PDA

View Full Version : majeur-mineur



Thom TK
26 augustus 2003, 11:23
Majeur en Mineur toonladders zijn opgebouwt uit dezelfde noten, wat heeft het dan voor nut onderscheid te maken in deze twee?
Ze klinken ook identiek.

pimmetje
26 augustus 2003, 11:52
Ze hebben andere intervallen en daardoor andere sferen. De tonen van bijvoorbeeld Cmajeur en Amineur zijn dan wel gelijk, maar ze hebben een andere plek in de ladder... en krijgen daardoor een andere sfeer.

Het jammere is dat dat verschil pas echt duidelijk wordt als je 't echt toe gaat passen in bijvoorbeeld een melodie over een akkoordenschema'tje heen. Maar toch kan je 't verschil al goed genoeg horen bij het 'kaal' spelen van de ladders. Je moet ze dan wel van grondtoon tot grondtoon spelen. Amineur dus van A t/m A en Cmajeur van C t/m C. Ik denk dat je dan wel enig verschil zult horen...

taylor
26 augustus 2003, 16:30
ze hebben de zelfde noten maar klinken absoluut niet identiek.

als je dat al niet hoort verschil tussen mineur en majeur dan is er echt iets goed mis met je(muzikale) oren.

de relatie tussen trap I en VI is parallel dus zelfde noten.dus bv Cmajeur(I) en Amineur(VI).

is eigenlijk ook heel simpel spelen vanaf C geeft hele andere intervallen dan vanaf A.(de zelfde noten)

Thom TK
27 augustus 2003, 12:16
MAar als ik een paar noten speel uit Cmaj/Amin dan passen die noten zowel bij de mineur als de majeur schaal.
Als ik de twee schalen vanaf de grondtoon speel, hoor ik wel een verschil van sfeer, maar als ik de noten door elkaar speel, dan is er toch geen sprake meer van een verschil van sfeer? (als je begrijpt wat ik bedoel)

pimmetje
27 augustus 2003, 17:27
Als je nu 'ns een backing trackje maakt met alleen een paar maten Am en dan een paar maten C (en lussen tot in 't oneindige). Daarover ga je dan met je CDEFGAB pielen... dan komt 't begrip wel. Let ook 'ns extra op wat er met de B en de F "gebeurt" (die B wordt nog leuker bij bijvoorbeeld een C7 :D).

taylor
28 augustus 2003, 01:12
ja ik snap wel wat je bedoeld.

tuurlijk sommige noten uit de ladder ook als het mineur kunnen ook over majeur en omgekeerd.

maar bv die f noot is in a mineur en kleine 6(interval)

maar in cmajeur en kwart.

speel anders is bv a majeur en dan a mineur in ladder dan hoor je gelijk verschil.

of in akkoorden is eigenlijk het zelfde effect.

Thom TK
2 september 2003, 11:17
dus als ik een solotje plaats, kun jij zien of hij in Cmaj of Amin is geschreven?

taylor
2 september 2003, 12:20
ja dat ligt eraan hoe je het neerzet gewoon door de afstanden(intervallen) kan ik al zien welke ladder je zit maar das niet belangrijk ,ik zou het ook direct kunnen horen.

muziek maak je met je oren en met je brain uiteindelijk.

veder begijp je volgens mij nog niet de "kracht" van de intervallen wat ik hier voor zei bv en kleine 6 interval maakt iets(ladders,akkoorden) heel mineur.

maar goed, genoeg hierover als je het beter wil begrijpen ga op les!

