PDA

View Full Version : FENDER SUPER REVERB



waayer
31 augustus 2003, 12:56
ik heb onlangs een super reverb gekocht maar ik weet niet wat voor
bouwjaar hij heeft,ik vermoed ergens achter in de 70
er staat F916949 op de achterkant en heeft vier blauwe fender speakers
die 70 watt leveren .
kan iemand mij wat meer vertellen? :???:

SteavisSmokin
31 augustus 2003, 13:44
staat die 70 watt ook achter op het chassis? Voor een preciezere schatting moet je even de codes van de trafos opschrijven en hier plaatsen.

Al
31 augustus 2003, 15:18
ik heb onlangs een super reverb gekocht maar ik weet niet wat voor
bouwjaar hij heeft,ik vermoed ergens achter in de 70
er staat F916949 op de achterkant en heeft vier blauwe fender speakers
die 70 watt leveren .
kan iemand mij wat meer vertellen? :???:

Ik denk 1979

Steven zei het al. Noteer de nummers van de trafo's. Het gaat om de getallen na de 606

Al

waayer
31 augustus 2003, 16:30
de 70 watt staat ook op het chassis er staat 70 watt RMS
ook heb ik hem laten doormeten en dit kwam overeen met het gegeven
van 70 watt[heb ik me laten vertellen, ik weet er niet zoveel van]
het nummer wat op de trafo staat is EIA606-920

thanks for the support

PeeVee
31 augustus 2003, 19:07
Is dan hoogstwaarschijnlijk een Super Reverb uit 1979, 70W, zonder choke en met ultralineaire uitgangstrafo. De oudere voorgangers klinken naar mijn smaak wat beter, maar desondanks is dit ook helemaal geen verkeerde amp.

Ik zou 'm wel even laten servicen en het circuit, voor zover mogelijk, laten blackfacen. Om 'm helemaal vergelijkbaar te maken met een blackface SR zul je een choke trafo moeten (laten) plaatsen en de ultralineaire output trafo "normaal" aan (laten) sluiten.

Blackface (circuit) is wat warmer en crunchier, 70W UL is wat pinniger en strakker. Er zijn country gitaristen die zweren bij 135W UL Twins of 70W UL Pro/Super Reverbs, bluesgitaristen geven doorgaans voorkeur aan 40W blackface circuit.

Voor servicebeurt en mods (b.v. reverb op eerste kanaal) kan ik je Al(bert) aanraden, moderator van dit forum. Goede betrouwbare tech met verstand van zake en zeer redelijke prijzen.

waayer
31 augustus 2003, 21:03
bedankt voor je reactie,maar mijn kennis van versterkers is nul,nul
maar als ik het geen laat doen wat je zegt,heeft dat dan geen effect
op de originaliteit van de versterker,ik bedoel als ik een sf te koop zie
wordt er meestal bij vermeldt dat hij nog origineel is.
ik speel zelf blues en merk daarbij dat je met de instellingen van
de versterker al veel verschillende sounds kan creeren
en vraag me dan af of het modificeren van de sf nog veel verschil uitmaakt,ik moet dan wel toegeven dat ik nog geen blackface bespeelt heb
en dus ook het geluid niet kan vergelijken.
de meeste gitaristen gebruiken daarbij ook nog wat effecten dus ik kan dan ook de sf en de bf niet echt duidelijk vergelijken.
maar als ik er helemaal naast zit zal ik er zeker nog eens over denken
om het te laten doen.

