PDA

View Full Version : Welke speaker bij Engl Powerball???



Nevermore
31 augustus 2003, 19:33
Na een zoektocht naar de ultieme metal/thrash versterker ga ik over 1,5 week ga ik mijn Engl Powerball halen (op mijn verjaardag hehe). Omdat ik mijn rack zooi helemaal zat ben ga ik over op een buizen half stack. Na bij een aantal winkels verschillende heads getest te hebben kwam de Engl boven alle 515o's etc (waar ik eigenlijk voor ging) als makkelijke overwinnaar eruit. Maar als ik hier op het forum een beetje lees is dat geen verassing:) Veel Engl-freaks hier.


Nu heb ik de Powerball getest met (volgens mij) de Standard Cabinet van Engl. Aangezien ik nu allen nog over een High Power London City Cab beschik wil ik ook (weer ff sparen) over een aantal maanden een nieuwe cab kopen. Het mooist qua uiterlijk is uiteraard de Engl Cab. Ik vroeg me af of dat wel de beste combi is. Vraag is dus wat de ervaringen zijn met diverse cab's en de Powerball zodat ik me een beetje kan orienteren op eventuele combi's om te testen de komende tijd.

Zo dat was post 1 op dit forum :-D Heb gezocht naar een antwoord maar kon dit niet vinden

gerrekat
31 augustus 2003, 20:51
Ik hyeb een ENGL standard, een Rivera 412T, heb ook de vintage ENGL uitgeprobeerd maar die vond ik persoonlijk te donker klinken.

Ik heb natuurlijk ook alle marshall cabs gehad maar die blijven toch een beetje achter bij de ENGLs alhoewel ze zeker niet slecht zijn.

Ik vond de mesa recto cabs ook erg goed, maar belachelijk duur en zeker niet beter dan een ENGL of Rivera cab (OK de Rivera was ook heel duur).

k denk dat de ENGL cabs heel goed zijn, en ook qua uiterlijk natuurljik erg goed aansluiten (ze zien er super uit natuurljik met al dat chroom en metalen grille!!!) bovendioen is de standaard niet echt duur maar iets duurder dan een Marshall 1960 volgens mij!

Oh Randall maakt ook erg mooie cabs vooral de XLT vond ik erg lekker klinken, maar die zie je hier niet zoveel, en echt goedkoop zijn ze ook niet, maar best te betalen!

Maar voor een echt strakke metal scheur met veel low end voldoet een ENGL standard of vintage prima, naar mijn mening kunnen ze makkelijk mee met veel duurdere cabs van MESA, BOGNER en DIEZEL!

BLOK182
31 augustus 2003, 21:05
Sterker nog, die Engl Standard met v60's is nog een stukkie goedkoper dan een Marshall 1960a/b, 590 tegen ongeveer 650. (zijn wel de duitse prijzen he, maar een engl heb je voor 600 all in thuisbezorgd)

gerrekat
31 augustus 2003, 21:07
Ja in Duitsland, maar hier liggen de prijzen anders, bij feedback was een ENGL std. ongeveer 800 EURO (799 of zoiets), en de Marshall 750 ofzo.

BLOK182
31 augustus 2003, 21:09
ja in nederland is het idd wat anders, maar aangezien musicstore je die dingen voor 8 euro thuisstuurt, dan kan je net zo goed daar bestellen toch? En misschien ben ik als Venlonaar wel heel erg duits georienteerd qua prijzen aangezien musicstore 1,5 uur dichterbij is dan feedback :-P

gerrekat
31 augustus 2003, 21:20
ja ik laat ook het meeste uit Duitsland komen hoor!

Ik was voor een hele halfstack zo'n 50 EURO kwijt aan verzendkosten, nou dat heb je er snel uit nietwaar.

Veegt ook snel 70-75 KIlo, dus viel me erg mee!

LordRiffenstein
1 september 2003, 07:45
Bij een Engl versterker hoort gewoon een Engl Cab!!!!

http://riffenstein.kingsmeade.net/images/therig2.jpg

:-D

ieme
1 september 2003, 07:52
Bij een Engl versterker hoort gewoon een Engl Cab!!!!


:-D

Ik denk dat ik dat effectenrack bovenop de top dr mooier uit vind zien dan dr tussen. Of dr naast zoals op je oude foto op de flightcase van je top. dat zag dr wel erg mooi uit!
Ene die PRS. ultra geil!

LordRiffenstein
1 september 2003, 08:39
Ik denk dat ik dat effectenrack bovenop de top dr mooier uit vind zien dan dr tussen. Of dr naast zoals op je oude foto op de flightcase van je top. dat zag dr wel erg mooi uit!
Ene die PRS. ultra geil!

