PDA

View Full Version : Metal gitaar



'tallica-fan
31 augustus 2003, 19:48
Ik wil 'in the not so near future' een nieuwe gitaar gaan kopen. Nu wil ik een weten wat een beetje een lekkere metal gitaar is. Ik zat te denken aan een Ibanez S serie, of een ESP F-300 etc. etc. misschien hebben jullie wat suggesties? (a.u.b niet TE dure gitaren)

BLOK182
31 augustus 2003, 20:18
En wat is niet te duur? Ik bedoel, der zijn zoveel metalgitaren, en de een wil 500 euro kwijt, de ander 2500 euro :-)

Soulflyhigh
31 augustus 2003, 20:26
prijs zou idd handig zijn, maar ik begin al snel te denken aan merken zoals Ibanez, ESP (Ltd), BC Rich en Jackson.

'tallica-fan
31 augustus 2003, 20:28
tussen de 500 en de 1000 ongeveer

BLOK182
31 augustus 2003, 20:36
Ibanez RG2550/2570 is wel wat, verder Jackson, bijv. de DXMG ziet er bijna hetzelfde uit als Kirk Hammet's ESP (ik zie dat je tallciafan bent, daarom ;-) ) en dies 499 in Duitsland meen ik.

Vexx
31 augustus 2003, 20:45
Hmm... Ik ga eind september een Ibanez RG2550 kopen. Die kost 800 euro bij Feedback (maar ik heb hem elders ook voor die prijs gezien). Dat vond ik persoonlijk een lekkere gitaar. Hij heeft Dimarzio/IBZ elementen, die een stuk beter klinken dan de elementen van de S470 (enige S die binnen je budget ligt). Ik kan het weten, want ik heb ze vergeleken. De S kreeg ik geen mooi helder geluid uit (ook niet uit de single-coil). Bovendien is de RG2550 onderdeel van de prestige-lijn van ibanez. Dat wil zeggen dat ze meer aandacht besteden aan de afwerking en de nek. Die krijgt een extra finish (die er zeker wel toe doet).
Er zijn natuurlijk ook andere merken dan ibanez. BC Rich schijnt alleen minder lekkere nekken te hebben dan ibanez. Voor de rest kan ik geen oordeel vellen.

Succes!

Speeddemon
31 augustus 2003, 22:51
Ibanez S1670FM

http://www.ibanez.co.jp/world/guitar/gtr_pict/S1670FMTTS-00-05.jpg
looks, playability AND sound. :cool:

weliswaar 1249 bij Feedback, maar misschien kun je er wat aflullen, of misschien is ie in Duitsland goedkoper.

Ik heb zelf de S540FM (5 jaar geleden topmodel van S-serie) en daar heb ik flink lang mee in een death/trash band gespeeld en die klinkt gewoon vet en veelzijdig. En ik geloof dat in die S1670 ook de QM1 en QM2 humbuckers liggen.

Vexx
1 september 2003, 20:54
@Speeddemon: Ik vind dat ook een ontzettend mooie gitaar, maar de topicstarter heeft niet voor niets een budget van 500 tot 1000 euro opgegeven. Dat is natuurlijk nogal jammer, want de Super Wizard hals is echt uber.

looks, playability AND soundDit weet ik echter niet... hoe klinken die QM elementen? Ik heb vorige week wel de S470DX geprobeerd (die heeft powersound-elementen) en dat klonk niet geweldig. Ik vind eigenlijk dat ze bij Ibanez voor 1250 euro (in duitsland kost hij bij Musik-Produktiv 1310 euro) eigenlijk wel Dimarzio's erin konden zetten. Of op zijn minst IBZ/Dimarzio's.

@'tallica-fan: Ik blijf bij de RG2550EX als advies (heeft ook die ubergeile Super Wizard nek én ook IBZ/Dimarzio elementen). Een RG2570 zou ook kunnen. Dat is eigenlijk een RG2550 mét sharktooth inlays en in twee andere kleuren.

Neem de tijd voor je keuze en schuw niet om een paar gitaren uit te proberen.

gerrekat
1 september 2003, 21:11
METAL WEET JE WEL, METAL DTA SPEEL JE MET PUNTIGE GITAREN!

AAARGH ALTIJD WEER DIE ZELFDE SUPERSTRATS!

Zo dat is er weer uit, koop een mooie explorer of V of een DEAN ML (Dimebag), misschien een vette mockingbird of Bich.

Eeen set neck of neck through speelt zoiezo veel lekkerder dan een bolt on dat veel van die strat modellen hebben!

