PDA

View Full Version : preamp shootout! E580/CAE3+SE



morris
31 augustus 2003, 04:17
Zo nu en dan vind ik het wel aardig om wat high end gear te vergelijken.
Gisteren heb ik met my buddie Bernd Aufermann wat gear getest in mijn studio. De ingrediënten: CAE3+SE, Engl 580, Engl 930/60 en de Engl Powerball. Cabs: 2 x Engl 2x12 V30 en 2 x BagEnd 1x12.......

Allereerst vonden we het eens tijd om het dogma van HEADS eens aan de kaak te stellen.... (een head klinkt volgens velen ALTIJD beter dan een rack combinatie)...

Well, bullshit dus. Mijn combinatie van 580 en 930 blaast een powerball (toch ook niet de minste) redelijk van de kaart. Alles is er, de presence, de balls.... Dus eindelijk geen gezeik meer over shared trannies ok?

Dan de 580 contra de CAE....
Heel moeilijk.. De CAE heeft duidelijk meer een Marshall karakter. De midrange is erg 'aanwezig'. De Engl klinkt wat dat betreft een stuk 'smoother' . Ook de definitie is bij de Engl STUKKEN beter.
Maar de plexi sounds bij de CAE zijn onnavolgbaar, waanzinnig....
Nu moet ik even schuld bekennen; in de CAE zaten sovteks (yukkie)....
dus ik heb vandaag even 7 stuks Chinese Rubys besteld, volgende week krijgen we dus een eerlijke test. Daarbij heb ik alles op een 6L6 eindtrap getest, en ik weet niet of EL34 wellicht een betere keuze is voor de CAE.
Ik sta op het punt om een VHT te kopen, en ik twijfel dus nog of het de 50watt (EL34/6L6) of de 90watt versie(KT88) wordt...
Elke input van jullie zou welkom zijn....

Ik meld me weer zodra ik de Ruby's erin heb zitten!

LordRiffenstein
31 augustus 2003, 10:36
Leuke vergelijking en ongetwijfeld heel plezierig om te doen maar je mag ook niet onthouden dat je 580-930 combinatie 2 maal zoveel kost als een Powerball, dan mag het ook goed zijn lijkt me :-D

Rectifier
31 augustus 2003, 19:00
Ik blijf erbij, VHT 2:50:2 rulezzzz

Voor het allround pop/rock werk dat wij doen vind ik EL34 en 6L6 beter passen dan KT88's.
Tenzij je in een metal band zit.....

En wees niet bang dat de 2:50:2 niet genoeg vermogen heeft. 8-)

kokeleko
31 augustus 2003, 19:39
Klopt 2x50 watt is zat , ik speel zelf als enigste( ik weet het ik ben enig) gitarist in de band, en heb power over.
En 6L6 of EL34 , heb beide gehad, geef mij maar EL34, dat is R&R.
Tenzij je je high-gain preamp als een homo wilt laten klinken, ik bedoel als je wilt dat er gescheurd moet worden, doe dan niet als of clean het belangrijkste is.
Bij mij is het cleane kanaal ondergeschikt.

We moeten herrie maken , anders koop een orgeltje :-D

Rectifier
1 september 2003, 01:59
Klopt 2x50 watt is zat , ik speel zelf als enigste( ik weet het ik ben enig) gitarist in de band, en heb power over.
En 6L6 of EL34 , heb beide gehad, geef mij maar EL34, dat is R&R.
Tenzij je je high-gain preamp als een homo wilt laten klinken, ik bedoel als je wilt dat er gescheurd moet worden, doe dan niet als of clean het belangrijkste is.
Bij mij is het cleane kannaal ondergeschikt.

We moeten herrie maken , anders koop een orgeltje :-D

Eikel....hehehe, geintje!

