PDA

View Full Version : stroomvoorziening effecten pedalboard



davinci dave
28 augustus 2003, 16:53
Ik ben van plan een pedalboard te maken om mijn effecten in te plaatsen (zoals ik hier op het forum al mooie voorbeelden heb gezien).
Nu vroeg ik me af of iemand van jullie een schema heeft om een voeding te maken. Dus allemaal 9V outs naast mekaar of zo, geshikt voor effecten. Of bestaat er zoiets dat dan niet te duur is? Kan ik het inbouwen in het board.

Antal
28 augustus 2003, 17:06
Ik ben van plan een pedalboard te maken om mijn effecten in te plaatsen (zoals ik hier op het forum al mooie voorbeelden heb gezien).
Nu vroeg ik me af of iemand van jullie een schema heeft om een voeding te maken. Dus allemaal 9V outs naast mekaar of zo, geshikt voor effecten. Of bestaat er zoiets dat dan niet te duur is? Kan ik het inbouwen in het board.

Ja, hier heb je speciale kastjes voor die je in kan bouwen in je pedalboard. Verschillende fabriekanten maken ze. Carl Martin heeft er eentje voor 7 effecten. check www.CarlMartin.com. Ik zou echter niet bezuinigen op een voeding want hoe slechter de voeding is, hoe groter de kans is dat je een mooie ruis er gratis bij krijgt.


http://www.carlmartin.com/Images/Power%20Supply.jpg

Negative K3 fan
28 augustus 2003, 17:16
maar die carl martin of andere dingen die daar op lijken van voodoo ofzo, zijn zo verschrikkelijk d uur, je kunt ook een daisy chain gebruiken met een gewone 9 volt adaptor.

Antal
28 augustus 2003, 17:44
maar die carl martin of andere dingen die daar op lijken van voodoo ofzo, zijn zo verschrikkelijk d uur, je kunt ook een daisy chain gebruiken met een gewone 9 volt adaptor.

Ja, dat kan ook, maar die goedkope rommel geeft meestal geen goed gestabiliseerd signaal. Zeker als er meerdere effecten aan hangen, want dan levert dat ding meer stroom. En dan kun je dus beter een batterijtje gebruiken.

Mitch
28 augustus 2003, 17:44
Da's een stuk goedkoper en werkt net zo goed. Die madeliefjesketting is een soort verlengsnoer aan je adapter met drie of vijf plugjes om je pedalen mee te voeden.
Een stel pedalen die weinig stroom vragen en niet vaak samen aan staan heb ik zelfs met twee aan elkaar geplugde daisy chains op één adapter staan.
(gemiddelde adapter geeft 200mA max)

Speeddemon
28 augustus 2003, 17:53
een gestabiliseerde adapter van 600mA kost € 16,95.
een Ibanez DC-3 daisy chain kost €11,95

een Voodoo Labs Pedal Power 2 kost € 221,-

:roll:

Maar fair is fair, over een tijdje, als ik weer eens geld over heb, koop ik wel de een of andere gescheiden gestabiliseerde powerbron!

Probleem nu is dat m'n Tubefactor 12V AC(!) nodig heeft, en heeft daarvoor z'n eigen adapter. PP2 levert geen 12V en ook geen wisselstroom.


1 belangrijke tip: als je zowel pre-amp pedalen als fx-loop pedalen gebruikt, gebruik dan 2 aparte daisy-chains, want als je een fx-loop pedaal (zoals chorus of delay) van de zelfde adapter stroom laat trekken als je pre-amp pedalen (wah, compressie, fuzz, etc) krijg je HELE NARE geluiden! Hoog gekraak, piepen, krassen e.d.


PS, de enige pedalen die ECHT veel stroom vreten zijn digitale en buizen-pedalen (hoe ironisch dat die 2 toch nog IETS gemeen hebben :lol: )
Digitale delay vreet al gauw 70 tot 300mA, terwijl bijvoorbeeld een ouwe chorus of compressor hooguit 8-20mA nodig heeft

Dirk_Hendrik
28 augustus 2003, 18:47
Ja, dat kan ook, maar die goedkope rommel geeft meestal geen goed gestabiliseerd signaal.

Is waar.



Zeker als er meerdere effecten aan hangen, want dan levert dat ding meer stroom

Is niet waar.
Op het moment dat je er meerdere effecten aan hangt trekken die pedalen meer stroom en zakt je spanning in. Gevolg is ruis en brom. Noem me een zeikerd maar spanning is niet hetzelfde als stroom. De adapters waar jij over praat leveren een gestabiliseerde spanning. De stroom is afhankelijk van de belasting. Basis Elektriciteitsleer, 1e semester, les 1....

Antal
28 augustus 2003, 19:22
Is niet waar.
Op het moment dat je er meerdere effecten aan hangt trekken die pedalen meer stroom en zakt je spanning in. Gevolg is ruis en brom. Noem me een zeikerd maar spanning is niet hetzelfde als stroom. De adapters waar jij over praat leveren een gestabiliseerde spanning. De stroom is afhankelijk van de belasting. Basis Elektriciteitsleer, 1e semester, les 1....

Ja, je hebt gelijk...

Mitch
28 augustus 2003, 19:47
Ik dacht al :razz:

Hé Speedy, waar heb jij een gestabliseerd stroombeestje van 600mA voor zo weinig gevonden ? Wil ik ook !

Lucky
28 augustus 2003, 20:23
die big john is een powersupply van "Cioks" (Zweeds merk geloof ik) in een Carl Martin jasje. Het staat er ook nog op rechtboven.

ik heb zo'n originele gehad en die kon absoluut niet opschieten met mijn wah (mega brom)

Pedalpower en het probleem was opgelost.
Het is veel geld. maar het is goed, veilig en het ziet er strak uit (beter dan die daisychain kerstverlichting in je pedalboard)
Maar je moet het er voor over hebben.
persoonlijk vind ik het bizar om eerst kruiwagens met geld uit te geven om eindelijk een setje goede pedaaltjes te hebben waar je je lekker mee voelt .....om dan vervolgens de hele boel met een cheapo stroomoplossing te voeden.

