PDA

View Full Version : Onder-de-brug-piezo of een simpele piezo in de klankkast?



telecastermaster
28 augustus 2003, 15:01
Mensen, ik heb dit al eens eerder gevraagd maar nooit echt behoorlijk antwoord op gekregen. In mijn akoestische gitaar zit een simpele piezo zoals deze

http://www.micromel-components.de/piezo-t1/TFM-31/TFM-31-b.jpeg

in de klankkast onder de brug. Is het zinvol om up te graden naar een onder-de-brug-piezo; zo'n stripje die je in de brug legt?

http://www.fishman.com/products/images/45.jpg

zoiets dus!? Maakt dat veel verschil? Die stripjes zijn wel 70 euro of zo (die simpele, ronde: 1 euro!). Is het wel de moeite waard?

Thanks

Peter

Anavrin
28 augustus 2003, 15:09
ik heb zelf ook dat systeem wat jij hebt, en ik heb wel eens nagevraagd of dat verstandig is, om 'm te upgraden naar zo'n ander systeem.
Het grote nadeel van dat stripje onder de brug is dat je het bijna niet zelf kunt doen, dus dat is gewoon veel duurder. Dat stripje is al 70 euro, maar dan komt de arbeidstijd er nog bij, en dat telt lekker op... Ik heb het dus niet gedaan, omdat het in verhouding te duur zou worden (in verhouding tot wat de gitaar heeft gekost).

bert k
28 augustus 2003, 15:16
Ik heb een dure versie van jouw element, en dat klinkt veel beter dan het bekende stripje. (K&K Pure) Het stripje UST genaamd, Under Saddle Transducer, klinkt altijd wat blikkerig, terwijl een AST Acoustic Soundboard Transducer, veel meer het geluid van de gitaar benadert.
Kijk eens op www.samusic.com , daar staan heel veel elementen, en ook veel info.

telecastermaster
28 augustus 2003, 17:31
Het grote nadeel van dat stripje onder de brug is dat je het bijna niet zelf kunt doen

Dit heb ik trouwens ook nooit begrepen. Is het nou zo moeilijk om een stripje onder je zadel te leggen? 'k wou het gewoon zelf doen.

bert k
28 augustus 2003, 18:29
Je kan het wel zelf, maar je moet een gat boren voor het snoertje, en je moet de brug afschuren, omdat het stripje natuurlijk ruimte inneemt.

Anavrin
28 augustus 2003, 19:08
en dat afschuren kost nogal veel moeite, want schuur je er teveel af, moet je een nieuwe kopen, schuur je er te weinig af, dan staat ie te hoog, en dan krijg je problemen met niet goed geďntoneerde snaren. De truuk is dus om precies evenveel van de brug af te schuren als dat die piezo dik is, en dat is redelijk moeilijk.

gertdm
28 augustus 2003, 21:08
ja het is meer dan zinnig.
Maar alles valt en staat natuurlijk met wat je wilt. Een akoestiese gitaar versterken is het moeilijkste wat er is omdat het moeilijk is de vibraties van snaren in combinatie met de lucht en je aanslag natuurgetrouw uit te versterken.

Het beste effect bereik je met een duet systeem (microfoon en piezo) en dan nog in combinatie met een goede akoestiese versterker.

Een goede piezo is in ieder geval al een goed begin en dan adviseer ik Highlander (natuurgetrouw), Fishman (de stage is redelijk goed) of LR Braggs (maar dan de duet, erg goed).

succes
Gert

willem1940
28 augustus 2003, 21:13
Als je microfoon-achtige los-van-de-kam-hulpmiddel geen ernstige klachten oplevert als bijgeluiden van kleding-schuren en eventueel eigen hand- of zelfs stemgeluid, dan zou ik niet op zoek gaan naar iets anders/ duurders.

gertdm
28 augustus 2003, 21:25
tja, misschien heb je gelijk. Maar het hangt dan wel af van de eisen die je aan je geluid stelt. En ik heb al heel wat gitaren versleten en ook verschillende systemen. Voor mijn 5string banjo heb ik lang het systeem gebruikt met het plakelementje....maar nee.....het versterkt en meer niet. Het geluid wordt blikkerig en allesbehalve akoesties.
Dat maakt het verschil. En ja € 70 is een uitgave.
Maar ja....een goed geluid kost geld..dat begint al met de gitaar zelf.

