PDA

View Full Version : Distortion toename...



Marshallover
26 augustus 2003, 08:28
We hebben het hier al eens eerder over gehad maar ik wil het er toch nog een keer over hebben:

Ik zoek een pedaal waarmee je distortion kunt op laten komen (soort volume pedaal, maar waarmee de distortion toeneemt..

Dit topic was de vorige keer van een andere user maar die kreeg als antwoord de Boss PD-1:

http://www.effectsdatabase.com/images/gear/Boss_PD1RockerDistortion_l.jpg

En laat nou net die nergens meer te krijgen zijn....

Zijn er nog andere alternatieven/ fabrikanten die dit soort pedalen maken?

The Thumb
26 augustus 2003, 09:09
Ernie Ball maakt goede volumepedalen, er staat er olgens mij nu 1 op de marktplaats

Lucky
26 augustus 2003, 09:18
hmmmmm ik weet er geen zo snel...

misschien dat je iemand bereid krijgt zoiets vor je te maken...het zou inderdaad een gat in de markt zijn. misschien een van die techiefreaks op HC als je hier niemand weette vinden. Je zou het circuit dat gain toevoegd niet naar een potmeter maar naar een rocker moeten laten sturen.... maar je wilt natuurlijk dat je volume gelijk blijft naarmate je gain toevoegd.... ik denk dat dat het lastigste is.

Ik zag steve lukather ook zoiets doen, live....maar ja ...hij praat met (en betaald aan) mensen als Bob Bradshaw

idee.....

hahaaaaaaa wacht es even:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2552829754&category=41416

lang leve ebay!

Soulman
26 augustus 2003, 10:06
Heb je de volumeknop op je gitaar weleens gepobeerd ? :-?

Lucky
26 augustus 2003, 10:13
hoe komt het toch dat er met dit onderwerp altijd wel iemand komt met het volumeknopopjegitaarverhaal....
zo ingewikkeld is het niet.

het gaat om realtime distortion toevoegen....zonder dat je volume omhoog gaat.
gitaarpot is prima als je van een crunchy slag naar een sololead wilt...
of als je in een trio speelt.
maar je wilt van een crunchy slag naar een vette distortion slag zonder dat je gitaar boven de mix uit komt.

tenminste...dat neem ik aan...als dat niet zo is....dan zou ik zeggen:

" Heb je de volumeknop op je gitaar weleens gepobeerd ? :-? "

:)

zZoRgO
26 augustus 2003, 10:25
of volume pedaal vOOr je preamp of distortion pedaaltje...

Marshallover
26 augustus 2003, 11:59
Ik zoek dus GEEEEEEEEN volume-pedalen; die ken ik zelf natuurlijk ook wel, ik ben dus op zoek naar een pedaal waarmee je dus van een crunchy sound naar een vette distortion kunt gaan (toename van gain of drive)

De PD-1 lijkt me wel wat maar ben benieuwd of er nog andere zijn...

Vindt het trouwens raar dat dit niet echt populair is..... :???:

Groeten,

Lucky
26 augustus 2003, 11:59
dan kun je net zo goed de volume pot van je gitaar gebruiken.
het enige voordeel is dan dat je het met je voet bedient.

zelfde signaal verlies (wwardoor vervorming minder wordt)
en zelfde volume verschillen

Soulman
26 augustus 2003, 12:47
:lol:
Toch bedoel ik het volumeknopje verhaal serieus.
Wanneer ik m'n volume wat terugdraai heb ik een crunchgeluid, meer open, meer distortion.
Wanneer je alleen speelt zal het volume dan ook iets blijken toe te nemen en dat is maar goed ook !!!
Wanneer het dist.geluid op het zelfde volume zou blijven als je clean/crunch zou het door oa compressie wegvallen in de mix.
Wanneer ik met een solo er boven uit wil komen gebruik ik volume toename achter m'n pedaal (in mijn geval een EQ).

Lucky
26 augustus 2003, 13:27
:lol:
Toch bedoel ik het volumeknopje verhaal serieus.
Wanneer ik m'n volume wat terugdraai heb ik een crunchgeluid, meer open, meer distortion.
Wanneer je alleen speelt zal het volume dan ook iets blijken toe te nemen en dat is maar goed ook !!!
Wanneer het dist.geluid op het zelfde volume zou blijven als je clean/crunch zou het door oa compressie wegvallen in de mix.
Wanneer ik met een solo er boven uit wil komen gebruik ik volume toename achter m'n pedaal (in mijn geval een EQ).

is ook eigenlijk de betere methode.... weet ik wel....
en minder hassle tijdens het spelen...

een van de vele eeuwige discussies en het soort dingen waar dit soort instituten (gitaarforum) hun bestaansrecht aan te danken hebben

Negative K3 fan
26 augustus 2003, 14:50
die dingen zijn niet zo populair omdat volume pedalen daar net zo goed voor werken, distortion/overdrive compresst behoorlijk dus het verschil in volume zal niet zo groot zijn, het verschil kwa gain wel.

