PDA

View Full Version : Een ENGL-tje getest!



olaf
26 augustus 2003, 08:52
Na enige topics gelezen te hebben over Engl-versterkers, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben uitgebreid de Powerball gaan testen.
Gewapend met m'n Luke twee uur lang aaneengesloten erop gespeeld.
Ooeeeff, wat is die bak heftig en bovenal ontzettend strak! Die 4 kanalen sprak mij wel aan. Ik zoek zoals zovelen; clean - clean met een randje - vette crunch - high gain lead. Ik speel in een stevige rock cover-band (geen metal) waarbij ik af en toe ook een lichte oversturing nodig heb.
Conclusie;
Kanaal 1; Was ik zeer tevreden over.
Perfect clean met een mooi karakter - kon ik het direct prima mee vinden.
Kanaal 2; M'n juiste instelling nog niet precies gevonden.
Clean met een randje bij een lage gain instelling.
Crunch bij hogere gain instelling.
Kanaal 3; Geweldig en heftig kanaal (gain nog niet boven de helft gehad)
Zeer heftige crunch echter met veel klankkleur mogelijkheden.
Kanaal 4; Wel bruikbaar voor sommige solo's.
High gain power.

Persoonlijk vond ik dat ik de gain instelling behoorlijk laag moest houden om een voor mij lekker geluid te krijgen - kan te maken hebben met de EMG's want er zat géén high / low input op.
Ik was enorm onder de indruk hoe direct en strak deze versterker was. Tevens kon ik er niet vanaf blijven en bleef spelen tot sluitingstijd (heb nog niet alles goed getest).

Graag zou ik de Savage 120 of de Savage SE willen proberen. Met name die extra gain knop lijkt me zeer bruikbaar. Ook ben ik benieuwd naar het verschil tussen deze 6L6 uitvoering en de 6550 uitvoering.
Wie heeft hier ervaring mee? Waar kan ik ze uitproberen en is het echt verstandig om een Engl uit Duitsland te halen???

Olaf

zZoRgO
26 augustus 2003, 09:13
ik heb de mijne voor 1480 bij beyer's gehaald incl footswitch.

Hier in belgië kost hij 1600 € zonder footswitch...dus nog es 130 €
is 1730...

ok vanuit duitsland kwam er 35 € verzendingskosten bij = 1515 € all in....


is 215 € verschil... daarvoor kan je het toch wel al doen dacht ik...
niets van problemen gehad, was heeel goed verpakt...

en voor onderhoud kan ik bij guitarshop terecht...

LordRiffenstein
26 augustus 2003, 09:20
Toen ik je beschrijving aan't lezen was dacht ik, hey hij moet de Savage 120 een keertje testen :D

Ik speel zelf in aan stevige rock coverband en de Savage is DE amp voor de stijl die wij spelen. Ik heb onlangs ook de Powerball getest en vond ook dat ik de gain laag moest houden. Bij de Savage heb je per kanaal een gain dus je kan die perfect instellen. Ga je voor de Savage SE (wel snel zijn want hij wordt binnenkort niet meer gemaakt) dan heb je nog het extra voordeel dat je voor clean en crunch1 een aparte treble regeling hebt, ZEER handig.

Het verschil tussen de SE en de 120 is dat de SE wat smoother en ronder klinkt, de 120 heeft iets meer 'edge', beiden komen lekker door de mix. Clean op de SE is nog beter dan de 120, crunchen doen ze alletwee als de besten en de solo klanken zijn iets voller bij de SE dan de 120.

Is het verstandig in Duitsland te kopen? JA Heb mijn 2 Engl'tjes in Duitsland gekocht, zonder problemen en een stuk goedkoper. Er zijn hier nog een aantal Engl-bezitters die hun versterker in Duitsland gekocht hebben en dan is voor Beyers Musik aan te raden!

olaf
26 augustus 2003, 10:01
Bedankt!

Toch wel de moeite waard dus om naar Duitsland te gaan!