Gert

bert k
28 augustus 2003, 21:30
Plakkertje van €1,= klinkt echt niet. Geen hoog, geen laag. Een goed element kost wel wat, ja. (helaas) Ik blijf een fan an AST's, zeker in combinatie met een interne condensatormic. Op www.samusic.com staan ook MP3's, die een goed beeld geven. Helaas is niet alles wat zij aanbieden ook in Nederland te koop.

Br@mbo
28 augustus 2003, 21:52
hallo , ik ben dus ook al tijdje opzoek naar iets om mn ding te versterken , is zoiets goed :

http://www.micromel-components.de/piezo-t1/TFM-31/TFM-31-b.jpeg

ik wil nogal goedkoop uitkomen

welke zijn goed kwa prijs/kwaliteit ik wil niet meer dan 30 ¬ uitgeven

telecastermaster
28 augustus 2003, 22:29
@ Brambo:

Ja, als je niet al te kritisch bent voldoet een piezo van 1 euro wel. Dwz, zoals Gert al opmerkte, het versterkt. Het punt is alleen wel dat je dan wel beter een voorversterker kunt gebruiken. Na het inbouwen van een Fishman Powerjack verbeterde mijn geluid aanzienlijk. Je kunt zo ook passief gebruiken, maar klinkt wel wat minder.

Dat systeem van K&K lijkt me inderdaad wel wat, moet ik zeggen.

telecastermaster
28 augustus 2003, 22:31
De truuk is dus om precies evenveel van de brug af te schuren als dat die piezo dik is, en dat is redelijk moeilijk.

Kom op jongens, met een beetje handigheid is dat toch wel te doen!?
:P

bert k
28 augustus 2003, 22:49
Ja hoor, ik zou het wel durven. Kan me een paar bruggen kosten, maar wat kosten die nou? :)
Maar ik heb dus dat K&K systeem, en dat zit helemaal niet onder het zadeltje, dus nix schuren, wel goed geluid. Was trouwens wel te betalen: $94,= Ja, dollar. Ik heb het uit de States laten komen...

Dirk_Hendrik
28 augustus 2003, 22:54
TCmaster,

Zoals je weet doe ik alles eigenlijk het liefste zelf. In det geval van mijn 12 snarige Taylor heb ik besloten de Higlander daar door een pro in te laten leggen bij een zekere muziekwinkel aan het Spui in Masterdam

Conclusie:
Betreffende de Highlander, Ja, Ja en nog eens ja. Fantastisch.
Betreffende het laten doen door de bovengenoemde firma. Ik doe het de volgende keer lekker zelf. Dan heb ik geen te veel bijgeschuurde brug en geen beschadigingen aan mijn bovenblad. Heb ik die twee klachten wel, dan heb ik het aan mezelf te danken. Betreffende het "laten doen" in het algemeen, Hmm, dat uitvergroten van je endpin voor een jack blijf ik een eng klusje vinden. De rest doe ik wel zelf.

gertdm
28 augustus 2003, 23:09
tja Dirk-Hendrik...ik snappum.
Gewoon een gitaarbouwer laten doen en je weet dat het en goed en met service gebeurt.
De 'grote' zaken....grrrr....akoesties gesproken een drama...althans die ik heb gezien. Een akoestiese gitaar vraagt vakmanschap, maar ook betrokkenheid. En dat laatste is de kunst.
Zo was ik afgelopen weekend in een grote zaak in een heel grote stad....
er schalde muziek door de toko....en op de akoestiese afdeling hingen drie Taylors.....allemaal van de muur gehaald...maar helaas...de muziek overstemde zo dat ik niet kon horen hoe de gitaren klonken, plus dat er nog drie gitarisaen zaten te pielen....hoezo klantvriendelijk...waarom zou ik daar geld aan een Taylor uitgeven...ik ga ze ns 'feedback' geven. Ik vond het schandalig.

willem1940
28 augustus 2003, 23:32
Ik heb van een gitaar met nylon snaren en in-kam-element het houten kam-gedeelte ooit verknoeid zodat het kritische gedeelte ging kantelen.

