PDA

View Full Version : Pentatonisch improviseren



jerzeyman
27 augustus 2003, 13:38
Hey,

Heb een boek gekocht over pentatonisch soleren, de techniek enz. Maar nu kom ik er niet echt uit. :???:

zal het ef uitleggen

Dan staat er :

Example : G minor
Key of : F major
Mode : G dorian

en dan staat eronder de volgende toonladders :

1: G - Bb - C - D - F
2: Bb - C - D - F - G
3: C - D - F - G - Bb
4: D - F - G - Bb - C
5: F - G - Bb - C - D

1 = G min pent.
2 = Bb maj. Pent
3 = C mixolodisch

Maar wat is nou die 4e en 5e voor een toonladder ?

En snappen jullie die dingen van Example, Mode en key ?

ik hoop dat jullie me willen helpen,

groetje`s jerz :P

pimmetje
28 augustus 2003, 11:20
Ik moet zeggen dat ik 't bovenstaand verhaal zoals 't gepresenteerd is niet echt een verhelderende kijk op muziektheorie vind. Wat extra uitleg van het proces zou wel handig zijn... ik gok en hoop dat de uitleg die ik eraan geef de juiste is :D.

Het example lijkt hier een (willekeurig gekozen) akkoord waarmee ze pentatonisch aan de slag gaan. Op basis wat daar uit komt, pakken ze een toonsoort. Omdat in de standaard G-penta 1 mol voorkomt (Bb), pakken ze F als de key (toonsoort).

Als je dat van de key en de mollen niet snapt kan je de kwinten- en kwartencirkels ff erbij pakken. Op gitaarnet staat een duidelijk artikel hierover: http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/theorie/kwinten.php3.

Vervolgens gaan ze in boek van jou alle 5 modes/posities langs die je dan kan pakken binnen die pentatonische G ladder. Een modus is eigenlijk het verschuiven van het beginpunt van een ladder zonder de tonen van die ladder te veranderen. De intervallen komen dus in een andere volgorde en daardoor krijgen de modes allen hun eigen sfeer/klankeffect.

Die 4e ladder lijkt mij D aeolisch en die 5e F ionisch. Dat Ionische kan wel kloppen als je ervan uit moet gaan dat je in de toonsoort F majeur speelt. Alleen zijn alle modes in dat boek van jou natuurlijk uitgekleed tot 5 tonen... het moest tenslotte om pentatonisch gaan.

dvmutzy
29 augustus 2003, 22:04
maar D aëolisch is toch hetzelfde als D mineur?
maar er staat al een mineur ladder. of kan dat wel, omdat het pentatonisch is?

pimmetje
30 augustus 2003, 03:14
De aeolische ladder komt idd overeen met 'onze' standaard mineur ladder... melodisch mineur dus (en dan wel oplopend).

Maar er zijn vele mineur-ladders. Als je alle modes in ladders omzet, krijg je 't volgende beeld:

Ionisch : 1 2 3 4 5 6 7 ... grote terts, dus (een) majeur ladder
Dorisch: 1 2 b3 4 5 6 b7 ... kleine terts, dus (een) mineur ladder
Phrygisch: 1 b2 b3 4 5 b6 b7 ... kleine terts, dus (een) mineur ladder
Lydisch: 1 2 3 #4 5 6 7 ... grote terts, dus (een) majeur ladder
Mixolydisch: 1 2 3 4 5 6 b7 ... grote terts, dus (een) majeur ladder
Aeolisch: 1 2 b3 4 5 b6 b7 ... kleine terts, dus (een) mineur ladder
Locrisch: 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 ... kleine terts en b5, dus (een) verminderde ladder

En je hebt gelijk dat er wat anders gebeurt doordat we 't hier over pentatonisch hebben. Kijk maar 'ns goed naar de tonen die weggelaten zijn:

Normale G-mineur ladder: G A Bb C D Eb F
Voor pentatonisch mineur de 2 en de 6 (A en Eb) weg, dus houdt je over: G Bb C D F
Pak de reeks vanuit D, zoals in dat boek: D F G Bb C
Nu pakken we rechtstreeks 'de' standaard D mineur penta: D F G A C
Er is dus verschil !!!