Ik wil aankomend weekend inderdaad die Savaga 120 en de SE proberen!
Ik weet alleen niet waar ik ze kan testen? Ik heb geen zin om naar Duitsland te rijden! By the way - waar zit Beyers eigenlijk in Duitsland?
Ligt dit vlak over de grens of???? misschien toch laten verzenden.
Heeft die Savage 120 géén aparte treble regeling op kanaal 1 en 2 ?
De Powerball had dat wel en dat was inderdaad heel bruikbaar.
Ik denk dat ik die SE zeker wil proberen lijkt me aan de hand van jouw verhaal beter passen bij m'n gitaar!

Olaf

gerrekat
26 augustus 2003, 10:10
Ik vind de POWERBALL nog steeds lekkerder klinken dan de SAVAGE, al zijn ze beiden zeer de moeite waard...

De OPWERBALL wordt overigens alleen met 6L6 eindbuizen geleverd de SAVAGE 120 heeft 6550's en de SE heeft ook 6L6én.

Het kan liggen aan de oude buizen in mijn SAVAGE maar hji klinkt veel minder sprekend dat de POWERBALL en wat donkerder....

Natuurlijk besteld ik snel nieuwe 6550's en ECC83's want ze zitten er echt al een tijd ik dus ik verwacht dat de klankkwaliteit er flink van op zal knappen!

Maar als je echt veel high gain gebruikt zou ik toch de powerball kiezen, wat je zegt ik heb hem ook nauwelijks boven de 12 uur instelling staan (de gain), bovendien klinkt het megastrak

Raffel
26 augustus 2003, 10:13
jep ik heb m ook van Beyers, een powerball dan. Zeer de moeite waard!

http://www.vanthuijl.demon.nl/powerball.gif

JackasS
26 augustus 2003, 11:42
Offtopic:

Nou vraag ik me af he, hoe stellen jullie je gain kannaal in op de Powerball? Ben ik best beniewd naar.

Ik vind dat ik er zelf al een aardige sound mee gemaakt heb, ben benieuwd hoe jullie hem hebben staan.

Ontopic:

Ik heb um gewoon in Nederland gekocht. Ik heb laten zien voor hoeveel ik hem in Duitsland kon krijgen en toen hebben ze heel wat van de prijs af gedaan (was nog net iets duurder dan bij Beyers).

Greetz,
JackasS

gerrekat
26 augustus 2003, 13:42
Ik heb de instelling op het lo lead kanaal als volgt:

gain 11 a 12 uur
lo lead bottom ON
bass 3 uur
mid open 12 uur
treble 2 uur

depth punch 2 uur
presence 3 uur

marc_o
26 augustus 2003, 14:34
Probeer ook eens de souvereign-combo, die is wat beter voor de allround rockmuziek, heb jarenlang de savage gehad, en ja, het is een stoer ding, maar die ringel die je uit de souvereign peutert is toch even wat allrounder. En het is ook hard genoeg hoor, t'is een 100 watt buizenbak met 4 kanalen, dus veelzeidigheid troef...en wat makkelijker te vervoeren met kleine gigs.

maarten
27 augustus 2003, 11:39
ik heb gisteren nog even in een gitaarzaak over een engl classic 50 combo gespeeld maar fucking hell, wat een lekker versterkertje is dat zeg!
en kan redelijk scheuren moet ik zeggen!!

De Teng
27 augustus 2003, 12:09
Savage 120 staat secondhand bij Feedback utrecht. Eurootje of 1600.

:)

Raffel
27 augustus 2003, 15:23
ik zal vanavond mijn settings eens posten, al veranderen die wel naar mate ik het volume verder open draai (presence, treble en mid) voor lo gain kanaal

Ik heb mijn gain geloof ik ergens rond 12 uur staan op de PB

http://www.vanthuijl.demon.nl/powerball.gif

Speeddemon
27 augustus 2003, 15:32
Hey Raffel, heb je m'n berichtje nie gehad?

Ik vroeg me af of jij ook zo'n animated smiley-gif voor mij zou kunnen maken, maar dan met een Savage 60 en een 2x12" eronder? Ik nam namelijk aan dat je deze zelf had gemaakt.

