PDA

View Full Version : Mijn perfecte gitaar bestaat niet, help me :-(



Kasper
30 augustus 2003, 14:20
Oké, zo zit het in elkaar:
Ik ben al erg lang op zoek naar een gitaar die het best bij mij past. Maar ik vind er altijd wel iets aan dat mis is :-( .
Vooral de bespeelbaarheid en looks vind ik het belangrijkst voor mij. Geen flashy kleuren, maar zo donker mogelijk.

Ik zit al een hele tijd met de Ibanez sz320 in mijn hoofd. Ik heb ook al eens kort op de sz520 gespeeld, maar toen vond ik die maar niets. Vond de nek veel te log. Vond hem in vergelijking met Epiphone LP std zelfs logger.
Over het algemeen speel ik metal, en speel zo'n kleine 2j. Nu komt die sz320 volgende week binnen, en ga ik die es gaan testen. +/- €425 vind ik een erg goed prijs voor hetgeen je krijgt. Enige nadeel dus: de nek.

En nu zag ik volgend fotootje staat op internet. Is wel €300 duurder, maar die nek zal mij veeeel beter liggen vermoed ik. Waar ik daar dan weer voor vrees: de floyd rose.
Voor het moment treed ik helemaal niet op ... heb zelf geen band of zo :D Maar ik vrees er wel voor dat ik last ga hebben er mee. Ik heb al gehoord dat je deze kan blokken. Maar staat die dan volledig vast? Wat maakt het verschil dan precies? Je moet ook de 'ringetjes/bolletjes' van je strings afknippen als je er nieuwe snaar op legt, juist?

Verder zou ik ook willen weten of die gt42 er in het echt ook zo uitziet, of die site ze niet wat mooier heeft doen tonen. Als de kleur echt zo mooi donkerrood is, ben ik er op slag verliefd op. Iemand deze al gezien in het echt? Of heeft iemand er meer foto's van?

http://www.guitartrader.com/itm_img/EGIBAK-RGT42FMD-f.jpg

Negative K3 fan
30 augustus 2003, 14:26
de perfecte gitaar bestaat voor (bijna) niemand, daarom z ijn er custom shops of bedrijven waar je je gitaar in delen kunt bestellen etc Zodat je de beste opties kunt combineren in een gitaar die jij 'perfect' vindt. Totdat je het geld ervoor hebt moet je het maar met iets minder perfecte gitaren doen.

Kasper
30 augustus 2003, 14:37
Kijk, daar heb ik dus niets aan.

Ondertussen heb ik al eens rondgebeld en ben ik tot de vaststelling gekomen dat die RGT in dark red niet te verkrijgen is in belgië :-( .

Anders Destium
30 augustus 2003, 17:08
Die RGT is inderdaad jammer van de floyd, hij is in Europa volgens mij alleen in het zwart. Ik zou als ik jou was ook eens wat Jacksons uittesten, die vallen binnen je budget en sommigen hebben geen floyd :)

Verder zit in wat Neg K3 fan postte wel ergens wat waarheid (ik begrijp alleen het nut ook niet van een dergelijke post): het is lastig om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten (zo niet onmogelijk). Kijk rustig rond naar een gitaar die voor jou lekker speelt, goed klinkt en er een beetje uitziet :wink:

Kasper
30 augustus 2003, 17:26
Ik kijk al meer dan een half jaar 'rustig' rond :cry:

Nu heb ik al vernomen dat een floyd volledig geblokt kan worden. Dus dat is nu niet onmiddellijk het ergste. Enja, die rgt42 is verkrijgbaar ik 'zwart'. Eigenlijk noemt het 'black pearl', en trekt he top een soort donkergrijs/metallic. Zal ik veel te vlug op uitgekeken zijn.

beide de rgt42 en SZ is met neck through. Bold on neck vind ik zo 'onafgewerkt' uitziend :-? , ookal zijn er heel wat gitaren in duurdere prijsklassen die niet neck through zijn.

Bij jackson heb ik ook wat rondgekeken, en daar vond ik de DKMG wel iets hebben. Is dus ook bolt on, en verder weet ik niet wat ik moet denken van die reversed headstock, en EMG-Hz pickups. Weet iemand of deze actief of passief zijn? Wil ook geen gesukkel met batterijen en zo. Over die EMG-Hz heb ik ook nog niet veel goeds gelezen.

Ibanez RuleZ
30 augustus 2003, 18:57
Verder zit in wat Neg K3 fan postte wel ergens wat waarheid (ik begrijp alleen het nut ook niet van een dergelijke post)....

ik wel, lennartje had weer eens geen fluit te doen en aangezien hij nr 1 wil blijven of worden in de lijst met mensen zonder leven moet ie blijven posten.