Mitch
28 augustus 2003, 21:26
Ik vind kerst juist zo gezellig, ik kan er geen genoeg van krijgen :D

En ik ben niet zo'n structuur/orde/netheid pikkie, dat scheelt ook :razz:

Het ziet er goedkoop uit en dat is het ook

http://mindscraps.com/s/contrib/Bizkit/sweat.gif

Dirk_Hendrik
28 augustus 2003, 22:20
persoonlijk vind ik het bizar om eerst kruiwagens met geld uit te geven om eindelijk een setje goede pedaaltjes te hebben waar je je lekker mee voelt .....om dan vervolgens de hele boel met een cheapo stroomoplossing te voeden.

Helemaal mee eens. Wat ik alleen moeilijk te volgen vind is een power supply van, wat was het, 221 Euro?? ( :o ). Daar kan ik een tijd voor rondshoppen. Probleem is dat een power supply van 221 Euro natuurlijk speciaal voor effecten is en mijn tone dus intact laat.. :D

Ik moet een beetje denken aan die battererijtjes van 10-15 jaar geleden die symbooltjes van "radio" en "licht" hadden. Speciaal voor.....
In een Guitar player kwam ik vijf jaar geleden weer eens zo'n marketing-grapje tegen. Speciale batterijen voor effecten. Zink kool batterijen dus. Lui, dus van invloed op je klank/tone.

Voor de elektronerds onder ons zit ik me nu af te vragen of een geschakelde voeding, zoals in een computer zit, zonder die grote trafo dus, beter zou klinken als hij werd geschakeld met een true bypass switch.... :D

Speeddemon
29 augustus 2003, 01:22
Ik dacht al :razz:

Hé Speedy, waar heb jij een gestabliseerd stroombeestje van 600mA voor zo weinig gevonden ? Wil ik ook !
Elgam, elektronika zaak in Breda.
Ik geloof dat het merk van die dingen SkyTronic is. Ik heb er in ieder geval goeie resultaten mee. De enige die wel eens moeilijk wil doen (en dan heb ik het over een heel zacht 50Hz brommetje), is m'n Boss CE-2 Chorus, maar ja, da kreng is ook 20 jaar oud.
En m'n Korg 301dl Delay vind het niet fijn om een stroombron te delen, dus die heeft z'n eigen GESTABILISEERDE 300mA adapter (Korg verbruikt 150mA!!!).

Ik heb ook een paar keer die electronische adapters geprobeerd (zonder transformator erin), die hele smalle, die maar 1 plekje innemen op je stekkerdoos. En echte brom zit er niet in nee, maar wel een hele nare 4kHz ruis (of 6kHz, iets in die buurt). Daar kon ik echt niet mee werken.

Zoals ik zei, zo lang ik die Tubefactor heb, heb ik niet veel aan een PP2. Misschien dat die Tubefactor ooit nog eens plaats maakt voor de Legendary Tones Time Machine Boost, die gewoon een standaard 9V DC signaaltje nodig heeft, en dan haal ik zeker die pedalpower.

Na mijn ervaringen met electronisch gestabiliseerde adapters verwacht ik dus ook niet zoveel goeds van die Visual Sound OneSpot of Godlyke PowerAll... (die ook daisy chains gebruiken, dus de power-outputs zijn alsnog niet geisoleerd!)

Speeddemon
29 augustus 2003, 01:30
persoonlijk vind ik het bizar om eerst kruiwagens met geld uit te geven om eindelijk een setje goede pedaaltjes te hebben waar je je lekker mee voelt .....om dan vervolgens de hele boel met een cheapo stroomoplossing te voeden.
Ja cheapo... ehh...
-SkyTronic 600mA gestabiliseerde 9V DC adapter € 16,95
-SkyTronic 300mA gestabiliseerde 9V DC adapter € 13,95
-Ibanez DC-3 Daisy-chain € 11,50
-6 voudige ge-aarde stekkerdoos met aan/uit-schakelaar en 5m snoer € 4,99

Totaal € 47,39

Niet echt cheap. Maar goed, nog steeds geen €220...

en 2 redenen waarom ik een PP2 niet zou kunnen gebruiken:
-H&K Tubefactor heeft 12V AC nodig (1,3A ofzo!!!)
-Korg 301dl trekt 150mA, terwijl PP2 per output 80mA levert.

Lucky
29 augustus 2003, 01:50
de PedalPower hoeft niet voor iedereen de ideale oplossing te zijn.
voor mij werkt het prima. maar er zijn uiteraard mogenlijkheden zat

ik vind vind 50 euro absoluut weinig geld om een goede stroomoplossing te financieren voor je pedalboard....misschien ben ik een snob

Mitch
29 augustus 2003, 09:45
:sssh:









@SD: bedankt voor de tip, zal eens zoeken hier.

Pee
29 augustus 2003, 11:37
hoe zie je dat het een gestabiliseerde adapter is?

Heb ik met 200mA genoeg voor een Vox V848, Ibanez FZ-7 Fuzz en een Octave Multiplexer?
Op die ibanez staat 13mA. Die octaver heeft een andere aansluiting. dan heb ik zeker zo'n convertor nodig.

Dirk_Hendrik
29 augustus 2003, 12:53
Hoe je kunt zien dat een adapter gestabiliseert is is moeilijk. Ga ervan uit dat het er op een of andere wijze op moet staan. DC regulated power supply o.i.d. De gewone adaptertjes van Ibanez en Boss zijn het niet (zelf kijken leverde meer info op dan browsen)

Op je andere twee vragen, Ja en Ja

Speeddemon
29 augustus 2003, 14:18
hoe zie je dat het een gestabiliseerde adapter is?
.
Ze hebben een prijs die veel hoger is dan je zou verwachten voor een adapterje... :P

serieus, de prijzen voor gestabiliseerde adapters zijn ongeveer 1,5x die van ongestabiliseerde.
En als je er 1 koopt, neem ECHT een gestabiliseerde. Stel nou dat je een ongestabiliseerde neemt en hij bromt thuis niet met je pedalen, kan het heel goed zijn dat ie op het podium of in de repetitieruimte wel bromt.

riesj
29 augustus 2003, 18:20
Wat is eigenlijk een daisy chain?(schema?)

