PDA

View Full Version : Humbucker in strat



Stinooo
30 augustus 2003, 12:25
Ik heb een nieuwe fender strat mex. Ik ben voor de rest ook heel blij met deze gitaar en de 'single coil-sound'. Ik zou af en toe ook best een strakker scheurgeluid uit mijn strat willen hebben.
Nu heb ik hier en daar op het internet wat dingen gelezen om een humbucker in je strat te plaatsen. Nadeel zou dan wel zijn dat er één element wegvalt, omdat die humbucker die plaats inneemt, en je dus geen echte single coil strat meer hebt.
DUS
Is er een bepaalde configuratie denkbaar waarmee ik de strat een humbucker kan geven die ook als single coil kan fungeren? En hoeveel zou me dat ongeveer kosten? (En waarom ik dan geen fatstrat genomen heb? -> dan heb je geen echte strat:), maargoed das een kwestie van smaak zullen we maar zeggen).
Is dit aan te raden, of is het geluid te belabberd, dat ik beter kan doorsparen voor een gitaar met humbuckers (Gibson/Epiphone oid) erin?

Alvast bedankt voor de reacties!

Stinooo

Negative K3 fan
30 augustus 2003, 12:58
je kunt een single coil sized humbucker in de brug positie zetten voor een strak humbucker geluid, veel aftermarket element hebben een mogelijkheid ze te coil tappen, daarvoor zul je een schakelaar (of een pot vervangen door een push-pull pot) op je gitaar moeten (laten) zetten waardoor je een soort single coil geluid uit je hembucvker kunt krijgen, het zal geen 100% single coil geluid zijn, maar toch wel een heel eind in de richting.

shredneck
30 augustus 2003, 13:06
Ik heb een nieuwe fender strat mex. Ik ben voor de rest ook heel blij met deze gitaar en de 'single coil-sound'. Ik zou af en toe ook best een strakker scheurgeluid uit mijn strat willen hebben.
Nu heb ik hier en daar op het internet wat dingen gelezen om een humbucker in je strat te plaatsen. Nadeel zou dan wel zijn dat er één element wegvalt, omdat die humbucker die plaats inneemt, en je dus geen echte single coil strat meer hebt.
DUS
Is er een bepaalde configuratie denkbaar waarmee ik de strat een humbucker kan geven die ook als single coil kan fungeren? En hoeveel zou me dat ongeveer kosten? (En waarom ik dan geen fatstrat genomen heb? -> dan heb je geen echte strat:), maargoed das een kwestie van smaak zullen we maar zeggen).
Is dit aan te raden, of is het geluid te belabberd, dat ik beter kan doorsparen voor een gitaar met humbuckers (Gibson/Epiphone oid) erin?

Alvast bedankt voor de reacties!

Stinooo

Ik heb een mex. strat met humbucker in de brugpositie, schakeling is bekend neem ik aan.(5 standen). Nu kun je natuurlijk d.m.v. een mini toggle de humbucker gewoon in stand 1 ook nog eens splitten, dat is optie 1. Optie 2 is een single coil sized humbucker nemen en die gaan splitten, maar dat geluid sucked ass, trust me,i've been there dude.

Het formaat van die coils is gewoon te klein, sound is erg anders, heel dun....

Succes.

ijff
30 augustus 2003, 13:16
Ik heb 3 EMG's in m'n strat zitten. Een SA bij de nek, een S in het midden (beiden singlecoil) een een 89 bij de brug (humbucker). Die laatste is te splitten en geeft dan bijna hetzelfde geluid als de SA.
Een aanrader wat mij betreft! Maar goed... dan moet je wel al je elementen vervangen, want het mixen van EMG's met passieve pickups schiet niet op..

shredneck
30 augustus 2003, 14:42
Das ook een goeie, emg single coils klinken erg goed en zijn ook nog eens ruisarm.Wat wil je nog meer?

Ik begrijp uit je post (topicstarter), dat je bezorgt bent om de "looks" van je strat, wellicht zijn emg's of mijn eigen aangedragen optie geen oplossingen. Probeer gewoon te werken met je sound of boet wat in en monteer die humbucker.Geluid gaat boven looks.

ijff
30 augustus 2003, 14:53
Tja.. de looks blijven inderdaad niet hetzelfde...

http://members.chello.nl/~j.ijff/fender2.jpg

Stinooo
30 augustus 2003, 15:02
Ik heb 3 EMG's in m'n strat zitten. Een SA bij de nek, een S in het midden (beiden singlecoil) een een 89 bij de brug (humbucker). Die laatste is te splitten en geeft dan bijna hetzelfde geluid als de SA.
Een aanrader wat mij betreft! Maar goed... dan moet je wel al je elementen vervangen, want het mixen van EMG's met passieve pickups schiet niet op..


Hoe diep moet ik hiervoor in de buidel tasten???

ijff
30 augustus 2003, 15:18
weet ik niet precies meer... goedkoop is het uiteraard niet.. maar dan heb je ook wat. www.voxhumana.nl staat prijzen..

green_day
1 september 2003, 08:01
Ik heb 3 EMG's in m'n strat zitten. Een SA bij de nek, een S in het midden (beiden singlecoil) een een 89 bij de brug (humbucker). Die laatste is te splitten en geeft dan bijna hetzelfde geluid als de SA.
Een aanrader wat mij betreft! Maar goed... dan moet je wel al je elementen vervangen, want het mixen van EMG's met passieve pickups schiet niet op..


Hoe diep moet ik hiervoor in de buidel tasten???

ja maar als die emg's er in gaan heb je net zo goed je "klassieke" stratklank weg hoor. Als ik jou was zou ik een humbucker inbouwen en extra schakelaartje voor split mogelijkheden

ijff
1 september 2003, 17:35
Da's m.i. niet helemaal waar. Vooral de EMG-S geeft echt wel een goede stratklank... (niet dat dat me ook maar iets interesseerd - ik speel bijna alles op de humbucker.. en tja da's niet echt een stratsound meer).

moretel
2 september 2003, 00:11
Ik heb pas twee Jeff Becks erin laten zetten in de hals en brug, met twee schakelaartjes kunnen ze serie, single coil en parallel worden geschakeld.
Verder 1 master toon en volume, m.b.v. een push pull toon pot kan ik het hals element inschakelen wat samen met het brugelement een tele sound geeft.
Nu heb ik het typische fender geluid en in de humbucker stand wordt het allemaal wat voller en met wat overdrive scheurt het heerlijk.
Wordt je gitaar erg veelzijdig door.
Alleen niet goedkoop, 121 euro per element, maar met 1 in de brug nemen je mogelijkheden wel toe.

_Gràve_£ord
3 september 2003, 04:20
al es gedacht aan de lacesensor serie van fender? De rode klinkt echt strat en scheurt lekker met wat distortion, wel duur 100-150€

G.