PDA

View Full Version : aan degenen die zowaar ook gitaar spelen.



dvmutzy
31 augustus 2003, 23:02
Ik speelde dus al gitaar voordat ik met bas begon.
IIG, bij het bas spelen zet ik mijn pink extreem plat op t fretboard (dus absoluut niet met t puntje). Nu ik weer gitaar aan het spelen ben, heb ik het idee dat mijn pink langzamer en minder flexibel is geworden.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?

niels_r
1 september 2003, 09:49
Ik speel naast bas ook gitaar (zowel acoustisch als electrisch) en ik heb er nooit last van gehad. Probeer zoveel mogelijk met de toppen van je vingers te spelen, zowel op bas als op gitaar. Gewoon wat meer oefenen en dan gaat het vast wel over.

Succes,

Niels

De Teng
1 september 2003, 10:51
Ik zit ook in hetzelfde schuitje en ik ben het er volledig mee eens. Toen ik bas ging spelen is mijn pink sterker geworden tijdens het spelen. Ook werd ik wat lui om mijn pink te gebruiken met het gitaar spelen, wat ik nu dus wel moet doen, vanwege die grote afstanden.

Clunk
1 september 2003, 15:40
:D idd

die pink is cruciaal :razz:

maarreh, komt het misschien gewoon door oververmoeid heid>?
ik ging in het begin met me pink overal tegen aan drukken, onder me tafel op school o.a. (bah, kauwgom :D )

enneh, overal op tikken :P maar ok..

speel zelf ook een beetje gitaar, maar ben begonnen met bas...
misschien dak er daarom geen last van heb :P

Easy Rider
5 september 2003, 09:15
Dat komt waarschijnlijk omdat je je pink nu voornamelijk op kracht hebt getraind en niet op snelheid of flexibiliteit. (misschien is je actie wat te hoog, druk je te hard, of misschien moet je eens wat dunnere snaren proberen, zolang het je sound niet negatief aantast natuurlijk)
Ik merk het ook vaak na wat zware arbeid, dingen als aan m'n auto gesleuteld hebben of iets als een verbouwing op zolder, van die dingen waarbij je de hele tijd kracht zet en vuisten balt om gereedschappen e.d., dat bassen echt sloooooom gaat. Laat staan gitaar (waar ik ook op begonnen ben maar nu nog amper speel).

Het beste wat je dan kan doen is gewoon de snelheid van je hand (voor jou: pink) weer trainen, gewoon door er een tijdje flink mee te wapperen en te strekken, goed los maken dus. Niet alleen 'passief' wapperen natuurlijk, je moet je pink ook met z'n eigen spieren (snel) heen en weer bewegen.
Of veel jazz te spelen, zowel op bas als gitaar :)

Het is net als die lui die wel heel veel gewichtheffen maar verder niks anders, die zijn groot en sterk maar als je getraind ben in een vechtsport maak je er gehakt van aangezien ze ook lomp en traag zijn. Na krachttraining moet je altijd de benodigde rek- en strekoefeningen doen om het zootje los en soepel te houden.
'Power is nothing without control' zoals een bepaalde bandenfirma treffend zegt.

EZ

De Teng
5 september 2003, 10:36
Vandaar dat ik me altijd in moet houden. :D

Groot gelijk, mooi om te horen dat er weer een omgeturnde gitarist zit. Veel bassisten schijnen eerst gitaar gespeeld te hebben om daarna verslaafd te raken aan de grooves.

Easy Rider
5 september 2003, 14:18
Heh, ik ben eigenlijk op toetsen begonnen, way back op de basisschool. Maar daar ben ik nooit echt mee verder gegaan en ben ik nu ook het slechtst in. Ik was gestopt met lessen, schoot niet op vond ik en ze lieten me nooit m'n gevoel volgen. Ik heb verder toetsen links laten liggen vooral omdat de toetseninstrumenten die vet klinken ook onbetaalbaar zijn. (Wurlitzer keyboards, Rhodes pianos, Hammond orgels, dat soort dingen)
Dus pas op m'n 15e of 16e ofzo een gitaar voor fles whisky geruild en mezelf leren spelen, en dat beviel veel beter dan lessen!
Achteraf kan ik wel zeggen dat bas er wel aan te komen zat, de eerste dingen die ik op m'n gitaar speelde waren baslijnen! :D
Ik kan ondertussen vind ik wel beter drummen dan gitaarspelen, dus gitaar is gezakt van plaats 2 naar 3.

EZ