PDA

View Full Version : Painfull Powerchords



BlackSun
26 augustus 2003, 13:48
Hey,

Als ik een nummer speel dat uit bijna alleen maar p-chords bestaat(meeste punk, waarbij dus veel 'geschoven' wordt en bijna nooit hals wordt losgelaten), zonder al te veel afwisseling doormiddel van losse noten etc, krijg ik gigantische kramp in mn linkerhand, ik kan het nummer dan amper afmaken doordat het zo'n pijn doet. Hoe kan dit? pak ik het powerchords verkeerd/te gespannen vast, of moet het gewoon wennen, en dus veel oefenen?

fenderfreak
26 augustus 2003, 14:10
veel (punk)gitaristen hebben hun gitaar veel te laag hangen, waardoor hun pols extreem gebogen is. Dit zorgt ervoor dat afvalstoffen in het bloed (verzuring) niet goed kunnen worden afgevoerd, wat de kramp veroorzaakt. Naarmate je beter leert spelen, gaat het vaak beter omdat je minder knijpt, maar op de lange termijn kun je toch behoorlijke blessures krijgen. Dus... hoger die gitaar!!!

pimmetje
26 augustus 2003, 14:30
idd allereerst met een beetje normale houding beginnen.

Maar met een beetje geluk is 't in jouw geval alleen maar een kwestie van doorkrijgen dat de snaren niet helemaal in het fretbord gedrukt hoeven te worden... en natuurlijk 't nodige uithoudingsvermogen in de spieren krijgen (wat natuurlijk iets heel anders is dan 'gewoon' kracht).

Proberen zo snel mogelijk de akkoorden achtereen te pakken, kan hierbij helpen. Je wordt dan gedwongen om je handen niet als lijmklemmen op een akkoord te zetten. Natuurlijk wel langzaam opbouwen en pas sneller gaan als 't zuiver gaat.

BlackSun
26 augustus 2003, 16:41
Thx, Heb me gitaar iets hoger gehangen. Et staat wel niet zo 'cool'
:razz: maar et helpt wel. Voor de rest is het denkik nog amar ff uithoudingsvermogen kweken....

Akkoorden losser vastpakken wil nog niet super...vaak wordt et vals..ook daar maar ff op oefenen dus. Thx voor de tips

moretel
26 augustus 2003, 23:05
Belangrijkste is om het heel erg langzaam te oefenen zodat het ontspannen gaat en dan langzaam tempo opvoeren.