PDA

View Full Version : Stagg Les Paul????



NeeraDJ
30 augustus 2003, 20:21
Ok, ik heb de laatste tijd veel van deze gitaren rond zien gaan, en ik lees ook weleens klachten over dit merk op het Forum. Op Harmony Central lijken de kopers aan de andere kant zeer tevreden over hun Stagg LPtjes.

Anywayz mijn punt: Ik bezocht net een muziekzaak om te kijken of er nog leuke goedkope LPtjes hingen om naar mijn smaak evt. daarna te veranderen (ja een tweede Gibson is mij te duur :razz: ). Ik had daar al eens eerder gevraagd of hij nog LP modellen binnen kreeg, van o.a. Richwood (gelijmde hals), hij zei van wel, maar raadde mij een Stagg aan, omdat die volgens hem goedkoper en beter waren :???: . Ik hoorde een keer van (ook) een forumlid dat die dingen van multiplex waren gebouwd dus ik kreeg meteen de kriebels :cry: . Vandaag begon hij weer over Stagg en begon een andere vent mij ook weer Stagg aan te raden, weer om dezelfde redenen. Ik vroeg hem toen maar naar de houtsoorten, waarop hij weer een andere vent om advies vroeg. Die zei dat Stagg LP's van Nato of Agathis werden gemaakt, volgens hem een lichtere vorm van Mahony. Nou heb ik op veel gitaren gespeeld, maar nooit op gitaren met zulk hout. Ik las ooit weleens dat Ibanez agathis ook weleens gebruikt voor hun gitaren, dus het zou mogelijk kunnen zijn dat ik er toch weleens op zo'n soortgelijke gitaar heb gespeeld.

Mijn vragen: Zijn die dingen wel aan te raden? Wat is jullie ervaring ermee? Wat voor hout voor de hals, body, toets (en evt. top...massief?). Tja de rest vervang ik waarschijnlijk toch, behalve de fretten dan.

PS: Een oude vriend van mij had vorig jaar een bass gekocht van dat merk en het had geen modelnaam en serienummer een beetje vaag, het model had er iig toch opgekunt :???:

zjanke
30 augustus 2003, 21:27
Ik was vorig jaar op zoek naar een gitaar en sprak toevallig een vertegenwoordiger :???: van stagg (hij had het over:"wij importeren") en die gaf aan dat de eerste series niet geweldig waren (kromme halzen, waaibomenhout en slechte electronica), maar dat alles vanaf eind 2002 kwalitatief een stuk beter zou worden.
Hij was ook vol lof over de Godin die ik kocht, dus misschien is mijn beeld wat gekleurd :-D
Misschien is het inderdaad niet zo erg als het lijkt, maar ik sla ze altijd even over als ik ga rondneuzen. :roll:

ijzerbroot1
30 augustus 2003, 21:57
Ik heb zo'n Stagg LP en ik ben er domweg tevreden mee. Houtsoort zou ik niet weten, maar tis wel massief en geen multiplex of weetikwat. Voor dat geld zijn er een hoop slechtere gitaren op de markt.

http://members.chello.nl/ebosch1/gitaar.jpg

robpeters87
31 augustus 2003, 13:41
Ik heb zo'nzelfde als ijzerboot1 in bestelling staan.... heb hem al getest en vond hem niet erg veel slechter dan vele epi's... de elementen zijn niet echt super maar met de equalizer van je amp is dat wel bij te stellen, naar mijn idee geen slechte gitaar voor het geld.....

robpeters87
31 augustus 2003, 13:43
O ja ijzerboot1, hoe lang heb jij die van jou nou en zitten er op lange termijn nadelen aan.... en wat heb je ervoor betaald ?

Mitch
31 augustus 2003, 14:14
Ik heb als back-up ens een Squier gehad, die volgens de site én een heleboel mensen op HC (die braaf de site overschreven) ook van agathis moest zijn, maar die was gewoon van MDF :D

De grap was dat het geen eens zo slecht klonk als dat je dan denkt trouwens.... was de hals iets beter geweest had ik 'm wel gehouden waarschijnlijk.