Je ziet dat door het pentatonische karakter het schuiven in modes weer andere ellende veroorzaakt. Pentatonisch gezien is Dorisch dus eigenlijk 'de' mineur die we allemaal standaard pakken :D.

taylor
30 augustus 2003, 10:48
[quote="pimmetje"]De aeolische ladder komt idd overeen met 'onze' standaard mineur ladder... melodisch mineur dus (en dan wel oplopend).

euh zeg je hier dat aeolische ladder gelijk is aan melodisch mineur(oplopend)?

dat klopt niet.

melodisch mineur zie ik zelf als en ionische ladder maar dan met 1 verschil de kleine terts en plaats van grote terts.je bedoeld dorisch zeker.

wel shit om al die naamen te gebruiken dat doe ik nooit dorisch ect.

pimmetje
30 augustus 2003, 11:50
Sorry... aeolisch is gelijk aan aflopend melodisch mineur (1 2 3b 4 5 b6 b7)... foutje idd... kan 't ook gewoon natuurlijk mineur noemen, dan heb je minder kans op zo'n oplopend/aflopend foutje... 't bier hielp wat :D.

Maar de dorische is ook NIET gelijk aan melodisch mineur, aflopend of oplopend:

MM oplopend: 1 2 b3 4 5 6 7
MM aflopend: 1 2 b3 4 5 b6 b7
Dorisch: 1 2 b3 4 5 6 b7

taylor
31 augustus 2003, 00:45
maar en melodisch mineur spel je eigenlijk(officeel) terug(aflopend?) niet als melodisch mineur maar als 2e trap dus dorisch.

toch of is het zo als jij zegt 6e trap? nou raak ik zelf in de war.

willem1940
31 augustus 2003, 03:46
Ik vind dat heel knap hoor, 7 tonen in een pentatonische ladder.

taylor
31 augustus 2003, 11:12
op 1 blues schema kun je wel wat meer spelen dan penta alleen!


de opgevulde penta heeft 9 noten.

willem1940
31 augustus 2003, 14:51
Ik trek de kwaliteiten van muzikanten en van toonladders niet in twijfel.

Ik bedoel, dat een pentatonische ladder slechts 5 tonen bevat want penta betekent 5.

Natuurlijk zijn er méér interessante toonladders, vooral als er meer dan 5 tonen in zitten maar die kunnen dan bezwaarlijk pentatonisch heten.

pimmetje
31 augustus 2003, 17:53
Ik trek de kwaliteiten van muzikanten en van toonladders niet in twijfel.

Ik bedoel, dat een pentatonische ladder slechts 5 tonen bevat want penta betekent 5.

Natuurlijk zijn er méér interessante toonladders, vooral als er meer dan 5 tonen in zitten maar die kunnen dan bezwaarlijk pentatonisch heten.

Die ladders met meer dan 5 tonen waren in dit onderwerp eigenlijk alleen om uit te leggen hoe dat boek (waarschijnlijk) aan z'n pentatonische ladders en hun namen kwam.

dvmutzy
31 augustus 2003, 22:49
@Pimmetje: Ben jij soms gitaar/muziek -leraar?