Jeee
26 augustus 2003, 16:11
Als je alleen een toename in gain wilt, zonder al te veel volumeverlies, kan je 't misschien zo doen :

Volumepedaal --> Distortion-pedaal --> Compressor

Marshallover
26 augustus 2003, 16:15
Als je alleen een toename in gain wilt, zonder al te veel volumeverlies, kan je 't misschien zo doen :

Volumepedaal --> Distortion-pedaal --> Compressor


mmmmmm, interessant; zou je uit kunnen leggen wat het nut van zo'n compressor over het algemeen is, maar vooral in dit geval...

Groeten,

Jeee
26 augustus 2003, 16:22
Volumepedaal --> Distortion --> Compressie

Stel : je duwt je volumepedaal wat meer dicht, dus minder volume. Als je dan een beetje een goed distortion pedaaltje hebt, dan zal ook de gain verminderen. Het nadeel is dan dat ook je volume vermindert, en daarom is het misschien handig om een compressor te gebruiken. Die drukt je geluid "plat", m.a.w. het luide wordt minder luid, en het stille minder stil.

't Is maar een denkpiste hoor, ik heb het nog nooit geprobeerd.

ReinoutV
26 augustus 2003, 16:33
Wat dacht je van een extra pedaaltje als booster voor je overdrive? Deze gooit dus ook gewoon het volume omhoog, zoals je volumeknop dit zou doen, maar dan anders :). De Marshall BB-2 Bluesbreaker heeft zo'n functie, en dit is ook de reden dat ik hem heb aangeschaft. Ideaal.

Marshallover
26 augustus 2003, 16:38
Wat dacht je van een extra pedaaltje als booster voor je overdrive? Deze gooit dus ook gewoon het volume omhoog, zoals je volumeknop dit zou doen, maar dan anders :). De Marshall BB-2 Bluesbreaker heeft zo'n functie, en dit is ook de reden dat ik hem heb aangeschaft. Ideaal.

Kan ook, maar ik wil niet in een keer een boost; ik wil het langzaam laten opkomen; distortion toevoegen.... :wink:

dus langzaam (in bijvoorbeeld 5 seconden) van een lichte distortion naar een onwijs vet, heavy, geweldig klinkende, weet ik veel wat nog meer Distortion....

Als je begrijpt wat ik bedoel (misschien ben ik wel te veeleisend :oops:

Negative K3 fan
26 augustus 2003, 16:43
je bent nooit te veeleisend, maar ikm zou eens een vol;ume pedaal proberen dat werkt denkik wel.

Mitch
26 augustus 2003, 17:39
Er bestaat wel degelijk nog zo'n pedaal, van Akai. Ben de exacte naam kwijt, maar ik dacht dat het iets was als Shred-o-matic of zo.
Zoek even op HC en je weet het, want Akai heeft niet zo veel effectpedalen. Kan me herinneren dat -ie niet zo betrouwbaar was.

Bij Peter Verspuy heeft er hééééél lang ééntje te koop gestaan, misschien nog steeds wel.

Goh, eindelijk weer eens gewoon antwoord op de vraag :D

Ic3gl0vE
26 augustus 2003, 20:19
een boss gt3 kan het sowieso... maar dat is vast niet helemaal wat je bedoelt.

ijff
26 augustus 2003, 22:37
Meeste FX processors met distortion die een beetje MIDI te programmeren zijn zullen het kunnen.
Zowel hoeveelheid gain (positief) als volume (negatief) aan het pedaal toewijzen..

Met m'n GT-6 is dit geen probleem.. maar goed.. wel allemaal digitaal..

telecastermaster
27 augustus 2003, 12:26
Jeee is right. Een compressor is de way to go. (Moet je wel van een compressed geluid houden.) Maar zijn verhaal is correct.

De compressor vlakt volume verschillen af. Als je dan een volume pedaal of regelaar gebruikt zal het volume niet erg toenemen maar wel de oversturing van je versterker. (Moet je 'm denk ik wel in de effectloop zetten, dus na de voorversterker). Dus mijn suggestie:

volume pedaal => preamp (voor distortion/overdrive) => compressor => poweramp

Marshallover
27 augustus 2003, 13:35
Ik heb nu de volgende opstelling:

Gitaar -------effecten (inclusief distortions) -----------versterker

Alles komt dus voor de preamp

Ik vindt zelf de distortions in de loop (waar ze dan dus na de preamp komen niet mooi klinken, vandaar

Ik zou dus volgens jullie de compressor wel in de loop moeten zetten....

