PDA

View Full Version : datering sf twin (nog maar eens... sorry)



iam
25 augustus 2003, 10:49
ik weet dat er al veel topics zijn over twin reverb's maar ik wou gewoon weten van welk jaar de mijne is...

mij gok is 75-76?

heb naar wat nummers gekeken

zwarte 'doos': onleesbaar

grote: 022889
-606-6-08

kleine: 022599
-606-5-36

chassis: b20260

zodra ik het weet laat ik dit topic toch zakken in de kolom :)

alvast bedankt Al , Jay, Peevee en de rest :)

Al
25 augustus 2003, 11:49
mij gok is 75-76? chassis: b20260

Ha iam

B15000 to B68000 = 1976

Al

iam
25 augustus 2003, 11:50
was dat een goed jaar al? (het lijkt alsof we over wijn spreken :p)

PeeVee
25 augustus 2003, 16:23
was dat een goed jaar al? (het lijkt alsof we over wijn spreken :p)

Zekers! Veel zon in California, trafo's uit '75 zijn daardoor goed gerijpt en klinken verzadigd met een volle klank en tintelfrisse fruitige naklank.

Zonder gein: de caps zijn blauwe Paktron caps die zijn OK, zeker beter dan de bruine CTS "chocolate drops", beetje vergelijkbaar met Spraque OD715 die toch een respectabele reputatie heeft als vervanging voor CTS capjes en veel gebruikt wordt in nieuwe amps met klinkende namen. Mijn ex-Twin (nu van Phil) had een (door Al) geselecteerde output trafo uit '75, verkozen uit stuk of drie. Ik neig dus te zeggen: OK.

Daarbij wil ik wel opmerken dat ik persoonlijk silverfaces van eind 60's goed vind klinken, early 70's beduidend minder, midden 70's iets beter, laat 70's en begin 80's weer goed (vermits het niet ultralineaire modellen betreft). Ik heb een Princeton Reverb uit '79 en een Vibrolux Reverb uit '80. Beide weer met een echt houten kastje, goede trafo's (OT van VR is vervangen door BM OT maar VR OT zit nu in mijn '61 Pro - Amp), best netjes gemaakt en zoals gezegd, blauwe Paktrons zijn best OK.

Mr.Jay
25 augustus 2003, 21:27
>Daarbij wil ik wel opmerken dat ik persoonlijk silverfaces van eind 60's goed vind klinken, early 70's beduidend minder, midden 70's iets beter, laat 70's en begin 80's weer goed (vermits het niet ultralineaire modellen betreft). Ik heb een Princeton Reverb uit '79 en een Vibrolux Reverb uit '80.

68-71 Sf's hebben vaak dunne bedrading, choc.drops en klinken vaak minder ( nooit allemaal ) .
72-75/76 beste Sf-tijd ! ( dus beslist niet met je eens Pleun )
Late 70's altijd minder > UL, Hoegere spanningen uit de PT, mindere parts ( ook vaak andere bluedrops ) en andere chassisconstructie bij enkele types en vaak spaanplaatcabs.
Ook 79-82 Pleun > maar ligt aan welk TYPE Fender.
DLX's b.v. hebben vanaf 77-78 spaanplaat Cab, de vibrolux's zijn langer of misschien wel geheel hout gebleven.
Ik heb es Vibrochamps ( cabs dan ) vergeleken uit '79 en '81 b.v., eerste was hout > klonk véle malen beter dan zijn 2 jaar jongere van spaanplaat.

Jay

PeeVee
26 augustus 2003, 01:22
Hey Jay,


68-71 Sf's hebben vaak dunne bedrading, choc.drops en klinken vaak minder ( nooit allemaal )
Die dunne bedrading is bovendien nog erg rommelig gedaan ook, ziet er inderdaad niet uit. Je hebt wel gelijk, chocdrops sukken big time, was ik alweer vergeten. Al heeft die in mijn SR vervangen door Spraque OD715, die SR klinkt ronduit goed. Precies hetzelfde verhaal geldt voor Petra's Bandmaster, chocdroppies vervangen door Spraque OD715, prima soundje. In latere Fenders lijken de OD715's zich op één of andere manier anders te gedragen, had daar b.v. in de Pro wel last van, heb lang over gedaan om die goed te krijgen, is een mix van Paktron, OD715 en (niet lachen) chocdrops geworden. Is kunstje dat ik ook bij Phil's Twin heb gedaan. Ik kreeg het mid niet lekker, veel verschillende soorten en waardes gebruikt, bleef wat pinnig. Toen ik er eens goed over nadacht, besefte ik me dat de caps in de tonestack signaal afvoeren i.t.t. b.v. de .022 coupling cap (reverb kanaal) of .047 (normal kanaal) die na de tonestack komen waar juist het signaal door moet. De tonestack voert dus af. Heb de proef op de som genomen door zo'n pinnige .047 chocdrop te gebruiken voor midden en verdomd... de pinnigheid was aanzienlijk minder... verdween nu voor een wat groter deel naar aarde. Het kunstje werkte overigens alleen in het mid, maar heb soms zelf bij "rare bas" geprobeerd met .1 chocdrop en juist in "rare gevallen" goede resultaten... Het kost effe wat tijd, maar dan heb je ook wat en het houd je van de straat zullen we maar denken.

> 72-75/76 beste Sf-tijd ! (dus beslist niet met je eens Pleun)
Is puur persoonlijke ervaring / perceptie, het lijkt me eerlijk gezegd ook sterk dat het zo is. Alle vroege silverfaces dus echt van eind 60's die ik gehoord heb (wel geblackfaced en geserviced) vond ik mooi klinken, '70 heb ik eigenlijk niet vaak gezien / gehoord (is daar een reden voor?), '71 en '72 heb ik wel wat gehoord / bespeeld en vond ik meestal niks, waren niet mijn eigen amps, zal wel toeval zijn. '73 heb ik ook geen ervaring mee, '74 - '76 vond ik goed (zijn we het toch een beetje eens), '77-'78 niet en dan de laatste niet ultralineaire modellen met houten kastje (zie originele posting) ook weer goed. Heb de verschillende Patron .02's eens vergeleken in mijn PV6 (ChampClone) test amp, zelfs opgenomen op multitracker, geen verschil waar te nemen. Speelde steeds dezelfde lick (met eerste track mee), zelf mike, zelfde positie, zelfde speakertje, NIETS.

Output trafo's vind ik ook prima, mijn '80 PR was de "jongste" van de drie die ik gehad heb, alles drie geblackfaced, zelfde parts enzo, de '80 (houten kastje) was het beste, dan de '71 (houten kastje), dan pas de '79 (spaanplaat). De OT van mijn '80 VR is ook goed, zit nu een BM trafo in, klank is niet wezenlijk anders (ik neig te zeggen dat originele OT op "normaal" volume zelfs iets voller klonk), de BM OT heeft wel duidelijker (veel) meer OOOMPHFFFF... en daar ging het ook om.

Die UL OT's in in principe niets mis mee, hebben gewoon extra taps, kan je dus ook "gewoon" aansluiten, moet je er wel een choke-je bijzetten maar da's snel genoeg gedaan.

> en andere chassisconstructie bij enkele types en vaak spaanplaatcabs.
Jaaaa... klopt... dan gaat het toch weer om die UL modellen, de modellen die niet de UL "verbeteringen" :roll: hebben ondergaan zijn ik uit die tijd juist wel OK, rest minder ja...

> Ook 79-82 Pleun > maar ligt aan welk TYPE Fender.
Stimmt...

John, we zijn het weer helemaal eens kerel :-D
Vergeef me mijn ongenuanceerde misstappen