Groetjes,

hansies
30 augustus 2003, 13:59
de beste pedaalvoeding vind ik de voodoolabs pedal power2..................kwaliteit , duurzaamheid, stevig gebouwd , werkt bij mij al meer dan 1,5 jaar alle dagen uren aan een stuk zonder problemen, geen ruis toevoegend noch brom.............klasse zou ik zeggen zijn prijs meer dan waard, t'is waarschijnlijk mijn enige en laatste voeding die ik heb gekocht.
succes gegarandeerd
:wink: :wink:

the sure thing
1 september 2003, 21:49
... even voor de volledigheid: de hoeveelheid mA is niet erg voor hoeveel een pedaaltje krijgt? Oftewel: een pedaaltje van 9V wat bijv. 800mA krijgt (en maar 200mA nodig heeft) kan bijv. niet stuk gaan?

Speeddemon
1 september 2003, 22:29
Nee. Hij 'krijgt' ook niet 800mA. De adapter kan 800mA leveren bij 9V, en dat pedaaltje ONTTREKT daar maar 200mA van.
Volgens mij is het resultaat zelfs dat de adapter minder warm wordt dan bij 800mA opname.

galguitarist
2 september 2003, 13:34
ik gebruik niet veel effecten en laat het liefst mijn tone intact. nu vraag ik me af of het niet het beste is om gewoon (oplaadbare)batterijen te gebruiken om mijn effecten te voeden...

Dirk_Hendrik
2 september 2003, 13:42
Als het gaat om het niet binnenhalen van brom, ruis, aardloops etc is batterijen aan te raden. Een leegrakende batterij laat je "tone" echter zwaarder in elkaar zakken dan een adaptervoeding er invloed op heeft. Het heeft dus allemaal zijn voordelen.

Marco5150
2 september 2003, 14:27
Het beste kun je een voeding hebben waarbij elk pedaal, los van de andere pedalen gevoed worden. Het beste apparaat wat je daarvoor kunt krijgen is de Voodoo Labs Pedal Power 2. Die kost echter iets van 225 euro.

Ik zou niet alles aan 1 adapter hangen, want dat is zo onbetrouwbaar als de pest. Soms gaat het goed, maar je hebt ook kans dat pedalen gaan brommen. Kwestie van geluk hebben. (en niet de verkeerde pedalen bij elkaar zetten)

Je kunt een soort pedal power ook makkelijk zelf maken. Dan is elke stroomuitgang van de andere uitgang geisoleerd. Kijk hiervoor op: http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=107&op=page&SubMenu=

Succes!

Dirk_Hendrik
2 september 2003, 15:56
Kwestie van geluk hebben. (en niet de verkeerde pedalen bij elkaar zetten)

Je kunt een soort pedal power ook makkelijk zelf maken. Dan is elke stroomuitgang van de andere uitgang geisoleerd. Kijk hiervoor op: http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=107&op=page&SubMenu=


Geen kwestie van geluk hebben. Kwestie van kunnen analyseren waar je je brom oppikt en waarom.
Dito zelfbouwproject. Wel supergeisoleerd!

axkman
2 september 2003, 19:49
Als het signaal een brommetje (50/100Hz) heeft, dan kan dat simpel opgelost worden door een C'tje over de voedingsspanning te zetten. Dit zorgt ervoor dat de rimpel afgevlakt wordt, en er een nette mooie gelijksspanning ontstaat. De waarde van de condensator moet je zelf mee expirimenteren, dit is afhankelijk van hoeveel stroom je pedaaltjes trekken. Je zou eens een C'tje van 2200uF/16V over je voedingsspanning kunnen zetten, zeker weten dat je hiermee een stuk(of geheel) minder last van brommen hebt. Als de brom/ruis door resonanties/terugkoppelingen tussen de pedaaltjes is, dan moet je even een C'tje van 10-100nF over dezelfde voedingsspanning zetten, met die andere condensator erbij. Hierdoor wordt niet alleen je 50/100Hz brom, maar ook je ruis/terugkoppelings geluiden een stuk minder.

Dirk_Hendrik
2 september 2003, 21:18
Als je eem brommetje (zeker met een goede, gestabiliseerde voeding) hebt moet je gaan kijken of je een goundloop hebt via de massa van je patchcords en de massa van je voeding. Een C-tje plaatsen mag misschien werken maar is een lapmiddel. Niet de oplossing van je probeem.

the sure thing
2 september 2003, 21:23
... nog een vraagje: mijn oude boss chorus pedaaltje heeft een ACA adapter nodig (9v) en mijn andere pedaaltjes een PSA adapter (9v). Houdt zo'n power-supplier als die van Voodoo Lab hier ook rekening mee? Wat is het verschil tussen PSA EN ACA?

axkman
2 september 2003, 21:52
Dirk, het ging voornamelijk om de symptomen van de voedingsrimpel en resonantie verschijnselen op te lossen, geen lapmiddel maar pure oorzaak verhelpen. Dit kan je zien als de pedaaltjes de brom/ruis lijken te veroorzaken.

In het geval van een aardlus, zal het bromsignaal altijd aanwezig zijn, of je nou wel/niet het pedaaltje gebruikt. Dan moet je zorgen dat de voedingslijn iig ontkoppeld is, en of massacontacten niet vuil zijn. Bijv. het metaal van je pluggen en contacten. (contactspray?)

nielsleenders
4 september 2003, 16:37
De beste power spully unit:
Juicebox van Aspects Design Labs
Beter, veelzijdiger en betrouwbaarder dan Dunlop en Voodoolab
Zie ook Harmony Central bij Apsects...

axkman
4 september 2003, 16:48
Ach, beste, beste.. je kan het ook zelf prima ontwerpen.