Je hebt gelijk maar voor deze top heb ik nog geen flightcase dus moest het zo want de Savage SE heeft enkel verluchting in de bovenkant van de headcase. Als ik de rack op de top zet blokkeert die de verluchting vandaar dus nu even zo.

En als Leendert Haaksma dat kan, dan kan ik dat ook :razz:

http://www.haarguitars.nl/Te%20Gebruiken/Guytron/leendert%20met%20guytron.jpg

ieme
1 september 2003, 08:42
HAHA, ik zat dr aan te denken toen ik t typte! ja... hmm leendert haaksma, grrr nou ja ik zie t al ik had beter niets kunnen typen!
Ow ja, dat rack tussen de top en cab ziet dr rete strak uit! volgens mij heeft leendert haaksma t ook zo!
;)

ieme
1 september 2003, 08:44
Wat zit dr trouwens in Leendert zn rack, TC electronics Gforce ?

LordRiffenstein
1 september 2003, 08:44
HAHA, ik zat dr aan te denken toen ik t typte! ja... hmm leendert haaksma, grrr nou ja ik zie t al ik had beter niets kunnen typen!
Ow ja, dat rack tussen de top en cab ziet dr rete strak uit! volgens mij heeft leendert haaksma t ook zo!
;)

LOL :cool:

ieme
1 september 2003, 08:44
:)

LordRiffenstein
1 september 2003, 08:45
Wat zit dr trouwens in Leendert zn rack, TC electronics Gmajor?

G-Force bovenaan, dat witte 9.5" dingie is waarschijnlijk een CAE vibe of zo en dan onderaan een Patchmate om de pedaaltjes te bedienen.

Nevermore
1 september 2003, 13:33
Weet iemand trouwens of je met een Z4 switch tussen clean en high gain kan switchen of heb je daar 2 x 24 of een z5 voor nodig?

gerrekat
1 september 2003, 13:43
je hebt voor de PB een Z-5 nodig!

zZoRgO
1 september 2003, 15:05
of twee z-4's of zelfs zo 2 van die marshall switchjes met twee knoppen op... zou ook moeten werken... maar iets omslachtiger allemaal dan de Z-5 uiteraard....

gerrekat
1 september 2003, 15:53
Nope, de Z-5 heeft een hele andere aansluitplug dan die Marshall dingetjes!

Misschien is 2 x de Z 4 wel mogelijk, maar dat zou ik nooit aanbevelen!

zZoRgO
1 september 2003, 16:08
je hebt de printerachtige aansluiting voor de z-5 maar dan heb je ook nog twee aansluitingen voor de z-4, wat eigenlijk gewoon stereo jack aansluitingen zijn... zelfde aansluiting als marshall switches...

maarten
1 september 2003, 19:39
ik raad je toch de z5 aan!!

ik heb de z5 nog niet thuis, en doe het nu dus met een pedaaltje dat gelijk is aan de z4 (was van mn 5150)

en ik kan nu dus ff alleen maar tussen de kanalen schakelen, OF tussen de masters en de mids

en als je tussen de kanalen schakelt is dat dus KUT want je hebt 2 knopjes voor 4 kanalen, dus als je van clean naar hi gain wilt, dan moet je 2 knoppen tegelijk induwen, dus dat werkt kut zeker als je een strakke overgang wilt hebben.. lukt moeilijk door zo te tapdansen

met de z5 heb je alles in een footswitch en kun je elk kanaal met een druk op de knop inschakelen.

zZoRgO
1 september 2003, 21:05
en als je tussen de kanalen schakelt is dat dus KUT want je hebt 2 knopjes voor 4 kanalen, dus als je van clean naar hi gain wilt, dan moet je 2 knoppen tegelijk induwen, dus dat werkt kut zeker als je een strakke overgang wilt

dat bedoelde ik dus met iets omslachtiger :D

gerrekat
1 september 2003, 21:13
BIJ EEN POWERBALL HOORT EEN Z 5!!!!!!!!!!!!!!!

Die is speciaal voor de Pb al het andere is behelpen, hij is niet goedkoop maar dan heb je ook wat kost geloof ik 150 EURO ofzo!

:-D :-D

zZoRgO
1 september 2003, 21:15
ik heb 'm hoor, gratis en voor niets erbij gekregen 8-)

en idd, hij hoort er bij, maar als tussenoplossing zijn die andere switches toch degelijk...

maarten
1 september 2003, 21:16
iets omslachtiger

RONDUIT KUT MET PEREN!





:-D

zZoRgO
1 september 2003, 21:16
LOL


anyway, het gaat hier dus om speakers....!!


ik moet btw m'n 4x12 verkopen en een 2x12 idp kopen...