Raffel
27 augustus 2003, 16:36
nee geen bericht gezien, maar dat zal wel aan mij liggen. Ja ik heb m inderdaad zelf gemaakt naar aanleiding van een smiley van een of andere combo die ik hier op het forum zag. Ik dacht dat ga ik ook ff voor mn favo amp doen :D

olaf
29 augustus 2003, 08:50
Na de Powerball nu ook de Savage 120 uitgeprobeerd!
't heeft de keuze er helaas niet gemakkelijker op gemaakt ?!?
Met de klank in m'n achterhoofd van de Powerball de Savage 120 stevig aan de tand gevoeld. Eerste indruk (zonder gebruik te maken van de diverse opties); deze versterkers zijn zusjes van elkaar. Clean was bijna hetzelfde - Crunch vond ik van de Savage 120 beter (een mildere instelling was goed mogelijk die lekker bij m'n The Luke paste) - Soft lead leek veel op de Powertone echter de gaininstelling kon ik nu op 11-12 uur zetten voor een lekker geluid ipv 8-9 uur - Heavy Lead idem.
De Savage 120 heeft een Rough / Smooth schakeling die heel lekker reageert waardoor je specifiek je klankkleur kunt instellen.
Die zware oemmppph is niet zo nadrukkelijk aanwezig bij de Savage 120 als bij de Powerball ondanks dat beide een depth-boost schakeling hebben.
E.e.a. kan ook te maken hebben met het feit dat ik helaas de Savage 120 heb moeten testen met een 4x12" kast van H&K met vintage 30 ipv een Engl-kast. Dit gaf mij een overall gevoel dat alle geluiden iets minder "leefden". Kortom nog enige twijfel alhoewel m'n voorkeur toch iets in het voordeel is van de Savage 120 vanwege z'n veelzijdigheid. Ook was het geteste exemplaar een 2e hands - oudere buizen???
Een ding weet ik nu zeker - sinds ik op een The Luke speel ben ik erachter dat die niet optimaal combineert met m'n Powertone van Koch. Jarenlang met heel veel plezier op diverse Koch versterkers gespeeld maar een The Luke vraagt toch meer om een modern klinkende versterkers. Kochs klinken meer authentiek dat m.i. beter past bij passieve elementen.

Weet iemand eigenlijk hoe het staat met "service" bij Engl. Oftewel bij wie kun je terecht voor onderhoud - zijn er snel onderdelen verkrijgbaar etc etc.

Olaf

LordRiffenstein
29 augustus 2003, 09:23
*snip*

Weet iemand eigenlijk hoe het staat met "service" bij Engl. Oftewel bij wie kun je terecht voor onderhoud - zijn er snel onderdelen verkrijgbaar etc etc.

Zoals ik al eerder zei, de Savage lijkt me dus inderdaad beter bij je stijl te passen. Hij heeft iets minder laag dan een Powerball maar ik denk nog MEER dan voldoende.

Ik weet niet waarom je vraagt naar de service van Engl. De meeste zaken kan een degelijk technieker ook wel oplossen, voor echte problemen moet je via een Engl-dealer die dan nr Engl zelf gaan. Ik heb er geen ervaring mee want na 3 jaar heb ik nog steeds GEEN probleem gehad met de versterker :-D Engl versterkers zijn super stevig gebouwd en ik vewacht er ook geen problemen mee, Engl heeft ook de naam om ZELDEN issues te hebben met versterkers.

olaf
29 augustus 2003, 09:44
Ik denk dat je gelijk hebt tav de Savage 120.
Ik stelde de vraag over "service" omdat ik met m'n Koch altijd perfect geholpen ben. Ik heb indertijd toen ik een KV-50 had deze laten modiviseren, en m'n buizen liet ik ook altijd bij hun vervangen!
Mischien moet ik op zoek naar een technicus in buurt maar mocht er iets mee aan de hand zijn (ik heb interesse in een 2e hands) dan is het natuurlijk niet handig om 'm naar Duitsland op te sturen. Wat voor speakers zitten er eigenlijk in een Engl 4x12" kast? Zelf heb ik een 4x12" kast van Koch maar heb er Celestion Classic-Leads in gezet. Die H&K kast beviel me niet en deze had Vintage 30 speakers.

