PDA

View Full Version : leuk Fender slappertje



bassopotmus
31 augustus 2003, 19:42
Basso heeft een serieuse Fender verslaving (niet zonder reden) en denkt eraan zijn olp te verkopen/in te ruilen. Kan niet geheel meer met de neck overweg. Ik ben gewoon weg te verwent door de slanke en gladde jazz neck. Ik krijg ook steeds vaker last van me pols als ik op de olp speel.

Ik heb al wat Fendertje gespeelt, wie weet nou een echte slapper, liefst fender.

dikkie dik
31 augustus 2003, 19:46
dude, met een precision kun je ook lekker slappen. of neem een pj ook ubergaaf als je t aan mij vraagt.

wat ik laats heb uitgeprobeert was een ibanez, kweet t type niet meer. maargoed, die was zoooooooooo helder kwa hoge tonen. als je de treble dicht draait is nog steeds uberfel. superslanke nek zelfs voor een 5 snaar :lol: kzal dalijk wel ff fotootje zoeken :)

dikkie dik
31 augustus 2003, 19:55
het is dus een ibanez eda 900. nja kijk maar. hij heeft iig een fijnere hals dan een fender

look for yourself dude,

http://images.misupply.com/products/thumbs/Ibanez/ieda900svf.jpg

deze ziet er natuurlijk heel anders uit dan een fender, ben bang dat je t nix vind

Chris Wolstenholme
31 augustus 2003, 19:56
ik zou dat snel weghalen als je basso een beetje kent en geen ban wilt :-D :wink:

basswasp
31 augustus 2003, 20:48
Basso kan volgens mij zelf niemand bannen, maar kan slechts een ban aanvragen bij Gitaarnet. Desondanks zou ik het antwoord graag zien in een post op het forum en niet in een "U bent geband" bericht, de volgende keer dat ik probeer in te loggen ;)

Zou de overmaat van hoge tonen bij die Ibanez aan de Piezo's liggen?

Clunk
31 augustus 2003, 21:07
ja... en de actieve elektronica ;)

wimpie
31 augustus 2003, 22:03
Mischien een Lákland Skyline 44-02/55-2 ??The Best Of Both Worlds !!
:-D :-D :-D

ToolRulez
31 augustus 2003, 22:22
Ik haak even in op de post van wimpie:

De Laklands die hij aandraagt zijn prachtige instrumenten. Maar als die niet Fender genoeg zijn is een Lakland Joe Osborn misschien wel wat. 1.350 Euro bij Bassmatters (weet niet of dat adviesprijs of winkelprijs is).

En anders misschien een Fender Marcus Miller, laatst bij Feedback bespeeld. Het slapt goddelijk IMHO.

bassopotmus
1 september 2003, 09:17
Oh maak je niet druk, ik ban niemand hoor...Maar die ibi is geen optie.
Ik wil die marcus wel eens proberen, maar heb idee dat je dan weer voor een naampje betaald. Ik mag die rare slagplaat ook niet.

De Teng
1 september 2003, 11:28
Als je er een keer op speelt piep je wel anders basso ;) 't Is echt een vet ding namenlijk, als je wilt slappen moet je die nemen... en die Lakland Jazz is ook erg mooi. Paul heeft er eentje in het rood staan.... !

ToolRulez
1 september 2003, 13:25
Heej, ik zag net in het topic over de Fender J-basses dat wimpie een Lakland JO heeft.

Weet iemand trouwens of die prijslijsten bij bassmatters adviesprijzen of winkelprijzen zijn? Staan geloof ik 4 of 5 lijsten.
Misschien dat de Ken Smith Design basjes ook wel wat voor basso zijn.

Bastijn
1 september 2003, 14:51
op marktplaats staat momenteel een rode Yamaha SBV500 te koop. het japanse antwoord op de jazzbass. een super aanrader, ik heb hem zelf ook. hij slapt echt fantastisch mooi, maar is eigenlijk overal geschikt voor.

trouwens, de nek is echt heerlijk smal en snel. ik kan mn 5 snarige yamaha lompo ook niet meer aan nadat ik van deze nek geproefd hebt.

en de standaard elementen die erin zitten roeleren echt, er zou alleen een andere brug op mogen. de mijne ligt nu bij stijlvorm. BLOCKINLAYS!!