Kritisch kam-stuk vervangen door opleggen OP de gleuf van een ingekort 4-rib-asje uit een knutseldoos van Knex of zoiets, ik denk familie van Lego maar je kunt er motorfiets-modellen mee maken.
Het element-kammetje netjes opgeborgen voor later.

Toen het voorversterker/equalizer-blokje losgenomen, van een ouderwets kristal-telefoontje de draadjes tot enige cm ingekort en een passend 2,5mm mini-jones-plugje aangesoldeerd, klein stukje dun zacht schuimplastic eromheen om invallend stof/gruis tegen te houden, om het geheel inclusief de draadjes een dot verend staalwol (aan "massa" verbonden tegen brom), daaromheen weer wat uitval-beschermend zeer dun zachtschuim en dit met een plakbandje rondom het mini-chassis van de equalizer vastgezet.

Werkt al enige jaren best goed (ŕls ik al electrisch wil versterken); wel grappig dat het nu mogelijk is om met de gitaar stevig tegen de ribben tevens stemgeluid "mee te sturen", alleen als technisch grapje want ik teister de mensheid echt hoogst zelden met een zang-poging.

Anavrin
29 augustus 2003, 11:59
Betreffende het "laten doen" in het algemeen, Hmm, dat uitvergroten van je endpin voor een jack blijf ik een eng klusje vinden. De rest doe ik wel zelf.

Dat is op zich niet zo moeilijk, als je maar zorgt dat iemand de gitaar goed vasthoudt, als je gaat boren. Ik heb toendertijd de gitaarbandknop eruit gedraaid, de boor in dat gat gezet (zodat ie niet wegslipt), en dat gat groter gemaakt. Was op zich niet zo moeilijk, maar daar zit dacht ik ook een dikker stuk. Als je de output in het bovenblad, of op de plaats vd Les Paul wilt, dan zal het moeilijker zijn ja...

telecastermaster
29 augustus 2003, 15:11
Dat is op zich niet zo moeilijk, als je maar zorgt dat iemand de gitaar goed vasthoudt, als je gaat boren.

Ik dacht dat je dat moest doen met een ruimer! (gelezen op de Fishman website). Dus alleen VOORboren en het laatste stuk met een ruimer.

bert k
29 augustus 2003, 15:21
Ik heb het gewoon met een boor gedaan. (Wel eng idd, in dat mooie pallisander boren...)
12 mm houtboor gebruikt, niet voorgeboord, en heel langzaam, omdat anders het hout verbrandt. Maar je kan ook met een kleinere maat beginnen, en dan steeds groter.
En koop een nieuwe, scherpe boor.
Ik heb de gitaar met zijn kop tegen de muur gelegd, met een kussentje ertussen, geen probleem.

Anavrin
29 augustus 2003, 16:46
ik heb het ook gewoon met een boor gedaan; m'n pa heeft 'm ondersteboven vastgehouden (zeg maar de kop op de grond, de body in de lucht), en dan heel voorzichtig zo recht mogelijk proberen te boren, en dan inderdaad niet te snel, want anders verbrandt het hout (niet dat dat veel uitmaakt, maar het stinkt zo :razz: )

Buzz
29 augustus 2003, 16:57
Allemaal heel indrukwekkend, echt waar.
Maar geef mij de vakman maar. Een goeie is z'n geld echt waard.

bert k
29 augustus 2003, 19:46
De vakman doet het ook met een boor. We zijn niet achterlijk.

Buzz
29 augustus 2003, 20:14
Sjonge, gevoelige snaar geraakt, Bert?

bert k
29 augustus 2003, 21:32
Nee hoor, maar wat draagt jouw opmerking nou bij aan de discussie? Kom dan met argumenten.

bert k
29 augustus 2003, 22:49
FF weer on topic: hebbie dit gezien: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=ondegit&md=details&id=12769 Heb ik ook, maar is dus niet in Nederland te krijgen.

bert
30 augustus 2003, 17:38
Kijk eens even op/bij : http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Guitar/Pickups/Matrix/matrix1.html

Misschien helpt dit een stapje verder.