_Grāve_Ģord
3 september 2003, 00:49
om het ff heel simplistisch te zeggen: een mineur ladder klinkt wat treurig, precies door die verschuiving van intervallen, speel eens een reeksje akkoorden en vervang een majeur akkoord door zijn overeenstemmende mineur ( 5e noot v/d ladder vb voor C is A de grondtoon voor de mineur ladder) dan zal je het wel merken wat het verschil is

Thom TK
4 september 2003, 09:20
ja dat ligt eraan hoe je het neerzet gewoon door de afstanden(intervallen) kan ik al zien welke ladder je zit maar das niet belangrijk ,ik zou het ook direct kunnen horen.

muziek maak je met je oren en met je brain uiteindelijk.

veder begijp je volgens mij nog niet de "kracht" van de intervallen wat ik hier voor zei bv en kleine 6 interval maakt iets(ladders,akkoorden) heel mineur.

maar goed, genoeg hierover als je het beter wil begrijpen ga op les!

Ik ben niet van plan op les te gaan voor alleen de mineur-ladder.
Ik moet alleen even simpel uitgelegd krijgen hoe je de mineur gebruikt, omdat als ik BABCEFG (ik noem maar wat) als losse noten speelt, ik niet weet of het mineur of majeur is.
Wat ik er nu van snap, is dat als je een solo begint op de A in plaats van de C, het mineur is. Maar dat klopt waarschijnlijk toch niet.
WIE KAN MIJ SIMPEL UITLEGGEN WAT HET VERSCHIL IS TUSSEN EEN MINEUR EN EEN MAJEUR SOLO?

Maiden Michiel
4 september 2003, 10:12
Als jij een accordenschema in E majeur schrijft moet je daar maar eens een solo in de E mineur toonladder over spelen, wedden dat het op bepaalde momenten kut klinkt?

Maiden Michiel
4 september 2003, 10:14
Majeur en Mineur toonladders zijn opgebouwt uit dezelfde noten, wat heeft het dan voor nut onderscheid te maken in deze twee?
Ze klinken ook identiek.

Dit snap ik ook effe niet:

E majeur: e-f#-g#-a-b-c#-d#-e

E mineur: e-f#-g-a-b-c-d-e

Zijn toch niet dezelfde noten??? Of bedoel je alle noten gezien over alle toonladders?

pimmetje
4 september 2003, 11:29
Hij bedoelt dat Amineur en Cmajeur dezelfde tonen hebben. Als je daar dus tonen van in willekeurige volgorde speelt, weet je niet of 't in majeur staat of in mineur.

In notenschrift zal er bij beiden gewoon geen kruis bij de G-sleutel komen. Daar kan je 'm dus geen ongelijk in geven als je 't puur op de toontjes bekijkt.

Op zo'n moment wordt volgens mij de majeur/mineur-sfeer bepaald door het akkoordenschema waarover je soleert. Dat merk je al als je eenzelfde melodielijn eerst over C speelt en vervolgens over Am.

Maar ook bij schema's krijg je gewoon andere sferen. Een voorbeeld waarbij ik 't persoonlijk vrij goed hoor:
speel 'ns | C | G | Dm | Am |
en ook | Am | Dm | C | G |
Allebei ff op 't zelfde tempo en met 't zelfde slagje spelen.

Ik vind persoonlijk de 2e iets minder vrolijk stemmen... vooral als ik er dan overheen probeer te pielen met wat losse tonen, zet ik al snel een wat 'plechtiger' melodie-lijntje neer.

Je moet willen begrijpen dat muziek geen pure wiskunde is. Vrijwel alles kan met allerlei tonen-gereken worden geverifieerd en beredeneerd, maar er blijft een heel groot deel dat gewoon te maken heeft met gevoel, intuitieve benadering en dat soort shit.

Maiden Michiel
4 september 2003, 12:02
Op zo'n moment wordt volgens mij de majeur/mineur-sfeer bepaald door het akkoordenschema waarover je soleert. Dat merk je al als je eenzelfde melodielijn eerst over C speelt en vervolgens over Am.