Groeten,

telecastermaster
27 augustus 2003, 15:11
Waar het om gaat is dat de compressor na de gain komt om de volume toename af te vlakken. Dat kan dus na een distortion pedaal zijn (a la Jeee):
gitaar => volume pedaal => distortion pedaal => compressor => amp.

of na het scheurkanaal van je versterker:

gitaar => volume pedaal => lead kanaal preamp => compressor => poweramp.

't is maar waar je van houdt. Ik heb het overigens zelf nooit uitgeprobeerd, maar ik weet dat het zo werkt.

telecastermaster
27 augustus 2003, 15:16
Hier, dit komt uit een review van harmony-Central over de ART levelar Compressor:

Overall Rating: 10
I play various styles but I keep a fairly consistent blue/rock tone. I have a Starfield electric with a Marshall Valvestate 65 watt amp. I'm not really happy with the clean sound on this amp, but the crunch is epic. With the ART Levelar in my effects loop, I'm able to control the wild beast. I don't use the "Limit" function. It sounds weird to me when the sound just clips off at a set level. But the compressor is a must have. I can increase my level of cruch by using a volume pedal rather than adjusting the knob on the amp and with the compressor going, my volume level hardly changes. (In other words, my volume pedal acts as a gain control rather than a volume pedal).

FNaRK
27 augustus 2003, 15:17
Er bestaat wel degelijk nog zo'n pedaal, van Akai. Ben de exacte naam kwijt, maar ik dacht dat het iets was als Shred-o-matic of zo.
Zoek even op HC en je weet het, want Akai heeft niet zo veel effectpedalen. Kan me herinneren dat -ie niet zo betrouwbaar was.

Bij Peter Verspuy heeft er hééééél lang ééntje te koop gestaan, misschien nog steeds wel.

Goh, eindelijk weer eens gewoon antwoord op de vraag :D

Da's precies degene die ik wilde noemen....stond 2 maanden geleden idd nog bij Verspuy Rotterdam
http://www.stevesmusiccenter.com/AkaiD1Big.jpg

Marshallover
27 augustus 2003, 15:35
Eerlijk gezegd lijkt me dat Akai ding helemaal niets...

Zit ff te tobben over die Compressor, misschien is dat wel de oplossing...

Ff proberen dan maar ergens....

Bedankt !!!

telecastermaster
27 augustus 2003, 18:37
Graag gedaan.

Ik zou eens kijken of je niet van iemand ff een compressor kunt lenen of zo om er een beetje mee te experimenten.

Succes

Marshallover
30 augustus 2003, 12:39
Ik heb geleend:

Marshall Bluesbreaker, waarbij ik alleen de boost functie heb gebruikt; hij laat niks van mijn originele tone over.... BAGGER dus, maar eigenlijk wist ik dat allang van die Marshall Pedalen....

Boss CS-3; Ik heb nog nooit zo'n stom Blik gehoord..... BAGGER dus....

Ik zie wel; voorlopig dus maar met de volume-knop :lol:

Ik heb trouwens ook de Distortion Modeller van Line 6 in actie gezien met een expression pedal erbij; volgens mij kun je dan met het pedaal alles regelen....

Die maar eens uitproberen.... (maar daar heb ik dan weer geen geld voor) :cry:

Groeten,

Jeee
30 augustus 2003, 13:44
Ik heb geleend:

Marshall Bluesbreaker, waarbij ik alleen de boost functie heb gebruikt; hij laat niks van mijn originele tone over.... BAGGER dus, maar eigenlijk wist ik dat allang van die Marshall Pedalen....



Hola vrind, die Bluesbreaker 2 geeft juist een erg transparante boost. Laat zowat alles van je origineel geluid intact. Een erg goed pedaal voor het geld.

Je hebt hem toch gebruikt als boost voor je crunch / lead kanaal? Als je hem als boost voor je MT-2 over je clean gebruikt, kan het best zijn dat het geheel nergens naar klinkt. Maar als je hem gebruikt om de amp-distortion over de top te tillen is 't een geweldig pedaal.

Ofwel was de jouwe gewoon kapot?

Mitch
30 augustus 2003, 14:58
Zeiken over Marshallpedalen én een Boss cS-3 ??????
Had je de compressor van Marshall geprobeerd dan had je geweten dat je een grote fout maakt, want da's precies de beste van de serie en zéker tien keer beter dan de Boss.

Nou voor straf terug naar de winkel en uitproberen ! Er is iemand die er één te koop heeft ook trouwens. Peee of Jeee geloof ik...

Marshallover
30 augustus 2003, 16:13
Doe maar kalm aan hoor !!!

Jezus zeg; de Compressor van Marshall heb ik getest in de winkel; gewoon niet mijn geluid; ik zei toch dat ik heel kieskeurig ben.... :lol:

Kheb trouwens wel een George Dennis Distortion Sustainer geprobeerd; Dat was 'm helemaal !!!

Jammer dat de volume-regelaar niet meer goed deed...

Volume/distortion toename in 1 pedaal met sustain regelaar !!!

GRoeten,