Doe eens wat anders dan de meute, wees origineel, weet ik veel koop desnoods een Jackson warrior!

:evil:

Soulflyhigh
1 september 2003, 21:19
Mij advies zo een Jackson RR 5 zijn. Mooie vorm (speciaal voor Gerrekat :wink: :-D ) Maar nu even serieus. Deze gitaar ligt volgens mij net iets onder of boven de 1000 pleuro. Maar dan heb je ook wel wat! Mooie neck-thru, sharkfin inlays, goeie neck met 22 jumbo frets en rosewood fretboard en 2 SD elementen. Metal all the way :-D

gerrekat
1 september 2003, 21:22
Een RR is al mijlen beter dan de zoveelste Ibanez strat ja, AHAHAHAHA

Maar voor 1000 kun je nog een hoop meer kopen!

Texter
1 september 2003, 21:36
Bij Berkers hier in Deurne is net een 2e-hands amberkleurige RG570CTam uit 95 binnen. Het goud op de tremolo is aangetast maar voor de rest verkeert ie geloof ik wel in goede staat. In jouw prijsklasse en die waren nieuw iets van 1600 piek geloof ik...ga eens kijken zou ik zeggen. http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1995/95015.jpg

Speeddemon
1 september 2003, 22:20
Hey Hans, je kent me toch langer dan vandaag; ik zou geen rotzooi aanprijzen!

Wat die QM-humbuckers betreft, die klinken GOED. lekker jazzy warm en dik bij de nek bucker, en chunky en strak bij de brug. Tuurlijk is een SD '59 in de brug NOG gaver, maar die klinkt wel minder mooi bij cleane sounds dan de QM2.

'tallica-fan
1 september 2003, 23:27
Ok,bedankt voor jullie suggesties en tips.
Maar welke is kwalitatief de beste?
Btw gerrekat ik vind strats ook mooi, ALS ZE MAAR ZWART ZIJN!! :evil:
maar nogmaals bedankt!

Lacrymosa
2 september 2003, 08:41
Hey Hans, je kent me toch langer dan vandaag; ik zou geen rotzooi aanprijzen!

Wat die QM-humbuckers betreft, die klinken GOED. lekker jazzy warm en dik bij de nek bucker, en chunky en strak bij de brug. Tuurlijk is een SD '59 in de brug NOG gaver, maar die klinkt wel minder mooi bij cleane sounds dan de QM2.

Hoe kom je dr bij dat een QM element beter clean zou klinken dan een SD 59.............???????

SD59 is een van DE jazz elementen, en zon beetje het meest populaire element voor nek dat SD maakt.

CheerS!!

Rubenios
2 september 2003, 09:06
Rhoads... klaar uit :)

urezna
2 september 2003, 09:09
als je voor Ibanez mocht gaan, zou ik eerder een RG nemen denk ik dan een S. Zelf heb ik beiden, maar de vorm van de boby van de RG is iets comfortabeler wanneer je je rechterarm op de body legt voor palmmuting... maar das een kwestie van allebei proberen. ik moest zelf voor strakke metal spelen toch effe wennen aan de S-body, maar als je eenmaal gewend bent, gaat het ook prima hoor.
maar ja, mahonie body van de S-serie is wel errug lekker hoor, kun je toch wat warmer klinken, iets dat ik wel eens mis in de strakke metal...
hoewel de RG-serie ook wel mahonie kent, maar dan zit je al gauw in de wat duurdere klasse, maar dan heb je ook wat vind ik ;-)

Maiden Michiel
2 september 2003, 09:45
S heeft geen 24 frets, dat is jammer...

Lacrymosa
2 september 2003, 09:52
Gebruik je dat veel dan?

ik gebruik die 2 extra frets eigenlijk nooit

en op mn charvel mis ik ze absoluut niet

CheerS!!

Maiden Michiel
2 september 2003, 10:06
Ik vind dat octaaf heel erg belangrijk.
Omdat ik veel Em schema's speel is het fijn om die e op de 24e fret te kunnen pakken als je een Em sweep speelt vanaf fret 19 op de a snaar.
Verder gebruik ik hem ook bij slides.

'tallica-fan
2 september 2003, 12:17
Ik heb nog eens naar BC rich gekeken en dat zijn eigenlijk best wel mooie gitaren.
Ik vind vooral de NJ Virgin mooi (maar ja om nu met je sexuele status rond te gaan lopen :wink: ).
Maar het geluid van die dingen?
Anders word het waarschijnlijk RG.

Speeddemon
2 september 2003, 12:53
Hey Hans, je kent me toch langer dan vandaag; ik zou geen rotzooi aanprijzen!