PeeVee
1 september 2003, 23:48
als ik er helemaal naast zit zal ik er zeker nog eens over denken

Dat zou ik dan maar doen :wink:

Zowieso even laten servicen, gewoon voor het behoud en betrouwbaarheid van je amp. De 70W UL modellen zijn de minst begeerlijke silverface Fenders dus is echt geen collectors item. Alle mods die ik voorstel zijn omkeerbaar dus kan altijd weer "origineel" mocht iemand dat willen (kan ik me niet voorstellen). Dat met die choke trafo en "gewoon" aansluiten van UL trafo is voor de echte fijnproevers, maar ik zou 'm dus zeker laten servicen en een paar leuke mods op toepassen.

waayer
2 september 2003, 19:32
zijn de choke trafo"s gewoon verkrijgbaar of kan dat ook via Al,
je zegt voor servicen en mods moet je bij Al zijn maar doet die ook het blackfacen of moet ik daarvoor bij iemand anders zijn?

het was ook niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik dacht dat
de silverface fender een collectors item was (just happy with it)

nicoverduin
2 september 2003, 19:37
Trafo's kun je in Nederland o.a. verkrijgen bij FNS. Meningen over de trafo's zijn echter verdeeld. Als je de versterker laat servicen bij wie dan ook, zul je waarschijnlijk de keuze krijgen uit FNS trafo's of trafo's uit de VS. De laatste zijn gauw het dubbele in prijs (bootje + douane vrinden). Over de kwaliteit kan ik geen oordeel geven. Geen ervaring mee.

Nico

Mr.Jay
2 september 2003, 22:52
[quote="waayer"]zijn de choke trafo"s gewoon verkrijgbaar of kan dat ook via Al,
je zegt voor servicen en mods moet je bij Al zijn maar doet die ook het blackfacen of moet ik daarvoor bij iemand anders zijn?

Kan allemaal via AL, die doet ook blackfacing en alle mods die je wilt.Een UL-SR is helaas niet geheel te blackfacen, spanningen o.a. zijn te hoog en de amp heeft geen buizenrectifier ( dacht ik.. )

Jay

PeeVee
3 september 2003, 11:59
zijn de choke trafo"s gewoon verkrijgbaar
Ja, dan moet je even naar de Fender Trafo Shop, zit die niet bij jullie in de buurt? :-D


of kan dat ook via Al
Ja hoor, ik denk het wel, Albert heeft aardig gehamsterd en dus een aardig voorraadje diverse trafo's. Ik vermoed geen FNS maar volgens mij wel origineel Fender en replacement trafo's (gewikkeld in opdracht) van Tube Amp Service Tongeren.


je zegt voor servicen en mods moet je bij Al zijn maar doet die ook het blackfacen
Het blackfacen van een silverface circuit is ook een "mod". Ga maar eens met Albert praten, hij kan je alle mogelijkheden vertellen. Ik denk dat het belangrijk is dat de amp eerst goed gezond en stabiel moet zijn (dus laten servicen), pas dan kun je goed bepalen wat je er nog anders aan zou willen. Dus eigenlijk eigenlijk eerst een een tijdje op spelen en dan evt. nog een keer wat mods op laten doorvoeren. In de praktijk is dat natuurlijk niet handig want brengt extra kosten met zich mee.

Jay heeft gelijk, echt helemaal gelijk aan een blackface krijg je 'm niet, maar je kunt er best bij in de buurt komen. Spanningsval over een choke is ook wat groter dan over UL taps van OT dus dat zit wel redelijk snor. Veel gitaristen spelen juist met een insteek solid state gelijkrichter (i.p.v. buis) dus ook daar hoef je je niet druk over te maken. Ik zou met name het fasedraaier circuit van blackface overnemen, klinkt wat mellower en warmer. Nog wat andere dingetjes. Ik zou Al ook vragen om 1e kanaal ook aan reverb te hangen, midpot te vervangen door 25k, misschien de NFB wat te temmen (of weglaten) en b.v. één kanaal iets anders voicen b.v. met de standaard fender .047 als midwaarde, misschien 47 pF brigth i.p.v. 120, 56K i.p.v. 100K. Het normal channel dus wat meer Fenderig laten klinken met bruikbare bright (47 pF), het vibrato kanaal gewoon lekker dik laten, kun je met een AB switch schakelen tussen slag (normal channel) en solo (vibrato channel).[/quote]


het was ook niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik dacht dat de silverface fender een collectors item was (just happy with it)
Tuurlijk... prima joh... Een 70W UL SR is altijd nog betere dan die troep die ze tegenwoordig maken (Blues of Hotrok Deville enzo). Is zeker een leuke amp, prima voor blues... kun je leuk mee experimenteren, b.v. speaker upgrade zal ook al veel verbeteren!

