PDA

View Full Version : verschil in wah wah's



katana
26 augustus 2003, 09:43
hallo mensen
ik ben van plan een wahwah te gaan kopen maar er zijn zoveel verschillende soorten
wat is nou precies het verschil?

wat zijn aanraders en wat niet?



alvast bedankt

jasper

schwantz
26 augustus 2003, 09:56
ga voor de crybaby zou ik zeggen. gaat net even wat verder dan de gemiddelde wah... 8-)

Lucky
26 augustus 2003, 10:15
persoonlijk vindt ik de crybaby de minste van de "goede" wah's
ik zou eerder voor een Voxje gaan als je niet direct een bak met geld wilt uitgeven voor een RMC

Mithrandir
26 augustus 2003, 10:20
Uhm...kijk ook even verder dan alleen de CryBaby, want dat is toch wel de meeste gemiddelde wah die er is....

Kijk even naar wah's van Teese, Vox, Morley, Fulltone etc...Het verschil zit hem in sweep range, bypass, transparatie, behuizing en switch en prijs natuurlijk. Advies is moeilijk te geven omdat dat nogal smaak afhankelijk is natuurlijk, dus probeer er gewoon een hoop tegelijk uit.

riesj
26 augustus 2003, 10:26
Nieuw kosten die Vox wahs bijna evenveel als de rmc-1. Dus als je toch op dat budget zit, zou ik ook even naar de rmc-1 kijken.

Als je nog niet helemaal weet wat voor wah je wilt, of nog niet weet of je het effect veel zal gebruiken, zou ik persoonlijk voor 2dehands gaan. Vijf maanden geleden was ik voor een Crybaby incl. verzendkosten 55 euro kwijt (ebay).

Groetjes,

schwantz
26 augustus 2003, 10:53
uiteraard probeer wat verschillende uit. maar als de crybaby zo "gemiddeld" is, dan is het toch een goeie keuze, heb je van alles wat en dat voor een niet belachelijk hoge prijs. :-?
het blijft een kwestie van smaak vanzelfsprekend, maar je kunt van die vette halen uit de crybaby halen... :razz:

BLOK182
26 augustus 2003, 10:54
Ik zou idd ff voor een eerst voor een tweedehands crybaby gaan, dan kan je er vast mee leren omgaan etc, en dan kan je na een tijdje een hele dikke dure wah van 200+ kopen, die je dan ook echt gaat waarderen.

Mithrandir
26 augustus 2003, 11:04
Ik vind het onzin om eerst 60+ euro te besteden aan een cry-baby die wellicht niet bevalt alleen om er mee te leren omgaan. Dan koop je later een andere die je beter bevalt en zich heel anders gedraagt en dan moet je er weer opnieuw mee leren omgaan.

Ik zeg niet dat de cry-baby slecht is, maar wellicht zijn er andere wahs die je veel beter bevallen. En jij bent gewoon de enige die dat kan beslissen. Standaard en "van alles wat" is niet voor iedereen goed...

Lucky
26 augustus 2003, 12:01
Ik zou idd ff voor een eerst voor een tweedehands crybaby gaan, dan kan je er vast mee leren omgaan etc, en dan kan je na een tijdje een hele dikke dure wah van 200+ kopen, die je dan ook echt gaat waarderen.

zit zeker wat in.

misschien is wah wel helemaal niets voor jouw en dan zit je met je dure boutique wah.......zou kunnen

riesj
26 augustus 2003, 12:07
Bovendien kun je de 2dehands gekochte wah waarschijnlijk (tenzij de pot versleten is :-? ) ook wel weer voor hetzelfde bedrag verkopen.

Groetjes,

urezna
26 augustus 2003, 12:26
klinkt ge-eikt, maar ik zou vooral gaan luisteren.

en let verder op de betrouwbaarheid, werkt het pedaal optiesch, magnetisch of, ja dat komt ook ng voor, met een potmeter. de laatste is erg storingsgevoelig na verloop van tijd.

en verder, wat wil je qua bediening? zelf heb ik een morley die aangaat zodra je hem intrapt, en veert weer terug als je hem loslaat en gaat dan uit... vind ik zelf ideaal, maar ja, das weer persoonlijk.

en in hoeverre moet het effect regelbaar zijn?

hiervoor had ik er een, die moest je aanzetten met een voetschakelaar, anders was hij volumepedaal, maar de "uit"-stand van de wah was absoluut geen "true bypass". het tatse dus mn geluid aan...

neem dit soort dingen dus ook mee in je overweging.
succes!

