PDA

View Full Version : veranderende Ohm's van een 4 x 12 kist



wanna1
25 augustus 2003, 12:50
Ik heb mijn marshall 4 x 12 kast verbouwd van binnen en nu zit ik met een ohm vraagje

eerst was het 1 kant (stereo) is 8 ohm = 2 speakers (Via 1 van de ingangen)

nu heb ik er 1 speaker uit gehaald.

Hoeveel is nu die ene speaker die op die kant overblijft ??
op de speaker zelf staat 16 ohm dus dat zal het wel zijn.
maar veranderd die ingang niks aan het ohmage ?

FNaRK
25 augustus 2003, 13:19
????
je hebt bij een 4x12 kast 1 speaker eruit gehaald ? Dus er zitten er nu maar 3 in ?
Waarom dan in hemelsnaam :???:

wanna1
25 augustus 2003, 13:31
het was een 4 x 12 kast totdat ik besloot om een 1x 12 te bouwen,
toen heb ik er 2 speakers uit gehaald.

die 1 x 12 klinkt zo vet, maar ik VIND dat ik als gitarist een 4 x 12 kast achter me moet hebben staan (dat was nou eenmaal een van de dingen waar ik vroeger op geilde als ik mega torens zag staan bij andere gitaristen) noem het ziek i don't care.

nu heb ik dus 1 apart vak in mijn kast gemaakt om 1 speaker heen
en heb die andere er ook uit gehaald (dus 1 speaker in een 4 x 12 kast)

maar hoe zit het nou met dat Ohmage ??

en Roadlife je zou ook eens wat posten met je POD
daar was ik wel benieuwd naar
of het gelijke goed klinkt als je jcm900

FNaRK
25 augustus 2003, 13:44
ok....duidelijk genoeg :D

we gaan binnenkort de studio in....die opnames kun je mooi vergelijken met vorige nummers uit de studio die met de JCM 900 zijn opgenomen,
Er staan nog wat jams in de SOUNDS die zijn opgenomen met mijn POD, maar dan rechtstreeks mijn geluidskaart in...is niet helemaal vergelijkbaar.

En wbt de Ohmage....als je 1 speaker gebruikt is het dus 16 Ohm

Thijssie
25 augustus 2003, 14:33
Ik heb mijn marshall 4 x 12 kast verbouwd van binnen en nu zit ik met een ohm vraagje

eerst was het 1 kant (stereo) is 8 ohm = 2 speakers (Via 1 van de ingangen)

nu heb ik er 1 speaker uit gehaald.

Hoeveel is nu die ene speaker die op die kant overblijft ??
op de speaker zelf staat 16 ohm dus dat zal het wel zijn.
maar veranderd die ingang niks aan het ohmage ?

Je hebt nu een 8ohm en een 16ohm ingang en als je hem mono schakelt een 12ohm cabinet, waar die ene speaker 2x zo veel vermogen te verwerken krijgt als die andere 2.

Dude
26 augustus 2003, 12:01
nu heb ik dus 1 apart vak in mijn kast gemaakt om 1 speaker heen
en heb die andere er ook uit gehaald (dus 1 speaker in een 4 x 12 kast)



:-?

my god wat een moeite en sjouwwerk voor niks.. denk dat er weinig mensen zijn die dit ook hebben haha

wanna1
26 augustus 2003, 12:53
En dit alles om alleen maar de volume knop van mijn marshall zo ver mogelijk open te kunnen zetten !

nee ik wil geen powersoakers
twee buizen heb ik er al uit getrokken (perfect)

en nog mag ie nooit boven de 3,5
hij klinkt gewoonhet best op 10.

nee dat zeg ik verkeerd, de microfoon die voor de speaker staat moet het geluid opvangen van een op 10 staande marshall dan heb je HET geluid.

de kast is nu niet meer zo zwaar als voorheen

urezna
28 augustus 2003, 08:38
ohmage? zullen we het maar gewoon impedantie noemen?

maar ehm, staat de impedantie niet op de speakers zelf vermeld?
ik heb zelf nog es een 4x12" kast van Fender gehad, en daar waren de speakers zo geschakeld dat er twee serietakken parallel stonden, met als resultaat dat de totale impdantie gelijk was aan die van een enkele speaker.
En als je de mogelijkheid hebt om te schakelen tussen impedanties, van ofwel de versterker ofwel de speakerkast, probeer dan gewoon welke het hardst klinkt, dan heb je de beste (meest efficiente) signaaloverdracht en dat komt doordat de uitgangsimpedantie van je versterker dan het dichtst bij die van je speakerkast zit. en dat is wat je wilt.
zolang je dat kort test en wanneer je volume niet voluit staat kan dat geen kwaad.

De Teng
28 augustus 2003, 10:57
ohmage? zullen we het maar gewoon impedantie noemen?



OF GEWOON IN HET NEDERLANDS WEERSTAND????

urezna
29 augustus 2003, 15:24
sorry, impedantie is weldegelijk nederlands, en is iets anders dan weerstand. weerstand is onafhankelijk van de frequentie van een signaal dat ergens doorheen gestuurd wordt, wordt vaak ohmse weerstand genoemd.
een speaker bestaat uit een spoel, wat een combinatie is van een stukje ohmse weerstand (de draad die gewikkeld is) en een stuk inductie (de effecten van de spoel). deze combinatie levert een bepaalde impedantie voor een signaal bij een bepaalde frequentie.

jee, valt nog tegen om dit in jip-en-janneke-taal uit te legen hoor ;-)

Spot
29 augustus 2003, 16:27
hahaha: doe mij gewoon een marshall kast en gaan met die banaan.