PDA

View Full Version : and now for something completely different



delphiro
27 augustus 2003, 09:33
Dit is gave fingerpicking, wel ff wat anders dan die Harry Sacksioni achtige frutseltjes (no offence Sacksioni fans :-D )

http://www.e-borneo.com/cgf/upload2/music_files/gitarre2000.mp3

YES!! dit is echt super!!

voor de goede orde, ik heb dit niet gespeeld. Ik kwam dit tegen op een forum waar ik wat meer klassieke gasten om me heen heb en oh boy.. wat kunnen die goed spelen :o

Negative K3 fan
27 augustus 2003, 09:52
slecht opgenomen, maar verder wel heel mooi en g oed gespeeld.

delphiro
27 augustus 2003, 09:59
As far as Yngwie, he reminds me of the Hindu holy man who spent his life learning to lift a bag of sand with his dick. It's amazing, but what's the point? -Terry D.

:-D :D :-D :D :-D :D

Beste signature van het jaar!!

:-D :D :-D :D :-D :D

De Teng
27 augustus 2003, 12:41
Jemig... toch niet normaal dit... vooral die intro, prachtig. Kwaliteit is wel kut ja.

Negative K3 fan
27 augustus 2003, 15:23
As far as Yngwie, he reminds me of the Hindu holy man who spent his life learning to lift a bag of sand with his dick. It's amazing, but what's the point? -Terry D.

:-D :D :-D :D :-D :D

Beste signature van het jaar!!

:-D :D :-D :D :-D :D

gejat van iemand op harmony ceentral, weinig origineel dus, maar wel aardig.

Gert-Jan
27 augustus 2003, 15:53
Ja man, dat laat 'ie toch ook zien door de bedenker (Terry D.) erbij te noemen............

Arbz
27 augustus 2003, 16:56
Welk forum is dat trouwens? Klinkt goed!

Het doet weer weinig goeds met mn zelfvertrouwen :)

ReinoutV
29 augustus 2003, 14:52
Wauw.... Gaaf... Weet je ook wie dit gespeeld/gecomponeerd heeft? Het heeft qua stijl veel weg van Don Ross. Of heb je ergens een transcriptie/tab liggen? Ff kijken hoeveel jaar ik erover doe om zoiets te kunnen spelen (nog steeds bezig met Asturias...).

Timmer
29 augustus 2003, 21:51
So hee mooi stukkie muziek ditte. Die gast kan best aardig pielen :)

Impressive :o

rien
30 augustus 2003, 10:24
Delphiro,ReinoutV

Heren,

Dit stuk is gecomponeerd en gespeeld door een van de weinige top gitaarfingerpickers die er zijn ( behlave tommy emmanuel dan wat die is uitzonderlijk ) dit is Doyle Dykes ( zie ook doyldykes.com)

Het is van de CD Gitarre 2000 geschreven in een auto toen doyle zn cd speler het niet meer deed op een taylor en voor het eerst live gespeeld in the Music Messe in Frankfurt in de lente van 1998.

Voor de verzamelaars/liefhebbers hier the original


http://www.digitalsoundplanet.com/Members/000109360_000004524_proj.mp3

Groeten
Rien

Janne
30 augustus 2003, 11:54
wow. Hoe heet dit nummer eigenlijk, of weten jullie dat ook niet? Heeft iemand hier een tab van ofzo, ik wil m ook wel eens proberen.

Negative K3 fan
30 augustus 2003, 14:32
ik heb alleen het idee alsof ik bepaalded melodietjes al eens eerder heb gehoord.

rien
30 augustus 2003, 15:32
het heet gitarre 2000

delphiro
30 augustus 2003, 18:16
Ja Rien, dat had ik nog helemaal niet gezegd.. het is inderdaad van Doyle Dykes maar het is gespeeld door Andrew Gorny (zie ook mp3 header info)

ik vond het op dit forum:
http://www.e-borneo.com/ab/cgforum.html

Een erg leuk forum maar dan wel enkel voor de klassieke en sporadisch fingerpickende gitarist.

Uit commentaar van de poster blijkt het stuk wel op schrift verkrijgbaar te zijn maar vond hij het een waardeloze transcriptie dus heeft Andrew het (ook nog eens) zelf uitgezocht! Ik geef het je te doen :o

rien
30 augustus 2003, 21:24
Wow.. ja dat geef ik je inderdaad te doen. Zeker voor iemand die klassiek gericht is omdat de fingerpickpatronen toch net effe anders zijn

Ik heb jaren lang geprobeerd clap van steve howe uit te zoeken. Toen ik dacht dat hem eenmaal had en de orginele tabs van howe onder mn neus kreeg bleek het toch wezenlijk anders ..enfin hoe dan ook uitgezocht heb ik het

hoi
Rien

JanB
8 september 2003, 11:36
Als fingerpick liefhebber ben niet echt kapot van dit stuk, staat wel ergens in een boek. Ik dacht in: Master Anthology Of Fingerstyle Guitar Solos Vol. 1, of anders Master Anthology of Fingerstyle Guitar Solos Volume 2. Is wel pittig, dat wel.