Marco5150
4 september 2003, 21:22
Precies. Het project dat ik voorgesteld heb is absoluut goed geisoleerd. Ik zie niet in wat daaraan beter zou kunnen. Als je dat maakt, dan heb je voor weinig geld een topvoeding. En volgens mij is het project dusdanig simpel te bouwen dat ook een leek hier niet hele grote moeite mee zal hebben!

aadplagiaat
5 september 2003, 21:31
Precies. Het project dat ik voorgesteld heb is absoluut goed geisoleerd. Ik zie niet in wat daaraan beter zou kunnen. Als je dat maakt, dan heb je voor weinig geld een topvoeding. En volgens mij is het project dusdanig simpel te bouwen dat ook een leek hier niet hele grote moeite mee zal hebben!

Inderdaad, maar ik zou persoonlijk liever een 1-ampere stabilisator in dit circuit gezien hebben. Die kan meer leveren dan deze zielige 78L09's. Deze kunnen maar 100mA aan en als je effectbak ook maar een beetje stroom trekt (meer dan die 100mA) wordt het snel te heet en instabiel.
De argeloze daisy-chain gebruiker trapt hier beslist in.

Hij kan zelfs thermisch aan en uit schakelen. (Ook niet fijn).

Mijns inziens kan er dus nog wel wat verbeterd worden. Bovendien heb ik begrepen dat er effecten zijn die de + aan GND hebben. Dan heb je wel een probleem.
Waarom hiervoor niet een negatieve spanning voor aangelegd?

Ja ziet er verder wel netjes uit hoor!

the sure thing
5 september 2003, 22:42
--------------------------------------------------------------------------------

... nog een vraagje: mijn oude boss chorus pedaaltje heeft een ACA adapter nodig (9v) en mijn andere pedaaltjes een PSA adapter (9v). Houdt zo'n power-supplier als die van Voodoo Lab hier ook rekening mee? Wat is het verschil tussen PSA EN ACA?

Speeddemon
6 september 2003, 17:08
Effectief heeft een pedaal wat een ACA adapter nodig heeft, eigenlijk 12V nodig ipv 9V. Met 9V doet ie het wel, maar dan brandt het LEDje veel zwakker en is de headroom van je effect kleiner; een chorus vervormt dan veel sneller.

Gek genoeg als je een ACA pedaal hebt hangen aan een daisy chain waar ook een ander (PSA) 9V pedaal aan hangt, brandt het LEDje wel normaal als de adapter 9V afgeeft. Maar mocht je nou 2 of 3 ACA Boss pedalen aan 1 daisy chain hebben hangen, zonder iets anders erbij, zet de adapter dan maar op 12V.

Dirk_Hendrik
6 september 2003, 17:20
Rabarderdebarber

Dag Aad,
Lang niets van je vernomen! Blij dat je weer terug bent. :)

aadplagiaat
6 september 2003, 20:47
Rabarderdebarber

Dag Aad,
Lang niets van je vernomen! Blij dat je weer terug bent. :)

Hallo Dirk_Hendrik :P

Was een beetje bezig met van alles, hard-diskproblemen hebben mij voor en na de vakantie flink bezig gehouden. Je wil het niet weten!! :evil:

Nu lijkt mijn systeem na een format of 20 redelijk stabiel Win98 nog steeds).
Zoals je weet gebruik(te) ik mijn PC voor een groot gedeelte voor mijn werk en dan moet-ie het gewoon doen.
Voor je dan een format kunt plegen heb je nogal het een en ander te back-uppen.

Verder kon ik af en toe rondkijken hier en ik moet zeggen dat de boeiende faktor aardig teruggegaan is. Dat kan aan mij liggen natuurlijk, maar zoals jij ergens zei (iets van) "komt er nog eens iets echt nieuws in de zelfbouw"; en je bedoelde niet WEER een tubescreamervariant.

Ik weet niet hoor maar ik heb een beetje het gevoel dat ik alle onderwerpen wel "gelezen" heb.

Wat nu???? :razz:

Verder zie ik antwoorden van allerlei kanten op problemen waarbij ik iets heb van: wat moet ik daar nou aan toevoegen. Zo goed en compleet.
Dus houd ik me erbuiten.

Ik ben op zoek naar iets interessants. :-D

Dirk_Hendrik
7 september 2003, 13:14
Wat je beschrijft is volgens mij 1 van de grootste "ziektes" van elk forum. Er zit geen progressie in. In het begin is het leuk maar na een paar maanden ga je merken dat sommige vragen steeds terug komen en er weer dezelfde (foute?) antwoorden gegeven worden terwijl je (in sommige gevallen dan) al maanden geleden hebt getracht dat recht te zetten. Dat is ook de reden dan mensen afhaken. Ze weten iets specifieks maar als ze dat trachten over te brengen blijkt dat tevergeefs...

Mitch
7 september 2003, 13:26
Ach, zo lang het gezellig blijft.... aad, Dirk, hou vol jongens, jullie expertise wordt heus op prijs gesteld !

Negative K3 fan
7 september 2003, 18:19
Wat je beschrijft is volgens mij 1 van de grootste "ziektes" van elk forum. Er zit geen progressie in. In het begin is het leuk maar na een paar maanden ga je merken dat sommige vragen steeds terug komen en er weer dezelfde (foute?) antwoorden gegeven worden terwijl je (in sommige gevallen dan) al maanden geleden hebt getracht dat recht te zetten. Dat is ook de reden dan mensen afhaken. Ze weten iets specifieks maar als ze dat trachten over te brengen blijkt dat tevergeefs...

Je hebt gelijk, al heeft dit forum (gitaarforum in zn totaal) daar toch niet zo heel veel last van als andere forums, groot pluspunt.

the sure thing
7 september 2003, 21:01
... even terugkomend op mijn ACA pedaal: als ' ie eigenlijk 12V nodig heeft, waarom staat er dan 9V op en levert BOSS zijn ACA adapter ook 9V? Dat zou dan toch goed moeten gaan? En/of kan ik echt een 12V adapter eraan hangen :???:

aadplagiaat
7 september 2003, 21:31
Effectief heeft een pedaal wat een ACA adapter nodig heeft, eigenlijk 12V nodig ipv 9V. Met 9V doet ie het wel, maar dan brandt het LEDje veel zwakker en is de headroom van je effect kleiner; een chorus vervormt dan veel sneller.

