PDA

View Full Version : De meest herkenbare Stingray Baslijnen.



Wouter J
27 augustus 2003, 11:40
Mijn Baas Jan Knooren; "Geef een bassist een basgitaar en hij klinkt als een Bassist, geef een Bassist een Musicman en hij klinkt als een Bassist met een Musicman."

Deze grappige quote kreeg ik te horen toen Jan de baslijn van Peter Gabriel's "Sledge Hammer" aan het uitzoeken was. En Ja, hij heeft eigenlijk gelijk, die baslijn gespeeld door Tony Levin heeft zo'n overduidelijk Musicman Stingray geluid dat het gewoon weg op geen enkele andere bas gespeeld kan zijn. Laat ik voor de gein eens wat overduidelijke Stingray baslijnen noemen.

"Working day and night" - Michael Jackson, bassist Louis Johnsson van het album "Off the wall"
"Without you" - David Bowie, bassist Bernard Edwards (De Bassist van Chic) van het album "let's dance"
"Show me your soul" - Red Hot Chili Peppers, bassist Flea van het album "Mother's milk"
"Our love's in jeopardy" - The Greg Kinn band, Bassist... ?
"België" - Het Goede Doel.

IK persoonlijk vind die typishe Stingray knal prachtig en Jan heeft gelijk, het geluid haal je er meteen uit.

De Teng
27 augustus 2003, 11:51
Gek he, met zo'n element? Duh..

Een gitarist met een strat klinkt typisch... een bassist met een Jazz ook... ook met een MM. Maar idd... het knalt er lekker uit. Sinds kort kan ik die sound ook uit mijn bas halen (laten ombouwen namelijk) en het popt de speakers uit. Heel goed te doen. :D Leo heeft zijn talent weer eens bewezen, voor de zoveelste keer.

Wouter J
27 augustus 2003, 11:55
Gek he, met zo'n element? Duh..

Een gitarist met een strat klinkt typisch... een bassist met een Jazz ook... ook met een MM.

Nou om te zeggen dat "Guerilla Radio" vand Rage against the machine de zelfde basklank heeft als "Birdland"van Weather report omdat ze beiden op Fender Jazzbassen zijn gespeeld klopt niet.

Nu ik het toch over Rage against The Machine heb. Dat eerste Album staat overvol met Stingray baslijnen. zoals op "Bombtrack", "Know your enimy" en "Bullet in the head"

De Teng
27 augustus 2003, 12:02
Noem je ook even een verschil in stijl en ga je 'The best bassplayer in the world' -zoals Jaco zichzelf voorstelde aan Wayne Shorter, toch ook niet de minste- met iemand vergelijken die daar niet aan kan tippen. Ik denk dat dat ook heel veel uitmaakt. Logisch dat je een klankverschil krijgt toch?

Wouter J
27 augustus 2003, 12:05
Ja maar vergelijk al die baslijnen die ik genoemd heb in mijn eerste post eens, ze zijn door basgitaristen met uiteenlopende stijlen ingespeeld. Maar allemaal hebben ze dei musicman knal overeen.

Clunk
27 augustus 2003, 16:04
Gek he, met zo'n element? Duh..

Een gitarist met een strat klinkt typisch... een bassist met een Jazz ook... ook met een MM.

Nou om te zeggen dat "Guerilla Radio" vand Rage against the machine de zelfde basklank heeft als "Birdland"van Weather report omdat ze beiden op Fender Jazzbassen zijn gespeeld klopt niet.

Nu ik het toch over Rage against The Machine heb. Dat eerste Album staat overvol met Stingray baslijnen. zoals op "Bombtrack", "Know your enimy" en "Bullet in the head"

hmmz, volgens mij heeft ie toch geen MM gespeeld?
of heeft ie die wel?
ik moet ook een stingray hebben :D musicman rules :P
naja,.. hij knort er wel lekker op los, maar om nou te zegge dat dat een egte stingray.. trouwens, bullet in the head klinkt wel zo jah.. :P

n/m :D

De Teng
27 augustus 2003, 16:20
Daar heb je wel gelijk in, maar als je bekijkt dat het uiteindelijk om een bepaald geluid gaat (dus het type/merk basgitaar op zich) in vergelijking met de stijl (de bassist) zie je toch dat het beide aspecten zijn die meetellen. Dus hoor je ook beide dingen erdoorheen. Of het nou een MM is of een J, maakt dan niet altijd wat uit. Maar ja... das mijn mening. :)

basswasp
27 augustus 2003, 16:52
Van Rage vind ik vooral de slap van Take The Power Back erg Stingray-klinken. De bovengenoemde ga ik een andere keer even luisteren :).

Clunk
27 augustus 2003, 17:19
toch klinkt take the power back een stukje rustiger dan een stingray :P

Laus
27 augustus 2003, 17:25
kvin dat stingray geluid niet super.

of ik ben gewoon een rukbassist....die kans lijkt me een stuk groter.

