PDA

View Full Version : Gibson SG Faded



Donnie
27 augustus 2003, 17:34
Zeer gewaardeerde kenners van gitaren!

Mogelijk kunnen jullie mij helpen...
Ik sta momenteel op het punt om een electrische gitaar te kopen. Jarenlang speel ik acoustische gitaar, maar met de mogelijkheid om in een band te spelen, heb ik besloten om tot aanschaf van een electrische gitaar over te gaan.

Het bedrag dat ik voor de gitaar wil uitgeven ligt rond de 500,- Euro. Voor dat geld heb ik een Mexicaase Fender gezien die al met al zeer aardig klonk. Nu mogen jullie mij zien als een leek op het gebied van electrische gitaren, maar wel als iemand die zeer gedreven is om er mee aan de slag te gaan. Ik moet dus lang, veel plezier van mijn nieuwe aankoop hebben.

In de winkel heb ik ook een Gibson SG Faded gezien voor 986 Euro. Ik ben daar helemaal verliefd op geworden. Hij sprong mij direct in het oog en het wil er niet meer uit. Nu weet ik dat de prijs een stuk hoger ligt dan wat ik in gedachte had en ook weet ik dat uiterlijk niet alles zegt...

Wie kan mij iets zinnigs over mijn (luxe) probleem vertellen. kunnen jullie mij overtuigen van de Gibson SG Faded, of raden jullie mij toch aan een andere (goedkopere) gitaar te nemen.

Ik wacht jullie bericht af.

Alvast bedankt!

MarshallSG
27 augustus 2003, 18:14
In dit topic staat wat over de SG Faded kwaliteit schijnt niet zo heel denderend te zijn

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=19660&highlight=sg+faded

Vexx
27 augustus 2003, 18:21
Als ik jou was zou ik mij eerst orienteren op wat voor soort gitaar je wilt (muziekkeuze is vooral heel belangrijk). Een mexicaanse stratocaster is namelijk een totaal andere gitaar dan een Gibson SG. (strat heeft bijvoorbeeld single coils (enkelspoelelementen) en de SG heeft humbuckers (dubbelspoel), wat resulteert in een ander geluid).
Verder zou ik even kijken op www.harmony-central.com, daar hebben ze een heleboel reviews van allerlei gitaren. Daar zou je een beetje uit kunnen opmaken welke gitaar het meest geschikt is voor jouw muziekkeuze.

Als je voor een SG gaat, zou ik als ik jou was nog even verder sparen en dan een 'Standard' of 'Special' SG kopen. De Faded schijnt namelijk slechtere elementen te hebben, en is van huis uit al afgesleten. Dit omdat sommige mensen (dwazen als je het mij vraagt) dit mooi vinden; dan lijkt het net alsof ze een hele oude, en goede gitaar hebben. Ik zag de SG Faded trouwens voor €959,- bij Feedback (www.feedback.nl)

Ík vind trouwens dat je voor een SG zou moeten gaan (een Standard/Special dan wel...), maar dat is mijn mening.

Er is trouwens wel een alternatief voor de Gibson SG: de Epiphone G-400. Epiphone is een merk dat Gibsons namaakt (onder het 'toeziend oog van Gibson weliswaar') Deze kosten rond de €500,- maar ik denk dat je dan qua kwaliteit beter zit bij een mexicaanse Fender.

Wilson
27 augustus 2003, 18:21
ligt er ook beetje aan watvoor geluid je wilt, wil je een mooi sprankelend vrij dun geluid, dan zou ik niet voor de sg gaan, maar wil je een mooi warmer, doffer clean, of bruut scheuren, dan zou ik voor de sg gaan. 2e hands kan je trouwens voor 500 euro wel een beter strat kopen dan een mexikaan, een 2e hands jap ofzo, of een usa mischien als je goed zoekt, of wat geld bijlegt. Voor de prijs van de sg kun je een hele mooie nieuwe amerikaanse strat kopen.

gerrekat
27 augustus 2003, 18:54
Zou altijd een Gibson boven een fender verkiezen, fenders hebben ten eerste hele goedkope geschroefde halzen en van single coil geluid hou ik al helemaal niet.

Een SG is echt een zeer goede rockgitaar, erg veelzijdig, ziet er bovendien IMO veel mooier uit dan een strat!

BLOK182
27 augustus 2003, 18:59
Ehm, die faded is gewoon een special met "afgesleten" lak dacht ik hoor, en die elementen zijn prima, gewone goeie gibson pickups. Maarrem, je zou ook eens kunnen kijken naar een tweedehands SG standard.

MarshallSG
27 augustus 2003, 19:05
De Faded schijnt namelijk slechtere elementen te hebben

Dit is niet waar. Gewoon standaard 490R/490T dat zit ook in de standaard en de special

cas121
27 augustus 2003, 19:17
nee wat jij zegt is niet waar, in de standard zit namelijk de 490r/498t combinatie, weldegelijk een betere combo dan de 490/490 setup.

kijk alleen al naar de afwerking, dan zie je dat ook de special al een stuk beter is dan de faded.

ik zou zeggen, klein stukje doorsparen en dan de tweedehands markt goed in de gaten houden, vind je er vanzelf een...

MarshallSG
27 augustus 2003, 19:20
Ik vergis me de standard zit 498T ja maar de special heeft wel 490T

gerrekat
27 augustus 2003, 19:37
Staar je niet blind op de elementen, kijk maar eens naar alle posts van mensen die ze vervangen, waarschijnlijk wil jij dat ook na een tijdje.

Ik vind de stock GIBSON buckers niet echt super, de enige die me ooit goed is bevallen is de Tony Iommi signature......

Maar dat geldt bijna voor alle stock buckers, in mijn high end DEANs zitten standaard DiMarzio's die haal ik er ook uit (de brugpositie dan), koop de gitaar die je mooi vind en die lekker speelt en stop er elementen in die je zelfs lekker vind!

Wilson
27 augustus 2003, 22:40
van single coil geluid hou ik al helemaal niet.

Een SG ziet er bovendien IMO veel mooier uit dan een strat!

kijk daar ben ik het dus weer totaal niet mee eens

cas121
28 augustus 2003, 10:06
even off topic:
Ik vind de Iommi pu van Gibson juist ontzettend tegenvallen, heb 2 identieke gibson SG std's staan, zelfde afstelling, zelfde snaren etc, alleen heeft de een nog de stock 498T en de ander dus een Iommi in de brugpositie en wat een verschil. zonder overdrijven: ik vind die 498 wel 10x beter klinken, smaken veschillen I guess...


pas ook al gezegd, probeer eerst wat je het best vind klinken en spelen, ga dan op zoek, een 2 dehands sg special moet lukken voor onder de 900