Anavrin
1 september 2003, 14:54
toen ik m'n Yamaha actief liet maken, liet die bouwer me een Sunburst Fender Jazzbas zien, met een aangepaste slagplaat, speciaal om te slappen (de bas was ook actief). Misschien is dat een ideetje...

wimpie
1 september 2003, 18:13
Volgens mij zijn 't winkelprijzen.............

Saf
12 september 2003, 20:07
Men zegt dat om te slappen een bas met een korte mensuur erg fijn is mijn advies en niet alleen voor jouw maar voor iedereen koop een musicmaster bas van Fender. Probeer wel een uit 1974/1976 te krijgen die hebben nog een smallere en dus snellere neck later modellen zoals de musicmaster II bas die ik heb uit 1978 heeft een wat dikkere hals.

bassopotmus
12 september 2003, 20:59
leuk, maar ik heb al een optie, de neiuwere modellen, zeg maar na 2000 zijn ook erug fijn! Geen 60 knor ofzo, maar zeker slap-happy. Zeker met een maple neck, woehoe!

Maar eerst eens zien welke stijl we nu eigenlijk gaan doen, zit beetje aan jazz'blues te denken laatste tijd, mishchien beter ff laten rusten zoiets

Basman
12 september 2003, 22:42
Basso heeft een serieuse Fender verslaving (niet zonder reden) en denkt eraan zijn olp te verkopen/in te ruilen.

Toch een zonde om die prachtige OLP weg te doen.

Wouter J
13 september 2003, 00:14
Ik heb gisteren nog bij de Edd's in Maastricht effe lekker liggen te slappen op een fender Marcus Miller die van de plaatselijke bassist was.

Basso, neem een ding van me aan, de Marcus Miller is DE Jazz bass voor de gene die zijn duimen tenvolste wil gebruiken. Dat ding dat knalt en gromt als de beste aleen jammer dat ze zo kolere duur zijn.

Bazz
13 september 2003, 11:47
Die Marcus heb ik laatst ook geprobeerd, dan wel de 4-snaar, maarja, ik ben toch wat verwend door amerikanen en denk dat ik dan toch liever een american deluxe neem, die motorkap laat ik er dan wel later opzetten!!!
Wel kool van die miller dat hij aktief en passief kan, geeft wel veel mogelijkheden!

bassopotmus
13 september 2003, 19:06
Ja ik hoor al tijden wat godellijke verhalen van de MM, is zeker een optie..maar heeft dat nou zoveel meer waarde dan een gewone American standard, met bv een J-retro?
En wat is Edd's in maastricht?

bassopotmus
13 september 2003, 19:09
Basso heeft een serieuse Fender verslaving (niet zonder reden) en denkt eraan zijn olp te verkopen/in te ruilen.

Toch een zonde om die prachtige OLP weg te doen.

Och ja..Kijk als hij al 2 maanden alleen aan de muur hangt te stoffen en je eigenlijk alleen maar naar je jazz grijpt, kan je beter iemand anders er een pelzier mee doen, toch?

intresse?

dikkie dik
13 september 2003, 19:42
wat wou je er voor hebben? :wink:

bassopotmus
13 september 2003, 19:47
Pm of mail me er maar over
Incl koffer iig

dikkie dik
13 september 2003, 19:58
heb je toegeveogd op msn..

Wouter J
13 september 2003, 21:42
Ja ik hoor al tijden wat godellijke verhalen van de MM, is zeker een optie..maar heeft dat nou zoveel meer waarde dan een gewone American standard, met bv een J-retro?
En wat is Edd's in maastricht?

Edd's is een Jazzcafe waar iedere donderdag open podium is en door de weeks is er wel iedere avond wel een band te vinden, een heel relaxed, no-nonsense cafe. Het ligt in de buurt van het vrijthof. Als je wil dan kunnen we er eens heen.

bassopotmus
14 september 2003, 10:55
zeker..bassies mee en meejammen, "kennen jullie ook iets van Metalica?" hahaha
Nee, ik wil die gast wel es zien op zijn Miller

erik j.
14 september 2003, 11:45
basso heeft een goed punt te pakken...

de MM jazz is puur en alleen maar een slapbeest.

ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan b.v. een amercan standard met een J-retro.
daar krijg je een super slapgeluid mee. en is veeeeeel flexibeler dan de MM jazz.....
en ja, met de j-retro heb je het MM-geluid ook wel hoor !

het was ook niet voor niks dat ik in mijn japanse MM jazz de preamp eruit heb gehaald, een U-retro deluxe erin heb gezet , en ook de pu's heb vervangen door bartolini's.
restultaat: een veel warmer geluid, met enorm veel mogelijkheden.

een waarschuwing echter:
de J-retro is voor bassisten die weten hoe met knopjes om te gaan.
dus niet achteloos alles open gooien, want dan krijg je een overstuurd modder-geluid.
dus gebruik hem met mate.... en dan heb je een super-preamp !