LordRiffenstein
29 augustus 2003, 09:55
Wat voor speakers zitten er eigenlijk in een Engl 4x12" kast? Zelf heb ik een 4x12" kast van Koch maar heb er Celestion Classic-Leads in gezet. Die H&K kast beviel me niet en deze had Vintage 30 speakers.

Je kan nog wel eens een Savage 120 2de hands vinden, kijk op Ebay Duitsland en zo!

Engl maakt 2 4x12, de Vintage heeft V30-speakers, de goedkopere Standard heeft Celestion V60s. Dit zijn goedkopere speakers maar ze klinken naar mijn mening wel wat richting ClassicLead. Heb zelf de STd 4x12 en een Classic Lead in combinatie met een V30 in een 2x12. Een V30 klinkt scherper dan de Classic Lead en ook een stuk scherper dan de V60s.

Speeddemon
29 augustus 2003, 11:56
Een V30 klinkt scherper dan de Classic Lead en ook een stuk scherper dan de V60s.
Ben ik niet met je eens.
Toen ik die Savage 60 kocht, hadden ze voor mij zowel de V60 2x12" kast als de Vintage 30 2x12" kast geregeld, zodat ik ze kon uittesten en de beste kopen.

Bij distortion ontliepen ze elkaar niet veel, maar de Vintage 30 had een iets aanweziger laag-mid en daardoor meer punch/druk.
Bij clean waren de verschillen heel groot, en klonk de Vintage 30 kast veel warmer/voller/karaktervoller. De V60 kast had IMO een wat fletser karakter....

Maar ja, ik heb 2x12"s vergeleken, misschien dat het bij de 4x12"'s iets anders is.

olaf
2 september 2003, 12:40
Joepie - een "nieuwe" versterker gekocht!
Uiteindelijk toch gekozen voor een Savage 120. Geweldig veelzijdig en m'n The Luke komt nu veel beter tot z'n recht!
Hij is inderdaad iets minder heftig op de leadkanalen als ik 'm vergelijk met het beest van een een Powerball maaaaaaar de lichte crunch klinkt veeeeel beter (subtieler)en met name het 2e leadkanaal heeft meer dan genoeg gain.
De Powerball is wel strakker in het laag.

Nu ik de versterker op m'n eigen 4x12" kast van Koch heb gehoord (wel voorzien van Classic-Leads) klinkt die veel beter dan die H&K kast met Vintage 30. Mischien een kwestie van smaak????
M'n Classic-Leads hebben nl een heel lekker "smooth" karakter.
Ik heb helaas m'n 4x12" kast nog niet vergeleken met een kast van Engl maar de eurootjes zijn nu toch even op.

In ieder geval bedankt voor de reacties en adviezen!

Olaf


ps Iemand nog interesse in een POD II ???

LordRiffenstein
2 september 2003, 13:48
Welkom bij de Engl-clan, kijk ook even hier (http://riffenstein.kingsmeade.net/forum)

:-D

hadv
2 september 2003, 23:08
Wisten jullie dat ze ook heel goede combo's hebben :-D

Baco
2 september 2003, 23:50
Heb dit weekend iemand een Blackmore Top met kabinet horen testen (in combinatie met een G Major) en dat klonk echt heel goed! Sterker nog, het klonk fantastisch :wink: Erg, erg knappe sound (en zien er ook heel goed uit, nog een pluspunt!)

marc_o
3 september 2003, 19:30
Ik vind de Blackmore ook beter klinken dan de savage trouwens, heb 5 jaar de savage 120 gehad, maar had 'm direct ingeruild als ik de kans had gekregen destijds.

gerrekat
3 september 2003, 22:20
Hmmmm....nee, geef mij de SAVAGE 120 maar die is toch een stukkie bruter!