Waar ik me wel wat aan erger is die constante associatie met Harry Sacksioni. Ik ben helemaal niet zo'n grote fan van hem, vooral niet van die air dat hij de uitvinder van fingerpicking zou zijn.. Zijn wereldberoemdheid in heel Nederland dankt hij m.i. meer aan marketing factoren dan aan virtuositeit. In dat eerst genoemde boek staan tientallen fingerpickers, en in het tweede boek de rest. De besten van de wereld. Uit Europa zijn daar ook wel enkele bij, maar geen Harry S.

Overigens ga ik wel elk jaar een keer naar hem kijken en luisteren dat wel....

Jan[/url]

Bosch
8 september 2003, 12:04
Ik vind Harry Sacksioni echt drie keer niks.
Zowel qua gitarist als qua persoonlijkheid.

Tegen mij roepen dat de techniek zo de boventoon voert terwijl hij zelf veel pogingen heeft ondernomen om van die bestaande truttige stukjes twee keer zo snel als origineel te spelen en op te nemen.

Ofterwijl, idd roep eens een adere naam :wink: .

~Bosch~

delphiro
8 september 2003, 12:28
nou ik zou zeggen.. roept u maar want het is toch wel de bekendste fingerpicker in Nederland dus een andere vergelijking wordt een beetje lastig..

Overigens heeft Sacksioni zeker een grote aantrekkingskracht bij een heleboel gitaristen aangezien het nogal easy listening en voor 99% ook easy playing is. Qua techniek en muzikaliteit staat het (mijns inziens) echter mijlen ver van Dick Doyle of anderen vandaan. Ik ken alleen helaas geen Nederlandse Dick Doyle maar enkel... u raadt het al dus weet u een andere naam.. gaarne!

rien
8 september 2003, 20:38
Dick Doyle ???? Doyle Dykes neem ik aan..
Trouwens een betere fngerpicker dan Tommy Emmanuel bestaat er niet !

ook Doyle Dykes niet

En wat Sacksioni betreft...Het is wel diegene geweest die mij op mn 12de
aan een gitaar gekluisterd heeft omdat het inderdaad vlot na te spelen is..
en zo makkelijk zijn zn nummers ook weer niet.. probeer Anji maar eens..
of speel maar eens op een 12 snarige Prikklok 0745..

Niemand heeft me toen gezegd dat je de ret van je leven dat ding zou blijven bespelen en gelukkig maar

delphiro
8 september 2003, 21:41
Ja het is natuurlijk Doyle Dykes :D


zo makkelijk zijn zn nummers ook weer niet.. probeer Anji maar eens.. of speel maar eens op een 12 snarige Prikklok 0745

Misschien moet ik zeggen dat Sacksioni niet moeilijk is in vergelijking met een gemiddeld klassiek stuk. Ik heb heel wat dingen van Sacksioni gespeeld (en ik zag er mijn eigen aantekeningen als 'moeilijk... erg snel'' etc staan.. maar toen speelde ik ook nog niet zo lang :razz: ) maar het is zeer goed te spelen voor de wat 'gevorderde' gitarist omdat het duidelijk door een gitarist geschreven is (overdreven gezegd 'de grepen bepalen de melodie')

Heb je trouwens al eens iets ge-upload want ik ben wel benieuwd naar wat fingerpicking! Ik zal zelf eens kijken of ik Anji kan ophoesten (heb hier twee Sacksioni boeken liggen)

rien
8 september 2003, 22:45
zaterdag 12 july en maandag 14 july heb ik ooit wel eens wat geupload op deze site maar waren probeerseltjes...

