PDA

View Full Version : Hoe beinvloed een tremolo systeem jouw manier van spelen?



Wouter J
30 augustus 2003, 01:34
Als ik zo in de rondte kijk op dit forum dan zie ik dat veel mensen zweren bij snelle gitaartjes waarop een platte hals en rauwe brug humbucker en een Floyd Rose vereisten zijn.

Nu merk ik van mezelf dat als ik op mijn geliefde Squier speel (waarop ik een Kahler heb gezet, dom eigenlijk maar ja) ik konstant naar die pook grijp en mijn solo de vernieling in werk. Die squier is dan ook de einge met een tremolo in mijn collectie en als ik op een andere gitaar speel merk ik hoe lui dat ik eigenlijk word van dat "Poken" als ik zie hoe ik die zelfde bends ook net zo goed zonder trem kan uitvoeren met als bijkomend voordeel dat de rest van de snaren op de zelfde toonhoogte blijft.

Dus mijn vraag is wie heeft dit ook?

Nicci
30 augustus 2003, 09:43
euh. nee niet echt. ik kan me beheersen. ik voel geen onnatuurlijke, dwangmatige aandrang dat ding te gebruiken als het niet nodig is. 8-)

NeeraDJ
30 augustus 2003, 10:42
In het begin had ik dat wel op mn Fender Strat, maarja op een gegeven moment was ik het afgeleerd en had ik um deraf gehaald :razz: . Zat toch alleen maar in de weg.

Anders Destium
30 augustus 2003, 11:53
Als er 1 op zit, dan gebruik ik hem ook wel (ligt ook een beetje aan de stijl die ik op dat moment speel natuurlijk).

Het rare is dat wanneer ik geen tremolo op een gitaar heb ik hem helemaal niet mis. Het is alleen zo nu en dan misschien prettig iets mee te geven, maar dat doe je dan met een vibrato of bend :wink:

Ik zou niet weten wat ik zou kiezen als ik voor de ultieme keuze zou staan, ik vind een gitaar zonder floyd wel een stuk netter staan persoonlijk. Ik denk toch maar een floyd dan (lo-pro edge) :)

ijff
30 augustus 2003, 12:14
Ik gebruik hem absoluut! Alleen niet zo zeer voor m'n bends (die krijg je toch nooit zuiver met een tremolo?) - maar vooral om middels een beetje vibrato wat feedback te krijgen (en bij het nummer Crazy Horses van The Osmonds om een paard na te doen.. ) :lol:

Negative K3 fan
30 augustus 2003, 13:00
ik heb de tremolo op mnn strat geblokt etc, ontstemde te erg (en als ik ergens een hekel aan heb ;)). Dat is eigelijk de voornaamste reden, ooit koop ik nog wel een gitaar met floyd.

Phoenix Rising
30 augustus 2003, 13:09
Ik gebruik em eigenlijk redelijk vaak, maar nooit als ik het ook met normale bends zou kunnen doen. Meer voor speciale effecten enzo, maar vooral dips.

Ik mis de bar niet als ik op een andere gitaar speel, maar wel de floyd, gewoon de positie en vorm van de brug zeg maar... ik zou daarom ook niet zo snel een gitaar zonder floyd aanschaffen. Liefst een lo-pro edge maar is geen voorwaarde.

Trouwens ben ik nu met de laatste solo bezig uit heave metal lead guitar van troy stetina (jaja ik met niet zo goed) maar daar zit een hoop gewhammy in maar allemaal op een manier die ik nog niet eerder heb gedaan. Echt gaaf als je je er ff in verdiept.

ijff
30 augustus 2003, 13:09
Ik had dat probleem ook licht. Ik heb net vandaag een Goldo Backbox geïnstalleerd (15,50 bij musikhaus Thomann).
Is een soort systeem dat tegen het tremoloblok aandrukt, waardoor de tremolo in principe elke keer in dezelfde stand terugkeert (net zoiets als de hipshot tremsetter)...