Gek genoeg als je een ACA pedaal hebt hangen aan een daisy chain waar ook een ander (PSA) 9V pedaal aan hangt, brandt het LEDje wel normaal als de adapter 9V afgeeft. Maar mocht je nou 2 of 3 ACA Boss pedalen aan 1 daisy chain hebben hangen, zonder iets anders erbij, zet de adapter dan maar op 12V.

Pay Stupid Asshole ??? Any Cash Accepted ????? Ik zou niet weten wat dit moet betekenen behalve zoiets.
Wat maakt het voor een effect nou uit waar die 9Volt vandaan komt. Behalve dat die voeding gestabiliseerd moet zijn dan. Dit geldt dan weer niet voor de mensen die zweren bij kool-zinkbatterijen. Die geven ongelijkspanning of zoiets af ????? Of geven die meer vermogen en "headroom". In dat geval volstaat het solderen van een aantal extra condensatoren over de voeding van je effect. Neem elco's en MKT condesatoren en tenslotte ceramisch 100nF (bij voorkeur geen sibatit).

Die hele 9Volt voeding is trouwens m.i. ontstaan vanuit de behoefte om een "idiot-proof" batterijtje te krijgen. Het zijn gewoon 6 superkleine penlites in een blikje.

Als je meer headroom wilt zet dan op een tubescreamer maar eens 36Volt, zijnde de maximale voeding van de ingebouwde opamp.

the sure thing
8 september 2003, 21:46
... lieve Aad, hoe kan het dan dat mijn oude BOSS pedaaltje het op een 9V PSA adapter het helemaal NIET doet?!?! :evil:

aadplagiaat
8 september 2003, 22:03
... lieve Aad, hoe kan het dan dat mijn oude BOSS pedaaltje het op een 9V PSA adapter het helemaal NIET doet?!?! :evil:

Ik probeer maar te filosoferen wat het verschil is tussen beide adapters.

Het zou kunnen dat de ene adapter staat voor Positive Supply Adapter en de andere Alternate Current Adapter. Ja bedenk het maar!!!!
Dat zou kunnen verklaren waarom je Chorus het op de PSA adapter niet doet. De bbd namelijk (het geheugenchipje) in je Boss chorus vraagt waarschijnlijk een negatieve voedingspanning en een positieve. Of in ieder geval twee verschillende spanningen. Die worden in het apparaat zelf gemaakt d.m.v. een gelijkrichter. Daarom moet je wisselspanning aanbieden.

Dirk_Hendrik
9 september 2003, 09:28
Zucht, Moeilijk hoor, Google gebruiken. Nou, hier komt ie dan:

PSA:
Specially designed to provide perfect power to all Boss compact pedals. 9.6-volt DC 200mA, barrel connector, reverse polarity.

ACA:
All BOSS compact pedals manufactured after August 1997 are compatible with the PSA-Series adaptors, but some may require an ACA-Series adaptor, such as the SD-1, BF-2, GE-7, OC-2, DS-1, PH-2, and CS-3. A sticker attached to the pedal and carton will indicate with AC adaptor is required.

the sure thing
9 september 2003, 21:13
... bovenstaand betekent dus dat een bijv. Voodoolab spanningsvoorziening voor pedaaltjes niet geschikt is voor pedaaltjes die een ACA adapter nodig hebben. DIT wou ik dus even weten. Iedereen weer bedankt?! :o

Robbert
9 september 2003, 22:41
De pedal power 2 heeft iedergeval twee regelbare draaiknopjes. Volgens mij kun je zelfs alle outputs met dipswitches regelen.

Alhoewel ACA beter is voor sommige pedalen, werkt het ook prima met PSA hoor.

the sure thing
9 september 2003, 23:34
... zoals ik al zei, mijn oude Boss pedaaltje geeft geen thuis met een PSA adapter, alleen een ACA :cry:

Speeddemon
10 september 2003, 11:46
Jullie zullen toch echt je huiswerk beter moeten doen.

1) Zowel de PSA adapters als de ACA adapters hebben een plug met "barrel positive and centre negative"
2)De Voodoo Labs Pedal Power 2 heeft juist WEL de mogelijkheid om ook ACA-Boss pedalen te voeden, dmv kleine switches aan de onderkant, die effectief (ZOALS IK AL EERDER ZEI, AAD!!!) 12V leveren.

Jullie kunnen lullen als Brugman, maar als je zelf zoals ik 2 Boss ACA pedalen hebt en experimenteert met adapters en voltages kom je er van zelf wel achter. :razz:

the sure thing
14 september 2003, 16:57
... doe mij dan maar zo'n Voodoolab! Volgende week ga ik ' m kopuh!

Dirk_Hendrik
14 september 2003, 21:55
Jullie zullen toch echt je huiswerk beter moeten doen.

1) Zowel de PSA adapters als de ACA adapters hebben een plug met "barrel positive and centre negative"
2)De Voodoo Labs Pedal Power 2 heeft juist WEL de mogelijkheid om ook ACA-Boss pedalen te voeden, dmv kleine switches aan de onderkant, die effectief (ZOALS IK AL EERDER ZEI, AAD!!!) 12V leveren.

Jullie kunnen lullen als Brugman, maar als je zelf zoals ik 2 Boss ACA pedalen hebt en experimenteert met adapters en voltages kom je er van zelf wel achter. :razz:

Ik meen toch echt netjes mijn huiswerk te hebben gedaan en lul zodoende niet als brugman. Aad deed dat ook niet maar had een keer niet de:



Ik heb even als enige gegoogled maar doe verder altijd altijd netjes mijn huiswerk. :-D

actie gedaan.

aadplagiaat
14 september 2003, 22:05
Er MOET meer gegoogled worden :-D

Toch wel grappig dat gelul over adapters. Het laat iig zien dat dit forum wel zin heeft.

Het niveau van electronica kennis ligt heel verschillend, de een weet meer of beter dan de ander, maar sommige mensen begrijpen er niet(s) veel van. Top toch dat we hier eea kunnen uitwisselen?