LENNART, misschien moet je eens alleen wat zeggen als je iets nuttigs te melden hebt, volgens mij gaat het niveau van het forum dan heeeeeeeel hard omhoog.

maar ff on topic. wat is er mis met een floyd, ff serieus, ik snap niet wat mensen er op tegen hebben; ellende met snaren verwisselen? hij zegt zelf dat ie niet optreed, dus dat argument (wat ik overigens nergens op vind slaan, ik heb binnen de 3 minuten weer een nieuwe snaar op mn gitaar, als ik het rustig aan doe) is niet relevant. stemproblemen? nou, ik heb met mijn floyd daar weinig problemen mee, sterker, dat ding hoeft haast NOOIT gestemd te worden ----> een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreesd. Ik houd van floyds en snap echt niet dat mensen daar bang voor zijn. Dus mijn mening: kopen dat ding, ook al issie zwart, want het zijn volgens mij gewoon goede gitaren en ga je van die plank veel lol hebben!

harrald

Ibanez RuleZ
30 augustus 2003, 18:57
edit: ik wil gevoelige lezertjes waarschuwen voor de onderstaande post. deze is geschreven door de plaatselijke idioot van het gitaarforum. ouders, weet wat u doet als u uw kinderen toch laat kijken!

getekend

persoon met nog een beetje leven.

Negative K3 fan
30 augustus 2003, 19:29
wie wil hier nou graag 1e staan met meeste posts, ik zit niet constant te doubleposten!

Speeddemon
30 augustus 2003, 20:31
D'r is met FLoyd Rose en aanverwante tremolo's een snaar-techniek die ervoor zorgt dat je helemaal geen snaar hoeft te vervangen, als ie breekt.

Kijk, dat balletje moet je er afknippen, right? Maar als je nou eens wat extra lengte overhoudt aan de kant van de stemmechanieken, zodat er ipv 2 of 3, 4 ŕ 5 wikkelingen om zitten. Knapt nou je snaar (99 van de 100 keer bij de brug), dan schroef je je top-lock los, en trekt de snaar gewoon door en zet hem opnieuw vast. Zoiets zou je dus nooit op een gitaar zonder FLoyd Rose/Lo Pro Edge kunnen doen!
Granted, je hebt niet de frisse sound van een gloednieuwe snaar, maar je kan wel binnen een minuutje verder, ipv 5.

ijff
30 augustus 2003, 20:49
Als ik niet linkshandig was zou ik het wel weten:

De Yamaha RGX 820Z.
Lees en huiver:

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/10_musical_instruments/30_guitars_basses_amps/60_electric_guitars/10_electric_guitars/20_rgx_guitars/10_RGX820Z/index.html

En dat voor slechts EUR 777,- (in Duitsland)

Budino
30 augustus 2003, 21:23
he die ibanez gt42 heeft ie een "Edge pro" of een "Edge pro II" brug zo ja dan hoef het balletje niet af te knippen. ik weet niet of dat met deze ook is ???



Greetz Budino 8-)

bert k
30 augustus 2003, 22:06
D'r is met FLoyd Rose en aanverwante tremolo's een snaar-techniek die ervoor zorgt dat je helemaal geen snaar hoeft te vervangen, als ie breekt.

Kijk, dat balletje moet je er afknippen, right? Maar als je nou eens wat extra lengte overhoudt aan de kant van de stemmechanieken, zodat er ipv 2 of 3, 4 ŕ 5 wikkelingen om zitten. Knapt nou je snaar (99 van de 100 keer bij de brug), dan schroef je je top-lock los, en trekt de snaar gewoon door en zet hem opnieuw vast. Zoiets zou je dus nooit op een gitaar zonder FLoyd Rose/Lo Pro Edge kunnen doen!
Granted, je hebt niet de frisse sound van een gloednieuwe snaar, maar je kan wel binnen een minuutje verder, ipv 5.

+1! Ik heb al bijna 20 jaar een Charvel met een Floyd Rose, en geen klachten. Stemming blijft goed en zo, en dat snarenverhaal klopt idd. Ik heb al een hoop geld bespaard op die manier.

Kasper
31 augustus 2003, 00:20
Die yamaha is niet mijn ding (wel leuk voor de elementen die er in zitten). Maar dan koop ik liever die RGT42 (in black pearl +/- €550) en dan smijt ik daar later wat betere elementen in.

Ik heb ook zoiets van: als ik dan een tremelo heb op mijn gitaar, dan liefst een veelzijdige zoals floyd rose.

Zoals ik uit jullie reply's kan afleiden is een floyd niet zo'n ramp zoals je soms zou vrezen. Met wat oefening en ondervinden kan je die dus stemmen in 3min.