Vanavond repeteren.. dus ik ben benieuwd hoe hij werkt...

Pegasus
1 september 2003, 20:28
Ik had dat probleem ook licht. Ik heb net vandaag een Goldo Backbox geïnstalleerd (15,50 bij musikhaus Thomann).
Is een soort systeem dat tegen het tremoloblok aandrukt, waardoor de tremolo in principe elke keer in dezelfde stand terugkeert (net zoiets als de hipshot tremsetter)...

Vanavond repeteren.. dus ik ben benieuwd hoe hij werkt...

En? Hoe werkte hij?

ijff
1 september 2003, 20:52
Tja.. ging wel.. 't is niet zo dat die nu super gestemd blijft.. maar dat is bij ons in de repetitieruimte sowieso onmogelijk (best warm, boel zet uit..etc.).

Ik denk persoonlijk dat de Hipshot tremsetter beter werkt.. maar goed.. die is dan ook 3 keer zo duur.

Voor wat 'ie heeft gekost doet 'ie z'n werk best aardig.

Het verschil zal overigens duidelijker zijn bij gitaristen die veel aan de tremolo trekken... ik duw er meestal op.

bert k
1 september 2003, 21:21
Het hangt erg van de gitaar af die ik vast heb, maar ik doe toch wel heel veel met de tremolo. Op mijn Charvel een Floyd Rose, dus daar kan je erg ver mee gaan, maar die enorme duikvluchten doe ik niet echt meer. Op mijn Les Paul uiteraard nix, en dat mis ik wel eens, maar op een Les Paul ga ik vanzelf bluesrock spelen.
En nu net op mijn wannabee-Strat een Hipshot trem gezet, type American Standard. Blijft geweldig zuiver, ook door de grafieten topkam en de locking mechanieken. Geen duikvluchten, maar toffe rock&roll vibrato.

?echo
1 september 2003, 21:44
Als ik me tremelo gebruik, doe ik dat alleen maar wanneer ik flageolet gebruik, bij de 12de of de 5de fret. Dit geeft een soort van opkikker als je inzinkt bij een solo (heb ik soms).

Speeddemon
1 september 2003, 22:26
Ik gebruikte m'n Lo Pro Edge redelijk veel in soli, maar ik merk zelf dat ik steeds meer neig naar hardtail-wensen. Maar de ideale tussenweg lijkt me wel een Wilkinson tremolo; niet ontstemmen en wel diepere duikvluchten kunnen maken dan met een standaard Fender tremolo.

Daarbij speel ik ook regelmatig 60's surf/instrumentals, en dan is een tremolo VERPLICHT! (Liefst een Bigsby op een Jaguar... 8-) )

musicmaniac
1 september 2003, 23:11
Ik sta veelvuldig op mn tremelo te rammen, en als ik eens op een andere speel waar het niet opzit, grijp ik constant mis ... zit er nou eenmaal ingebakken, zou niet zonder willen

Lucky
1 september 2003, 23:27
leuk om te hebben.....maar eigenlijk speel ik beter en creatiever op een gitaar zonder

inderdaad die Wilkinson is super!
ik heb er een op mijn Dellen strat met Spertzel tuners....werkt als een trein!

skabouter
2 september 2003, 00:00
ach, ik vind hem wel cool, maar doe er niet veel mee. ik kan niet goed spelen met die poke in mijn klauwen. af en toe wat vibrato, maar ook dat niet vaak. arm is er ook meestal af. waarom ik mijn floyd wel fijn vind:
-heeeeel stemvast (ibanez double edge lo-pro)
-lekkere palm plaats
-snaren breken niet bij de zadels
-ziet er best mooi uit :)

Maiden Michiel
2 september 2003, 08:53
Als ik zo in de rondte kijk op dit forum dan zie ik dat veel mensen zweren bij snelle gitaartjes waarop een platte hals en rauwe brug humbucker en een Floyd Rose vereisten zijn.

