PDA

View Full Version : MASSIEF OF GELAMINEERDE GITAAR ( HOUT )



bert
31 augustus 2003, 13:04
Ik ben nu de gelukkige eigenaar van een Taylor. Maar mijn eerste gitaar van jaren geleden was een Spaanse van het merk Sada ? ! Mijn vraag is : Hoe kan ik zien of deze gitaar door en door palissander is of gelamineerd :???: Het bovenblad is wel massief ceder. ( Bij het klankgat/zijkanten lopen de jaarringen door. ) AF en toe pak ik hem nog wel eens, en dan vraag ik me dit af.

Bert.

willem1940
31 augustus 2003, 15:46
Er zijn geen bomen dik genoeg om een bovenblad uit 1 stuk te maken; 3-delig naast elkaar is sterk.

bert
31 augustus 2003, 16:58
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg. Het bovenblad bestaat uit 2 delen. Daar gaat het niet om. Het gaat om de achter- ( ook 2 delen ) en zijkanten. Hoe kan ik zien of deze gitaar gemaakt is van palissander of heeft hij alleen een bovenlaagje Palissander ? ?

Bert.

willem1940
31 augustus 2003, 19:10
Als je bovenblad van goed hout is zoals je zegt dan is er weinig reden om te twijfelen aan de kwaliteit van de rest. Ik zou het zonde vinden om een gat te boren of een randje blank te schuren voor controle ....

Wel vermoed ik dat het tegenwoordig mogelijk is om met bijzondere apparatuur vast te stellen of hout gelaagd is, ik denk aan echo/resonantie/geluidsgeleiding-meting. Geen idee of en waar zoiets staat, zal verdraaid duur spul zijn voor zulke precisie op tienden van millimeters.

wietse
31 augustus 2003, 19:43
Er zijn geen bomen dik genoeg om een bovenblad uit 1 stuk te maken; 3-delig naast elkaar is sterk.

het is slecht gesteld met de bomen bij jou in de buurt zeker?
ik zie zo zittend in huis al 2 bomen waar je met gemak een bovenblad uit kan halen,in één stuk.
en dat zijn als je wereldwijd ziet nog maar kleine kut boompjes.
meerdere delen doet men omdat dat goedkoper is dan uit 1 stuk .

willem1940
31 augustus 2003, 20:54
Het gaat ook nog eens om de geschikte kwaliteit hout, Wietse. Die bovenbladen worden gewoonlijk gemaakt van (Duits woord) "Fichten"-hout, zoiets als sparren of grenen maar niet met hars-holten er in. Hoe dan ook, een hars-arme Naaldboom.

Misschien zou het ook lukken met sinaasappelbomenhout maar ik denk niet dat die bomen dik genoeg worden.

Kijk maar eens nauwlettend naar de "brede" kant van een Spaans bovenblad en je zult zien dat het 3e deel middenin zit.

Als het kon lukken met wilgen, populieren of elzen hadden wij allang Friese en mogelijk ook Hollandse gitaar(ver)bouw-cultuur gehad. Natuurlijk zou ik NIET "tegen" zijn of zo ...

Buzz
31 augustus 2003, 22:09
Het beste kun je kijken naar de tekening van het hout. Zoek naar karakteristieke tekening of stuctuur. Als die aan de binnenkant op dezelfde laats zit als aan de buitenkant, heb je te maken mat een massief blad. Het is bij palissander ietje makkelijker te zien. Dat heeft een structuur met wat meer contrasten.

willem1940
31 augustus 2003, 22:15
"Tekening" kan ook worden verzorgd met fineer/triplex, zelfs fotografisch.

bert
31 augustus 2003, 22:18
Het beste kun je kijken naar de tekening van het hout.
Bedankt, heb ik net even gedaan. Toch is dat ook nog best moeilijk te zien. Gelakt en niet gelakt dat lijkt al totaal anders.

Bert.

angorawol
1 september 2003, 01:16
Ik stel me toch ook dikwijls de vraag hoe je dat nu kan 'weten', ik ben bang dat we daarmee zullen moeten leren leven. De grote angst van een gitarist heeft men niet stiekem zitten knoeien voor het onderblad en de zijkanten.
Echt zekerheid heb je alleen maar bij een bouwer, en dan moet je nog op het juiste moment bij hem langs gaan.