PDA

View Full Version : Ibanez/Maxon appreciation thread



Dirk_Hendrik
26 augustus 2003, 22:42
is een idee sash

Ok dus,
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ben benieuwd hoe groot de groep Ibanez (en dus de ontwerpers evan, Maxon) gebruikers op dit forum is.
Ik bedoel trouwens niet alleen de tubescreamer, maar echt alle dingen (waanzinnige ontwerpen die al jaren lang) bij Ibanez/Maxon vandaan komen, maar niet de gehypte/belazer kopieen (Fulltone), mods (keeley, analogman)e.d.

Let the bashing begin :D :D

Mitch
26 augustus 2003, 22:56
Hmmmm, dit is bericht 1111 van jou maar het had beter 666 kunnen zijn :evil:

:D

Maar tot wanneer hield Maxon zich met Ibanez bezig eigenlijk ?
Denk dat mijn 99(9) 's niet meetellen ?

Robbert
26 augustus 2003, 22:57
Ik heb een stapel Ibanez pedalen.. :D


0 serie: GE-6, CS-505
9 serie: TS9, CS9, GE9
10 serie: WH10, WF10

Ibanez Wauwau wah pedaal

Maxon reissue: CS505 (vanaf heden te koop, denk ik)

Dirk_Hendrik
26 augustus 2003, 23:58
Maar tot wanneer hield Maxon zich met Ibanez bezig eigenlijk ?
Denk dat mijn 99(9) 's niet meetellen ?

Ik moet het antwoord hier een beetje schuldig blijven daar ik een aantal series niet onder mijn schroevendraaiertje heb gehad.

De 0 series (ts808 e.d) de 9, master, en 10 series zijn in elk geval volledig Maxon. Ik zal mijn WauWau eens open schroeven. Ik vermoed daat dat nog geen Maxon is.

Robbert
27 augustus 2003, 01:00
Heb een vermoeden dat de Wau wau ook geen origineel Ibanez produkt is.
Dat pedaal is namelijk ook onder minstens één ander merk op de markt gebracht.

Mitch
27 augustus 2003, 13:08
Ja, die Wauwau heb ik onder een andere naam ook al eens gespot inderdaad.
Wat was toch ook al weer die site met alle jaartallen van Ibanez-pedalen ?????

jpb
27 augustus 2003, 14:09
is een idee sash
[....] maar niet de gehypte/belazer kopieen (Fulltone), mods (keeley, analogman)e.d.
Let the bashing begin :D :D


Waarom moet dat nou altijd gepaard gaan met kritiek op Fulltone etc. Er is een hoop te zeggen over de 'booteek'-jongens, maar ze maken ook zeker zeer goeie spullen.

"Waardering gebaseerd op het afkraken van andere zaken kan nooit van lange duur zijn" :lol: :wink:

Mitch
27 augustus 2003, 14:18
Hè hè, eindelijk iemand die hapt :D

Zie het wat mij betreft zo: ten tijde van de genoemde pedalen was er een heel behoorlijke kwaliteit, die met het verstrijken van de tijd en vergroten van de concurrentie eerder minder werd dan hoger helaas. Pas de laatste tijd worden er wat handige mensen wakker en maken zelf weer goed spul alleen nu is het schreeuwend duur.

Vul maar aan D-H...

Dirk_Hendrik
27 augustus 2003, 14:45
Waarom moet dat nou altijd gepaard gaan met kritiek op Fulltone etc. Er is een hoop te zeggen over de 'booteek'-jongens, maar ze maken ook zeker zeer goeie spullen.

En ik zal de laatste zijn om het tegendeel te beweren. Wat mij alleen heel erg tegenstaat is dat er binnen de boetiekpedalen erg weinig ontwikkeld wordt en heel erg veel geleend. Ten eerste geleend van de originele ontwerpen, kijk maar naar de boetiek tubescreamer klonen, en vervolgens van DIY sites waar mensen hun klank tweaks vrijblijvend hebben gepubliceert. Analogman bouwt Tubescreamers om naar TS808 specs. Eerst die Opamp er uit. Is in meer dan de helft van de gevallen niet nodig daar het goede type er al in zit. Ga een half uurtje browsen en je weet alle ins en outs van de tweak. zoek iemand die kan solderen en binnen 10 minuten heb je hetzelfde maar bespaarde je jezelf een dollar of 50.

Als ik daarmee dus kijk naar ontwikkelkosten zijn die laag. Zo moeilijk is het niet het klankkarakter van een pedaal te beiinvloeden als je je elektronicahuiswerk hebt gedaan. Ook de produktiekosten zijn niet extreem hoog. Zeker als je, als fabrikant dus, een abbonnementje hebt bij de elektronica groothandel.

Voorbeelden van groothandelsprijzen?
Bij een Amerikaanse groothandel in gitaarversterker en effectonderdelen kost een Maxon reissue van een TS808 de helft van wat hij bij Erik van de Haar moet kosten.
Als ik via een collega disrect bij JJ buizen bestel kosten die 2/3-de van wat ik er bij de gemiddelde buizenboer voor betaal. Voor de JJ condensatoren is dit zelfs de helft.
De Tasker C114 kabel waarmee ik mijn mengtafel bedraadde kostte me 68 cent per meter. Bij de elektroboer waarschijnlijk enkele euro's ...Groothandelsprijsje.