Geef mij maar 6L6 voor clean en EL34 voor heavy en 6L6 voor't heavy crunch werk.
Geen compromisen, zowel clean als high gain mot goed klinkuh!

kokeleko
1 september 2003, 09:22
Dat is ook zo, Clean is idd mooi met 6L6.
Maar ja tis maar wat je mooier vind, mbt tot de scheursound.

wimmeltje
2 september 2003, 10:22
Ik zou denk ik een 2:90:2 nemen. De KT88 hebben een veel grotere bandbreedte als ik me niet vergis. Mijn ultra heeft ook KT88 en vergeleken met mijn marshall (EL34) vind ik de VHT toch een stuk beter klinken. (zijn ook hele andere versterkers dus misschien niet helemaal een goed vergelijk) Ik zou het graag wel eens met een 2:50:2 willen horen.

Hej kokelokokoko. Doen jij vaak optreden met je bandje ? Als jullie hier ergens in het zuiden des lands zijn ff langs kan komen en kan genieten van je GP3 met je 2:50:2. Ben erg benieuwd hoe dat klinkt. (verwacht er ook veel van)...

kokeleko
2 september 2003, 10:27
Nee het zuiden kom ik alleen op vakantie, hahahaha.
Test em nou ff bij Joekboks ofzo, is veel makkelijker voor jou.

Chiel
2 september 2003, 11:50
NEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!! Geen 2/90/2!!!!


Heb hem destijds gechecked bij Eric (Haarguitars) omdat ik ook twijfelde tussen de 2/50/2 en de 2/90/2. Qua definitie, headroom en frequentiespectra zijn er in mijn optiek weinig verschillen (aangesloten op een Rover en een Wolfgang usa). Echter, de 2/90/2 klinkt echt zo luid dat hij voor mij nagenoeg onbruikbaar werd. Ik heb toen dus de 2/50/2 aangeschaft en nu loopt de geluidsman toch nog te zeiken op mijn backline. Laatst op een kermis gespeeld in een zaal met ca. 400 man. Had slechts één BagEndje aangesloten en de VHT op standje 15%(presence en deep regelaars 100% en speakerlevel 'OFF'). Geluid klinkt dan mega vet, maar ondanks dat de speaker niet eens richting de zaal was gericht klonk hij eigenlijk tè luid. Toen heeft de zaalmixer dus maar een mixje gemaakt van mijn BagEnd i.c.m. de PA :-? .
Nu heb ik afgelopen vrijdag een bruiloftje (zaaltje met 100 man) gedraaid en daar heb ik mijn Loadbox maar aangesloten, want die VHT/BagEnd combinatie gaat echt tè hard, laat staan wat een 2/90/2 doet!
Oké, er zit een speakerlevel functie op, maar dan klinkt het hele zaakie niet meer zo lekker dan kun je evenzogoed een QSC versterkertje gebruiken oid.

LordRiffenstein
2 september 2003, 11:52
Chiel,

voor zo'n kleine gigs, waarom ga je dan de boel nog door de pa sturen?? Laat die 2:50:2 lekker werken en draai hem lekker open zonder de boel door de PA te draaien.

Waar vind ik info over die Bag End-kastjes?

Chiel
2 september 2003, 12:09
Nee joh! Da's geen doen. Je mist dan absoluut de definitie in de zaal. Vooraan worden de mensen ramgek van het volume en doordat deze het geluid tegen houden horen de mensen een paar meter daarachter helemaal niets.

www.bagend.com was het toch? Ik geloof dat Candyman nog een muziekzaakje weet die er nog eentje te koop heeft staan.

Rectifier
2 september 2003, 19:29
www.google.com :-?

Wimmeltje, jij zit toch veel meer in de heavy scene....???
Ik blijf erbij (niet omdat ik em zelf heb :lol:) dat de 2:50:2 allrounder is.

Gaat nog veels te hard.

morris
2 september 2003, 21:51
Nou thanks dudes...
Ik heb de 2:50:2 maar besteld, omdat ik inderdaad het gevoel heb dat die wat allrounder is. En ik kan tenminste switchen tussen EL34 en 6L6.
Kan ik eindelijk mijn kleine setje eens afmaken!