Speeddemon
15 september 2003, 00:40
Ik heb hier helemaal NIKS voor hoeven te googlen... :razz: :wink:

Nee zonder gekheid, d'r is een member op Harmony Central forums, genaamd Andreas (uit Zweden ofzo), en die heeft de 'powerlist', waarbij hij de opgenomen ampères van een hoop fx-pedalen opsomt, en ook uitlegt wat het verschil precies is tussen de ACA en PSA's.

Hierdoor kwam ik ook op het idee om het voltage van mijn adapters (Skytronic 600mA en 300mA, allebei gestabiliseerd) te verhogen, als ik ALLEEN de ACA pedalen er aan hing. En ik ga NO WAY 35 euro voor zo'n Boss adapter dokken, die maar 200mA levert. Die krengen waren 4 à 5 jaar geleden trouwens 35 GULDEN!!! (over inflatie gesproken... :roll: )

Enniewee, het beste wat je kan doen (wat ik ook gedaan heb), is verschillende adapters en een daisy chain halen bij de elektronica boer, en vragen of je de spullen kan inruilen/terugbrengen, mocht je nog last van brom of ruis hebben.

De ervaring die ik in ieder geval kan delen is: koop gestabiliseerde adapters MET transformator (dus niet die hele smalle krengen, die maar 1 plekje nodig hebben op een stekkerblok). Die smalle elektronisch gestabiliseerde geven een hele nare ruis/feedback toon rond de 10kHz.

the sure thing
20 september 2003, 23:46
... Ikke graag een voodoolab power 2 (of zoiets) kopen, ken ik nergens vinden waar (in de buurt van Arnhem) ze dit merk verkopen. Weet iemand een zaak in de buurt van Arnhem waar ik er eentje kan bestellen? Of moet ik weer naar Duitsland (MP) rijden!?!?

Speeddemon
21 september 2003, 15:53
Jukebox Muziekhandel in Boekel (vlakbij Uden). kilometertje of 40 van Arnhem ofzo?

emptyv
27 september 2003, 17:57
Ik ben van plan een pedalboard te maken om mijn effecten in te plaatsen (zoals ik hier op het forum al mooie voorbeelden heb gezien).
Nu vroeg ik me af of iemand van jullie een schema heeft om een voeding te maken. Dus allemaal 9V outs naast mekaar of zo, geshikt voor effecten. Of bestaat er zoiets dat dan niet te duur is? Kan ik het inbouwen in het board.

Ja, hier heb je speciale kastjes voor die je in kan bouwen in je pedalboard. Verschillende fabriekanten maken ze. Carl Martin heeft er eentje voor 7 effecten. check www.CarlMartin.com. Ik zou echter niet bezuinigen op een voeding want hoe slechter de voeding is, hoe groter de kans is dat je een mooie ruis er gratis bij krijgt.



WAAR IS DIE CARL MARTIN TE KOOP ?????????



http://www.carlmartin.com/Images/Power%20Supply.jpg

Robbert
27 september 2003, 21:10
http://www.thehouseofmusic.nl/

Audio -> effecten. En als je gaat bestellen: ik wil er ook twee :D

emptyv
28 september 2003, 11:37
wel een beetje duur die carl martin , ga hem zelf gewoon bouwen,
http://www.geofex.com power supplies basics, heb je wel eens een boss apd. open geschroefd, zit gewoon een standaard 7809 stabilisator van 1 euro in, je koopt gewoon een 220/240/ 12v trafo, gelijkrichter, elco , 7809, klaar is kees

Robbert
28 september 2003, 12:27
Heyyehh.. maar zo'n Boss adapter is niet hetzelfde als een Big John of Voodoolabs!!

De laatste twee hebben een transformator met meerdere secundairies, en dat betekend dat ieder pedaal een gescheiden voeding krijgt. Op die manier krijg je dus geen ruis of brom op je pedalen (iedergeval niet via de voeding).


Bij zo'n Boss adapter koppel je al je pedalen aan elkaar, met als gevolg dat er ruis opduikt.


Heb zelf ook via Geofex de spider (geloof ik) proberen te bouwen. Alle's gekocht, 6 trafo's 12 volt, maar dat wordt zo groot, terwijl een Big john gewoon makkelijk klein is. Dus dat project staat in de ijskast.

emptyv
28 september 2003, 12:39
THANX I DIDN'T KNOW THAT
wat je ook kan doen is , je pedalen alleen een + spanning te geven , de min loopt immers ook over je massa van je signaal , zo voorkom je een groundloop op je pedalen board, dus alleen bij het laatste pedaal bv je chorus de min aansluiten

Speeddemon
28 september 2003, 14:31
Ik gebruik nog steeds gewoon gestabiliseerde adapters, en op wat minimale ruis na (die komt van het stapelen van Compressor, Tubefactor, en EQ) heb ik eigenlijk best een stil signaalpad.

Maar misschien dat ik in de toekomst nog wel eens in een Big John investeer.

Weet je wat mij het meest verbaasde? Dat mijn Dod FX96 (analoge delay) ECHT stil is, tegen het 'true bypass' achtige aan. Er zit namelijk een 'mix' level op, wat eigenlijk het delaylevel is. En aangezien mijn oefenversterker (Roland GC405) een seriële fx-loop heeft, gaat het hele post pre-amp signaal dus door de loop. Ik merkte dus dat er qua ruis niks veranderd als ik de mix van de FX96 van 0 tot 50% draai. Daarboven wordt ie zelfs stiller, omdat het gedelayde signaal dan de overhand heeft, en aangezien ie analoog is, snoept ie wat hoog weg, en met name het hoog waar de 'standaard' ruis inzit.

Best cool. :)

Dirk_Hendrik
28 september 2003, 18:15
Het lijkt er op dat er weer een aantal mensen ruis en brom door de war halen. Ruis is dat sissende geluid wat je krijgt van aktieve elektronika (transistoren, spanningsregelaars e.d.) en stroom door hoge weerstandswaarden. Een niet gestabiliseerde adapter heeft een inwendige weerstand van enkele ohms en dus weinig ruisproduktie. Een gestabiliseerde adapter heeft aktieve elektronika en dus meer ruis waarvoor voor de onderdrukking daarvan weer passieve filtering wordt geberuikt.