Daarmee is mijn mening dus dat de boetiekpedaaltjes te duur zijn voor wat ze leveren. Er zijn ook uitzonderingen. De MoogerFooger bijvoorbeeld. Schreeuwend duur maar geen leenwerk.

jpb
27 augustus 2003, 23:31
Dirk-Hendrik,

Het 'lenen' van circuits vind ik niet verkeerd. Bv. de originele Tonebenders en Octavia's zijn niet meer te betalen en dan is het goed dat iemand ze weer maakt. Ik vind het wel belangrijk dat ze dan vermelden dat het om een bestaand circuit gaat. Dat Fulltone Jack Orman's mini-booster stiekem gebruikte voor z'n Fat-Boost vind ik idd niet netjes (Is wel een goede clean-boost, overigens). Vergeet ook niet dat Fuller (een van)de eerste(n) was die de met zg boutique-pedalen begon. Mede daardoor zijn er nu zoveel goede pedalen in de handel.

Ik denk dat het maken van een nieuw circuit welhaast onmogelijk is, hoewel dat natuurlijk prachtig zou zijn! Maar weet jij het? Zeg het maar. Had jij 20 jaar gelden kunnen voorspellen dat dat lelijke groene dingentje van Ibanez ooit de OD-markt zou beheersen???
Ik vind het daarom ook niet zo gek dat ze voortborduren op oude concepten.

Dat eenmans-bedrijfjes kiezen voor hoge kwaliteit componenten/constructie (en dus duurder) vind ik ook prima, want met met company's als Boss etc. kunnen ze toch niet concurreren. En daar betaal je ook voor. Ik zit daar niet zo mee. (Mijn Fulltone pedalen heb ik tweedehands, dus niet teveel betaald :)

DIY is natuurlijk mooi, maar je moet wel kunnen solderen en uitzoeken WAT je moet solderen. Dat kost gewoon tijd en sommige willen dat er niet aan besteden. Is toch goed? Ik maak zelf een true-bypass op mijn Vox, maar als ik niet zou weten hoe dat moet, dan zou ik er wel wat euro's voor over hebben om het gedaan te krijgen. Prima toch?

Natuurlijk heeft een fabrikant een abonnementje bij de Groothandel; daar is de Groothandel namelijk voor........ik begrijp het probleem niet.

Ik denk ook dat je de overhead-kosten (totale productiekosten) van kleine-/eenmansbedrijfjes ook onderschat. In Nederland zitten die mensen al vaak 's avonds en in het weekend te werken. In de VS is dat zeker niet minder. Reken er maar gerust op dat Joe Gagan, Zach Vex, Nick Greer etc. veel meer uren draaien dan de gemiddelde ambtenaar :wink: .

Robbert
28 augustus 2003, 00:22
Ik ben het met je eens jpb. Vooral dat laatste stukje: het is een understatement te zeggen dat die mensen veel tijd steken in het fabriceren van hun pedalen.

Laatst postte David van Legendary Tones (Time machine boost) op HC, dat hij ongeveer zes uur bezig zou zijn met het fabriceren en goed testen van een TMB.
Nou geloof ik best dat dat enigzins overdreven is.
Maar ook daar zal gelden: 15 dollar uurloon, verzekeringen, belasting, tijd steken in email (wat zich ook moet terug betalen natuurlijk).
En dan zit je al snel op de 200 Dollar die al snel gevraagd wordt voor een willekeurig boutique pedaal.

En ja, dat is misschien duur als je zoiets zelf kunt maken met 40 Euro aan onderdelen, maar als je twee uur bezig bent geweest kost je dat ook grofweg 60 Euro aan arbeidsloon.

The Thumb
29 augustus 2003, 14:40
Wie heeft er hier eigenlijk wel eens over een TS-808 gespeeld?

Ik heb er in de loop van de jaren een paar gehad, en tot een paar jaar geleden was het mijn standaard overdrive pedaaltje. Totdat ik mijn eerste (rode) fulltone fulldrive 2 pedaal kreeg... exit TS-808!!

Misschien zijn de pedalen wel te duur in verhouding tot gebruikte materialen, maar die fulldrive wint het op alle fronten (ik herhaal alle fronten) van de TS-808.

Wat betreft die mods, ik heb een keer een modded TS-9 vergeleken met een originele TS-808, en daar zat wel behoorlijk verschil tussen hoor.

Als je nu een nieuwe TS-9 koopt en laat modden, dan heb je nog steeds niet echt een goed overdrive pedaal. Voor hetzelfde geld koop je wel een Banzai Cold Fusion of een Menatone Red Snapper of King of Britains,en dat is echt andere koek...

M.a.w. schelden op de boutique jongens mag, maar als een nieuwe TS-9 149 euro mag kosten, mag een boutique (lees: veel beter) overdrive pedaal van mij best 200 kosten.