PDA

View Full Version : zelf scalloped frets maken ?



Kramerman
30 augustus 2003, 17:06
kan je zelf zo'n fretboard maken met scalloped frets..?beetje uitvijlen en dan afschuren en vernissen , of is het moeilijker want ik zou m'n 24 fretboard beter kunnen gebruiken en sneller kunnen bespelen als ik minder wrijving had vooraan ( hals achteraan is perfect bij die Kramer )
Iemand ervaring mee ?

Kramerman
30 augustus 2003, 19:46
aanschouw, de vraag die al 15 keer is bekeken ( neen niet door mezelf) maar geen antwoord op kan gevonden worden ...sad but true

Mithrandir
30 augustus 2003, 19:57
Wat een ongeduld, blijkbaar waren het vijftien mensen die geen antwoord op je vraag hadden, kan gebeuren he. Hij staat er krap 3 uur op nu dus wanhoop nog niet goede vriend.

pimmetje
30 augustus 2003, 21:04
Idd... als je zo ongeduldig bent, zou ik maar niet gaan vijlen in je hals :D

bert k
30 augustus 2003, 22:09
Vraagje, voordat je je hals naar god vijlt: heb je het al eens geprobeerd op zo'n scalloped geval? En beviel het?

Tip, want het lijkt me niet makkelijk, kan je niet ergens een ouwe hals of een oud prutsgitaartje op de kop tikken om te oefenen?

roppie
30 augustus 2003, 22:21
of laat 't door iemand doen..

Kramerman
31 augustus 2003, 11:47
ik heb al met scalloped frets gespeeld en het duwde wat meer in m'n vingers maar speelde wel vlotter vond ik, na enige gewenning, maar als ik dat met een prutsgitaar probeer is het de moeite niet want die hebben dan een slechte brug/hals/fretboard/....maar het is natuurlijk wel een risico om in m'n goeie gitaar te vijlen :-?

bert k
1 september 2003, 00:22
Ja, maar ik bedoel dus echt goedkope pruts, puur om te oefenen, van mijn part op een losse hals. Dan kan je 1 positie doen en kijken of de vorm goed gelukt is. Heb je 22 kansen om het te leren.

bert k
1 september 2003, 00:24
Wat me nou te binnen schiet: het kan natuurlijk alleen maar op een massieve maple hals, zonder opgelijmd fretboard. Daar zou je anders doorheen vijlen.

Kramerman
1 september 2003, 16:59
btw ik heb 24 frets om het ui te proberen ;-)

zo'n opgelijmd fretboard is 5 mm dik en ik denk dat scalloped frets max. 3 mm diep zijn dus het zou daar ook wel op kunnen.

Lucky
1 september 2003, 19:03
ik zou het vooral gewoon doen....
eerst met een lekkere grove vijl lekker raggen...en dan glad maken met wat schuurpapier of een dremeltje.

gewoon doen!


:sneaky:

Kramerman
2 september 2003, 15:44
ik vroeg tips om ze te maken, geen tips om m'n gitaar naar het hiernamaals te helpen. :evil:

newbreed
4 september 2003, 13:16
ik zou het nooit met een vijl doen. heb zelf een 73 strat met gescalloped neck . met een vijl wordt het nooit strak en met schuurpapier mag je 3 jaar uittrekken want daar is een goeie hals echt te hard voor. een beetje gitaarbouwer doet het voor ongeveer 100 euro perfect voor je

bert k
4 september 2003, 14:49
Zou het gaan met een halfronde bovenfrees? Je zit natuurlijk wel met steeds minder ruimte hoe hoger je komt. Anders wordt het de Dremel met een slijpsteentje.

Lucky
4 september 2003, 18:26
ik zou het nooit met een vijl doen. heb zelf een 73 strat met gescalloped neck . met een vijl wordt het nooit strak en met schuurpapier mag je 3 jaar uittrekken want daar is een goeie hals echt te hard voor. een beetje gitaarbouwer doet het voor ongeveer 100 euro perfect voor je

precies!

wees verstandig en laat het doen !

Kramerman
4 september 2003, 19:43
ik dacht dat het meer kostte dan 100 euro om 24 frets te laten doen , anders had ik het al laten doen, tenzij iemand 100% zeker is ?

da_rippah
20 september 2003, 18:27
Wat is scalloped als ik vragen mag :oops: ?

Negative K3 fan
20 september 2003, 18:34
dat je holle fret hebt ahw. de yngwie malmsteen strat heeft stock scalloped frets.

da_rippah
20 september 2003, 18:36
dat je holle fret hebt ahw. de yngwie malmsteen strat heeft stock scalloped frets.

Ohja ik zie het, ik heb de yngwie strat als wallpaper :)

Kramerman
21 september 2003, 12:04
en ik heb geînformeerd bij mjin gitaarwinkel en voor 100 euro doen ze je 24 fretboard helemaal, nu weet ik al waarvoor te sparen :-)

maar naar het schijnt krijg je zo'n gitaar noooooit meer verkocht omdat niemand ze wilt, raar maar waar :-? :o :???:

Maiden Michiel
24 september 2003, 15:46
ik heb al met scalloped frets gespeeld en het duwde wat meer in m'n vingers maar speelde wel vlotter vond ik, na enige gewenning, maar als ik dat met een prutsgitaar probeer is het de moeite niet want die hebben dan een slechte brug/hals/fretboard/....maar het is natuurlijk wel een risico om in m'n goeie gitaar te vijlen :-?

Malmsteen zegt juist dat het niet sneller is?

wietse
24 september 2003, 16:11
ik heb al met scalloped frets gespeeld en het duwde wat meer in m'n vingers maar speelde wel vlotter vond ik, na enige gewenning, maar als ik dat met een prutsgitaar probeer is het de moeite niet want die hebben dan een slechte brug/hals/fretboard/....maar het is natuurlijk wel een risico om in m'n goeie gitaar te vijlen :-?

