PDA

View Full Version : Diezel VH4 in the house, oftewel concurrentie voor de Rover



srv-man
31 augustus 2003, 15:33
Ok, voor de oplettende bezoeker waarschijnlijk oud nieuws, maar voor hen die het nog niet wisten: sindse enkele weken heb ik beslag kunnen leggen op een Diezel VH4 (thnx Lrd Riffenstein :-D )

Eigenlijk ben ik een rackhead, maar we konden een leuke ruil maken dus speel ik nu op een vette top en leek het me aardig wat bevindingen te posten. Ik heb hem inmiddels 1x in mijn bandje kunnen gebruiken, verder thuis en zelf in de oefenruimte wat geprobeerd. Als referentie houd ik mijn Ernst Rover preamp (helaas momenteel eindtrap-loos) aan. Oh, en uiteraard alles zonder enig effect getest 8-)
En voor ik het vergeet, de mijne is wat gemodificeerd, kanaal 2 heeft wat meer mid en kanaal 3 is van wat compressie verlost geworden. Dat kan dus allemaal zomaar bij ome Peter Diezel.

Kanaal 1 van de Diezel klinkt prachtig, lekker vol en nooit schril, maar de Ernst gaat wat dichter naar Fender en klinkt wat helderder. Boven 3/4 gain gaat de Diezel wat crunchen (eigenlijk onnodig, want daar heb je al 3 kanalen voor), de Ernst blijft altijd clean. Al met al is de Diezel erg mooi, maar de Ernst denk ik nog iets mooier.

Kanaal 2 van de Diezel is fantastisch. Eigenlijk moet je er hier 2 van hebben, dit gaat van een lekkere SRV crunch tot een stampende ACDC sound. Hier kan ik heel veel mee spelen, met verschillende pu´s krijg je een superscala aan sounds, tot op heden vind ik dit het mooiste kanaal. Vergeleken met de Rover is dit (veel) ruiger.

Kanaal 3 gaat verder. Hier kun je al lekker de beuk mee inzetten. Dit pakt kanaal 3 en 4 van de Rover qua stevigheid al aardig in.

Kanaal 4 lijkt wat teveel van het goede, met HB´s loopt het al snel dicht en lijkt alles zeer gecompressed. Maar gain terugdraaien scheelt al een hoop en je wordt beloond met een geweldige leadsound.
Overigens is kanaal 4 van de Rover een stuk beschaafder, maar wel weer met veel meer eigen karakter, dat snijdt als een zilveren mes door de roomboter.

Al met al is de Diezel een topamp, de toonregeling is effectief, maar klinkt werkelijk in alle standen zeer goed. Ook de presenceregelaar is veel bruikbaarder dan op andere amps, het voegt een soort sprankeling toe. Je kunt niet zeggen dat de Rover of Diezel beter is, ze zijn allebei supergoed, alleen met een ander karakter. De Diezel is duidelijk wat steviger van sound, de Ernst blijft onder alle omstandigheden mooi, netjes en subtiel (zonder dat je kan zeggen dat hij flauw of slap klinkt)
Vwb eerdere kritiek op de Diezel kan ik me voorstellen dat wanneer je metal speelt je met een andere amp (Engl, Herbert?) gelukkiger kan zijn, maar wil je van The Free tot DT spelen dan is de VH4 zeer aan te raden. Ik heb al werkelijk van alles gehad, zowel met buizen als IC´s, maar deze amp behoort toch wel tot een zeldzame klasse. Een Diezel vergelijken met een digitale amp is als een vleugel vergelijken met een autoradio, ze kunnen allebei mooi klinken, maar het is wel a complete different cup of tea :-D

ben79
1 september 2003, 22:29
Dit zijn nu eens topics waar je iets aan hebt, een supper uitgbreide , goed beschreven review...

THX

Negative K3 fan
1 september 2003, 22:37
daarom loop het topic ook zo storm, niks aan toe te voegen, niks te vragen...

srv-man
1 september 2003, 22:42
Blij dat het dan toch nog wordt gewaardeerd, ik vond het al zo stil, meestal heeft iedereen vet commentaar..... :-D

Mitch
1 september 2003, 22:50
Denk dat al dit speelgoed iets te 'ver weg' ligt voor velen als je begrijpt wat ik bedoel.... maar leuk om te lezen hoor !

Speeddemon
1 september 2003, 23:34
Toen ik de VH4 testte vond ik kanaal 2 ook het mooist en veelzijdigst en 4 was gewoonweg te veel van het goede.

Persoonlijk vond ik de Herbert NOG vetter, met name kanaal 2, leadboost aan en mid cut aan en riffen maar ala Iced Earth!

Alleen mis ik in beide versterkers wel een 'vintage' karakter zoals te vinden is in een Fender Twin Reverb of een Vox AC30. Ook mijn andere favoriet, de Engl Savage SE mist dit 'vintage' karakter. M.a.w., ik zou die versterkers zeker niet als bluesgitarist gebruiken, als je alleen blues en aanverwanten speelt.