Speeddemon
26 augustus 2003, 13:11
De ideale wah is:
de opto-techniek en terugvering van Morley
de sound van Vox
de sweeprange van een Crybaby

Ik heb zelf een V0x V847. Op een gegeven moment was de potmeter 'op', en toen heb ik er een nieuwe in laten zetten. Ik heb hem toen ook gelijk true bypass laten maken, aangezien die bypass van dat ding zelf ontzettend zuigt. Maar terwijl ie gerepareerd werd had ik nog wel een optreden, waar ik een wah nodig had. Heb toen van die winkel een Crybaby (met dat rooie volume-boost knopje aan de zijkant) te leen meegekregen en mee opgetreden.

Nou is zo'n Crybaby misschien leuk voor Kirk Hamster-solo's, maar niet voor funk en disco. Veel te schel/krasserig, totaal niet organisch zoals een Vox.

Besides, valt het je niet altijd op dat Crybaby-gebruikers hun bezit van hun wah enigszins moeten goedpraten? :razz: :lol:

Koop gewoon een Vox (V848 Clyde McCoy, die is al true bypass) of als je wat meer over hebt, een van de Teese RMC's...

sash
26 augustus 2003, 13:25
Ik vind het onzin om eerst 60+ euro te besteden aan een cry-baby die wellicht niet bevalt alleen om er mee te leren omgaan. Dan koop je later een andere die je beter bevalt en zich heel anders gedraagt en dan moet je er weer opnieuw mee leren omgaan.



Een crybaby kan je met hetzelfde gemak ook weer verkopen voor 60 Euro 2e hands. De mijne ging zelfs weg voor 75 Euro.
Mocht het je dan toch niet bevallen heb je geen geld verloren...

Mithrandir
26 augustus 2003, 13:32
Ik vergeet altijd dat niet iedereen zo'n slechte verkoper is als ik :roll:

Nou goed, koop een crybaby en verkoop hem als ie niet bevalt....

schwantz
26 augustus 2003, 13:34
Nou is zo'n Crybaby misschien leuk voor Kirk Hamster-solo's, maar niet voor funk en disco. Veel te schel/krasserig, totaal niet organisch zoals een Vox.

Besides, valt het je niet altijd op dat Crybaby-gebruikers hun bezit van hun wah enigszins moeten goedpraten? :razz: :lol:

maar die bezitters spelen ook geen fragiele disco of funk, die spelen ROCK! 8-)

katana
26 augustus 2003, 13:54
bedankt voor al jullie goede reacties ik denk dat ik maar gewoon eens een winkel binnen loop en eens wat ga proberen

ik zelf vind een vox er wel erg stoer uitzien

het geluid dat ik ongeveer zoek is goed te horen op stevie ray vaugh- voodoo child


weet iemand wat voor een hij daar gebruikt?



groet

jasper

schwantz
26 augustus 2003, 13:59
stevie ray geluid; een rmc, maar denk eraan, het gaat niet om de looks he, maar om de sound.

katana
26 augustus 2003, 14:08
dat van het uiterlijk was ook maar een grapje hoor :-D

maar in iedergeval bedankt

sash
26 augustus 2003, 14:56
Stevie Ray gebruikt een rmc?!

HAHAHAHAHAHAHAHA

Toen dat ding uitkwam was Stevie Ray al 8 jaar dood.

Stevie gebruikte standaard Vox Wah's

Lucky
26 augustus 2003, 16:33
Stevie Ray gebruikt een rmc?!

HAHAHAHAHAHAHAHA

Toen dat ding uitkwam was Stevie Ray al 8 jaar dood.

Stevie gebruikte standaard Vox Wah's

let op het derde woord sash....
jij gebruikt toch ook een rmc voor dat hendrix GELUID

sash
26 augustus 2003, 17:34
Stevie Ray gebruikt een rmc?!

HAHAHAHAHAHAHAHA

Toen dat ding uitkwam was Stevie Ray al 8 jaar dood.

