PDA

View Full Version : Poll4 vs. 5 string polletje



bassopotmus
27 augustus 2003, 21:00
Goed eens een testje doen, wat denken jullie wat af en toe eens een pol.

Wouter J
27 augustus 2003, 21:19
Viersnarig voor mij maar zoals jij al weet Basso staat mijn Custom Bas in BEAD dus ik heb wel die extra lage toon.

Laus
27 augustus 2003, 21:29
ik is mn lage B vaak. Maar voorlopig hou ik het op D#G#C#F#. een halve lager dus.

Clunk
27 augustus 2003, 22:13
gaaf zon poll :D moet je vaker doen :D

BB
27 augustus 2003, 23:43
I don't need no fucking fifth string ...

skabouter
28 augustus 2003, 01:41
ik speel 5 string (en daar gaat mijn hart ook naar uit) om ALLE 3 DE REDENEN DIE IN JE POLL STAAN !!!!! HELL YEAH !

Lize
28 augustus 2003, 06:02
Basso, ik mis een optie. Namelijk:

Ik-had-eerst-een-5string-maar-omdat-die-een-klere-nauwe-stringspacing-had-en-ik-er-daardoor-niet-leker-op-kon-slappen-ben-ik-voor-de-4string-gegaan-en-nu-mis-ik-vooral-de-extra-mogelijkheden-qua-positie-spelen-dus-heb-ik-maar-een-5string-fretloos-gekocht...


Had je er best even bij kunnen zetten voor me :)

bassopotmus
28 augustus 2003, 09:05
ja waarom had ik daar nu net niet aan gedacht..damn..

Toch best wat four-strringers hier, I like..

basswasp
28 augustus 2003, 09:44
4-snarig all the way

Die paar lage tonen kunnen me niet boeien, je krijgt minder ruimte tussen de snaren wat inderdaad minder goed slapt en kwa mogelijkheden ben ik nog lang niet uitgekeken op 4-snarig.

Dit laatste komt vooral door de cd 'A Show Of Hands' van Wooten.

MuNKeY
28 augustus 2003, 10:25
4 string

misschien OOIT een 5 string , maar 4 is genoeg :)

Rhinus
28 augustus 2003, 10:49
Ik heb nu nog een 4 string. Later een 5. Ik heb er nog nooit op gespeeld, maar er lijken alleen maar voordelen aan te zitten.
-Snaren dichter bij elkaar.
-Fijn voor je duim.
-Makkelijker rond E2.

En als de nek dan te breed word. Dan gebruik je de bovenste snaar gewoon iets minder denk ik.

skabouter
28 augustus 2003, 10:55
snaren zitten niet dichter bij elkaar, hoor. je krijgt een bredere neck (wat alleen maar lekkerder vasthoud) en je string spacing blijft hetzelfde.
alleen bij sommige 6-strings zit het krap (omdat de neck anders TE breed zou worden)

Rhinus
28 augustus 2003, 11:01
Wat is het nou? Wel dichter bij elkaar de snaren of niet? Want ik hoor allemaal verschillende dingen nu. :???:

MuNKeY
28 augustus 2003, 11:22
wel iets dichter hoor (in ieder geval bij de yamaha's wel ) , maar dat is niet echt duidelijk te zien

bij 6 strings zit er wel een groot verschil tussen

MuNKeY
28 augustus 2003, 11:23
groot verschil als in : de snaren staan dichter op elkaar

Easy Rider
28 augustus 2003, 13:04
Helaas staat 'maakt niet uit' er niet bij als optie.
Ik speel nu alleen 4-snarig maar dat komt omdat ik nix anders heb. Ik heb wel een tijdje op een 5-snarige gespeeld, een 'huisbas' van een band waar ik in zat, en na een uurtje Goed Spelen zat die B er gewoon in. Een 6-snarige maakt ook niet zoveel uit. Ik denk dat die 7, 8 of 9 snarige Conklins enzo wel echt moeilijk onder de knie te krijgen zijn maar ook dat zou uiteindelijk toch wel moeten lukken.
Ik bedoel dus, ik speel niet exclusief op een bepaald aantal snaren. Uiteraard kan ik begrijpen dat iemand een bepaald aantal snaren gewoon precies lekker vindt en verder dus ook niks anders hoeft.
Ik vind een 4-snarige bijv. heel comfortabel voor funk en groovende slap. Maar zo'n lage B is toch af en toe wel handig en lekker vet, en ik moet zeggen dat dan daarop ook nog de hoge C van een 6-er toch ook wel errug leuk is. Jazzy akkoordjes pakken enzo.
Als ik ooit weer eens een beetje geld over heb koop ik zeker een 6-er.

EZ

Anavrin
28 augustus 2003, 13:20
ik speel sinds m'n nieuwe band alles in D G C F, en dat is eigenlijk ook wel goed zo...(vantevoren vaak maar een halve toon lager, ipv een hele)
Met een 5e snaar zou ik 'm toch in D G C F A stemmen, en dan kun je die hoge A net zo goed door de gitarist laten spelen...

Lize
28 augustus 2003, 15:13
Wat de stringspacing betreft: Dat is gewoon heel erg afhankelijk van het merk bassen. Veel goedkope 5strings hebben een nauwe spacing, omdat ze gewoon op een 4string hals worden gepropt. En dat is niet per definitie slecht, het is maar wat je lekker vindt. Op een gefrette bas vind ik het vervelend, omdat het dus vooral het slappen bemoeilijkt, op mijn fretloos vind ik het juist wel weer prettig.
Wat 6strings betreft, het gaat niet altijd op dat je dan standaard een nauwe spacing zou hebben. Een vriend van mij heeft een Heins 6string, en dat ding heeft een nek als een surfplank en is ongeveer net zo breed gespaced als mijn Yamaha 4string.
Oftewel, er zijn geen regeltjes voor.

