PDA

View Full Version : Tube extenders: als oplossing voor hitteprobleem



riesj
27 augustus 2003, 14:17
Hoi,

Ik heb een Laney LC15R. Bij deze versterker zitten de tubesockets op de printplaat. Dit houdt in, dat een deel van de buizen dus ook binnen het chassis zitten, waardoor er warmteontwikkeling binnen het chassis optreedt. Komt bij dat, omdat de LC15R een combo is, dat het chassis op zijn kop hangt.
Hierdoor kan er een onnodig hitteprobleem ontstaan.

Om de printplaat (en de componenten) te ontzien zijn er meerdere oplossingen:
* vesterker op z'n kop zetten
* losse top maken van chassis (zoals Qwerty gedaan heeft)
* ventilator plaatsten
* tubesockets op chassis plaatsen (of op ergens anders)

Afgezien van de eerste oplossing, zal ik de versterker moeten modificeren, waar ik geen trek in heb. Dus ben ik met het volgende alternatief gekomen: Tube extenders.
Dit betekent: een verloopstuk tussen de tubesocket en de tube, waardoor de buizen buiten het chassis zitten.

Nu loop ik al een tijdje met de vraag: bestaat dit?
Inmiddels heb ik Ted Weber deze vraag ook gesteld en hij kan dit wel voor mij maken (simpele versie van de Bias-rite), maar dit is niet goedkoop (en moet uit Amerika komen).

Of zou ik dit zelf kunnen maken?

Oh ja, geven 12AX7 buizen veel warmte af, want in principe wil alleen deze modifatie bij de eindbuizen toepassen?

BTW: sorry voor de grote lap tekst :D

Groetjes,

LordRiffenstein
27 augustus 2003, 14:36
Plaats gewoon een klein ventilatortje achter je versterker en klaar.

Dirk_Hendrik
27 augustus 2003, 19:52
Oh ja, geven 12AX7 buizen veel warmte af, want in principe wil alleen deze modifatie bij de eindbuizen toepassen?
Groetjes,

Nee, 12XA7's geven heel weinig warmte af. De hitte zit echt bij de eindbuizen.

Een wedervraag: Je zegt dat er door de hitte een probleem kan ontstaan. Heb je ook een reden om dit te vermoeden wat de tweak rechtvaardigt?

riesj
27 augustus 2003, 21:22
Een wedervraag: Je zegt dat er door de hitte een probleem kan ontstaan. Heb je ook een reden om dit te vermoeden wat de tweak rechtvaardigt?

Hierop berust ik mijn vermoeden:
Op harmony central zijn er een aantal personen die het falen van hun amp wijten aan wamteontwikkeling in het chassis.
Qwerty (forumlid) heeft vanwege de warmteontwikkeling in het chassis zijn combo omgebouwd tot een top, waarbij hij het chassis heeft omgedraaid.

Ik heb tussen de amp en de speaker een Weber mini-mass zitten, waardoor ik op acceptabel geluidsniveau lang achter elkaar door kan spelen. Hierbij geef ik de eindbuizen lekker op hun donder :D
Ik verwacht niet, dat de amp er op de korte termijn mee zal kappen, maar als de printplaat met componenten elke keer een tikje krijgt door een te hoge temperatuur... zou die op den duur een tikje teveel kunnen krijgen, waardoor de componenten kapot kunnen gaan, en/of de eindtrafo.

Dus daarom dacht ik, waarom zou ik dat risico van een reparatie willen lopen als ik voor niet teveel pieken en moeite dit probleem zou kunnen verhelpen door een verlengstuk in een tubesocket te steken waardoor de einbuizen onder het chassis hangen.

Groetjes,

ijff
27 augustus 2003, 22:36
Hierop berust ik mijn vermoeden:
Op harmony central zijn er een aantal personen die het falen van hun amp wijten aan wamteontwikkeling in het chassis.


En dat waren ook Laney-gebruikers?
Ik zou toch echt geen problemen proberen op te lossen die er niet zijn...

riesj
27 augustus 2003, 23:16
En dat waren ook Laney-gebruikers?

Yep LC15 gebruikers.

Hé iff, als je in jouw amp (LC50-II) kijkt, zitten de bij jou de buizensockets op het chassis gemonteerd, of erin?

ijff
27 augustus 2003, 23:41
D'r op.. zowel voor als eindbuizen.

riesj
28 augustus 2003, 13:19
Ik denk dat de LC15 één van de weinige amps is, die de buissockets direct op de printplaat heeft.
Het is natuurlijk zo, dat het 9 vd 10 keer goed gaat, anders zou die amp uit de handel moeten zijn genomen.
De problemen treden (neem ik aan) dan ook alleen op als de buizen echt hard moeten werken (dus op hoog volume met evt. (overdrive/boost)pedalen).

qwerty
28 augustus 2003, 13:44
Volgens harmonycentral crashen de meeste lc15´s idd als ze vol pen staan met een booster/od ervoor.

Voor ombouw nog wel eens last gehad van plotseling inzakken van volume bij vol open spelen, nu de buizen rechtop staan geen enkel probleem meer!!! Btb NOS preampbuisjes geven vet geluid in lc15!

Overigens is ombouwen tot top niet zo´n heel idioot idee, als je vervolgens een nwe speaker baffle monteert past er in de originele behuizing volgens mij vrij goed een 12" speaker. Een Micro stack is het gevolg. Kosten zijn tevens relatief laag te houden, en je weet niet wat er gebeurt als je zo´n ding op een 4x12 aansluit! Dan is er ineens heel goed mee te giggen zonder mic.

riesj
28 augustus 2003, 16:26
Hé Qwerty,

Een microstack lijkt me natuurlijk ook heel vet. Was ik oorspronkelijk ook van plan om te maken en inderdaad van de combokast een 1x12 te maken. Maar de speaker die er bij de amp geleverd wordt, een 10" Celestion V10-40, geeft al een mooi geluid. Dus voorlopig hoef ik niet te upgraden naar een 12". Bovendien lijkt het me ook wel gaaf om een 1x12 cab te kopen en deze parallel te schakelen met de interne speaker. Dat ziet er gestapeld ook mooi uit :D.

Bij het maken van de microstack heb ik ook tolex nodig wat vrij prijzig is en ik weet nog niet wat ik als frontplaat wil gebruiken. (het oog wil ook wat :D).

Daarom dacht ik zo, waarom verleng ik gewoon de buizenvoetjes van de eindbuissockets niet? Is het probleem ook opgelost. (lees: dan heeft ie evenveel last van warmte als andere combo's). Natuurlijk wel minder goed opgelost, dan het ombouwen tot een top. :wink:


NOS preampbuisjes geven vet geluid in lc15!
Je maakt me nieuwsgierig! Hoe interpreteer ik dat vette geluid? (zeg maar tov de standaard sovtek 12ax7?

Oh ja, welke 12" speaker heb jij erin geknald?

Je had het een tijdje geleden (dacht ik) over dat je nog een paar mods ging doen aan je LC15, daar nog aantoe gekomen en wat is het resultaat? :)

Groetjes,

josh.vandenberg
28 augustus 2003, 20:06
Ik heb op een versterker van me van die zwarte,tot een soort harmonica gevouwen,koelveer.Het is gemmakt van een heel dun zwart soort blik.Ik weet geen naam .maar het voert goed de hitte af.Misschien weet iemand hoe die dingen heten.Ooi t bij vox humana gekocht.