Malmsteen zegt juist dat het niet sneller is?

malmsteen wil gewoon graag interesant lijken ,net doen of het nu erg moeilijk is moet gemakkelijker zijn zegt men, heb er zelf geen ervaring mee.

lupoloco
24 september 2003, 17:15
en ik heb geînformeerd bij mjin gitaarwinkel en voor 100 euro doen ze je 24 fretboard helemaal, nu weet ik al waarvoor te sparen :-)

maar naar het schijnt krijg je zo'n gitaar noooooit meer verkocht omdat niemand ze wilt, raar maar waar :-? :o :???:

heeft je gitaarwinkel misschien een site ofzo?

Kramerman
25 september 2003, 16:48
the guitar shop in gent, en ja ze hebben een site, probeer eens http://www.the-soundfactory.net/A-TGS-menu.htm ( guitar shop en soundfactory zijn partners , de een gitaren en de ander studiomateriaal dus niet panikeren als je iets anders ziet)

btw persoonlijk vond ik het sneller spelen voor solo's en losse vingerwerk, ik vrees alleen dat het voor powerchords en ander greep-houdingen niet zo ideaal is maar je kan alleszins veel meer accent en intonatie in je noten leggen .

newbreed
27 september 2003, 18:48
[quote=Kramerman]en ik heb geînformeerd bij mjin gitaarwinkel en voor 100 euro doen ze je 24 fretboard helemaal, nu weet ik al waarvoor te sparen :-)

maar naar het schijnt krijg je zo'n gitaar noooooit meer verkocht omdat niemand ze wilt, raar maar waar :-? :o :???:


toch laten doen want dan is het veel strakker dan dat je het zelf doet.
let wel op als je een maple hals hebt. als ze te breed scallopen dan heb je kans dat als je hals een keer herfret moet worden dat er hout meekomt bij het verwijderen van de oude frets omdat ze niet genoeg hechting hebben en dan moet je dus een geheel nieuwe toets laten plaatsen wat vrij duur kan zijn. Het is inderdaad moeilijk om zo'n gitaar ooit te verkopen maar een goeie gitaar verkoop je niet :lol:

Of het lekker speelt is natuurlijk afhankelijk van de muziek die je speelt.je krijgt in ieder geval veel meer controle over vibrato e.d. en je toon vind ik persoonlijk mooier. accoorden is even oefenen maar went snel.

GhesQi J
12 oktober 2003, 19:20
Als je het zelf doet: zorg dan wel dat je weet wat je doet --> zoek voldoende informatie op via internet, probeer het effe uit op een blank stukje hout,...
Als je enkel de 4 laatste frets (21-24) wilt scalloppen heb je enkel een rond vijltje diameter 6mm nodig en nu spreek ik uit eigen ervaring.
Een full scallop zal wat meer vergen: schuurpapier vanaf korrel 60 -en hoger en een paar kokertjes van verschillende diameters.
Een perfect voorbeeld van een goed uitgevoerde full scalloped neck is terug te vinden op projectguitar.com :
http://www.projectguitar.com/tut/scal1.htm

Indien je niet zo handig bent of onvoldoende geduld hebt raad ik toch aan van het te laten doen door een ervaren persoon.

Persoonlijk vind ik een full scallop niet nodig maar ik speel dan ook op guitaren met "jumbo frets". Ik hou er wel van dat de laatste 4 frets uitgewerkt zijn.

Groeten,
Joten

michielv
17 oktober 2003, 16:00
Misschien is het wijzer om een nieuwe hals te kopen en die te laten scallopen? Mocht je ooit nog terug willen of de gitaar verkopen kun je deze tenminste nog restaureren.

Het is maar een idee....
:roll:

Stratman70
10 januari 2004, 09:05
Ik zou de frets niet scallopen. Ik zou eerder de ruimte tussen de frets kiezen.

Maar even serieus: ik heb ooit een hals gescalloped, maar geloof me: het is een hele hoop werk hoor, wat veeeeeeeeeeeeeeeeeeel geduld vraagt. En in die zin was misschien de opmerking van Pimmetje zo gek nog niet: als je geen geduld hebt, begin er dan totaal niet aan.

heavy-metal-thunder
13 januari 2004, 11:02
Kramerman,
ik wou je juist adviseren om Yves Ghyssels te contacteren. Maar nu merk ik dat je bij Tommeke v/d Guitarshop gaat en Ghyssels is hun technieker. Ghyssels weet perfect wat kan en niet kan. Dus als je het toch zou willen hebben, laat het doen. Ga evt. direct naar Ghysels, ik kan je adres en tel. geven, misschien komt het dan nog een paar euro goedkoper. Zijn atelier is in Sint-Amandsberg, maar straat en nr. weet ik niet precies uit mijn hoofd.

Anthony
14 maart 2004, 10:16
Ik heb ervaring met een scalloped hals. Niet doen! Het neemt heel je geluid WEG! Je geluid wordt dus dunner en is dan niet meer te verhelpen.
Wat je eventueel wel kan doen is hogere frets op je hals laten zetten. Laat dit wel doen door een erkend bedrijf en voor fretafmetingen zie www.dunlop.com of zoiets... :cool

Anthony
14 maart 2004, 10:17
Ik heb ervaring met een scalloped hals. Niet doen! Het neemt heel je geluid WEG! Je geluid wordt dus dunner en is dan niet meer te verhelpen.
Wat je eventueel wel kan doen is hogere frets op je hals laten zetten. Laat dit wel doen door een erkend bedrijf en voor fretafmetingen zie www.dunlop.com of zoiets... :cool