Mr.Jay
3 september 2003, 12:28
>Ik zou Al ook vragen om 1e kanaal ook aan reverb te hangen,

Ik hoor je deze mod vaker vertellen.
Het voordeel heeft ook GROOT nadeel > ten eerste krijg je veel meer ruis e.d. in je NORMAL knl. , ten tweede offer je een pracht "reserve"knl. op, voor geval je vibr.knl. onder het spelen storingen krijgt en het zit in je reverb of vibrato gedeelte > kun je prachtig op je NORMAL verder spelen.

>misschien de NFB wat te temmen (of weglaten)
Ook dit levert meer ruis en bijgeluiden op.


Jay

waayer
3 september 2003, 17:14
bedankt jongens voor de reacties,
maar ik heb op een paar dingen na geen flauw idee wat het allemaal precies inhoudt dus als ik het laat doen geef ik het volledig in handen van Al , want zoals ik verneem op het forum is hij degene voor dit soort zaken.( houdt niet in dat ik het niet interresant vindt wat er allemaal geschreven wordt )

Mr.Jay
3 september 2003, 17:39
bedankt jongens voor de reacties,
maar ik heb op een paar dingen na geen flauw idee wat het allemaal precies inhoudt dus als ik het laat doen geef ik het volledig in handen van Al , want zoals ik verneem op het forum is hij degene voor dit soort zaken.( houdt niet in dat ik het niet interresant vindt wat er allemaal geschreven wordt )

Juiste zet & goeie gedachte.

Jay

PeeVee
4 september 2003, 02:06
Het voordeel heeft ook GROOT nadeel
Elluk foordeel hep sun nadeel (J. Cruyf) :wink:


ten eerste krijg je veel meer ruis e.d. in je NORMAL knl.
Valt wel mee hoor, maar scheelt wel iets ja. Ben jij opeens zo into "ruis"? Het mag van mij wel een beetje ruisen hoor.


ten tweede offer je een pracht "reserve"knl. op, voor geval je vibr.knl. onder het spelen storingen krijgt en het zit in je reverb of vibrato gedeelte > kun je prachtig op je NORMAL verder spelen.
Is erg hypothetisch geval, is mij nog nooit overkomen, wat voor storing moet er komen dan? Rot buisje kun je vervangen, en als er een buisje gaat, is het vrijwel altijd fasedraaiertje en dan heb je op beide kanalen problemen.

Dat "prachtig" zonder reverb kan wat mij betreft ook niet in één zin maargoed, ik weet dat jij steeds vaker zonder reverb speelt, volgens mij ben je een uitzondering, ik kom er niet mee weg maar ben meer een rock & roll prutser zoals je weet. Je zou 't kanaal trouwens ook gewoon schakelbaar kunnen maken zit ik me nu te bedenken. Voor mensen die graag zonder reverb spelen op een Fender Reverb amp is de mod inderdaad niet aan te raden :-D



misschien de NFB wat te temmen (of weglaten)
Ook dit levert meer ruis en bijgeluiden op
Het is juist andersom, NFB onderdrukt wat bijgeluiden en (maar) dus ook harmonischen en da's jammer. Veel hi-end Hifi spul werkt gewoon zonder NFB, is ook nergens voor nodig zolang je beetje lineair blijft, als je de boel laat klippen dan houd een NFB de amp wat strakker maar gaat dan een eind verder alsnog heel abrupt over z'n nek. Weglaten levert echt niet meer ruis op, is op mijn schakelbare sf SR niets van te horen, wel meer volume, meer harmonischen en "losser" karakter.

