlijk nooit achter zal komen waarom zo veel mensen zulke muziekstijlen wèl prettig vinden, hoe nieuwsgierig ik ook ben.

www.vanafvandaag.tk
3 september 2003, 15:06
Het is een soort Folk nummer, en als je even de originele opname had beluisterd was je tot de conclusie gekomen dat het zelfs een mooi, maar vooral belangrijk nummer is. Zelfs Rage Against The Machine heeft het gecoverd