PDA

View Full Version : [b]Ideetje voor een W/D/W versterker[/b]



paulisgek
30 augustus 2003, 18:11
Hoi allemaal,

Ik zat eerder deze week op een brainwave: een combo met 3 speakers voor een instant Wet/Dry/Wet sound. Ik heb er een mailtje over gestuurd naar Koch, maar nix gehoord. :-? Wat vinden jullie ervan?

Concept:
Een mono buizencombo met geďntegreerde stereo power-amp voor effecten of aansluiting gitaarsynth, waarmee de gebruiker in staat is om een professionele direct / FX setup te realiseren met maar een combo.

Achterliggende gedachten:
Fabrikanten van gitaarversterkers en van effecten houden er sterk verschillende filosofieen op na. Met name de op de markt verkrijgbare buizenversterkers zijn mono, terwijl effectapparatuur veelal in stereo is uitgevoerd. Bovendien is er geen standaardisatie op signaalniveau: 19” FX accepteren soms signaal op gitaarniveau, soms op line niveau, soms mono, soms stereo. De op versterkers aanwezige FX-loops houden nauwelijks rekening met deze verschillen, waardoor het in praktijk lastig blijkt om bijvoorbeeld een G-force aan te sluiten op een combo of top.

Het aansluiten van een gitaarsynthesizer op een combo is al helemaal niet te doen, vanwege de sterke voicing van de gitaarspeakers. De gitarist is hierdoor aangewezen op een monitor van goede kwaliteit en de medewerking van de geluidsman. In de praktijk levert dit een hoop gezeik op.

Gitaristen zonder roadie zullen niet snel overwegen om met twee versterkers te slepen, alleen om stereo te kunnen spelen. Bovendien zijn veel podia zo klein, dat twee versterkers moeilijk te plaatsen zijn en bovendien veel te hard gaan, zeker als de gebruiker leunt op oversturing van de eindtrap.

Bovendien levert een stereo geluid niet het optimale resultaat, vooral bij gebruik van tijd- en modulatie effecten. Hiervoor werkt een scheiding tussen het directe signaal en het FX signaal veel beter.

Specs:
40 Watt 3 kanaals buizencombo met 1 12” speaker en een ingebouwde stereo (solid state?) eindtrap met 2 10” full range speakers. Zie schema.

De versterker heeft twee FX send returns, 1 mono (eventueel met stereo / dubbel mono return), 1 full stereo. De mono loop komt voor de stereo loop. De versterker bevat een interne (uitschakelbare) speaker simulator (met loadbox?) na loop 1 maar voor loop 2.

De mono loop kan met een switch op het combo worden geschakeld naar:
1 alleen de centre eindtrap
2 alleen de wing eindtrap
3 de center speaker en de wing eintrap

De stereo loop gaat naar de wing eindtrap. De wing eindtrap bevat verder een losse stereo input voor aansluiting gitaarsynthesizer / CD speler etc.

Constructie:
Het combo bevat 3 speakers in driehoeksconfiguratie, dit om ruimte te besparen. Eventueel kunnen de speakers schuin naar boven worden gemonteerd, hoewel het hele combo natuurlijk ook schuin kan worden gezet met Fender twin-achtige steunen aan de zijkant.

Om het gewicht, prijs en formaat redelijk te houden stel ik een Transistor Stereo eindtrap voor, met daaraan gekoppeld 2x10” speakers.

Voordelen:
Gitarist bezit een handzaam en compleet platform voor gitaarversterking, dat interfaced met de meest uiteenlopende randapparatuur. De outputs met speakersimulatie maken microfoons in live-situaties overbodig. De soundengineer kan met de stereo outputs in mengverhouding beschikken over de complete sound, of met de stereo outputs volledig ‘wet’ en de mono output ‘dry’ zelf de mengverhouding bepalen, los van de gitarist.

http://www.webdingetjes.nl/front.gif
A input high/low
B bright
C clean /crunch /lead
D Standby
E power
F loop 1 out
G loop 1 in mono / L
H loop 1 in R
I loop 2 out L
J loop 2 out R
K loop 2 in L
L loop 2 out R
M dry/wet level
N full-range input (zit op achterkant) level
O aansluiting Floorboard
P switch loop 2 center/ wings / both

1 gain clean
2 treble clean
3 mid clean
4 bass clean
5 gain crunch
6 gain lead
7 treble crunch / lead
8 mid crunch / lead
9 bass crunch / lead
10 presence
11 master
12 reactance
13 master stereo
14 volume ext. inputs

josh.vandenberg
31 augustus 2003, 01:41
laat bouwen zou ik zeggen,ben benieuwd

morris
31 augustus 2003, 03:29
het voert wel wat ver, maar ik moet zeggen dat ik mijzelf ook wel vaker de vraag heb gesteld waarom er geen driekanaals buizeneindtrap op de markt is. Dat moet toch makkelijk kunnen, 50 watt voor de dry en 2 x 20watt voor fx... Het combo wat hier voorgesteld wordt zal waarschijnlik niet te tillen zijn. Bovendien zijn de meeste 3-kanaals freaks tevens rack-freaks, dus zal een 3 kanaals combo wellicht geen grote belangstelling krijgen... Maar wel heel goed over nagedacht!