Bert.

telecastermaster
30 augustus 2003, 17:47
Ook een nuttige link voor de doe-het-zelfers:

http://littlebrother.nlpd.com/Clay-UST/index.htm

bert k
30 augustus 2003, 18:59
Ja, leuke links. Dat klei-verhaal is idd grappig, ik zie er wel wat in. Ik moet ook denken aan iets van kunsthars in het gleufje, maar dat krijg je er dan later nooit meer uit.

Die ruimer begrijp ik niet helemaal. Het gat an de ouwe pin loopt toch niet door naar binnen? Dus het laatste stuk van het gat moet je dan toch boren. Het gevaar van een boor, wat hij op die site noemt is niet helemaal overdreven. Ik had laatst, toen ik gaten in de kop van een strat aan het boren was, dat de boor hapte, en een lelijk stuk uit het hout sloeg. (En ik was nog wel zó voorzichtig :-( )

Buzz
30 augustus 2003, 20:53
Als je toch wilt boren in je gitaar, let dan op dat harde(re) houtsoorten (palissander en mahonie) over het algemeen kortspanig zijn. Voorzichtig boren, dus, maar happen sla je er niet zo snel uit. Dat ligt anders met zachtere (meestal langspanige) houtsoorten. Steunblokken in de klankkast zijn daar nogal eens van vervaardigd. Het ruimen van dit soort hout kun je beter niet doen. Dat leidt vaak tot happen eruit of rafelige en splinterige gaten. Beter is een goed scherpe (nieuwe) houtboor.

willem1940
31 augustus 2003, 19:58
Niet boren in een goede gitaar.

Dirk_Hendrik
31 augustus 2003, 20:51
let dan op dat harde(re) houtsoorten (palissander en mahonie) over het algemeen kortspanig zijn. Voorzichtig boren, dus, maar happen sla je er niet zo snel uit.

Kijk,

Ik weet een hoop van metaal, ik weet en vreselijke hoop van elektronika....

:) :) En hier leer ik zomaar iets bij !!:) :)

Thanks Buzz! :)

Buzz
31 augustus 2003, 21:04
Niet boren in een goede gitaar.

Inderdaad, ik vind 't ook eng. Ik zou het zelf niet zo snel doen, zeker niet in m'n dure.
Het enige wat ik gedaan heb is een strap button geplaatst, maar daar houdt 't wat mij betreft wel op. één keer uitschieten, en....
Maar misschien ben ik wel te bang.

bert k
1 september 2003, 00:05
Nou, het is idd eng, materiaal wat weg is , krijg je nooit meer terug. Toch valt het met een goede voorbereiding best mee. Veel met bouwers praten, en op het forum natuurlijk :)
Maar soms kan je niet anders, en het is goed te doen. Als je je gitaar wilt versterken, zal je toch minimaal een grotere endpin moeten monteren, en misschien een gaatje voor je brugelement. Ik vind zelf een voorversterker in de zijkant zonde, maar met alleen roepen dat je in een goede gitaar niet moet boren ben je toch te kort door de bocht.

telecastermaster
2 september 2003, 17:53
Oke mensen,

Het was even zoeken op het net, maar ik heb eindelijk een goedkoop adres gevonden voor een onder-het-zadel pickup. Slechts 16 Euro. 'K heb er gelijk eentje besteld, dus het project kan beginnen. Nou nog wat mexicaanse klei scoren. :razz: Een gat boren hoeft gelukkig niet want zit al een Fishman powerjack in. Gelijk ook maar een nieuwe, benen zadel erbij aangeschaft (lijkt me ook wel beter dan die plastike die er nu in zit).
Ik ben benieuwd of het de moeite allemaal waard is.

Voor de liefhebbers en andere armoedzaaiers:

http://www.rockinger.com/cgi-bin/titlesearch.pl

http://www.rockinger.com/database/pics/00x16.jpg

bert k
2 september 2003, 18:51
Ziet er goed uit. Veel succes, en zet een raam open als je het benen zadeltje gaat schuren... (STANK!) :-D