Lucky
1 september 2003, 23:42
Toen ik de VH4 testte vond ik kanaal 2 ook het mooist en veelzijdigst en 4 was gewoonweg te veel van het goede.

Persoonlijk vond ik de Herbert NOG vetter, met name kanaal 2, leadboost aan en mid cut aan en riffen maar ala Iced Earth!

Alleen mis ik in beide versterkers wel een 'vintage' karakter zoals te vinden is in een Fender Twin Reverb of een Vox AC30. Ook mijn andere favoriet, de Engl Savage SE mist dit 'vintage' karakter. M.a.w., ik zou die versterkers zeker niet als bluesgitarist gebruiken, als je alleen blues en aanverwanten speelt.

daar kan ik me ook wel in vinden!

absoluut een top versterker maar hij mist de "mojo" van een vinatge kastje.... dat is het natuurlijk ook niet....en daar koop je hem ook niet voor.
wel is het de meest complete, echt goed klinkende, meest brede versterker die je kunt krijgen ..... zonder "rack te gaan"

ik heb wel gemerkt dat als je investeerd in een paar goede NOS pre-amp buisjes, je de amp een stuk ....laten we zeggen .... minder steriel krijgt.

zekers een top amp!

Chiel
2 september 2003, 10:04
Wellicht kan ik nog een aanvullig maken. Mijn Bandmaatje gebruikte tot voor kort de VH4 (ongemodificeerd) icm een BagEnd en ik mijn huidige setup, de Rover met een VHT2/50/2 en een BagEnd.

Voor wat betreft die review, ik kan me er wel in vinden. Wel vind ik zelf dat kanaal 2 van de Rover verreweg het beste Crunch geluid herbergt, dat ik ooit gehoord heb (in een VHT/BagEnd/EMG configuratie). Het enige wat ik nog meer ballen vind hebben (wat ik gehoord heb dan) zijn de TriAmp en de Bognercombo's. Kanaal 2 van de VH4 vond ik net dat beetje Punch missen, wat de Rover met de VHT wel had.

Heel eerlijk gezegd vind ik het wel een boel geld voor zo'n top. Kanaal 4 van de VH4 vind ik een beetje onbruikbaar en zelfst iets wat fuzzy, maar 1 - 2 en 3 klinken meer dan uitstekend, zijn erg all-round en reageren allen erg goed op de EQ instelling en de volumepot van de gitaar. Maar ja, alles valt of staat bij de stijl van muziek die je maakt. Zelf moet het bij mij van funk en R&B tot Rock en Heavy Metal kunnen gaan, waarbij de laatste categorie niet aan de Rover besteed is. Anderzijds vind ik de VH4 weer niet zo gedefineerd klinken wanneer je de Wah gebruikt op het cleane kanaal en dat is weer iets wat bij de Rover mega klinkt.

Resumé? Het zijn beide twee compromisloze toppers. Echter zal de ene gitarist meer neigen naar een racksetup (ik ben zelf binnen 10min opgebouwd 8-) ) terwijl de ander liever voor een stack kiest. Buiten deze keuze zijn het twee verschillende amps waarbij de Rover iets meer de Jazz georienteerde gitaarist zal aanspreken, terwijl de VH4 meer een 'Rocker' is.

niels5150
2 september 2003, 11:01
is er veel verschil tussen het oude frontpaneel rover en de nieuwere? ik heb die oude eens geprobeert over een velocity poweramp en 2 BagEnd speakers. Dit klonk niet zo goed vond ik.
Ik wordt zelf ook een beetje gek van het gezeul, dus zoek of een goede preamp/eindtrap of een goede combo. Ik denk dat ik een Bogner Shiva 1x12 combo met EL34's koop. Die klinken echt goed!

trouwens, mijn PII en koch cabinet zijn de koop!

Chiel
2 september 2003, 11:18
Heb geen idee of er verschil zit tussen het frontpaneel :-? . Overigens, toen ik mijn Rover kocht heb ik 'm gechecked op een Peavey 5050 poweramp en een 4x12" Koch V30's. Klonk redelijk vond ik, maar in ieder geval veel beter als wat ik had (een Koch Powertone I :lol: ). Echter, toen ik de VHT een aantal maandjes later kocht, kwam de Rover pas echt tot zijn recht (alleen iets wat fuzzy bij wat meer gain). Een aantal weken later heb ik mijn Koch 2x12 (Jensens) de deur uit gedaan en heb ik een setje BagEnds aangeschaft! Werkelijk de killing combination voor mij 8-) . Geen Highgain stack, maar dat hoeft voor mij ook niet zo (gain van de Rover zet ik nu ook nog amper op de helft).

niels5150
2 september 2003, 13:40
maar kan je hem in kwaliteit vergelijken met een bogner of een VHT? ik bedoel is hij van goede onderdelen gemaakt. Volgens mij worden ze niet meer gemaakt toch? wat kosten ze 2dehands?