Een ongestabiliseerde adapter heeft een minder goede bromonderdrukking en dus meer brom. Zeker bij groundloops (waarvoor de oplossing boven al is genoemd) kan die brom niet worden weggewerkt. Een gestabiliseerde adapter is daar beter in.

Zo zijn er dus tradeoffs te maken tussen het 1 en het ander. Persoonlijk heb ik niet zoveel problemen met een beetje ruis. Van brom kan ik giftig gaan. Brom is meestal 50Hz en dus ongeveer een G. Speel dan maar eens een nummer in F# en vraag je af waarom je geluid toch zo zuigt

Speeddemon
28 september 2003, 19:32
Dirk, bij mijn weten zijn mijn gestabiliseerde adapters allemaal passief vanwege de transformator. (volgens mij is een trafo namelijk ALTIJD een passief onderdeel, of nie?)
Ik heb wel eens zo'n hele smalle adapter gebruikt, en dat was een electronisch gestabiliseerde, die gaf een hele nare 'fluittoon' rond de 10-12kHz. Daar viel echt niet mee te werken.

Wat ruis/brom betreft, heb alleen een beetje last van een 50/100Hz brom bij m'n Boss CE-2 Chorus, wanneer ik die in een fx-loop plaats. In-line voor de versterker is ie zo mak als een lammetje.

En gain en ruis zijn inherent. Of ben je wel eens een stille high gain amp (ZONDER NOISE-GATE) tegengekomen?

aadplagiaat
28 september 2003, 21:08
Dirk, bij mijn weten zijn mijn gestabiliseerde adapters allemaal passief vanwege de transformator. (volgens mij is een trafo namelijk ALTIJD een passief onderdeel, of nie?)
Ik heb wel eens zo'n hele smalle adapter gebruikt, en dat was een electronisch gestabiliseerde, die gaf een hele nare 'fluittoon' rond de 10-12kHz. Daar viel echt niet mee te werken.

Wat ruis/brom betreft, heb alleen een beetje last van een 50/100Hz brom bij m'n Boss CE-2 Chorus, wanneer ik die in een fx-loop plaats. In-line voor de versterker is ie zo mak als een lammetje.

En gain en ruis zijn inherent. Of ben je wel eens een stille high gain amp (ZONDER NOISE-GATE) tegengekomen?


Een actief stabisilatiecircuit bestaat uit een spanningsregeling die de uitgangsspanning d.m.v. een referentie stabiel houdt. Deze referentie en de versterkende/vergelijkende schakeling zorgt voor het stabiel houden van de uitgangsspanning t.a.v. de ingang en de belasting.

De trafo en de bruggelijkrichter en de voedingselco's kun je idd als passief beschouwen, de stabilisatie daarentegen dus duidelijk niet.

Die "smalle" voeding die jij noemde heeft een z.g. "primair geschakeld regelcircuit". Die heeft een veel kleinere trafo dan een "lineaire regeling".
Primair geschakelde voedingen richten gewoon de 220volt gelijk en schakelen die dan met een blokgolf van zo'n 55kHz en dat geeft veel meer energie door de trafo dan de slappe sinus die bij 220volt bestaat. Daardoor ontstaat veel meer energieoverdracht, vandaar de kleinere trafo.

Deze schakelpuls wordt echter veel te weinig gefilterd voor audiotoepassingen en dat geeft een storing idd.

Dirk_Hendrik
28 september 2003, 22:09
En gain en ruis zijn inherent. Of ben je wel eens een stille high gain amp (ZONDER NOISE-GATE) tegengekomen?

Om mezelf met woorden dieik nooit gebruik blunders te voorkomen:
in·he·rent (bn.)
1 van nature innig verbonden => eigen

En, (ik heb deze discussie een tijd terug (search Dirk_H, ruis brom?) al eens eerder gevoerd) ruis en brom voldoen niet aan de definitie van inherent. Ze hebben (zoals ik zonet al proberde uit te leggen) een totaal andere oorzaak.
Ruis is in versterkercircuits is afkomstig van halfgeleiderovergangen en weerstanden (thermische ruis). Inderdaad heb je er bij high gain versterkers meer last van daar je de ruis meeversterkt.

Brom is het gevolg van ergens in je signaalpad oppikken. Slechte voedingsstabilisatie, wisselstroomgloeien van je (voortrap) buizen, Slechte afscherming van gevoelige ingangen om er maar een paar te noemen. Ook in dit geval wordt het geheel in een high gain versterker meeversterkt en heb je dus meer brom. Daardoor lijken ze inherent. Dat zijn ze echter niet.

Om een praktisch voorbeelde (weer) aan te halen, in High End kringen worden nog steeds veel buizen verbruikt. Zeker ook voor een pick-up versterker waar, met een uitgangssignaal van een millivolt of 3, de gainfactoren vrij vergelijkbaar zijn met wat wij doen met een gitaar om een buizenbak over zijn nek te laten gaan. Denk je dat een hifi gek accepteert dattie een brom heeft?

Ruisvrij ontwerpen is bij hoge versterking een utopie daar de natuurkunde tegen zit. Bromvrij ontwerpen is een afweging tussen resultaat en kosten (minder brom kan veel duurder zijn) maar zeker mogelijk.

voor de rest van actief en passief; Dank je Aadplagiaat, niets aan toe te voegen :wink:

Speeddemon
28 september 2003, 22:45
Ik had het ook over ruis bij high gain en niet over brom.

Maar voor de rest, interessante discussie. Anyway, die electronisch gestabiliseerde adapters zuigen dus om je pedalen mee te voeden.