4x12 is voor de moment beetje overkill... en heb geen Xtra cash voor een 2x12... en ik WEET dat ik er spijt van krijg.... :cry:

gerrekat
1 september 2003, 21:18
De projectie van en 2 x 12 is wel ene stuk minder hoor maar je moet het zelf weten!

zZoRgO
1 september 2003, 21:19
denk dat ik de muren ga wegblazen in de nieuwe repetitieruimte...
maar we zien wel, eerst es proberen daaro

LordRiffenstein
1 september 2003, 21:35
ik moet btw m'n 4x12 verkopen en een 2x12 idp kopen...

Tell me!!!!

Welke 4x12? Speakers? Wat voor staat is hij??

Mail me!

zZoRgO
1 september 2003, 21:48
gewone standaard marshall 1960 met gewone standaard speakers :)


is in heel goeie staat....maar nog ff wachten tot na de exames

Josdevos
1 september 2003, 22:42
Tja, ik ga mijn 1912's ook wegdoen. Ik twijfel nog voor de vervanging tussen die Rivera's van op gitaarmarkt. (2x2x12 V30), Engl (2x12 verticaal, later 2de erbij heb stereo rack), of direkt een Engl 4x12. Denk wel dat die Rivera's rulen met die V30s.

Nevermore
1 september 2003, 23:23
Estetisch is die Engl cab uiteraard het mooist en de combi klonk in de winkel beestachtig goed. Gaf precies die vette thrash distortion die ik zoek. Nou die cab en een actieve 707 EMG in mijn gitaar en ik kan gelukkig sterven :-D

gerrekat
2 september 2003, 08:29
Ik snap niet wat iedereen heeft met die V30 speakers ik vind ze echt niet lekker klinken!

Overigens ik zuo niet snel een actief EMG element in mijn gitaar zetten, neem liever een goede passive, ik was zwaar gedesillusioneerd met de twee EMG 81's die ik ooit gekocht heb!

maarten
2 september 2003, 10:42
LOL


anyway, het gaat hier dus om speakers....!!


ik moet btw m'n 4x12 verkopen en een 2x12 idp kopen...

4x12 is voor de moment beetje overkill... en heb geen Xtra cash voor een 2x12... en ik WEET dat ik er spijt van krijg.... :cry:


dude ik speel thuis ook op een powerball en 4x12..en is echt geen overkill
en anders schakel je toch maar 2 speakers aan??

zZoRgO
2 september 2003, 12:02
mja had ik ook al aan gedacht... maar lukt dat dan zo makkelijk met een 1960 cab?

maarten
2 september 2003, 12:10
oh is die kast mono?? mijn kast kan ik gewoon met een schakelaartje van mono naar stereo schakelen

dr is ergens een topic over.. van mono naar stereo..

zZoRgO
2 september 2003, 12:18
nee, ze is stereo, met zo een switchje
maar kan dat zomaar, op stereo zetten en dan één input gebruiken??

die is dan 8 ohm veronderstel ik...?

Josdevos
2 september 2003, 14:04
Youri, de kerel aan wie ik m'n 4x12 met greenbacks verkocht heb doet hem terug weg. Was 1960BX met Greenbacks. PM me als je interesse hebt. Je hebt hem msch al te koop zien staan voor €550, maar ik krijg het wel gedaan dat ie hem voor €400 wegdoet.

maarten
2 september 2003, 18:07
nee, ze is stereo, met zo een switchje
maar kan dat zomaar, op stereo zetten en dan één input gebruiken??

die is dan 8 ohm veronderstel ik...?

meestal is een losse speaker 32 ohm, dus als je twee speakers ingeschakeld hebt, dan levert dat 16 ohm

allevier de speakers samen is 8 ohm

normaal gesproken


dus check t ff goed na.. de powerball kan verschillende weerstanden aan, je moet gewoon kijken in welke uitgang je hem steekt..

dus wil je 2x12 = 16 ohm dan steek je je plug in de meest rechtse jack (bij de powerball dan, van achteren gezien)

Josdevos
2 september 2003, 18:13
Speakers zijn wel meestal 8 of 16 ohm hoor.

En uitgangsimpedantie van je box hangt ook af hoe de speakers geschakeld zijn.

Serie: R=R1+R2+...
Parallel:1/R=1/R1 + 1/R2 + ...

Kijkt gewoon op je cab, dat is het gemakklijkste

Schuivertje op stereo, 2 x 2 boxen op 8 ohm bij een Marshall
Schuivertje op mono, 4 boxen op 4 ohm bij ene input, 16 ohm bij andere.

Bij Engl cabs is het anders, maar dat kan je wel ff uitzoeken.

zZoRgO
2 september 2003, 18:22
maar dus dit kan: schuivertje op stereo -> één kabeltje van 8ohm uitgang op pb naar één van de ingangen op de cab...?