:-D

bassopotmus
14 september 2003, 12:23
ja jij zit op me lijn, heb je meer info op die U retro, das toch een andere dan een J?

Geen plaatjes?

skabouter
15 september 2003, 11:33
ik vond hem eerst SUPER lelijk, die EDA. nu vind ik het 1 van de mooiste ibanez bassen. en piezo, ook erg gunstig.

alleen ik ga hem NIET kopen, ik vind zo`n pastic body maar niets. al was het alleen uit principe

erik j.
15 september 2003, 18:40
ik heb helaas geen plaatjes.....

de u-retro is eigenlijk hetzelfde als de j-retro, alleen is dit pakketje alleen de verzameling potmeters en bekabeling zonder het inbouwplaatje,
dus de u-retro is eigenlijk in ongeveer ieder bas in te bouwen....

voor meer info:

http://pub206.ezboard.com/fthedudepitfrm2

en:

http://www.j-retro.co.uk

bassopotmus
16 september 2003, 19:14
Ow jaa. ok, waarom geen J gekocht en meteen erin gezet?

erik j.
16 september 2003, 20:03
omdat op de MM jazz (de marcus miller dus...) een heeel andere slagplaat zit. en de potmeters en printplaten bij de j-retro aan het plaatje vast zitten.
in de tussentijd is het assortiment bij John East uitgebreid, en heeft ie nu dus ook j-retro's met plaatjes voor in de MM jazz.

het leuke is dat Paul Sips (bassmatters) samen met mij op het idee is gekomen en we van de u-retro een Sips-versie hebben gemaakt met een tone-control alleen voor het actieve gedeelte....., en een half jaar later zag ik dat er een j-retro deluxe op de markt was....kan toeval zijn natuurlijk, alhoewel Paul met John contact heeft gehad en John het een heel leuk idee vond om de retro met een tonecontrol uit te breiden.

John East heeft de preamp van de MM jazz gekregen voor research, en was er zo blij mee dat ie een andere potmeter voor de tonecontrol heeft opgestuurd die ook in het passieve als actieve gedeelte werkte !

leuke kerel, met verstand van zaken, goede service, en met een goed product.

bassopotmus
16 september 2003, 20:35
helemaal duidleijk, leuk zeg dat je zo via via aan een product werkt. Dsu je hebt een MM jazz...

Wouter J
16 september 2003, 20:39
Overigens, Basso.

De Marcus Miller is meer dan aleen een slap machine, die bassist in de Edd's waar ik het eerder over had, speelt alles op die bas, maakt niet uit welke muziek soort. De MM is een hele veelzijdige bas. Maar wel erg prijzig.

Misschien zal fender wel eens een squier uitvoering maken.

Bazz
16 september 2003, 22:08
Hee Erik J. wat doet zo'n j-retro dan als ie in de passieve mode staat, heb je dan nog je mooie jazz-knor, of is dat dan wel weg???

erik j.
17 september 2003, 18:48
In passieve mode heb je de sound die je normaal met de passieve bass ook hebt, maar.... minder mogelijkheden:

passief kun je alleen maar met een switch de elementenkeuze bepalen; of allebei de pu's, of alleen de achterste volle bak open (dus de typische jazz-knor !).
met een j-retro of u-retro deluxe-versie heb je dan passief ook nog de tone-control. en de volume-knop werkt ook passief.... natuurlijk.

dit is eigenlijk het "nadeel" van de j-retro (of u-retro): je kunt niet met de blend werken.
er schijnt wel een switch te zijn die drie standen heeft: neck/beide/bridge element, maar die is niet in een j-retro te maken (omdat de switch te groot is en dus niet past) maar deze modificatie is wel mogelijk met de U-retro.

John East is op de hoogte van dit "nadeel" van de j-retro, en neemt ook hevig deel aan discussies op het forum van de dudepit (voor de link naar deze site, zie een van mijn vorige berichten), waar al enkele keren is gediscussierd over de passieve mogelijkheden.
n.a.v. zijn reacties op dit forum krijg ik het idee dat hij al bezig is met het brainstormen n.a.v. de wensen van de klanten om in de j-retro wijzigingen aan te brengen en op zoek is naar bruikbare onderdelen die de j-retro ook meer flexibiliteit kunnen geven in het passieve gedeelte....

maar mijn ervaring is: als je de j-retro hebt, dan gebruik je hem alleen maar actief.
het passieve gedeelte is alleen voor noodgevallen, als de batterij ermee ophoudt onder een set.....
:roll:

bassopotmus
17 september 2003, 19:32
Overigens, Basso.