Wat die QM-humbuckers betreft, die klinken GOED. lekker jazzy warm en dik bij de nek bucker, en chunky en strak bij de brug. Tuurlijk is een SD '59 in de brug NOG gaver, maar die klinkt wel minder mooi bij cleane sounds dan de QM2.

Hoe kom je dr bij dat een QM element beter clean zou klinken dan een SD 59.............???????

SD59 is een van DE jazz elementen, en zon beetje het meest populaire element voor nek dat SD maakt.

CheerS!!
Kerel, je moet wel goed lezen he?

Ten eerste, ik heb het over een SD '59 in de brugpositie.
Ten tweede, ik zeg helemaal niet dat die QM beter is. Ik zeg WEL dat een SD '59 in de brug NOG gaver is!

En ik blijf bij m'n standpunt dat de 59 dusdanig veel output en mids heeft, dat ie niet echt gaaf klinkt wanneer je een JC120 achtig clean wil hebben, IN DE BRUG POSITIE!

Texter
2 september 2003, 14:53
Ik vind dat octaaf heel erg belangrijk.
Omdat ik veel Em schema's speel is het fijn om die e op de 24e fret te kunnen pakken als je een Em sweep speelt vanaf fret 19 op de a snaar.
Verder gebruik ik hem ook bij slides.

Yeah met een Digitech Whammy erbij kun je honden laten blaffen en muggen aantrekken op grote afstand :P

gerrekat
2 september 2003, 16:35
Wat heeft een whammy er nu mee te maken???

Ik heb zo'n ding best gaaf!

Maar ik vind 22 frets ook prima hoor, HAHA, ik heb wel ens gitaren met 36 frets gezien!

'tallica-fan
2 september 2003, 18:01
OK maar dit helpt niet echt :roll:

Baco
2 september 2003, 23:44
Ik heb zelf een S540LTD, maar deze wordt niet meer gemaakt (sharkfins, welliswaar met een "tussentandje" of hoe moet ik dat noemen, zwart 8-) ). Ik heb er een SD LiveWire ingezet aan de brug. Voor Metal de max, maar voor echt clean moet ik toch naar de nek pickup gaan (keerzijde van de medaille). Toen ik die gitaar in de "Keep on Rotting" clip van Carcass zag opduiken was mijn beslissing snel gemaakt om voor deze gitaar te kiezen. Heb me dit nog voor geen moment beklaagd :-D

Indertijd zou die net in je budget gepast hebben. Die S470DX reeks is ook niet mis. Die RG22xx is een heel knappe gitaar, maar ben zelf niet echt een fan van slagplaten. Misschien een RG1620X? Heb je nog wat over om misschien andere elementen erin te zetten...

gerrekat
3 september 2003, 08:51
Hier is DE ULTIEME METALGITAAR DAN!

http://www.martyfriedman.com/downloadable/MartyFriedman0135.jpg'


De 1977 HOLY GRAIL met de achterlijk grotre headstock!!!

http://www.deanguitars.com/psupload/pics/80deans%20016.jpg

Dime

http://www.deanguitars.com/deanartistsimages/dimebag.jpg

Lacrymosa
3 september 2003, 08:55
Hey Hans, je kent me toch langer dan vandaag; ik zou geen rotzooi aanprijzen!

Wat die QM-humbuckers betreft, die klinken GOED. lekker jazzy warm en dik bij de nek bucker, en chunky en strak bij de brug. Tuurlijk is een SD '59 in de brug NOG gaver, maar die klinkt wel minder mooi bij cleane sounds dan de QM2.

Hoe kom je dr bij dat een QM element beter clean zou klinken dan een SD 59.............???????

SD59 is een van DE jazz elementen, en zon beetje het meest populaire element voor nek dat SD maakt.

CheerS!!
Kerel, je moet wel goed lezen he?

Ten eerste, ik heb het over een SD '59 in de brugpositie.
Ten tweede, ik zeg helemaal niet dat die QM beter is. Ik zeg WEL dat een SD '59 in de brug NOG gaver is!

En ik blijf bij m'n standpunt dat de 59 dusdanig veel output en mids heeft, dat ie niet echt gaaf klinkt wanneer je een JC120 achtig clean wil hebben, IN DE BRUG POSITIE!

sorry!!

ik had er idd even overheen gelezen dat het om de brug positie gaat

CheerS!!

Texter
3 september 2003, 19:34
Wat heeft een whammy er nu mee te maken???


Kun je een nog paar octaven hoger hehe Bumblefoot's handgitaar heeft 37 frets...hoge nootjes :o