Van stagg krijg ik altijd de neiging om de naam om te draaien: ggats....

ijzerbroot1
31 augustus 2003, 15:37
Veel nadelen heb ik niet kunnen ontdekken. Je moet qua intoneren e.d. wel flink aan de bak als je er een koopt want dat leek nergens op. Verder moet ik met de gitaar echt niet al te dicht bij mijn amp komen anders gaat de boel vreselijk fluiten. Verder heb ik er straplocks opgezet. Verders klinkt het goed allemaal. Speel via een v-amp 2.
Ik heb hem nu een half jaar of zo, en heeft 199 gekost.

NeeraDJ
31 augustus 2003, 18:45
199 euro is volgens mij wel duur voor zo'n ding want die zaak verkocht ze al vanaf 130 euro, ik zag precies hetzelfde model dat ijzerbroot1 laat zien daar in de etalage voor dezelfde prijs.

Ik vroeg eigenlijk naar de houtsoorten, vanzelfsprekend om een goeie klank eruit te krijgen (de elementen worden zeker vervangen) met nieuwe elementen en die gast wist echt bijna niets van wat ie inkocht tenminste niet echt van de technische kant. Die andere vent die mij over de houtsoorten vertelde leek bevriend met hem en misschien maakte hij (valse) reclame. Ik mocht geen kijkje binnenin nemen laat staan het even vasthouden, omdat ze er deze week maar 1 op voorraad hadden, tja dan ga ik er ook zeker niet de deur mee uit, want dat multiplex verhaal hè :-? .

Ben nog steeds benieuwd naar het hout, tja het blijft hangen hè :razz:

wietse
31 augustus 2003, 18:56
vaak kan je bij multiplex gitaren het wel zien aan de zijkant van de body, beetje in het licht houden en zie je lijntjes in de lengterichting van de body
dan is het multiplex.
maar ook in multiplex heb je verschillende kwaliteiten ,die oude jappen werden van een hele licht soort gemaakt allemaal bleek hout ,heb zelf een tele kopie en die is van de maranti soort gemaakt.
dat is dus laagjes hout van een dichtere soort (rood hout)dat klinkt dus ook weer beter.
en sommige multiplex gitaren klinken echt niet slecht ,het is het algemene idee dat het kut klinkt dat heerst ,de elementen zijn ook heel belangrijk.

ijzerbroot1
1 september 2003, 08:01
Nou, ik heb even wat kapjes losgemaakt en de elementen er uitgehaald om naar het hout te kijken. Ik kan je zeggen dat het massief is. Houtsoort weet ik niet zeker, het is licht rood gekleurd en vreselijk hard. De gitaar heeft in ieder geval behoorlijk wat sustain.


tis toch wat, sloop ik zowat me gitaar voor mijn medeforummers, ik ben te goed voor deze wereld :razz:

wietse
1 september 2003, 18:54
wat doe je moeilijk elementen er uit halen ,dekseltje achter op de body waar de potmeters achterzitten los pakken kan je het ook zien.
die gitaar van je is dus wel van goed hout gemaakt ,mahonie is ook wat rood ,hij is ook nog aardig zwaar zeker.

ijzerbroot1
1 september 2003, 23:34
Ja, aardig aan het gewicht ja.

NeeraDJ
2 september 2003, 16:40
Nou, ik heb even wat kapjes losgemaakt en de elementen er uitgehaald om naar het hout te kijken. Ik kan je zeggen dat het massief is. Houtsoort weet ik niet zeker, het is licht rood gekleurd en vreselijk hard. De gitaar heeft in ieder geval behoorlijk wat sustain.


tis toch wat, sloop ik zowat me gitaar voor mijn medeforummers, ik ben te goed voor deze wereld :razz:

Nou bedankt dan! :) Ik zal morgen of overmorgen wel ff vragen of ik er op 1 mag spelen en als ie niet bevalt tja dan koop ik een Richwood LP waarvan ik dan wel zeker ben voor een paar tientjes meer. Niet dat ik je niet dankbaar ben hoor, maar je had idd wel liever dat dekseltje achter de gitaar eraf kunnen schroeven, is wel redelijk goed zichtbaar.

ijzerbroot1
2 september 2003, 19:56
kietel jezelf niet teveel, elementen moesten er toch ff uit en is een kwestie van 4 schroeffies.....

niels5150
3 september 2003, 09:44
Ik vroeg eigenlijk naar de houtsoorten, vanzelfsprekend om een goeie klank eruit te krijgen (de elementen worden zeker vervangen) met nieuwe elementen en die gast wist echt bijna niets van wat ie inkocht tenminste niet echt van de technische kant. Die andere vent die mij over de houtsoorten vertelde leek bevriend met hem en misschien maakte hij (valse) reclame. Ik mocht geen kijkje binnenin nemen laat staan het even vasthouden, omdat ze er deze week maar 1 op voorraad hadden, tja dan ga ik er ook zeker niet de deur mee uit, want dat multiplex verhaal hè :-? .

