PDA

View Full Version : Soleren



dirkw83
31 januari 2002, 11:33
Iemand enige tips voor het goed uitvoeren van een eigen solo? Ik speel al een tijdje maar omdat ik akoestisch speel heb ik nooit echt mijn zinnen gezet op solo's. Heeft iemand daar nog een paar stevige tips voor?
Natuurlijk weet ik onderhand wel dat een F niet bij een F# klinkt en dat een Gm een muzikaal wangedrocht is (net als een Fm) maar toch. Alles ik welkom!

kleinduimpje
1 februari 2002, 03:09
Ik ben zelf eigenlijk ook net een paar maanden echt bezig met soleren. Maar dit zijn (volgens mij) de belangrijkste punten:
-leer goed de 5 posities van de pentatonische ladder over de hals
-luister goed wat andere muzikanten met deze ladders doen
-belangrijk is ook: wat doe je met een noot. Hier bedoel ik mee: hoe lang laat je hem klinken, opdrukken, hammer-ons, pull-offs, etc.
Hiermee moet je toch een mooie eigen solo kunnen maken.

dirkw83
4 februari 2002, 11:26
Misschien een domme vraag maar wat is een pentatonische ladder? Ik heb het spelen mezelf aangeleerd. Dat heeft positieve punten maar ook negatieve punten. Een daarvan is dus dat ik niet over zulke kennis beschik!

Phizer
5 februari 2002, 00:21
pentatonische ladder is de blues toneladder bijv...(ook mineur)
kijk eens bij http://www.cyberfret.com daar zie je ze d8 ik wel staan...ik ken ze al een hele tijd, had een stencil van m'n gitaarleraar, echt handig

kleinduimpje
6 februari 2002, 15:36
Da's inderdaad zo. De pentatonische ladder komt uit de blues vandaan, en heeft vijf tonen. Elke toon heeft zijn eigen ladders, maar er zijn vijf basisposities die bijna altijd in E mineur worden geleerd.
Deze vijf basisposities worden als volgt gespeelt:

1e pos.: 2e: 3e: 4e: 5e:
E 0--3 3--5 5--7 7--10 10--12
B 0--3 3--5 5--8 8--10 10--12
G 0--2 2--4 4--7 7--9 9--12
D 0--2 2--5 5--7 7--9 9--12
A 0--2 2--5 5--7 7--10 10--12
E 0--3 3--5 5--7 7--10 10--12

Deze posities zijn afhankelijk van de grondtoon in de drie bassnaren (in dit geval dus E - zoek zelf maar uit waar de grondtoon in welke positie te vinden is). Vanaf de 12e fret beginnen de ladders weer van voor af aan (dus op de 12e fret wordt 1e positie gespeeld, vanaf de 14e fret de 2e positie etc.)
Noot: De 1e, 3e en 1e positie op 12e fret worden relatief het meeste gebruikt. Vooral de laatste wordt veel gebruikt in heel veel rock- en popnummers.

Ray
6 februari 2002, 15:39
Al gekeken in de rubriek "solo" hier op gitaarnet?

dirkw83
7 februari 2002, 12:05
Nee, maar eh, ik denk dat dit nog te hoog gegrepen is fur mich. :smile: Bedankt hoe dan ook!

kleinduimpje
10 februari 2002, 04:14
Dirkw83,
nog even over het soleren, ik weet niet of het je helpt maar kijk even naar olga http://www.olga.net/dynamic/browse.php?local=resources/lessons/ of een andere les-site, meestal hebben zij wel lessen die ook goed te volgen zijn voor beginners.
Succes! :smile:)

dirkw83
10 februari 2002, 18:44
Thx! Ik zal kijken wat ik voor mezelf kan doen :smile:
Nogmaals bedankt voor de getoonde interesse!

RobA
13 mei 2002, 14:14
Als je er bij voorbaat al van uitgaat dat een F en een F# niet samengaan beperk je jezelf meteen wel heel erg.