Chiel
2 september 2003, 14:12
Hij is absoluut met een Bogner of VHT te vergelijken, zo niet beter. Eigenlijk moet je hem eens van de binnenkant zien. Ik heb zelf een elektronica achtergrond en geloof me, dit is echt een juweeltje. Werkelijk overal is aan gedacht. Om een voorbeeld te noemen; de printbanen van de buisvoetjes zijn allemaal even lang gehouden, zodat de signaalweg van alle kanalen even lang is! Het ding is bovendien modulair opgebouwd, zodat een negatieve interferentie tussen het voedingsgedeelte, de midi-interface, de besturing en het signaalpad absoluut is uitgesloten. Dat is weer eens wat anders als één volledige print waar de voeding en signaalverwerking samen opzitten! Verder complementeren silversoldeer en een in harsgesealde ringkerntrafo met enkele amperes aan overkapaciteit het geheel. Als ik mijn set aanzet, verraden alleen de ledjes en de fan van de VHT dat het geheel is ingeschakeld. Werkelijk fluisterstil is de Rover.

Je hebt twee verschillende versies. De uitgebreide met dubbele seriele en parallelle loops, pre- en postloop etc. en de uitgeklede versie zonder al deze toeters en bellen. Voor de uitgebreide versie moet je tweedehands in een goede staat ongeveer 1250 euro rekenen. Nieuw was is hij ruim 2200 euro met een levertijd van enkele maanden. De eenvoudige versie gaat vreemd genoeg voor hetzelfde bedrag over de toonbank, maar als je daar beslag op kan weten te leggen kan Ernst Fliek hem zo modificeren met alle uitbreidingen. Er zwerven overigens heel veel verschillende versies rond. Zo heb ik eens een Rover gezien met een DI speaker-output. Ernst had hiervoor twee Palmer speakersims ingebouwd. Je kon hem zo op de PA aansluiten met een behoorlijk acceptabel geluid!

srv-man
2 september 2003, 21:32
Wel vind ik zelf dat kanaal 2 van de Rover verreweg het beste Crunch geluid herbergt, dat ik ooit gehoord heb (in een VHT/BagEnd/EMG configuratie). Het enige wat ik nog meer ballen vind hebben (wat ik gehoord heb dan) zijn de TriAmp en de Bognercombo's. Kanaal 2 van de VH4 vond ik net dat beetje Punch missen, wat de Rover met de VHT wel had.

Heel eerlijk gezegd vind ik het wel een boel geld voor zo'n top.

Hey Chiel, leuk dat je weer eens wat van je laat horen! :-D En het snijdt gelijk weer zoveel hout ook, daar hebben we wat aan.

Nog wat commentaar mijnerzijds:
Zoals gezegd is kanaal 2 van mijn Diezel van wat meer mid voorzien en maakt dat het verschil, maar het klinkt super. Maar kanaal 2 en 3 van de Rover zijn ook super!

Je vind de Diezel duur, maar volgens mij is de combi Rover/VHT nog duurder, vwb de nieuwprijs tenminste. Maar naar mijn mening zijn ze het allebei wel waard. Bovendien is de Rover nog wel eens voor een schappelijke prijs 2ehands te vinden. Bij mijn weten is er geen (technisch) verschil tussen de verschillende frontplaatuitvoering, een telefoontje naar Ernst Fliek in Schagen zou uitkomst kunnen bieden. Schijnt een toffe peer te zijn.

Overigens kan ik je technische verhaal niet helemaal beoordelen, maar als je hem openschroeft kan iedereen met een beetje gevoel voor dit soort zaken direct zien dat Ernst niet over 1 nacht ijs is gegaan, maar hier wel een paar wintertjes over nagedacht heeft. Alleen de aanblik van het binnenste zou genoeg moeten zijn om dit ding te willen hebben, het zit SUPERstrak, netjes en geordend in elkaar. En dat resulteert in absoluut het schoonste signaal dat je ooit hebt gehoord. Een noise gate voegt hier alleen nog ruis aan toe volgens mij.... :-D

Naar mijn mening ligt het enigszins fuzzy klinken aan het feit dat het geluid enorm open en zonder compressie is, maar ik vind het geenszins storend, het geeft het juist een eigen karakter. Het enige nadeel aan de Rover vind ik het feit dat het cleane kanaal matig op overdrive e.d .reageert, dat wordt dan snel krasserig. Maar ja, daar heb je eigenlijk de andere kanalen voor.

Man, je hebt m´n enthousiasme en mijn GAS weer opgevoerd. Ik weet hoe de combi Rover/VHT/Bagend klinkt en ik mis alleen de VHT nog.......... 8-)