Ben nog steeds benieuwd naar het hout, tja het blijft hangen hè :razz:

Wat verwacht je nou dat erin zit! Een gitaar van 130 euro, jesus man. Denk je nou echt dat die gasten tophout gebruiken. Als jij die elementen, electronica en hardware hebt vervangen ben je even duur uit als een 2dehands les paul studio die 100 keer beter is. Sorry dat ik een beetje pissig wordt, maar er zijn hier mensen op het forum die een vermogen voor een gitaar met goed hout etc neeleggen, en jij verwacht dat je dat voor een lullige 130 euro krijgt. Voor 130 euro mag je blij zijn dat er snaren opzitten. Zo dat is eruit! :razz:

ijzerbroot1
3 september 2003, 10:28
Heb je gelijk in maar nuanceer het wel even; 130 euro is wel zowat 300 gulden! Er zijn mensen die dat niet zo even kunnen ophoesten. Ik heb voor die van mij dus 450 gulden betaald; houdt dat in dat ik dan absoluut niet mag klagen over hout, afwerking en dergelijke? Hoop geld dus dan mag je wat verwachten, en als je alleen mag klagen bij "echte"merken vind ik dat een beetje arrogant.

Neeradj wil volgens mij voorkomen dattie een multiplex gitaar koopt, mag hij asjeblieft!

-robbert-
3 september 2003, 15:30
je koopt veel beter een stagg dan een richwood!! de kwaliteit van richwoods is bij de ene heel goed en bij de andere is het gewoon bagger... zeker niet bestellen!! Een stagg daarentegen hebben nog redelijk strenge kwaliteits-eisen. Heb vanmiddag op een stagg LP classic model gespeeld, en ik moet zeggen dat ie heel goed klonk voor 210 euro! de sustain is echt fantastisch, en zelfs hele hoge solo's haalt ie er makkelijk uit. Bovendien is de gitaar gemaakt van mahonie, en als ik me niet vergis zit er zelfs nog een carved top op!

ik zou het wel weten als ik jou was..

robpeters87
5 september 2003, 15:24
je koopt veel beter een stagg dan een richwood!! de kwaliteit van richwoods is bij de ene heel goed en bij de andere is het gewoon bagger... zeker niet bestellen!! Een stagg daarentegen hebben nog redelijk strenge kwaliteits-eisen. Heb vanmiddag op een stagg LP classic model gespeeld, en ik moet zeggen dat ie heel goed klonk voor 210 euro! de sustain is echt fantastisch, en zelfs hele hoge solo's haalt ie er makkelijk uit. Bovendien is de gitaar gemaakt van mahonie, en als ik me niet vergis zit er zelfs nog een carved top op!

ik zou het wel weten als ik jou was..

Idd, iedereen zegt dan wel dat stagg rommel is.... het zijn geen gibson maar voor het geld goede gitaren, alleen met veel gain gaat het allemaal een beetje ruisen etc. dat komt gewoon door de elementen en als je er al last van hebt en er aan toe bent vervang je ze ff door wat dimarzio's ofzo en je bent er vanaf.... OFTEWEL GEWOON KOPEN ZO'n DING

Diedo
5 september 2003, 21:48
hoe zit het eigenlijk met de bespeelbaarheid van die dingen???

even in vergelijking met Epi´s --> beter, minder of gelijkwaardig?

voor mij een interessante kwestie...(ben ook aan het sparen voor een LP; zie ook "wat is in jullie ogen de beste keus")

Diedo

NeeraDJ
6 september 2003, 10:35
Ik vroeg eigenlijk naar de houtsoorten, vanzelfsprekend om een goeie klank eruit te krijgen (de elementen worden zeker vervangen) met nieuwe elementen en die gast wist echt bijna niets van wat ie inkocht tenminste niet echt van de technische kant. Die andere vent die mij over de houtsoorten vertelde leek bevriend met hem en misschien maakte hij (valse) reclame. Ik mocht geen kijkje binnenin nemen laat staan het even vasthouden, omdat ze er deze week maar 1 op voorraad hadden, tja dan ga ik er ook zeker niet de deur mee uit, want dat multiplex verhaal hè :-? .