Nocki
2 september 2003, 13:05
daar komt nog bij. wanneer gebruik je stereo?

ik heb nu een jaar of 2 met een stereo rack gespeeld en mn fx stereo in gesteld maar er moet ruimte zitten tussen links en rechts wil je dat effect ook echt krijgen. dus 1 combo met lmr heeft geen nut. daarbij haalt de fabrikant zich ook veel problemen op de hals door een amp te bouwen volgens zulkecificaties. elk loopje en schakelaartje kan een fout maken of kapot gaan kan je geluid aantasten en zorgt voor probemen bij incompatible gear. dan kost het al zoveel om iets goed te bouwen dat je met een rack goedkoper uit bent...


idee is leuk alleen uyitvoering kostbaar en levert niks op.
mischien wel een goed idee voor line 6. dat zou wel een goede klant zijn voor zo'n idee...

Nocki

paulisgek
2 september 2003, 13:41
Bedankt voor jullie constuctieve opmerkingen! Het is tijd om nog wat standpunten te verduidelijken:
1. Gewicht: Mijn fender Hotrod Deville 4x10" is zwaar, maar zeker nog tilbaar. Ik schat de bovengrens qua gewicht op rond de 30 kilo (denk aan een Boogie MarkIV met case). Het buizengedeelte met speaker zou te maken moeten zijn onder de 15 kilo. Dan hou je 15 kilo over voor de Solid State poweramp (die niet zo zwaar is), twee 10" speakers en het extra hout voor de behuizing. Moet te doen zijn, lijkt me.
2. Kosten: Ik beweer dat de kosten van de voorgestelde amp juist veel lager zijn dan een rack variant omdat alles in een behuizing wordt ondergebracht. Een bouwer hoeft maar 1 kast te maken ipv 3, de stereo eindtrap en de speakers kunnen in bulk worden ingekocht en verwerkt, dat scheelt nogal met wat je er als consument voor moet betalen.
3. Constructie: Inderdaad, alles kan kapot. Maar dat geldt voor elke gitaarversterker, niet alleen voor deze. Buizenversterkers zijn relatief simpele apparaten en goed te onderhouden, transistor eindversterkers zijn doorgaans zeer bedrijfszeker en gaan lang mee.
4. Stereo: Er zijn stereo combo's op de markt van Fender, Marshall, H&K, Line6 etc. etc. etc. Het stereo effect hiervan is zeker wel aanwezig! Vooral op kleinere podia (bruiloften, kroegen etc.) sta je zo dicht ij je gitaarversterker dat je het stereo geluid wel degelijk meekrijgt. Voor grotere podia zou je kunnen denken aan 3 slave kasten, met ingebouwde eindtrappen desnoods.
5. W/D/W freaks: Je hebt puristen, en je hebt pragmatisten. Ik denk dat veel gitaristen in principe graag W/D/W zouden spelen, maar geen zin hebben in het dure geexperimenteer en het vele gesjouw. Ik durf te beweren dat de voorgestelde versterker een ideale opstap is voor mensen die op termijn willen investeren in rackapparatuur maar eerst willen weten of het concept wat voor ze is. Daarbij komt dat een stereo eindtrap met fullrange speakers niet alleen voor gitaareffecten geschikt is. Je kunt er je akoestische gitaar op aansluiten, desnoods zelfs gebruiken als bescheiden zangmonitor! (wel uitkijken met rondzingen)

Nogmaals, jullie opbouwende kritiek wordt hogelijk gewaardeerd. Ik wil jullie bezwaren dan ook niet naast me neerleggen, ik denk alleen dat de valkuilen die jullie aangeven vermeden kunnen worden. Natuurlijk zou een prototype een hoop duidelijkheid kunnen verschaffen. Misschien komt het daar nog eens van...

ch@rlie
2 september 2003, 15:20
leuk idee, wel veel knopjes.

hoe stel je voor om dit uit te versterken?
1 microfoon?

paulisgek
4 september 2003, 14:03
Uitversterken zou kunnen met 1 microfoon voor de center speaker, en twee XLR-kabels, rechtstreeks in de tafel (voor de effecten). Het ontwerp voorziet in recording out gebalanceerde outputs voor alle drie de eindtrappen, eventueel met een power soak op de buizentrap.