Sacksioni zn repertoire van een jaar of 10 geleden speelde ik op een gegeven moment allemaal.. de hele rataplan.. toen was de lol dr af

Nu is er Tommy emmanuel... voordat ik die kan na spelen ben ik of 80 of harstikke krakjorum geworden. ( Ik speel pas 24 jaar fingerstyle )

Ik heb wel een MATON ebg 808 uit sydny laten over komen ( custom built ) wat werkelijk een schitterend instrument voor fingerpickers is
Nu moet ik nog effe leren spelen met een duimpick en leren ankeren
met mn pink ...en nog veel meer. Wat voor jou klassiek uitdaging is Is deze man voor mij op fingerpickgebied..Je hebt het wel eens over die virtuoze broers gehad in een van je berichten.. dat is emmanuel op het gebied van fingerpicking. Hij komt in raatle in april 2004 ( is nu reeds uitverkocht)maar als rechtgeaarde gitaarliefhebber kan ik je aanraden eens naar zn werk te luisteren.Als je wilt kan ik je wel eens een nummer per email toesturen.. Beats the shit out of Doyle Dykes..
Hoi

delphiro
9 september 2003, 08:20
gaaf!

ik ga eens kijken of ik wat van die vent kan vinden. Ben altijd wel geinteresseerd in toppers op het gitaargebied. Bedankt voor de tip!

Ik dacht overigens altijd dat Martin gitaren de top op het fingerpicking gebied waren? Vroeger had ik een Ovation maar die heb ik later weggedaan om een electrische gitaar te kopen (die ik nu vrijwel niet meer aanraak... SPIJT!) :-?

Dat ankeren met je pink deed ik op die Ovation eigenlijk automatisch, grappig dat jij dat blijkbaar niet doet. Overigens was het voor mij een nadeel want ik kon het bij klassiek meteen weer afleren :-D

speelze

JanB
9 september 2003, 21:27
De Harry Sacksioni die de klassieke spelers meestal kennen is zijn repertoir van 20 a 30 jaar geleden. Uit de eerste harlekijn boeken. Vaak niet al te moeilijk en alleen notenschrift. Ideaal voor les aan de beginnende gitarist. Later kwam er natuurlijk ander en moeilijker werk (o.a.veel open stemmingen,. De laatste jaren zijn er geen boeken meer. In het tijdschrift van zijn fanclub staat wel eens wat. Ik vind Anji, niet zo'n gelukkige keus, Rien. Is niet van hem (Davey Graham meen ik), en is ook wel te doen, toch?. Nummers van zijn cd Helden, zijn van een behoorlijk/pittig niveau. Zeker niet simpel.

Mooie van Tommy Emmanuel is dat hij "beyond technique" is. Kan daarmee z'n aandacht richten op de uitvoering en de show. Die combinatie houdt hem een avond (en langer) en een dvd lang zeer boeiend. Met klassieke gitaristen heb ik dat nooit. Na 2 nummers denk ik, leuk, knap, maar nu graag iemand anders.

Over goede gitaristen. De beste gitarist die ik ooit kende (speelde o.a. veel Leo Kotke) heeft z'n studie bedrijfskunde afgemaakt, en heeft het nu te druk....

En wat is er van Ton van Bergeyk geworden?

Ondertussen aardig 'off topic'..

Jan

Arbz
9 september 2003, 22:46
Met klassieke gitaristen heb ik dat nooit. Na 2 nummers denk ik, leuk, knap, maar nu graag iemand anders.


Tsja, tis maar waar je interesse ligt denk ik :)
Persoonlijk kan ik ontzettend genieten van een klassiek (solo)concert en ben tot de laatste noot en rust geboeid en gefacineerd...

Ik denk dat ik bij Tommy heb ik wat jij hebt bij klassieke gitaristen ;)

delphiro
10 september 2003, 10:03
ligt er bij mij aan wat er op het programma staat. Ik heb wel eens ergens gezeten waar enkel Guiliani en consorten werd gespeeld.. mwaa, dat was best slaapverwekkend :-D

Gelukkig weet de gemiddelde gitarist dat en speelt ie een afwisselend repertiore dat mijns inziens ook afwisselender is dan wat het repertoire van een fingerpicker ooit kan zijn. Ik bedoel.. ik vind geen Barrios, Villa Lobos of Bach onder de fingerpick componisten? :razz: )

Kwestie van smaak inderdaad.

JanB
10 september 2003, 10:12
We hoeven niet te vervallen in een smaak discussie, want daar valt niet over te discussieren.. toch?

Op z'n tijd vind ik een klassiek stuk ook wel leuk. Maar ik realiseer me ook, dat de betreffende lieden in hun tijd gewoon hedendaags en modern waren, net als hedendaagse componisten en dus ook gitaristen.
De tijd zal leren of Bach of Mozart langer zal beklijven dan b.v. Paul McCartney. Ik geef de laatste best een goede kans. Maar goed, nu ben ik echt behoorlijk off topic, en laat ik het hier verder bij.