Kasper
31 augustus 2003, 00:45
Wooohooo!
Eindelijk nog es wat duidelijke foto's gevonden van die axe. Overal was de kleur anders. Maar ik moet zeggen dat de kleur best wel cool is:
http://auction2.inetu.net/member/guitarzip/rgt.jpghttp://auction2.inetu.net/member/guitarzip/rgt3.jpg

Effe een poll:
Ik speel dus metal (doe een poging tot :wink: ), wil een goedbespeelbare vlugge nek, en wil toch een vol warm geluid kunnen krijgen. Oja, en voorlopig maak ik nog geen gebruik van tremelo (omdat ik geen goeie heb op mijn strat-kopie)

de sz320 met mahogany body, neck through, string through, ietswat dikke nek (€430)
de rgt42 met basswood body, neck through, Edge Pro II bridge, Wizard II neck (€550)

Anders Destium
31 augustus 2003, 00:46
Het probleem met floyds op wat goedkopere gitaren is het volgende: in het begin zijn ze wel goed, maar op een gegeven moment zijn ze niet meer stemvast (dit duurt meestal een tijd, afhankelijk van hoe vaak je speelt). De originele Edge Pro (die bijv op Prestige Ibanezzen zit) is van gehard staal, die op minder modellen (Edge Pro II) niet. Dit heeft dus vooral te maken met duurzaamheid.Ik heb zelf zoiets gehad met een Lo-trs tremolo (ook van Ibanez). Ik heb er veel plezier van gehad, tot hij om de haverklap begon te ontstemmen, ik heb hem toen gelocked :wink:

Soulflyhigh
31 augustus 2003, 13:48
Die RGT 42 is een leuke gitaar. Die neck-thru heerst. De gewone bolt-on's van Ibanez zijn al goed maar met deze neck zijn zelfs de 22-24 fretjes goed bespeelbaar. Het lijkt mij een ideale gitaar voor metal. Ik zou er dan alleen wel een leuk setje DiMarzio's inzetten en er een 3-way switch van maken in plaats van een 5-way switch.

Anders Destium
31 augustus 2003, 13:54
Als je een 24-frets All-Access nek hebt (bolt-on) heb je ook 0 problemen met bereikbaarheid hoor :)

Neckthru ziet er alleen mooier uit en geeft meer sustain, het lijkt ook een stevigere constructie.

Wilson
31 augustus 2003, 14:18
en er een 3-way switch van maken in plaats van een 5-way switch.

huh? wat is daar het nut van? je hebt alleen maar minder soundmogelijkheden! dat lijkt me toch een nadeel eigenlijk

Speeddemon
31 augustus 2003, 15:35
@ Kasper, pas op met gitaren van basswood. Mahogany is hoe dan ook beter.

@ AD, ik heb op die S540 van mij een Lo Pro Edge zitten, 5 jaar geleden zeg maar het topmodel tremolo van Ibanez. en ik kan je vertellen dat ie BETER is dan een originele Floyd Rose. De enige 2 tremolo types die beter zijn dan een LPE, zijn Kahlers en die nieuwe ZR tremolo's van Ibanez.

Ic3gl0vE
31 augustus 2003, 15:58
huh? wat is daar het nut van? je hebt alleen maar minder soundmogelijkheden! dat lijkt me toch een nadeel eigenlijk

5 way schakelt minder makkelijk dan 3way.

bollocks37
1 september 2003, 08:53
Ik heb hier een zo goed als nieuwe RG-570 (plastic zit er nog op) inclusief HSC in de aanbieding.

De brug/tremelo is de beste die ik ken, ik begrijp niks van de mensen die zeuren dat de gitaar ontstemt met palmmuting o.i.d. het is mij nooit gelukt om het ding ontstemt te krijgen wat ik ook doe.

Helaas kan ik niet aan de platte nek wennen na 25 jaar op een Hohner gespeeld te hebben.

Kasper
1 september 2003, 09:54
Ik ben niet voor H-S-H setup, voor mij 2 humbuckers is genoeg, middelste gaat toch in de weg zitten.

Maar toch bedankt voor de spam :D

Maiden Michiel
1 september 2003, 09:58
Die RGT is inderdaad jammer van de floyd, hij is in Europa volgens mij alleen in het zwart. Ik zou als ik jou was ook eens wat Jacksons uittesten, die vallen binnen je budget en sommigen hebben geen floyd :)

Verder zit in wat Neg K3 fan postte wel ergens wat waarheid (ik begrijp alleen het nut ook niet van een dergelijke post): het is lastig om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten (zo niet onmogelijk). Kijk rustig rond naar een gitaar die voor jou lekker speelt, goed klinkt en er een beetje uitziet :wink:

Jammer van die floyd? Tering wat een mooi gitaartje!! Die kleur, echt erg gaaf!!!