PDA

View Full Version : Nog een vraag over JCM800 2203 en impedantie



AoDf
29 augustus 2003, 15:05
Heb verschillende onderwerpen hierover gezien in het forum maar nog niet alles is mij duidelijk. Mijn top heeft twee uitgangen voor speakerkasten, en een impedantie schakelaar van 4, 8 en 16 Ohm. Is deze impedantie-schakelaar nu voor beide uitgangen? Dus als ik de schakelaar op 8 Ohm zet, moeten dan beide uitgangen op de versterker met 8 Ohm speakers belast worden, of is die 8 Ohm gedeeld over de twee uitgangen?

Als ik dus in de praktijk twee Marshall 1960 kasten heb, die zet ik allebei op 4 Ohm (=mono) en sluit ik allebei aan op de aparte uitgang van de versterker, moet de versterker dan ook op 4 Ohm staan. Of is het verstandiger om de twee speakerkasten in serie te schakelen en dan op één uitgang van de versterker te zetten? (Waarbij ik dan de impedantie van de twee kasten optel 4 + 4 = 8 Ohm)

Thijssie
29 augustus 2003, 15:28
Heb verschillende onderwerpen hierover gezien in het forum maar nog niet alles is mij duidelijk. Mijn top heeft twee uitgangen voor speakerkasten, en een impedantie schakelaar van 4, 8 en 16 Ohm. Is deze impedantie-schakelaar nu voor beide uitgangen? Dus als ik de schakelaar op 8 Ohm zet, moeten dan beide uitgangen op de versterker met 8 Ohm speakers belast worden, of is die 8 Ohm gedeeld over de twee uitgangen?

Die schakelaar is voor beide uitgangen.



Als ik dus in de praktijk twee Marshall 1960 kasten heb, die zet ik allebei op 4 Ohm (=mono) en sluit ik allebei aan op de aparte uitgang van de versterker, moet de versterker dan ook op 4 Ohm staan. Of is het verstandiger om de twee speakerkasten in serie te schakelen en dan op één uitgang van de versterker te zetten? (Waarbij ik dan de impedantie van de twee kasten optel 4 + 4 = 8 Ohm)

Weet je wel zeker dat die kasten op mono wel 4 ohm zijn? Ik ken alleen marshall cabinets van 16 ohm (of 2x8).

Als ze inderdaad 4ohm zijn, en je wilt ze beiden aansluiten, zit er niets anders op dan ze in serie te schakelen, zoals je zelf ook al aangeeft. Maar ik verwacht dat ze 16 ohm zijn en dat je ze dan beiden achter in je amp kunt pluggen en die op 8ohm zet. (2 x 16 ohm paralel)

AoDf
29 augustus 2003, 15:37
Weet je wel zeker dat die kasten op mono wel 4 ohm zijn? Ik ken alleen marshall cabinets van 16 ohm (of 2x8).

De Marshall 1960 kast is idd alleen 8 Ohm als je 'm op stereo zet. Als je 'm mono zet, dan is de ene ingang van de speakerkast 4 Ohm en de ander 16 Ohm. Dan kun je dus kiezen wat je wil. Heb hier een plaatje uit een andere thread, de linkeringang is bij mono schakeling 4 Ohm en de rechter 16, het staat boven de ingangen als je goed kijkt.

http://www.marshallamps.com/images/products/cabinets/images/stereo.jpg

Intussen is het mij wel duidelijk geworden. Als ik twee kasten aansluit (elk bijv. 16 Ohm), beide op een aparte uitgang van de versterker dan moet de versterker dus op 8 Ohm.

FNaRK
29 augustus 2003, 20:15
2.1.3. Impedance Selection

"I noticed on my JCM900 model 2100 SL-X amp that it has two positions for impedance: 4(16) & 8. What does the 4(16) mean? Someone told me that in this position, it "knows" what kind of cabinet (either 4 or 16) ohms that is plugged into it. Is this incorrect?"

There is no way for the amp to "know" what impedance your cabinet is, hence the need for the switch in the first place. However, there is no one right answer to what the impedance selector should be set for, since Marshall uses two types of impedance selectors on JCM 900 tube models, depending on whether your amp is a combo or not.

According to Marshall "Guitar and Bass Amplification" catalog M0001/91/1, page 8, the impedance selector choices are 4 or 8 ohms on combo models and 8 or 16 ohms on amplifier heads.

Just to double-check, the SL-X owner's handbook verifies what's said above:

"Impedance Selector Switch - Two-way switch for matching the amplifier to speaker impedance. Amp heads feature 8 or 16 Ohm operation. Combo versions feature 4 or 8 Ohm options."

The confusion stems from the parentheses. Marshall actually labels the rear panels of the Dual Reverb and SL-X amps with one setting for "(4) 16" and one for "8". If you pay no attention to the parentheses, slide the switch to 16 if you use a 16 ohm cab, such as a single JCM 900 1960A (set in mono mode, and using the 16 ohm jack). If you have an 8 ohm cab, such as the Park G412, then slide the impedance selector to 8 ohms. Remember that when using two cabinets of the same impedance in parallel (i.e., two cabinets are "daisy chained together"), the impedance is halved. Thus two 16 ohm cabs require you to set the impedance selector on your amp to the 8 ohm position.

taylor
31 augustus 2003, 11:36
[quote]
Intussen is het mij wel duidelijk geworden. Als ik twee kasten aansluit (elk bijv. 16 Ohm), beide op een aparte uitgang van de versterker dan moet de versterker dus op 8 Ohm.

nee op 16 ohm.

wat is hier nou zo moeilijk aan.

mono heb je de keuze tussen 4 en 16.

stereo is gewoon 8ohm.

en speakerkast is ook geen "gewone" weerstand maar en belastings weerstand.

AoDf
31 augustus 2003, 13:52
Dacht dat het simpel was toen ik het volgende van Thijssie las:


Maar ik verwacht dat ze 16 ohm zijn en dat je ze dan beiden achter in je amp kunt pluggen en die op 8ohm zet. (2 x 16 ohm paralel)