Mr.Jay
4 september 2003, 09:29
>Valt wel mee hoor, maar scheelt wel iets ja. Ben jij opeens zo into "ruis"? Het mag van mij wel een beetje ruisen hoor.

Ik vond het toch wel aanzienlijk. Smaakwestie zeker.
Heb het wel een tijdje gehad hoor, om twee gitaren verschillend te voicen.
Kan...........ben toch weer meer basic denk ik.

>ik weet dat jij steeds vaker zonder reverb speelt, volgens mij ben je een uitzondering,

Denk het niet. Je zult verbaasd staan hoeveel wellicht niks aan reverb vinden. Met goeie sound kom je heel ver, van de andere kant kan reverb natuurlijk wél onvolkomheden in je spel verdoezelen, zodat je véél geweldiger klinkt.


>ik kom er niet mee weg maar ben meer een rock & roll prutser zoals je weet.
Dacht die juist ook zónder revern maar mét echo's werkten ?
Da's de R&R sound > reverb was er toen nog niet. :cool:


>Het is juist andersom, NFB onderdrukt wat bijgeluiden
zo kun je het ook noemen, zelfde resultaat.

>en (maar) dus ook harmonischen en da's jammer.
dat klopt, toon word doodser. Nogmaals smaakkwestie.
Veel mensen met een CustomVibroluxReverbn hebben die non-nfb laten aanpassen , omdat de amp zoveel herrie maakte.


>als je de boel laat klippen dan houd een NFB de amp wat strakker maar gaat dan een eind verder alsnog heel abrupt over z'n nek.

KIJK > daar zijn we belandt aan mijn zienswijze > ik draai ook wel ( ja hoor ! ) mijn NFB helemaal weg, als ik thuis lekker zit te pielen en een mooiere , opener sound wil. Maar op het podium moet ik hard en zo lang mogelijk tot het randje blijven > kan dan met die strakkere NFB wat méér bereiken.
Blijft dus smaakkwestie en gebruiksdoel. Ook kan wel es de sound zonder NFB zo schril gaan worden met pedalengebruik door jouw genoemde méér harmonischen. Is kwestie van combinatie van al je gear. Ook bij de ene gitaar ( donkere P90's en zo ) kan dit mooier klinken dan b.v. bij een heldere Strat.

>Weglaten levert echt niet meer ruis op,
Sorry, heb gisteravond div. amps ( niet alleen van mij ) aan de tand gevoeld wat dit betreft > tóch wel. Zal aan circuit liggen verder.

Jay

PeeVee
4 september 2003, 15:47
Je zult verbaasd staan hoeveel wellicht niks aan reverb vinden
Ja, zit ook wel wat in... Zijn ook veel liefhebbers van "puur natuur", vind ik zelf eigenlijk ook wel mooi, maar ik kan zoals gezegd niet zo goed / netjes spelen. Ik frut en frot maar wat aan, heb wel een galmpie nodig om het een beetje op te poetsen :-D


Dacht die juist ook zónder revern maar mét echo's werkten?
Korte echo met lange repeat is feitenlijk ook galm c.q. galm is endless echo. Ik vind echo ook mooi maar niet practisch. Weet nu ook waarom meneer Setzer zijn treble op 10 heeft staan, die Roland echo maakt 't VERSCHRIKKELIJK dof!!


reverb was er toen nog niet. :cool:
Ben je toch niet goed geinformeerd, moet je maar eens 40's en 50's plaatjes luisteren, die bulken van de galm, hadden ze een speciaal schuurtje voor gebouwd naast de studio met inmens grote galm platen. Werd niet alleen gebruikt voor zang, maar ook gitaar, blazers, drums en zelfs wel eens op piano (BAH! dikke brei) gehoord. Dat men dat niet in een versterkertje bouwde was niet omdat men dat niet wilde of niet mooi vond, maar simpelweg practische redenen, het compactste platengalmapparaat was ong. zo groot als 3 a 4 koelkasten op een rij. Overigens speelde "The Big Bopper" (Chantilly Lace) wél met galm, ook live!


op het podium moet ik hard en zo lang mogelijk tot het randje blijven
Ik dacht dat je dat met wat meer stootkracht had opgelost (Twin) maar ik snap wel wat je bedoeld. Ik vind het toch niet mooi klinken, ingetogen. Maarja... jullie spelen toch wel retestrakke blues, wij spelen gezellig rommelige (doch nooit slordige) bluesy rock 'n' roll, beetje geknor in het laag eigenlijk niet zo erg.