Het ligt vooral aan met welke noot je bgint en eindigt. Dat maakt de klank heel verschillend.
begin en eindig je op een C, dan klinkt het "C", begin en eindig je op een A, dan klinkt het "Am"

taylor
4 september 2003, 15:16
om de relatie tussen mineur en majeur goed te begrijpen moet je eigenlijk de hele basis kennis hebben aan theorie.

het is niet moeilijk maar op zo'n forum in text is dat gewoon veelste moeilijk.(zeker voor beginners)

daarom zeg ik ga naar en goeie leraar.

veder is het eigenlijk al door verschillende mensen gezegt wat nou het verschil is.

als je dan emajeur hebt(I trap)dan kijk je dus naar de VI trap die zijn dus parallel en hebben de zelfde noten.

dus emajeur I(trap)---->c# mineur VI(trap)

als emineur(VI)trap----->g majeur I(trap)

die hebben dus de zelfde noten.I trap en VI trap

het verschil tussen mineur en majeur is 1 noot(interval) dat is de terts.

bij majeur grote terts-->2 hele afstanden vanaf de grondnoot

bij mineur kleine terts---> 1 half afstand vanaf de grondnoot

dit had je ook zelf kunnen uit vinden door die akkoorden is naast elkaar te spelen dan zie je ook dat en vakje opschuift.(de terts)

met de ladder is het eigenlijk het zelfde.

veder mineur klinkt triest zielig

majeur vrolijk.

beter dan dit kan ik het ook niet vertellen.

misschien iemand anders?

taylor
4 september 2003, 15:34
speel anders ook is de ladders na elkaar dus bv

c majeur---> c d e f g a b c.

c mineur---->c d eb f g ab bb c hoor je vershil?????

nu zie je ook gelijk het verschil kijk naar majeur c naar e is 2 hele afstanden.

bij mineur c naar eb 1 half afstand.

de derde noot is de terts.

of je dat nu in c speelt of in f# of a of x en z die afstanden blijven gelijk!dus het verschuift van positie alleen.

pimmetje
4 september 2003, 16:58
Volgens mij heeft hij die ladders eerder in dit onderwerp al wel een keer of wat gehoord. Die intervallen en zo... dat weet hij ook wel. Het gaat hem er om waarom 't nu A mineur of C majeur zou zijn als je alle tonen <b>in willekeurige volgorde</b> soleert.

Dan kan je ladders voor 'm blijven herhalen tot je een ons weegt... dat is dan geen antwoord meer bij een volledig willekeurige opeenvolging van die 7 tonen. Hij wil volgens mij juist weten waarom een paar her en der gekozen tonen uit - bijvoorbeeld - Cmajeur / Amineur nu eigenlijk dat mineur of dat majeur label krijgen.

Daarom denk ik dat je het bij deze vraag niet in de ladders zelf, maar de context (bijvoorbeeld de muziek waarover je speelt) moet zoeken als je een antwoord wilt vinden.

Thom TK
5 september 2003, 08:25
Bedankt, nu snap ik het redelijk (ik beheers echt wel meer theorie dan majeur, maar hier zat ik even mee).

taylor
5 september 2003, 16:18
ja pimmetje

maar op die manier is het niet uiteleggen,ik bedoel er komen zoveel ladders met noten(niet allemaal maar en aantal noten) overeen.


je kunt zoveel(aantal) noten uit en andere context(mineur, harmonisch,melodisch ect ect)over bv majeur spelen en ook heel veel kan niet.

dit is ook gelijk een stuk veder dan basis meer voor gevorderdendende blabla :)

telecastermaster
10 september 2003, 15:12
WIE KAN MIJ SIMPEL UITLEGGEN WAT HET VERSCHIL IS TUSSEN EEN MINEUR EN EEN MAJEUR SOLO?

Een solo zonder harmonie is niets!!! Dan kun je idd geen onderscheid maken tussen mineur en majeur. Een solo (melodie) staat in een bepaalde relatie met de harmonie (de akkoorden). De begeleiding bepaald of je in majeur of mineur kunt soleren.

(Overigens ligt de toonsoort bij slechts 2 akkoorden nog niet vast; dan kun je nog in mineur of majeur over soleren. Bij 3 akkoorden wel. Moet je overigens ook geen powerchords gebruiken omdat daar de terts ontbreekt die een akkooord majeur of mineur maakt. maar dit terzijde)