Dat is namelijk onzin. Je zal er misschien niet lang op blijven hangen en de noot alsnog in F over laten gaan. In principe is bij een solo de enige beperking wat jouw oren aankunnen.

Als ik je wat advies mag geven:
1. Toonladders leren;
2. Solo's van anderen uitzoeken;
3. Koop eens een gitaarblad.

Echoes
13 mei 2002, 14:47
koop eerst een electrische gitaar :smile: soleren op een akoestische is stuk moeilijker dan op een electrische vind ik..zowieso heb je met een electrische wat meer power(en sustain) zodat het lichter speelt.

Echoes
13 mei 2002, 14:51
nog even een tip, maar wellicht doe je dat al. Oefen veel op bends ( halve en hele tonen opdrukken), pull-offs en hammer-on's. en combineer die dingen.

Als je dat in combinatie doet met die toonladders. dus deze oefeningetjes op de posities van een toonladder zoals iemand hierboven al zei :smile: Maar als je nog geen toonladders kent kun je ze gewoon overal doen om te oefenen

pimmetje
13 mei 2002, 14:59
Die electrische is niet echt nodig vind ik. Je kan de beginnend soleren prima leren op een akoestische. Een electrische is natuurlijk wel veel leuker :smile:.

Dirk, kijk even bij een paar onderwerpen binnen dit speeltechnieken-forum. Bij "Theorie" en "uitgebreide akkoorden" staan een paar verhalen. Als je die aandachtig doorleest, dan kom je waarschijnlijk al wel wat verder.

Die verhalen gaan overigens over de natuurlijke harmonieën van tonen in en bij een akkoord of akkoordenschema. Bij soleren kan je - zoals hierboven al is aangegeven - gewoon hierbuiten gaan zitten als je dat wilt. Dat is vaak juist de jus bij de solo. Het is alleen wel fijn om zo nu en dan buiten de dissonanten om te kunnen spelen :smile:

Echoes
13 mei 2002, 15:40
tuurlijk kan het wel, maar ik vind persoonlijk soleren op een electrische vaak veeeel makkelijker. vooral op spaanse met nylon snaren soleert niet lekker, en veel akoestische hebben de snaren(gewoon ijzeren) hoog boven de hals staan. Ik weet niet wat voor gitaar dirk precies heeft...

dirkw83
13 mei 2002, 20:16
wel ik heb een spaanse die qua bouw niets mankeert. Upgraden is voorlopig niet aan mij besteed - tenzij ik dit jaar blijf zitten en dus niet in groningen ga studeren. Dat wordt dus afwachten. In ieder geval bedankt voor de reacties; heb ik de bieb al gekeken in het boek 'de gitaar' van één of andere ralph.

Mijn oren kunnen trouwens een F en een F# achter elkaar echt niet aan :grin:

pimmetje
14 mei 2002, 14:02
Misschien moet je dan 'ns een bluesje in C spelen en daar die F# zo nu en dan in proberen.... of speel de F in F# harmonisch mineur (bv. C# majeur in plaats van mineur in een F# mineur schema). Plotseling zal er een wereld voor je opengaan, waarin F en F# vreedzaam samen spelen :smile:.

moretel
14 mei 2002, 14:34
Ik soleer de laatste tijd veel over drum/bas computer.
Zet de bas in een toonsoort en start met de normale ladders, dan een beetje experimenteren met "false" tonen en als je die maar in leuke patroontjes vangt dan kan je erg veel noten spelen. Maar zorg wel dat je in de maat blijft want aders worden zelfs de "normale noten" niet om aan te horen

MeetTheDecline
30 mei 2002, 19:30
Op 2002-01-31 10:33, schreef dirkw83:
...en dat een Gm een muzikaal wangedrocht is (net als een Fm)....


die begrijp ik niet....

pimmetje
30 mei 2002, 20:03
Niet proberen te begrijpen... zelfs beter niet over beginnen :smile:.