Stevie gebruikte standaard Vox Wah's

let op het derde woord sash....
jij gebruikt toch ook een rmc voor dat hendrix GELUID

Ah kijk die sneaky bastard heeft z'n post bewerkt

"Laatst aangepast door schwantz op 26 Aug 2003 14:44, in totaal 1 keer bewerkt"

Er stond dus 'Stevie Ray gebruikt een RMC'

Mitch
26 augustus 2003, 17:34
Als we het dan toch over Teese hebben en de bewuste sound van die dode meneer, dan kun je nog kiezen uit de Picture Wah en de RMC1, waarbij de 1 vlogens mij goedkoper en iets allrouner is dan de picture (die wel echt als vox-kloon bedoeld is)

ijff
26 augustus 2003, 22:45
Ik ben de trotse bezitten van een Crybaby 535Q.. en daar krijg ik toch echt ook andere geluiden uit dan alleen een schel en krasserig geluid (instelbare drive, volume en Q)

Toegegeven.. het is geen Fulltone of Budda.. maar die kosten dan ook minimaal EUR 100,- meer..

Voor het zelfde geld heb je wel een VOX McClyde.. maar die lag me niet echt.

(Ik speel overigens ook alleen maar vette rock.. funk laat ik graag aan anderen over...)

Speeddemon
27 augustus 2003, 00:58
Begrijp me niet verkeerd; die funk/disco band is een leuke inkomstenbron, maar het liefst speel ik classic rock/heavy metal/hard rock/hair metal/speed metal....

En dan nog is die Vox beter. :p

Net als met gitaren, een Squier kopen en zeggen dat ie van Fender is... een ECHTE wah willen hebben en dan toch een Crybaby kopen... tssk tssk tssk... :wink: :lol: :razz:

De Teng
27 augustus 2003, 08:56
Paar maanden geleden was er een test in de Gitarist over een heel aantal wah's. De Crybaby werd daarbij als absolute referentie gezien, in de zin van dat ie erg goed klinkt voor het geld. Je had er ook een aantal dure wahs bij zitten, alleen die zijn wat 'ingedamd', persoonlijk houd ik daar niet zo van. Relatief gezien kwamen die niet beter uit de test. 't Is een goede aankoop zo'n Dunlop, niet voor niks zo populair.

Een eerlijk schreeuwende wah, heerlijk!

The Thumb
27 augustus 2003, 09:23
Paar maanden geleden was er een test in de Gitarist over een heel aantal wah's. De Crybaby werd daarbij als absolute referentie gezien, in de zin van dat ie erg goed klinkt voor het geld

we hadden toch inmiddels besloten dat de tests in de gitarist absoluut geen richtlijn zijn voor goede of slechte spullen?

De Teng
27 augustus 2003, 12:11
Oh... dat wist ik niet, topic gemist denk ik. Maar ik vond dat ze een punt hadden. Wah moet schreeuwen.. .voor blues/rock. ;)

Speeddemon
27 augustus 2003, 13:37
De Teng, je moet wel in acht nemen dat de heren Dunlop de Gitarist regelmatig betalen voor advertenties. En meneer Geoffrey Teese doet dat niet. Dus 'vanzelfsprekend' worden Dunlop spullen meer opgehemeld. Soort 'vriendendienst'.... :roll:

Trust me, het gebeurt overal in de audio-wereld! Zo heb je in Breda een muziekwinkel Sol, waarvan ik weet dat de verkopers een soort bonus krijgen van Line6, als hun producten goed lopen.
Dus je hoeft daar maar naar een amp-modeller of leuke versterker te vragen, en het is gelijk Pod dit, Flextone dat...erg matig.

Nog een 'bewijs'; volgens velen is die Dunlop tremolo niet echt je-van-het, veel te duur enzo. Maar in de laatste Gitarist met die Tremolo shoot-out, werd ie zo'n beetje als de Holy Grail gezien. Ik denk dat zij nog nooit hebben gehoord van Voodoo Labs, Sherlock of Fulltone... :roll:

Voidhead
29 augustus 2003, 11:39
ik heb sinds kort ook een crybaby wah, en ik moet zeggen dat ie mij gewoon goed bevalt. ok er zullne ongetwijfeld betere zijn maar voor het geld is het een leuk ding en zeker om mee te beginnen. ik ben er gewoon tevreden mee.. :)

StereoX
30 augustus 2003, 13:22
ik heb gisteren een bad horsie aangeschaft, en voor zover ik nu kan oordelen is het een geweldig apparaat. ik heb hem naast een cry baby geprobeert(omdat ik daar ook wel positieve dingen over hoorde).

met een clean gitaargeluid vond ik die cry baby iets beter, maar zodra je de distortion opendraaide klonk hij als dikke stront door een trechter, terwijl de bad horsie lekker zuiver bleef.