PDA

View Full Version : tonering



Dirtypool
24 augustus 2003, 05:19
Yo, heeft iemand enig idee welke functie hiervan uitgaat?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=38074&item=2553217931

Grtz Richard

nicoverduin
24 augustus 2003, 06:24
extra magneet? omdat die oude alnico's verlopen?

Mr.Jay
24 augustus 2003, 09:33
Yo, heeft iemand enig idee welke functie hiervan uitgaat?
Grtz Richard

In 1960 ten tijde van de eerste piggyback Fenders, hadden de Cabs slechts één speaker > 12"of 15" b.v. Er zaten "twee " baffles in de kast met een kleine luchtruimte ertussen, de speaker was opgehangen in een metalen tonering met een beetje luchtspleten aan de zijkanten.
Het was een soort bassreflex systeem om beter laag te krijgen zodat de basregelaar op de versterker terug kon, om meer vermogen over te houden voor Mid en Hoog. > alles in 'n poging om de Fenders cleaner met meer headroom te maken.

Jay

mathe
24 augustus 2003, 09:34
Het is een verloopring voor speakers. Zo kun je een 12" speaker monteren terwijl er een gat zit voor een 15" speaker.
Deze ringen bestaan in verschillende maten trouwens.

Marc

Mr.Jay
24 augustus 2003, 09:40
Het is een verloopring voor speakers. Zo kun je een 12" speaker monteren terwijl er een gat zit voor een 15" speaker.
Deze ringen bestaan in verschillende maten trouwens.

Marc

Die zijn er ook, maar heten vlg. mij toch niet "tonering".
Check es een Fenderboek Marc.

Jay

Al
24 augustus 2003, 22:10
Yo, heeft iemand enig idee welke functie hiervan uitgaat?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=38074&item=2553217931

Grtz Richard

Wat Jay zegt. Systeem om een gesloten kast één speaker groot te laten klinken. Dit dmv een dubbele beffel waarbij de tweede beffel de randen niet raakt van de kast niet raakt. De speaker is aan de tone ring gemonteerd en deze is bevestigd aan de twee beffels.

Fender liet het idee varen omdat de singlespeaker setups te veel last hadden van speakers die het opgaven. De twee-speaker kasten werden geïntroduceerd.

Al

mathe
24 augustus 2003, 22:56
Check es een Fenderboek Marc.

Jay

Nèhh
Ik hou het wel bij Marshall :wink:

Marc

Dirtypool
25 augustus 2003, 00:51
Werkte dat? Dus als ik het goed begrijp, h...nee ik begrijp er geen fluit van.
Speaker op een te kleine baffle, die met de tonering aan de voorste baffle vastzit ( ik schrijf maar 'baffle'anders moet ik weer aan activiteiten denken, waar ik deze week toch niet aan toekom, daar mijn vrouw onaangenaam hard op de zitrand van het bubbelbad terechtkwam, toen ze met kleren en al door haar vriendin in werd getrokken en sindsdien alleen nog maar op een zwemband kan zitten--laat staan mijn enthousiasme kan verduren..ook al is dat van korte duur :-) )

uhh..ik dwaal af :-) ...waarom moet dat grootser klinken en hoe kan dit kennelijk schade aan de speaker opleveren, behalve dat de constructie te wensen over zou laten?

Grtz Richard

En Bas, niet weer met mijn sig klooien, boefje :-) ..een lekker wijf heb ik al..howel de constructie hier en daar ook wel wat aan mijn SAAB doet denken :roll: >> onverwoestaar maar rammelt aan alle kanten en toch zo mooi :)

Al
25 augustus 2003, 10:57
Richard,
Werkte dat?

Ja, dat werkte

> ik schrijf maar 'baffle'anders moet ik weer aan activiteiten denken, waar ik deze week toch niet aan toekom

Man, wat heb jij het slecht!! haha

> waarom moet dat grootser klinken en hoe kan dit kennelijk schade aan de speaker opleveren, behalve dat de constructie te wensen over zou laten?

Fender wilde zoveel mogelijk uit een 1-speaker closed back cab halen. Dat is lekker goedkoop. Het is niet ze dat deze constructie verantwoordlijk was voor de regelmatig voorkomende schade aan de spreakers. Dat kwam omdat de speakers die in die tijd gebruikt werden het vermogen van een 2x6L6 amp (zo'n 40 cleane wattjes) niet goed aankonden. (Hetzelfde gold trouwens voor de 2x10/2x6L6 amps)

Al