Josdevos
3 september 2003, 22:47
ff klein vraagje zonder topic te openen
Wat is goede 2de hands prijs voor een Engl Standard Cab?
Weet dat ze €590 nieuw zijn in duitsland, maar met verzending bij komt dat toch ook op €625-6€50. Ik kan eentje kopen voor €500. Redelijk dichtbij. Doen?

marc_o
4 september 2003, 00:23
Hmmmm....nee, geef mij de SAVAGE 120 maar die is toch een stukkie bruter!


Ja, dat is wel zo, maar bruter is niet altijd mooier, sommige sounds van de savage vond en vind ik nog altijd onder de maat gezien de nieuwprijs die ik er voor betaalde destijds.
Zoals kanaal 3 met de rough aan, die sound is ronduit slecht...maar het meeste van wat ie kan doet ie meer dan prima uiteraard, heb er 5 jaar met heeeel veel plezier mee opgetreden en heeft me nooit in de steek gelaten. Speel er nog iedere week op, heb 'm verkocht aan een vriend van me en hij staat in onze oefenruimte op een mooie rectocab, dus je hoort me ook niet echt klagen natuurlijk, haha.
Maar nu ik geen Metal meer speel, heb ik 'm niet meer nodig, daar heb ik de souvereign voor, maar zit meer en meer aan een Rivera te denken....iemand ruilen?

olaf
8 september 2003, 17:51
Voor de eerste keer m'n Savage 120 op band volume uitgeprobeerd!
Resultaat:

Kanaal 4: Snijdt geweldig door de mix - speelt heel gemakkelijk.
Gain tussen 2 en 3 uur.

Kanaal 3: Lekkere sound (de rough-mode beviel me inderdaad minder)
Minder vol / massief dan m'n Powertone van Koch bij
akkoorden. Ook dit kanaal snijdt heerlijk door de mix en is ook
zo lekker gevoelig op je aanslag.
Gain tussen 1 en 2 uur.

Kanaal 2: Toch nog een beetje zoeken - maar ik heb er mooie geluiden
uitgehaald.
Gain ca. 12 uur

Kanaal 1: Helder en superclean

Maar ....................... het viel me wel op (met uitzondering van kanaal 4) dat deze versterker naar mijn mening wat weinig laag heeft. Dit viel me vooral op bij het cleane kanaal bij de lage E en A snaar - het geluid wordt daardoor wat dun!

Ligt dit aan m'n instellingen??? Boost had ik aan - basregeling op 3 uur!
Het ligt in ieder geval niet aan m'n the Luke of m'n speaker kast want met m'n Powertone had ik de bas op ca 11 uur met een zeer volle en diepe bas. Had ik mischien toch de Powerball moeten nemen????

Toch met een tevreden gevoel naar huis gegaan en met het idee dan "mijn" sound een stuk dichterbij is gekomen en ik kan nog 7 keer "klooien" met die knoppen voordat ik weer moet optreden!


Olaf

gerrekat
8 september 2003, 18:39
Mij bevalt de SAVAGE een stuk beter dan elke recto waar ik op gespeeld heb, een heel stuk beter, lekker gedefinieerd en vet!

Maar ik vind eerlijk gezegd de POWERBALL voor mijn muziek nog beter geschikt.......

maar ik ben toch wel redelij verknocht geraakt aan mijn ENGLs, het enige dat ik in de dezelfde league vond was VHT UL, Bogner Uber en de Diezel herbert, verder komt er weinig in de buurt voor heavy musick!

marc_o
8 september 2003, 19:06
Klopt wel van de mindere laagweergave van de savage hoor, ik vond dat eigenlijk ook wel. En uiteindelijk maken ze toch zelden of nooit een amp waaraan werkelijk alles perfect is en waaraan je niets zou willen veranderen.

ED BOB
9 september 2003, 16:57
Maar nu ik geen Metal meer speel, heb ik 'm niet meer nodig, daar heb ik de souvereign voor, maar zit meer en meer aan een Rivera te denken....iemand ruilen?


Rivera? :???:
Jij was toch zo tevreden over je Sovereign? Ik dacht jij zo'n Engl freak was?
Mocht je je Engl-spul weg willen doen, ben ik wel geïnteresseerd in dat 12" speaker-cabinetje wat je erbij hebt.
:wink:
greetz, Ed