Jan

rien
10 september 2003, 12:30
delphiro....ik ben met je eens dat ik jaren naar duck baker ian evans don ross etcc dat soort picker heb geluisterd en dan wordt het inderdaad allemaal na 10 nummers een beetje hetzel;fde
dit is NIET het geval met emmanuel .. die speel vrolijk alle stijlen door elkaar heen en is de meest complete ( mui klassiek en flamenco) gitaris die ik heb gezien. MI loopt er op de planeet in zijn genre geen betere rond ! en met mij zijn daar nog veel meer die er zo over denken ( kijk maar eens op misterfusion.nl) Hoe dan ook inderdaad over smaak valt niet te twisten.

Jan betreft anji .. is inder daad van graham alleen de bewerking van HS was vroeger voor mij en ik denk voor elke beginnende gitarist redelijk pittig.
Op helden speelt ie inderdaad pittig werk ( echter wel te doen ) Hij speelt( verkracht mi het nr CLAP van steve howe - raffelt ie af )compleet.
Steve howe speelt het notaben met een hybride techniek en daar is dat hele nummer op gebaseerd!
Hoe dan ook Sacks was mijn held vroeger dus ik ga hem niet geheel afktraken hier want ik geef het je te doen ook al speel je technisch nog zoi goed ga maar eens voor een zaal staan en zie maar dat je niet verkrampt. Ik hebv het gedaan en na 2 nummers speel je pas weer ontspannen en je voelt je heel lullig omdat je weet dat je beter kan. Daarom denk ik ook dat er heel veel talent vast nog wel rod loopt wat het liefs thuis vor de buis speelt omdat voor publiek spelen wel effe iets heel anders is..

Groeten/Rien

delphiro
10 september 2003, 12:34
Daarom denk ik ook dat er heel veel talent vast nog wel rod loopt wat het liefs thuis vor de buis speelt omdat voor publiek spelen wel effe iets heel anders is..

waarheid als een koe!

ik degradeer tot een 1ste jaars gitarist als er meer dan 10 mensen naar me kijken. Dan kan ik nog niet eens 'huiswaarts' van saxofoni op 100bpm spelen :-D

JanB
10 september 2003, 13:11
Delphiro: Dat doet m'n zelfvertrouwen goed, dank je wel...:-)

Rien, inderdaad was Anji in die tijd een behoorlijke uitdaging. Ik vond de uitvoering van Paul -sound of silence- Simon ook altijd erg goed. Op helden staat mooie en minder mooie dingen, ben ik ook met je eens. Harry afkammen gaat mij misschien ook wel te ver, maar hij moet eens ophouden zich als uniek gitarist, met een unieke stijl af te schilderen. Het leken publiek gelooft die onzin, maar m.i. is hij gewoon één van de vele chat atkins volgers. Dat maakt hem geen slechte of middelmatige speler. Mij speelt hij met één hand eruit hoor... bij wijze van spreken dan...

Jan

rien
10 september 2003, 17:20
Jan helemaal mee eens..

Saxofoni speelt leuk echter daar houd het ook mee op
Delphiro of een andere klassiek gitarist hier heeft me wel eens eens stukje van 2 virtoze broeders laten horen echter schitterend ...dat is pas gitaar spelen en logisch zijn jongens als the great Joe pass,Chet Atkins,
Django Reinhart, Tommy Emmanuel ,Tuck Andress, Steven Bennet ,Merle Travis, Jerry Reed, niet in de verste verten ook maar te vergelijken met HS. dus Jan nogmaals je eigen blazuin oppoetsen prima om de zalen en je zakken vol te krijgen maar een echt wonder talent is tie niet !

Hoi

rien
10 september 2003, 17:24
OH jan

Als je Ton van Bergeyk zoekt moet je Gerad Boontjes bellen dat is de direkteur van de Pop opleiding in Tilburg die weet vast wel waar die uit hangt..
Ik hebtrouwen nog 2 handgeschreven tabs van Ton hier liggen Georgia on my mind en Cry me a river .. erg pittig spul

Hoi

delphiro
10 september 2003, 19:06
Ik hebtrouwen nog 2 handgeschreven tabs van Ton hier liggen Georgia on my mind en Cry me a river .. erg pittig spul

scannen en posten :dance: (als 't niet copyrighted is)

Ach, Sexipony heeft in ieder geval een heleboel mensen gemotiveerd om gitaar te gaan spelen dus zo'n kwaaie is 't inderdaad niet. We leven alleen in een klein landje dus je bent al gauw een topper op een specifiek gitaargebied :-D

rien
10 september 2003, 20:06
yep doe ik van de week effe. Lijkt me ook wel uit daging voor jou voornamelijk omdat je van klassiek houdt
Van Bergeijk heeft nl hele hele mooie bewerkingen geschreven zeer melodieus en hebbie niet zomaar in de vingers .

Ik post vd week wel effe
Hoi

en saksioni ach ..ja ..ach..