Blijft dus smaakkwestie en gebruiksdoel
We zijn het weer eens...


de sound zonder NFB zo schril gaan worden met pedalengebruik door jouw genoemde méér harmonischen
Kan me wel iets bij voorstellen, zonder NFB heb je meer "alles" dus zowel laag als hoog (als ruis).



Weglaten levert echt niet meer ruis op
Sorry, heb gisteravond div. amps (niet alleen van mij) aan de tand gevoeld wat dit betreft > tóch wel. Zal aan circuit liggen verder

Je hebt wel gelijk maar er is een nuanceverschil. Reverb kanaal heeft extra gainstage dus geeft inderdaad echt extra ruis. Het is niet zo dat het weglaten van NFB meer ruis geeft maar andersom (da's de nuance), het toevoegen van een NFB geeft minder "alles" dus ook minder ruis. Als je NFB uitschakelt heb je ook gewoon wat meer volume dus geen eerlijke vergelijking, moet je volume eigenlijk weer een tikkie terug zetten en dan vergelijken. NFB dooft niet expliciet ruis uit, NFB dooft zoals gezegd "alles" een beetje uit en m.n. harmonische vervorming. Het is een truukje om wat lineairder te blijven. Dat lukt tot op zekere hoogte, maar daarna gaat het veel abrupter over z'n nek, dat vind ik een heel naar trekje van NFB, als je over de streep gaat, ga je opeens vrij heftig, dat vind ik teveel hollen of stilstaan, liever wat natuurlijker verloop in opbreken.

Wat dit NFB geleuter allemaal met een Super Reverb heeft te maken is mij een raadsel, maar het houd je lekker van de straat hahahaha...

Ik kom vrijdag a.s. even bij jullie buurten als het kan Jay!

Rgrds, Pleun

Mr.Jay
4 september 2003, 22:47
Dacht die juist ook zónder revern maar mét echo's werkten?
Korte echo met lange repeat is feitenlijk ook galm c.q. galm is endless echo. Ik vind echo ook mooi maar niet practisch. Weet nu ook waarom meneer Setzer zijn treble op 10 heeft staan, die Roland echo maakt 't VERSCHRIKKELIJK dof!!

KIJK > ik vond het al raar > heb die instelling geprobeerd , maar was vééél teveel hoog > maar hij heeft dus een "hoogvreter" ertussen, dat verklaart alles.



reverb was er toen nog niet. :cool:
Ben je toch niet goed geinformeerd, moet je maar eens 40's en 50's plaatjes luisteren, die bulken van de galm,

sorry > ik bedoelde voor LIVE gebruik was er nog niks.


>Overigens speelde "The Big Bopper" (Chantilly Lace) wél met galm, ook live!

Hoe dan ?


>Je hebt wel gelijk maar er is een nuanceverschil. Reverb kanaal heeft extra gainstage dus geeft inderdaad echt extra ruis. Het is niet zo dat het weglaten van NFB meer ruis geeft maar andersom (da's de nuance), het toevoegen van een NFB geeft minder "alles" dus ook minder ruis.

Denk dat dat ook de reden was > een strakkere en stillere en cleanere amp te maken.
Als jij b.v. in een theatertje moet spelen heb je graag een muisstille amp.


>NFB dooft zoals gezegd "alles" een beetje uit en m.n. harmonische vervorming.

Mee eens.