Dirk_Hendrik
28 september 2003, 23:02
Speeeddemon,

Lees Aad's post hierboven nogmaals. Je maakt de fout geschakelde voedingen (die smalle weet je wel) aan te zien voor elektronisch gestabiliseert. Gestabiliseert is OK. Dat zijn die voodoolabs dozen e.d. ook. Geschakeld is fout. (voor audio dan)

aadplagiaat
28 september 2003, 23:33
Speeeddemon,

Lees Aad's post hierboven nogmaals. Je maakt de fout geschakelde voedingen (die smalle weet je wel) aan te zien voor elektronisch gestabiliseert. Gestabiliseert is OK. Dat zijn die voodoolabs dozen e.d. ook. Geschakeld is fout. (voor audio dan)

Het probleem is van gestabiliseerde voedingen (of welke voeding dan ook) dat die dingen moeten zorgen voor een spanning (EN dus stroom) die onder ALLE omstandigheden stabiel is (lees: de zelfde waarde heeft).
Dit is nodig om de electronica die je met die voeding laat werken ook echt te laten doen wat je daarvan verwacht: je geluid versterken, boosten, wahwah-en, delayen enzovoorts. DUS, brom en ruis, radiosignalen, schakelflanken (smalle voedingen :D ) zijn uit den boze omdat ze het eigenlijke signaal beinvloeden.

Zoals Dirk_Hendrik al zei: "Brom is meestal 50Hz en dus ongeveer een G. Speel dan maar eens een nummer in F# en vraag je af waarom je geluid toch zo zuigt" als je een toon in je signaal hebt die je niet bedoelt hebt klinkt het K. Of dat nou 50Hz is of 20kHz.

Let er dus op dat je lineair gestabiliseerde voedingen gebruikt en dan is het OK.

Voor wat betreft die NO-NOISE-HIGH-END preamps, die bestaan het is maar hoe je meet. Tenslotte geld nog altijd: wie niets vindt heeft niet goed gezocht, maar wie IETS vindt heeft OOK niet goed gezocht. :roll:

phx
29 september 2003, 14:37
hey,

DE oplossing: tu-2 van boss

Dit is een tuner voor onstage en tevens een stabilisator voor max 8 andere effecten samen met een daisychain,


PHX

:roll: :roll: :roll: :roll:

Speeddemon
29 september 2003, 16:03
Laat die TU-2 nou een ontzettende tone-sucker zijn, als ie in-line wordt gebruikt...

phx
29 september 2003, 17:36
yo,

hoe bedoel je tonesucker... ik gebruik hem al jaren en no problems at all.


PHX

Speeddemon
30 september 2003, 00:27
is de rest van je pedalen wel true-bypass? Dan kan het nog 'goed komen' ;).

Nee zonder gekheid, als je alleen maar true bypass pedalen gebruikt, is het meestal raadzaam om er tenminste 1 buffered bypass pedaal (zoals Boss pedalen) tussen te stoppen, ivm hoog-afname.

Maar mijn bevindingen met zowel de TU-2 als TU-12 (die ik zelf heb) zijn niet erg positief, als je ze inline gebruikt (dus echt in je fx-keten).
Die TU-12 heeft zelfs een digitaal circuit, wat je gewoon (in de verte weliswaar) hoort vervormen als je wat speelt, wanneer je de output van de TU-12 aansluit op de volgende pedalen.

Maar Boss heeft geloof ik nog 2 pedalen die andere Boss-pedalen kunnen voeden; een Powersupply/Master bypass pedaal (die rooie) en de Line Selector (LS-2). Misschien dat de noise gate (NS-2) het trouwens ook nog wel kan.

Kitchen-Marshall
10 april 2004, 15:48
Ik wilde hier ook even op reageren:

Mijn pedalen zijn:

- Roger Mayer Spitfire Fuzz/ distortion,
- Jim Dunlop JH-1 wahwah,
- Japanse Boss SD-1 Overdrive (uit 1983), ACA 12 volt
- Japanse Boss CE-2 Chorus (uit 1983), ACA 12 Volt
- Japanse Boss CS-2 Compression sustainer (geen idee, maar oud!), ACA 12 Volt
- Japanse Boss RV-2 Digital Reverb, PSA 9 volt adapter only!
- Jim Dunlop MXR Phase 90,
(- Backup pedaal: Marshall Bluesbreaker 1 overdrive (zwart/ blauwe))

..dus: als ik een Voodoolad pedal power 2 gebruik, kunnen AL DEZE effecten eraan, zonder brom of ruis??

Waarom wil ik dit weten: Ik heb inmiddels een aantal pedalen, die haast allemaal op een 9volt blokje lopen...Haast allemaal: alleen een zojuist aangeschafte Boss RV-2 digital reverb: deze kan alleen op een PSA (9volt)adapter! Maar nu wil ik dus van die 9 voltblokjes af, en ben opzoek naar (het liefst) een alles in 1 voeding! Ik heb namelijk op dit moment nog geen adapter...

Kitchen-Marshall
10 april 2004, 16:06
Ik wilde hier ook even op reageren:

Mijn pedalen zijn:

- Roger Mayer Spitfire Fuzz/ distortion,
- Jim Dunlop JH-1 wahwah,
- Japanse Boss SD-1 Overdrive (uit 1983), ACA 12 volt
- Japanse Boss CE-2 Chorus (uit 1983), ACA 12 Volt
- Japanse Boss CS-2 Compression sustainer (geen idee, maar oud!), ACA 12 Volt
- Japanse Boss RV-2 Digital Reverb, PSA 9 volt adapter only!
- Jim Dunlop MXR Phase 90,
(- Backup pedaal: Marshall Bluesbreaker 1 overdrive (zwart/ blauwe))

..dus: als ik een Voodoolad pedal power 2 gebruik, kunnen AL DEZE effecten eraan, zonder brom of ruis??

Waarom wil ik dit weten: Ik heb inmiddels een aantal pedalen, die haast allemaal op een 9volt blokje lopen...Haast allemaal: alleen een zojuist aangeschafte Boss RV-2 digital reverb: deze kan alleen op een PSA (9volt)adapter! Maar nu wil ik dus van die 9 voltblokjes af, en ben opzoek naar (het liefst) een alles in 1 voeding! Ik heb namelijk op dit moment nog geen adapter...