De Marcus Miller is meer dan aleen een slap machine, die bassist in de Edd's waar ik het eerder over had, speelt alles op die bas, maakt niet uit welke muziek soort. De MM is een hele veelzijdige bas. Maar wel erg prijzig.

Misschien zal fender wel eens een squier uitvoering maken.

SQUIER? Nee bedankt...Ze waren toch rond de 1200? Das toch te doen? of ligt het nou aan mij?

basswasp
17 september 2003, 19:33
€2.500 bij Bassmatters... inclusief koffer ;)

bassopotmus
17 september 2003, 19:47
fuck me!

Maar das wel de 5 snaar, de 4 snaar staat in fender prijslijst als 1099, daar gaat zon 10 % vanaf, even goed onderhandelen, kan je voor naja zeg 950 krijgen.

DE vijf, is 2279, dus Paul is te duur, maar what's new...

De Teng
17 september 2003, 20:13
Ach... mocht je het echt graag willen, dan knal je er een drop D mechaniek op. Heeft Marcus ook in't echt trouwens!!! Ik heb het hem zien doen... klik.. en bonk... gelijk een noot lager. Cool hoor..haha.

Ik heb die MM jazz ook eens bepoteld, maar je kunt er echt wel alles mee. Supermooi tokkelen, actief en passief is net zo mooi. Al moet je in de passieve mode wel waardering krijgen voor de echte grom die in het beest (je) zit... en met een preamp verpruts je die toch een beetje vind ik. Vandaar dat ik de elementen op mijn bas zo mooi mogelijk passief heb en daar ná de preamp een equalizer en de shelving knoppen wat opengooi. Subtiel... maar wel net genoeg om een echte dikke sound eraan te geven. Een preamp is ook niet echt nodig, want de frequenties die ik op de versterker kan boosten (zelfs 15dB!!!) zijn exact gelijk aan die van een bartolini/sadowsky preamp. Niet nodig voor mij dus... :D

Ik zou voor dat enorme prijs verschil die ene snaar laten liggen trouwens. Je hebt er twee MM jazzen voor... en dat voor 1 snaartje!!!! Naast 1 MM kun je nog een Lakland Skyline erbij kopen als je wilt en die dingen roelen ook flink volgens mij. Er staat er weer een MM op marktplaats...

-Ik snap het ook niet trouwens-

-Worden jullie ook zo gek van die MMMMMMMM en? ;)-

Semafoor
17 september 2003, 21:04
fuck me!

Maar das wel de 5 snaar, de 4 snaar staat in fender prijslijst als 1099, daar gaat zon 10 % vanaf, even goed onderhandelen, kan je voor naja zeg 950 krijgen.

DE vijf, is 2279, dus Paul is te duur, maar what's new...

Ik weet niet zeker of dit helemaal correct is, maar..... die 5-snaar is dacht ik een amerikaan terwijl die 4-snaar een japanner is.

basswasp
17 september 2003, 22:40
fuck me!

Maar das wel de 5 snaar, de 4 snaar staat in fender prijslijst als 1099, daar gaat zon 10 % vanaf, even goed onderhandelen, kan je voor naja zeg 950 krijgen.

DE vijf, is 2279, dus Paul is te duur, maar what's new...
...

Later zag ik het ook, wat een verschil...

De Teng
18 september 2003, 11:26
Zo heel duur is ie ook weer niet hoor, hij gebruikt gewoon de retail price vaak volgens mij. Bepaalde bassen heeft ie ook echt wel betaalbaar staan. Komt nog bij dat ie superservice levert: als je een pakje snaren koopt, stelt ie je bas opnieuw af... gratis! Welke winkel doet dat nou? Een standaard winkel vraagt daar al 30 euro voor... nog een pakje snaren dus!

Bij hem? Altijd wat lullen, hij besteedt superveel tijd aan je. Voor specifiek basspul ga ik het liefst niet meer naar een andere winkel, of de prijs moet al erg veel schelen. Een los snoertje of een pakje snaren eens een keer naar Feedback, maar ik ben overtuigd van zijn manier van handelen.