En is oplopend van laag naar hoog en aflopend omgekeerd, of heeft het ergens anders mee te maken?

taylor
1 september 2003, 16:46
en goeie manier om te beginnen van die penta laders af te komen is om te beginen met dominante arpegios.

dus als er ergens en E7 of A7 ect ziet staan in het blues schema daar en dominante arpegio spelen in de toonsoort van het akkoord.(of gedeeltes daarvan).

jerzeyman
1 september 2003, 16:53
ehj,

Bedankt voor je antwoord pimmetje, maar als je het nou over die kerktoonladders hebt, klopt het dan dat je dan een andere formule krijgt voor de pentatonische tonladders ? B.V : standaard penta:
1, 2 , 3, 5, 6 . Verandert dit dan als je B.V in F-ionisch speelt? Want ik snap namelijk iets niet, Volgens mij is F- ionisch het zelfde als F majeur, toch ? Dus F-G-A-A#-C-D-E. Dus dan zou volgens de formule F maj. Pentatonisch zijn : F-G-A-C-D. Dat klopt dus niet met de toonladder die in het boek staat, daar word namelijk een: 1.2,4,5,6 ( F-G-Bb-C-D ) gespeeld. Dus het klopt niet met de "normale" pentatoniche ladder van F. Dit is ook zo bij sommige andere toonladders, dat het niet over een komt met de normale penta fornule.. Dus daarom mijn vraag, verandert het pentatonisch ook als je b,v met kerktoonladders gaat spelen ?

groetje`s jerz

pimmetje
2 september 2003, 04:10
@Pimmetje: Ben jij soms gitaar/muziek -leraar?

En is oplopend van laag naar hoog en aflopend omgekeerd, of heeft het ergens anders mee te maken

Nee, ben geen muziekleraar... pure hobbyist net als de meesten hier.
Het oplopend is idd van laag naar hoog en aflopend omgekeerd.

------------
@jerzey:

Met pentatonisch verandert er idd hier en daar wat in die modes. Er missen tonen, dus sommige modes passen niet meer helemaal.

Dat gedoe met die A en Bb in die Ionische komt door het uitgangspunt. Het boek neemt het akkoord waarin/over gespeeld wordt als uitgangspunt: een Gmineur. Daar komt die Bb vandaan.

Helemaal netjes zou je idd in die F een A verwachten. Omdat ze hier eigenlijk alleen posities pakken met tonen uit Gmineur penta erin, gebeurt dat net ff wat anders.

Denk trouwens ook niet TE veel na over die theorie. Het is leuk om 't een beetje in de gaten te houden en 't kan je soms helpen om uit een overdosis routinematig spel te breken... maar 't kan je zeker ook flink in de weg zitten als je gewoon moet spelen/oefenen...

Jimi Hendrix
2 september 2003, 09:04
Hey,

Heb een boek gekocht over pentatonisch soleren, de techniek enz. Maar nu kom ik er niet echt uit. :???:

zal het ef uitleggen

Dan staat er :

Example : G minor
Key of : F major
Mode : G dorian

en dan staat eronder de volgende toonladders :

1: G - Bb - C - D - F
2: Bb - C - D - F - G
3: C - D - F - G - Bb
4: D - F - G - Bb - C
5: F - G - Bb - C - D

1 = G min pent.
2 = Bb maj. Pent
3 = C mixolodisch

Maar wat is nou die 4e en 5e voor een toonladder ?

En snappen jullie die dingen van Example, Mode en key ?

ik hoop dat jullie me willen helpen,

groetje`s jerz :P
Ik zie alleen maar bij die 4e en 5e dezelfde noten maar dan in een andere volgorde, dat heeft met een modus weinig te maken, maar alles met de posities op een gitaar. De modus verandert alleen maar als je 1. of ANDERE tonen speelt over een bepaald akkoord of 2. het AKKOORD wat eronder ligt verandert, of beide.
Het probleem met veel gitaarmethodes (zoniet alle) is dat ze een bepaalde positie/begintoon een modus noemen, terwijl ze dat een positie zouden moeten noemen.

Bijvoorbeeld: als je F majeur speelt over Dm dan speel je dus Dm aeolisch, als je F majeur speelt over Bb dan is het Bb lydisch etc.
Overigens is er nog het verschil tussen modale muziek en tonale muziek, maar dat verschil voert wat te ver om in 2 regels uit te leggen, maakt het op dit moment alleen maar moeilijker.