Youri, wat wil je weten over de BagEnds? Ik heb er zelf ook twee.
Ga je W/D/W ????

LordRiffenstein
3 september 2003, 08:46
Youri, wat wil je weten over de BagEnds? Ik heb er zelf ook twee.
Ga je W/D/W ????

Ik wil ze vooral een keertje testen!!

Aangezien ik nu heel happy ben met mijn gitaren en amps, denk ik dus ver vooruit aan veranderingen in mijn rack en dan denk ik idd (opnieuw) aan w/d/w of stereo. Ik ben nu voorl bezig met veel info te zoeken, wat ik precies wil doen en vooral wat het me gaat kosten :evil: Verder wil ik niet enkel het rack laten groeien maar vooral ook zorgen dat het modulair is, maar dat is iets voor een andere topic.

wimmeltje
3 september 2003, 09:48
www.google.com :-?

Wimmeltje, jij zit toch veel meer in de heavy scene....???
Ik blijf erbij (niet omdat ik em zelf heb :lol:) dat de 2:50:2 allrounder is.

Gaat nog veels te hard.


Idd, ik speel wat meer heavy. Ik zit nu dus ook te twijfelen tussen een 50 en 90W eindtrap. Het zal zeker een VHT worden. Ik zit nu nog even te denken waar ze mijn de beste prijs kunnen bieden. Walkers (brunssum) Jukebox of beyers-music. Ik ga denk ik vrijdag eens rondkachelen voor iets leuks.

kokeleko
3 september 2003, 09:51
Wimmeltje 2x50 watt is hard zat echt, zeker met de druk die de VHT eindtrap eruit jast.
Wat voor preamp ga je gebruiken?

Chiel
3 september 2003, 09:57
Hey Wimmetje! Je moet absoluut eens bellen met Haarguitars. Erik kan je een zeer concurrerende prijs geven.

kokeleko
3 september 2003, 10:00
Ja en die zegt vervolgens, moet je em bij een van mijn dealers kopen.

wimmeltje
3 september 2003, 10:17
Wimmeltje 2x50 watt is hard zat echt, zeker met de druk die de VHT eindtrap eruit jast.
Wat voor preamp ga je gebruiken?

Ik ga denk ik als eerste de GP3 proberen. Ben erg weg van mijn Ultra lead dus waarschijnlijk zal het dat wel worden. Ik had ook al naar die Randall RM4 te kijken met die modules. Maar volgens mij is die best duur.

kokeleko
3 september 2003, 10:23
De GP3 bevalt mij uitstekend, probeer em maar zou ik zeggen.
Vooral met de Boost functie kun je op b.v. het lead(heavy) kanaal twee gain settings gebruiken, heb zo 5 goede basis sounds.
Zuinig aan met de gain op kanaal 2 , en je hebt uitstekende sounds voor crunch akkoordjes of lekkere bluesrock soundjes.
En alles is midi te besturen, beval mij dus nog steeds.

Chiel
5 september 2003, 14:43
Je moet idd wel eerst een beetje vriendjes proberen te worden met haarguitars. Als hij je eenmaal kent is het beslist een erg toffe peer!

kokeleko
5 september 2003, 16:29
Er mankeert ook helemaal niks aan de "peer"van Haar.
Maar begin dit jaar begon ie net met dealerschappen links en rechts , en toen was ie er niet zo happig op om vanuit zijn eigen huis te verkopen, alleen via de dealers.
Maakt niet uit hij verkoopt top spul, en daar gaat het om. :D

marc_o
9 september 2003, 13:44
Leuke vergelijking en ongetwijfeld heel plezierig om te doen maar je mag ook niet onthouden dat je 580-930 combinatie 2 maal zoveel kost als een Powerball, dan mag het ook goed zijn lijkt me :-D


nou, zeg dat wel, ik denk dat alleen die pre-amp al bijna 2 keer zoveel kost als de powerball. Maar ik had er graag bijgeweest, dat dan weer wel.