Nu merk ik van mezelf dat als ik op mijn geliefde Squier speel (waarop ik een Kahler heb gezet, dom eigenlijk maar ja) ik konstant naar die pook grijp en mijn solo de vernieling in werk. Die squier is dan ook de einge met een tremolo in mijn collectie en als ik op een andere gitaar speel merk ik hoe lui dat ik eigenlijk word van dat "Poken" als ik zie hoe ik die zelfde bends ook net zo goed zonder trem kan uitvoeren met als bijkomend voordeel dat de rest van de snaren op de zelfde toonhoogte blijft.

Dus mijn vraag is wie heeft dit ook?

Kijk, dit vind ik dus weer zo'n typisch antwoord van iemand die zich niet verdiept heeft in het spelen met een zwevende brug.
Je kunt met je brug zoveel dingen doen als je het leuk vindt en wanneer je aangeeft dat je denkt dat je de meeste bends toch wel zonder trem kunt dan zegt dat al heel wat.
Met je trem kun je echt wat extra's aan bepaalde solo's geven. Vai heeft er zowat een studie naar gedaan.
Of je het gaaf vindt hoe hij het gebruikt is een tweede maar als je toch niet geinteresseerd/gemotiveerd bent om te zien hoe je dat ding kunt gebruiken kun je hem beter blokken of beter, een vaste brug nemen.

No offense trouwens...

urezna
2 september 2003, 08:59
ik gebruik die pook niet veel, maar het stomme is, dat als die arm er niet op zit, mis ik hem wel.... (?????) ja, weet ook niet wat dat is...
ik gebruik het met mate, en probeer het subtiel te houden.
voor de rest ben ik heel erg gewend aan de "feel" van een dergelijke brug, je hebt een vrij groot oppervlak om je had op te leggen, ten opzichte van vaste bruggen, en dat vind ik erg prettig. komt ook omdat ik haast niet beter weet, speel er onderhand zo'n 15 jaar mee.

Rubenios
2 september 2003, 09:08
trem is geweldig :) voor al bij metal :) flageoletten als het ware laten opstijgen door je trem te gebruiken :) woei :)

Ibanez RuleZ
2 september 2003, 10:06
ik ben van een hardtail (gibson LP) bewust naar een gitaar met een floyd kopie gegaan (jackson ps 4 toen der tijd, die is al lang weer pleitos). In ieder geval wilde ik een floyd hebben en al begreep ik dat ding nog niet goed toen, tegenwoordig zou ik niet zonder zwevende brug willen. het voegt zeer zeker dingen toe aan je spel, als je er mee om kan gaan: gewone duikvluchten en weer opstijgen, pinch harmonics en er dan hetzelfde mee doen, echt als tremolo effect gebruiken (vergelijk: Vai in for the love of God 3:35) etc etc. Ik houd van die dingen en neem hun onhebbelijkheden echt voor lief (misschien wordt je gitaar er wat scheller van: who cares: flikker er gewoon een wat meer basgeorienteerd element in: klaar of het kost je wat sustain, boeie, dat is op te vangen met linkerhandtechnieken!)

kortom: floyd rose for ever!

harrald

Maiden Michiel
2 september 2003, 11:11
check!

bert k
2 september 2003, 15:16
(misschien wordt je gitaar er wat scheller van: who cares: flikker er gewoon een wat meer basgeorienteerd element in: klaar of het kost je wat sustain,harrald

Kijk, dat wist ik niet. Van de sustain wel natuurlijk, maar word je gtaar er echt scheller van? Vertel!

Anavrin
2 september 2003, 15:46
mijn nieuwste gitaar heb ik uitgezocht omdat er een tremolo opzit. Die tremolo was 1 vd vereisten, en ik gebruik 'm dan ook regelmatig. Ik speel weinig solo's, maar voor Rage Against is dat ding bijvoorbeeld al onmisbaar, omdat Tom Morello er echt freaky dingen meedoet af en toe. Ik merk dat ik bij bijna elk liedje met een fade out dat ding gebruik, en ik vind het lekker klinken, dus waarom niet...