Josdevos
2 september 2003, 18:31
Jeps. 8 ohm uitgang naar een kant met schuivertje op stereo. Dan speel je op een kant van je stack. (2 speakers)
Toch denk ik dat je in jou geval toch beter op de hele box blijft spelen, maar een impedantie mismatch doet. Impedantie op je cab mag nooit minder zijn dan die op je top. Omgekeerd mag wel. Dus top 4 of 8 ohm ---> cab 16 ohm. Op die manier kan je je amp ook verder opendraaien, maar het zal stiller zijn en klinkt ook anders dan bij een juiste match.

DUS TE PROBEREN

TOP op 4 of 8 ohm

CAB MONO in de 16 ohm ingang!

Nevermore
3 september 2003, 23:36
Overigens ik zuo niet snel een actief EMG element in mijn gitaar zetten, neem liever een goede passive, ik was zwaar gedesillusioneerd met de twee EMG 81's die ik ooit gekocht heb!


hey G-kat heb jij Blaze 7 string elementen van Dimarzio wel eens gehoord, die leken me nl ook wel wat

gerrekat
4 september 2003, 08:42
nee geen idee ik speel geen 7-strings maar DiMarzios zijn over het algemeen erg goed, ik gebruik wel X2N's en Superdistortions die zijn super!

Nevermore
4 september 2003, 10:31
Tja 7 string is voor mij echt een must bij de stijl muziek die we spelen(thrash op zweedsche leest geschoeid zeg maar :-D ) . Die EMG is zowiezo een probleem qua inbouwen aangezien er dan in de gotaar gefreest moet worden enzo en dat loopt meteen aardig in de papiereren. Over die Dimarzio hoor ik erg goeie verhalen en hij is ook nog eens een stuk goedkoper. Ach ja de 15de eerst mijn Powerball maar eens ophalen, de andere gitarist van mijn band koopt er ook 1, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat klinkenin de oefenruimte, ik neem maar een doos tissues mee denk ik hehe

Nevermore
12 september 2003, 13:37
Waar hebben de huidige Engl cab eigenaren deze gekocht? Duitsland? ik herinnere me ergens gelezen te hebben op dit forum dat je ze vrij goedkoop kon katen overkomen maar kan het niet meer vinden

avalanche
12 september 2003, 14:42
m'n engl powerball en V60-cabinet laten overkomen kostte me 70€. m'n behringer cabinet (47kg) laten overkomen kostte me 40€. dus ik vermoed dat je voor een engl cab ook zoiets van 40€ verzendingskosten zal moeten rekenen.

Nevermore
12 september 2003, 15:22
Avalanche, waar heb je hem besteld en wat moest je voor die cab betalen?

punkydude
12 september 2003, 20:34
Wat kost zo'n ENGL head?

BLOK182
12 september 2003, 21:11
Vriend van me liet een Engl Cab voor 8 euro overkomen vanaf Keulen.

gerrekat
12 september 2003, 21:40
Kost ongeveer €40 idd!

hadv
12 september 2003, 21:55
nevermore,
kun je in de handleiding vinden, en die kun je weer bij Engl op de site vinden

mijn screamer combo heeft aan 1 z4 genoeg voor
- clean/ lead
- gain hi/lo

de andere aansluiting is voor
- vls on/off
- reverb on/off

(dat ze nog steeds reverbs er in stoppen snap ik geen reet van, zo lelijk :evil: )

Nevermore
12 september 2003, 23:54
@ Punkydude zo ongeveer tussen de 1450 en 1795 Euro, hangt een beetje af van waar je hem wil kopen, in Duitsland was de goedkoopste die ik kon vinden 1444.00 Euri

gerrekat
13 september 2003, 08:52
EX footswitch eem FS kost ook nog zo'n 150!

Nevermore
24 september 2003, 23:14
Geen footswitch vind ik eigenlijk het enige nadeel, zoiets zou er m.i. gewoon standaard bij moeten zitten. Een 5150 II krijg je er wel eentje bij volgens mij.

andy
24 september 2003, 23:31
@Nevermore, Ik heb er gewoon een Marshall buikkast onderhangen. Ik vind dat persoonlijk net zo goed klinken als een Engl cab, die ik in de winkel gehoord had. Ik heb trouwens ook nog 2 London City cabs (nav je opmerking in het andere topic, Engl familie), zal dat een dezer dagen ook nog eens proberen. Wie weet hoe dat klinkt. Ik heb trouwens geen problemen met een mooie top op afgeragde boxen. :razz:

gerrekat
25 september 2003, 08:31
Hmmm ik viond een Marshall cab echt minder daneen ENGL cab, die achter panelen farten zo uit!

Ik hou van een goed gesloten closed back cab!

Nevermore
25 september 2003, 22:28
@ Andy nou ik hou wel een beetje van 'matching gear' hehe ik vind die London City echt lelijk eronder :D Die Engl standard klonkt echt top dus die gaat het worden denk ik.

@Gerrekat ga je nou nog voor die Pro?