Wouter J
27 augustus 2003, 17:44
Tim Commerford speelde wel degelijk op Stingrays, kijk maar naar de clip van "Killing in the name of" Vanaf het tweede album stopte hij met slappen en ging over op Fenders omdat hij niet wilde dat hij met Flea vergeleken werd. (Lees het interview met hem op de Bassplayer site maar.)

Kijk zelf maar, deze RATM site heeft foto's met zijn Stingray.

http://bensragesite.iwarp.com/tim.html

bassopotmus
27 augustus 2003, 19:17
Ik vind hete meer dan normaal dat een SR er doorheen beukt, Het heeft maar 1 sound.

Die jazz van RATNM en JP, ja natuurlijk jaco leunde stevig tegen zijn brug pupje, tim wat minder, een jazz heeft ook veel meer sounds dan een SR.

Wat dachten jullie van die band met als zangeres Skin, weet de naam ff niet. Das ook zon SR boom

Clunk
27 augustus 2003, 21:18
skunk anansie ;)

dat is een vette sound jongen... ben ik btw nogal fan van :D
maar om nou te zeggen dat het een riff-style is.. nou.. dus niet.
die gozer heeft ook egt zn aparte stijl.

cker nu ik alle nummers gewoon ken, en als je er meer gaat spelen,
Dan merk je ook dat ze allemaal een eigen stijl hebben
*duh* zeg je dan,
alleen omdat die stingray een dik specifieke toon heeft lijkt het nogal op elkaar.

en jazz ken je nogal varieeren, stond eig net op het punt om een japanse te kopen :@ is ie net voor me neus verkocht.. a-bon, ik koop wel een olp :P

btw, zie ik hier een enorme thumb-rest???
http://bensragesite.iwarp.com/index_files/Tim2.jpg

bassopotmus
28 augustus 2003, 08:09
niet om het een of ander, maar als je eerst een MIJ Jazz wil, en dan toch maar voor een OLP gaat vraag ik me een beetje af wat er in je hoofd omgaat, die verschillen dag en nacht. Ik moet zeggen dat ik steeds meer naar me Fender trek dan naar de SR. Zou het dan toch gaan gebeuren....

Jeremy B.
28 augustus 2003, 10:37
ehehe ik was er ook zo 1.

ik ben nog in 't bezit geweest van een SR.. spiksplinternieuw en wel 4500,- (gulden) maar die heb ik na een half jaar weer verkocht om z'n eenzijdigheid. Je kan er eigenlijk veeel te weinig uit halen. Het feit dat je 'm overal tussenuit pikt is omdat 't ook maar 1 en 't zelfde geluid heeft. Ik heb toen die Warwick Corvette met humbucker gekocht, die was iets veelzijdiger en bovendien was de bespeelbaarheid ook veel beter.

Maar.... ehehe sinds ik m'n Jazz heb (nu een jaartje ongeveer) raak ik de rest ook bijna niet meer aan. Voor 't hele stevige werk wil ik m'n Warwick nog wel 's pakken, maar m'n Jazz is m'n no.1 bassss

J. :lol:

Clunk
28 augustus 2003, 15:18
niet om het een of ander, maar als je eerst een MIJ Jazz wil, en dan toch maar voor een OLP gaat vraag ik me een beetje af wat er in je hoofd omgaat, die verschillen dag en nacht. Ik moet zeggen dat ik steeds meer naar me Fender trek dan naar de SR. Zou het dan toch gaan gebeuren....

Wat in mijn hoofd omgaat is dat ik het laag en volle toch wat neutrale klank van die fender wil..
die dingen klinken gewoon mooi :) maar zijn toch wel lomp eig :P

en van een SR vind ik de klank gewoon rete stak, gewoon de toon die ik er net niet uithaal met mn ibanez. dat heb ik doe SR passief, ken ik zelf me toon creeren ipv dat het door een preamp gebeurt, die het compressed.... idem bij die fender eig,

maar het gaat erom dat ik passief wil gaan, en die twee bassen met hoofdzaak degene zijn die mij aantrekken, en aangezien ik niet over een enorme berg geld beschik, zal ik toch een groote keuze moeten maken :D

maarja...
nu is het wachten of ik ergens anders nog een japanse fender tegenkom,
want deze is nogal wat men noemt 'verkocht'

De Teng
28 augustus 2003, 15:42
Koop een J bas en upgrade hem met wat betere elementen. Voor de passieve sound is Bartolini echt het mooist.

En een pre-amp compressed niet hoor.... de compressor kan ook uit.

Clunk
28 augustus 2003, 15:48
jawel... als jij actieve alectronica heb,. dan ken je zacht of hard spelen, maar het geluid blijft hetzelde,

als jij passief speelt, ken je zelf met je rechterhand die toon zetten,
als jij op een jazz- bass hard aanslaat, gaat ie lekker grommen,
sla je zacht aan, dan niet, gewoon smooth.

zal ie actief zijn, word het geluid eentoniger, omdat al dat geluid bij elkaar kwa volume word gecompenseert, dus zal ie ook minder karakter krijgen..

tenminste, dit heb ik ondervonden als ik mijn ibanez speel, tov een fender jazz./ piet visser jazz..