Clunk
28 augustus 2003, 16:05
mijn bas heeft 16mm spacing ofzo...

en de hals is wel iets breder.. maar ok.

er zijn trouwens ook basjes die 5 snarig zijn, en gewoon een hoge C hebben... nix heavy's dus :P

ik ben zelf wel tevreden met de 5 snaar, in begin belammert het erg ...
nu af en toe ook... een 4-snaar is stukken makkelijker te besopelen, gewoon dunner, en tja, 4 snaartjes... je mogenlijkheden zijn beperkt maar hee, je hoeft geen B meer te dempen, ken helaas niet de diepte in.. maaaaaaar, met slappen het je toch meer ruimte...

enzo...
zit voorlopig wel goed zo..
koop denk een 4 snaar erbij, en dan combineer ik ze met de3 nummers die ik speel, want die lage B ga je missen zodra je hem eenmaal een tijdje heb gebruikt. tis voor meer mogenlijk heden, maar eigenlijk ook cker om dat laag eruit te pompen :D

aLeX
28 augustus 2003, 22:33
Ik speel op een vijf-snaar....vanwege de meer laag...

En de string-spacing boeit me niks....slappen gaat nog steeds even goed. :lol:

Ruud
29 augustus 2003, 21:53
5 snaar is echt een kwestie van wennen hoor.. maar als je je linkerhandpositie goed houdt (duim haaks op de hals), dan speelt een 5 snaar net zo lekker weg als een 4 vind ik...
Soms is het wel eens makkelijk wanneer je je bas laag hebt hangen (zoals ik) en dan de noten vanaf de 12e fret op de E en A wilt pakken (juist de stoere nootjes voor lekker improviseren). Voor mijn gevoel zijn die op een 5 snaar net wat makkelijker te pakken. Zal wel door de kleinere stringspacing komen waardoor de E en de A snaar dus dichter bij je G snaar en de rand van je hals zitten.

Geit
30 augustus 2003, 15:09
Ben begonnen op een 4-snaars Washburn en da ding speelde prima...lekker veel ruimte tussen de snaren...hoge actie....lekker soepel spelen.
Sind een maandje of 2 speel ik nu op 5-snaars Ibanez...ding heeft weinig ruimte tussen de snaren maar dan ook een smalle hals wat ik persoonlijk gewoon erg lekker spelen vindt. 5e snaar gebruik ik vaak als thumbrest, maar die keren dat ik 'm speel vind ik 'm toch zo vet klinken. Zijn al verschillende nummers die ik nu een stuk lager speel...puur om te genieten van de klank van die B-snaar.
Maar voor punk voldoet een 4-snaar en voor bluess ook...enige waar ik de 5-snaar vaak tegen kom is in de metal hoek. Met une peux distortion klinkt ie daar erg nice ;-)

lcvanderhelm
30 augustus 2003, 17:23
Ik ben 2 jaar geleden ook overgestapt op 5snaren.De extra mogelijkheden bevallen mij wel. het is een Hartke met actieve elektronika.Ik vind echter de klank van lage B,CenCis niet mooi eruit knallen.Zeker bij opnames.Wie heeft er nog meer deze ervaring,of nog beter,wie heeft een oplossing.

Lize
30 augustus 2003, 18:13
Tja, dat kan echt aan alles liggen. Aan de electronica van je bas (minst waarschijnlijke optie, denk ik) aan je versterker, aan de opname-apparatuur, aan de installatie waarop je de opname afspeelt... Valt m.i. geen zinnig woord over te zeggen.

Clunk
30 augustus 2003, 19:12
aan je bas zelf ;)

als je een dikkere b-snaar koopt, komt ie ook strakker...
bij mij was het zo, dat het geluid dan ook strakker klinkt...

verders ken het ook nu zo zijn dat ie misschien meer fretbuzz heeft daardoor.. als je em te laag zet.. maar daar heb ik geen last meer van :)

bassopotmus
30 augustus 2003, 21:01
zoveel factoren...schakel; ze allemaal een voor een uit.

lcvanderhelm
30 augustus 2003, 21:16
Beste Clunk daar zit wat in.Ik speel nu[niet nu,want nu zit ik met 1 vinger te typen]op 045/065/085/105/130,waarbij de B in verhouding wel erg slap staat.Welke dikte B snaar speel jij dan?

Clunk
31 augustus 2003, 19:21
ik ga ff kijken
*raced naar zn kamer*

t resultaat:

ik speelde op een 120... nu heb ik een DYB130

naja.. zal wel :P
jij zit dus al onwijs dik :) trouwens de rest is bij mij ook hetzelfde :P

watvoor bas heb je eigenlijk?

JoVe
2 september 2003, 13:50
basso nou mist er toch echt wel een een keuze optie.

Ik vind het allebei wel wat hebben, daarom heb ik zowel een viersnaar als een vijfsnaar, moehaha.

Trouwens, ik heb net elixir snaren op m'n (viersnarige) ATK gezet, mmm, lekker geluidje.

Clunk
2 september 2003, 14:51
lekkere prijs ook :roll:

JoVe
2 september 2003, 18:59
jazeker, ze waren gratis.

Een tijd geleden twee van die bonnetjes uit de Gitarist ingevuld.

Clunk
2 september 2003, 19:35
kijk ... das nog eens gaaf, ik moet ook van die bonnen :razz:

maar ik gaat er geen 70 euro, of meer zelfs voor dokken, vind 40 euro al rap voor een paar snaren :p