Ben nog steeds benieuwd naar het hout, tja het blijft hangen hè :razz:

Wat verwacht je nou dat erin zit! Een gitaar van 130 euro, jesus man. Denk je nou echt dat die gasten tophout gebruiken. Als jij die elementen, electronica en hardware hebt vervangen ben je even duur uit als een 2dehands les paul studio die 100 keer beter is. Sorry dat ik een beetje pissig wordt, maar er zijn hier mensen op het forum die een vermogen voor een gitaar met goed hout etc neeleggen, en jij verwacht dat je dat voor een lullige 130 euro krijgt. Voor 130 euro mag je blij zijn dat er snaren opzitten. Zo dat is eruit! :razz:

De arrogantie zit er idd dik in bij jou, ik begrijp dat ik geen Mahonie kan verwachten, maar toch zeker wel wat kwaliteit lijkt me, de prijs zegt niet alles gozer. Ik heb verschillende Gibson gitaren gehad en ik kan met een eerlijk gezicht zeggen dat kleine onbekende bedrijfjes het even goed kunnen doen, Gibson heeft gewoon een imago, zeg maar de Sony onder televisies ofzo. En volgens mij heb je het niet eens over ''mensen op dit forum'' maar over jezelf en ben je daarom zo pissig.

robpeters87
6 september 2003, 10:51
De arrogantie zit er idd dik in bij jou, ik begrijp dat ik geen Mahonie kan verwachten, maar toch zeker wel wat kwaliteit lijkt me, de prijs zegt niet alles gozer. Ik heb verschillende Gibson gitaren gehad en ik kan met een eerlijk gezicht zeggen dat kleine onbekende bedrijfjes het even goed kunnen doen, Gibson heeft gewoon een imago, zeg maar de Sony onder televisies ofzo. En volgens mij heb je het niet eens over ''mensen op dit forum'' maar over jezelf en ben je daarom zo pissig.

You rock man.... :-D :D :-D :D :-D :D

....De bespeelbaarheid is verassend goed heeft een dikke hals dus niet een snel ibi halsje maar gewoon een lekkere stevige niet TE dikke hals....
Het lijkt in het begin wat stroef te maar dat gaat over na een tijdje ( iets met fretten die nog iets gladder moeten worden maar dat is voor bmij bijzaak ) Het zijn gewoon lekker bespeelbare dingetjes voor een lekker prijsje...

robpeters87
6 september 2003, 11:06
Ow ja, in verhoudin tot epi's tja... die heb je ook weer in verschillende prijsklassen... nou ja ik pak ff de lp studio (vaak op gespeeld bij een vriend) DIT IS ZOALS IK HET VIND NIET ZOALS JIJ HET HOEFT TE VINDEN

[tab:eae37da98e] Bespeelbaarheid stagg 7 epi 8 (speelt net iets lichter)
Sound stagg 7 epi 7,5 (stagg heeft gigantische sustain epi iets betere elementen)
Afwerking stagg 8 epi 8 (zien er gewoon goed uit klaar..)
OP lange termijn stagg 9 epi 7 ( stagg is niet Kapot te krijgen in geen eeuwigheid, epi's zijn net iets fragieler)
Prijs Stagg 10 epi 8 ( bij epi staat er gibson op en dat kost je al snel een paar tientjes extra )

[/tab:eae37da98e]


Eindoordeel : epi is gewoon iets beter maar ook veel duurder.... stagg is duurzaam en redelijk wat goedkoper Dus voor mij is het lang leve STAGG en EPI ziet er leuk uit in de etalage

Matje
6 september 2003, 14:37
jammer dat die stagg er gewoon niet uitziet met dat gekke stompje.

robpeters87
6 september 2003, 18:22
Het is niet echt helemaal les paul maar ik stoor me er niet echt aan ofzo....