>Wat dit NFB geleuter allemaal met een Super Reverb heeft te maken is mij een raadsel, maar het houd je lekker van de straat hahahaha...

Precies...iedereen steekt er maar wat van op als ie wil, daar is dit forum voor dacht ik.

>Ik kom vrijdag a.s. even bij jullie buurten als het kan Jay!
mooi, we zien ons zéker.

Heb dan echter mijn TWEED BASSMAN bij me > ........practisch zonder NFB haha !!!

Jay.

PeeVee
7 september 2003, 14:05
sorry > ik bedoelde voor LIVE gebruik was er nog niks.



Overigens speelde "The Big Bopper" (Chantilly Lace) wél met galm, ook live!

Hoe dan ?


Gewoon, een aanhangertje achter de bandbus, daar paste net een compacte platengalm machine in (echt waar).


Denk dat dat ook de reden was > een strakkere en stillere en cleanere amp te maken.
Als je NFB weghaalt, heb je ook meer volume dus is geen eerlijke vergelijking. Zou je eerst moeten meten en dan vergelijken "zonder NFB" en "mét NFB maar amp tikkie harder". Ik denk dat het weinig uitmaakt, zoals gezegd dooft NFB niet alleen hoog uit.


Heb dan echter mijn TWEED BASSMAN bij me, practisch zonder NFB haha !!!
Ja ik hoorde het, wat een ruisbak zeg! En toen je die galm aanzetten helemaal, leek wel de Zuiderzee bij windkracht 10... Zet er toch eens een fatsoenlijk NFB in joh :lol:

Mr.Jay
7 september 2003, 21:27
Heb dan echter mijn TWEED BASSMAN bij me, practisch zonder NFB haha !!!
Ja ik hoorde het, wat een ruisbak zeg! En toen je die galm aanzetten helemaal, leek wel de Zuiderzee bij windkracht 10... Zet er toch eens een fatsoenlijk NFB in joh :lol:[/quote]

Thanks voor het compliment :wink:

Jay

emeas
10 september 2004, 09:25
[quote=waayer]zijn de choke trafo"s gewoon verkrijgbaar of kan dat ook via Al,
je zegt voor servicen en mods moet je bij Al zijn maar doet die ook het blackfacen of moet ik daarvoor bij iemand anders zijn?

Kan allemaal via AL, die doet ook blackfacing en alle mods die je wilt.Een UL-SR is helaas niet geheel te blackfacen, spanningen o.a. zijn te hoog en de amp heeft geen buizenrectifier ( dacht ik.. )

Jay

Ik heb een voedingstrafo van FNS in m'n Vibrolux is helemaal ok.
Vibrolux klinkt beter dan voorheen.

emeas
10 september 2004, 09:26
[quote=waayer]zijn de choke trafo"s gewoon verkrijgbaar of kan dat ook via Al,
je zegt voor servicen en mods moet je bij Al zijn maar doet die ook het blackfacen of moet ik daarvoor bij iemand anders zijn?

Kan allemaal via AL, die doet ook blackfacing en alle mods die je wilt.Een UL-SR is helaas niet geheel te blackfacen, spanningen o.a. zijn te hoog en de amp heeft geen buizenrectifier ( dacht ik.. )

Jay

Ik heb een voedingstrafo van FNS in m'n Vibrolux is helemaal ok.
Vibrolux klinkt beter dan voorheen.

mathe
10 september 2004, 20:31
Ik heb een voedingstrafo van FNS in m'n Vibrolux is helemaal ok.
Vibrolux klinkt beter dan voorheen.
Toevallig ook een gloeispanning van >7V? :angry:

Marc

PeeVee
15 september 2004, 21:52
Ja, wikkelingetje meer daar doet AJ echt niet moeilijk over, die krijg je er gratis bij ;-)

emeas
16 september 2004, 09:06
Toevallig ook een gloeispanning van >7V?

Zal ik eens even een keer gaan meten, maar meestal meet ik niet iets na wat gewoon goed klinkt en niet kapot is dus 8-)