Bazz
18 september 2003, 15:23
Ik heb me ook eens laten vertellen dat een 3-punts bevestiging niet genoeg is voor een bas, en dat zit dus wel op die MM-japan
Ooit eens een verhaal gelezen dat je het6 dan toch vaak aan moet draaien en dan weer je hals af kan stellen.... lijkt me vergezocht, maarja, ik ga er niet op gokken!!

Wel jammer dat die j-retro passief dus niet zo goed is, zou mooi zijn als dat echt een keer smaen kon, en dan het liefst in m'n fendah! 8-)

bassopotmus
18 september 2003, 17:06
Wat die prijs betreft, ja wel erg veel verschil, maar die amerikaan is natuurlijk wel een ander verhaal, vreemde marketing van Fender. Zou toch zeggen dat het homogene producten voor dezelfde markt zouden zijn.

Ik vind alles wat boven retail ligt te duur, al heb je service, product blijft hetzelfde. Alleen als ik bv Aguilar ofzo zou willen ga ik bij paulie langs, voor 400 euri ofzo rijd ik wel naar Duitsland.

Wouter J
18 september 2003, 21:59
Ik heb me ook eens laten vertellen dat een 3-punts bevestiging niet genoeg is voor een bas, en dat zit dus wel op die MM-japan
Ooit eens een verhaal gelezen dat je het6 dan toch vaak aan moet draaien en dan weer je hals af kan stellen.... lijkt me vergezocht, maarja, ik ga er niet op gokken!!

Wel jammer dat die j-retro passief dus niet zo goed is, zou mooi zijn als dat echt een keer smaen kon, en dan het liefst in m'n fendah! 8-)

Dat is niet waar, een drie punts hals bevestiging werkt heel goed, de originele jaren zeventiger fenders die met dit waren uitgerust (de gitaren dan, de Bassen niet) hadden te wijd uitgefreesde neck pockets waardoor de hals ging zwabberen. De reissues hebben dit niet en vooral de Japanse fenders zijn veel beter in elkaar gezet.

bassopotmus
19 september 2003, 10:14
Ja dat was de befaamde, Pick stash..Kon je je plectrums in opbergen. Gek dat ze na CBS wat slordig zijn geworden, al zijn ze nu weer goed op weg, post mid 90's.

Toch ben ik argwaanend op een 3 bolt, waren zijn ze weer overgestapt op de 4 bolt? Of hebben 5 strings zelfs 6 bolts, meer contact.....

Weet je dat de early 70's een veel betere markt waarde hebben dan late's, doordat ze ergens (dacht 74) over zijn gestapt op een 3 bolt, zou me niets verbazen om kosten te besparen ofzo..

Wouter J
19 september 2003, 11:05
Ja dat was de befaamde, Pick stash..Kon je je plectrums in opbergen. Gek dat ze na CBS wat slordig zijn geworden, al zijn ze nu weer goed op weg, post mid 90's.

Toch ben ik argwaanend op een 3 bolt, waren zijn ze weer overgestapt op de 4 bolt? Of hebben 5 strings zelfs 6 bolts, meer contact.....

Weet je dat de early 70's een veel betere markt waarde hebben dan late's, doordat ze ergens (dacht 74) over zijn gestapt op een 3 bolt, zou me niets verbazen om kosten te besparen ofzo..

Ze stapten in 1972 over die drie bolt. Dit op verzoek van Leo Fender zelf, hij zag het als de perfecte manier om de hoek van de hals te veranderen zonder dat je de hals van de gitaar af hoefde te halen, al wat je hoefde te doen was de onderste schroef even los te draaien, met een imbus de tilt bout aan te draaien, de onderste schroef weer aan te draaien en klaar is Kees. Mits goed uitgevoerd is dit een zeer goed systeem, maar ja, CBS fenders waren zo slordig uitgefreesd dat dit niet goed werd ontvangen.

Maar dat het op zich een goed systeem was blijkt wel uit het fijt dat Musicman instrumenten de jaren voor Ernie Ball ook met drie bolt halzen kwamen, en G&L gitaren nu nog steeds.

bassopotmus
19 september 2003, 11:09
ik weet niet zeker of dit ook voor de bassen gold, ik meen dat dit later was dan dat met de gitaren ging maken met de 3 bolt.

Zie geen brood in dit concept, ik wil me hals vlak op me body hebben, je wilt toch een rare hoek hebben..naja it's probally me